Miksi minun velvollisuuteni on olla aina ystävällinen?
Vaikka jokin virastohenkilö (Suomessa on monia eri virastoja) piilov##tuilisi minulle? Aina, jos kerron tällaisesta kokemuksesta, on syy kuulemma minun ja minä teen aina väärin. Eli miksi minun velvollisuuteni on sietää mitä tahansa kohtelua?
Kommentit (39)
Kannattaa olla erittäin(!!!) asiallinen. Näkee oikein kun virkailijalta nousee höyry päästä.
Hyvin vanhanaikaisissa hierarkioissa ja vanhanaikaisella autoritäärisellä johtamistyylillä johtavat henkilöt ovat usein niitä jotka ottavat oikeudekseen näpäytellä ja tiuskia muille. He kokevat sen jotenkin niinkun asemansa tuomaksi eduksi.
Myös heikkoitsetuntoiset esihenkilöt tai ylipäätään henkilöt jotka kokevat olevansa esim osaamiseensa ja sietokykyynsä nähden itselleen liian vaativassa tehtävässä, puolustautuvat sanallisesti hyökkäämällä toisten kimppuun.
He kokevat ihan normaalit kysymyksetkin kyseenalaistamisen, koska pelkäävät että heitä arvostellaan ja siksi saattavat vastata tiuskimalla ja jopa ääntään korottamalla.
Se on ammattitaitoa, että ei kiihotu asiakkaan vittuilusta turhaan. Eniten sitä juuri harmittaa, kun itse pysyy viileänä.
Miksi joudut jatkuvasti asioimaan jossain virastoissa? Aiheuttaako syy alemmuudentunnetta jota purat sitten virkailijoihin?
Omakohtainen kokemus. Oli parikymppisenä psykologin asiakkaana nuoruuden epävarmuuden ja itsetunnottomuuden takia. Olin ajelemassa taas vastaanotolle, kun näin sieltä soitettavan. En siinä auton ratissa vastannut, ajattelin että 10min päästä olen perillä ja asia selviää kyllä sielläkin. Vastaanoton henkilö olikin sitten kiukkuinen, kun en ollut vastannut. Psykologi oli joutunut sairastumisen jälkeen perumaan ajan ja olisi ilmoittanut peruuntumisesta. Voi apua, miten oli kiukkuinen! Ja hänelle nyt ei ollut mitään vaivaa syntynyt, vaikken ollut vastannut. Enemmän siinä itse vääryyttä koin, kun jouduin turhaan sinne menemään. Mutta kun ei se mua haitannut! Ainoastaan tuon ihmisen käytös aiheutti lisää ahdistusta, jota oli jo vamiiksi ihan tarpeeksi. Siksi siellä psykologilla kävinkin...
Minun kyllä täytyy sanoa että minä hermostun tyhmistä kysymyksistä ja siitä jos esim omat tiimiläiseni (esihenkilöasemassa olevia) eivät noudata sovittuja sääntöjä, dead lineja, eivät ns tottele yrityksen antamia määräyksiä ja soveltavat joka hiton asiaa itselleen sopiviksi sen sijaan että tekisivät asian kuten on ohjeistettu.
Hermostun jos samaa asiaa joutuu jankkaamaan jo kolmannen tai neljännen kerran eikä mene perille. En siedä yksinkertaisia ihmisiä eteenkään jos ovat jo esihenkilö tms vastuuroolissa.
Yritä olla näyttämättä ärsyyntyneisyyttäni koska pitää osata käyttäytyä, mutta joskus vaan se varmasti kuuluu äänensävystäni.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että valtaosa virastotyöntekijöistä kuvittelee ihmisten pitävän heitä pelottavina, korkeampiarvoisina auktoriteetteina ja sitten oikein tyrmistyvät, kun joku ei matelekaan heidän edessään. Mitään muuta selitystä en keksi tuolle tympeän veemäiselle kohtelulle.
Niin, sehän tarkoittaa vaan sitä, että kusi on noussut päähän. Osaisivat edes hommansa, mutta ei, suurin osa on vielä lisäksi äärimmäisen tyhmiä ja laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tilanteen.
Minulla on ollut pitkään työpaikalla, nyt jo toisessa firmassa sama tilanne.
Minä olen aina lähtökohtaisesti ystävällinen jos minulle ollaan ystävällisiä. Jotkut käyttäytyvät hyvinkin ylimielisesti niin minua kuin muitakin kohtaan, yritän siitä huolimatta käyttäytyä perus asiallisesti. Minulle jotkut tuskin ja nokittelee. Edelleen olen joko vaiti tai käyttäydyn asiallisesti vaikka puren takahampaita yhteen ja tekisi mieli tirvasta.Sitten kun tulee se kerta että avaan suuni ja sanon mielipiteeni napakasti, pidän puoleni, en anna kävellä ylitseni, niin minä saan huomautuksen käyttäytymisestäni.
Siis what? Mitä vit.... a.
He jotka harrastavat ilkeilyä tai arroganttia käytöstä ja jopa korottavat ääntään minulle eivät saa mitään moitetta.Eikä ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun törmään tähän.
Mulla ihan samoja kokemuksia.
Minulle esitetään ihan tyhmiä ja toimimattomia juttuja töissä, esim kollega yritti sysätä omia töitään minulle (tyhmä) 2pv sen jälkeen kun olin tullut uutena firmaan enkä tiennyt yhtään mitä hän on aiemmin ko projektissa edes tehnyt eikä mulla ollut edes tarvittavia tietoja jotta olisin voinut asiasta selviytyä. Hän puhuu muutenkin todella vanhanaikaisen määräävään tyyliin, ei tajua ollenkaan ettei todellakaan ole meihin nähden esihenkilöasemassa.
No, minä kuuntelin aikani tätä ja nielaisin kiukkuni. Kun sitten kerran sanoin napakkaan vastaan ja kehoitin häntä olemaan määräilemättä minua, niin hämpä kipitti pomomme pakeille ja minä sain kuulla kunniani siitä että olin sanonut liian napakasti tälle kollegalle.
Yritin puolustautua sanomalla etten anna kohdella itseäni epäasiallisesti enkä siedä sitä että kollegat määräilevät toisiaan, niin minun kehitettiin vain itsereflektoimaan omaa käyttäytymistäni ja sivuuttamaan asian.
Eli siis tämän perusteella kollega saa käyttäytyä huonosti ja se joka tekee vastareaktion on syyllinen. Mielenkiintoista.
Mutta näinhän se on esim liikenteessäkin;
joku törttöilee moottoritien rampilla, ei osaa ajaa muiden sekaan kiihdytyskaistalta, iskee jarrut pohjaan 80km vauhdissa ja ne jotka ajaa perään on syyllisiä. Daa!
Sattuipa taas sopiva ketju eteen.
Minä oon just tämmönen jolta odotetaan aina hillittyjä käytöstapoja, niin siviilissä kuin töissä, ei saa sanoa mitään negatiivista ääneen, ei saa esittää kuulijan mielipiteestä poikkeavia näkemyksiä vaikka ne perustus 25v työkokemukseen.
Sama ihminen töissä, joka korottaa ääntään ja hyökkää sanallisesti kimppuuni kipittää jopa johtajalle nillittämään ja haukkumaan minut jossain mitä minä sanoin napaksti ja määrätietoisesti vastaan hänelle. Hän itse käyttäytyy asemaansa nähden todella amatöörimäisesti ja jopa moukkamaisesti ja samaan hengenvetoon moittii minua. Minä voisin viedä hänen sanomisensa vaikka työsuojelupäällikölle, tuli sen verran outoa tekstiä välillä.
Minusta on tullut hiljainen ja vetäytyvä töissä. En halua olla missään tekemisissä tämän mielipuolen, sairaspersoonaisen ihmisen kanssa.
Pelkään jo sitä päivää kun on kehityskeskustelu tai joku hiton kk keslustelu, kun ne on enemmän tai vähemmän aina työmotivaatiota laskevia hetkiä.
Toivottavasti pääsisin takaisin tekemään sitä mikä minua motivoi ja sellaiseen firmaan jossa osataan nykypäivän johtamismetodit ja terveitsetuntoisen johtajan alaiseksi niin ei tarvitsrisi sietää näitä vanhanaikaisia, heikkoitsetuntoisia amatöörijohtajia.
Back to business......
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tilanteen.
Minulla on ollut pitkään työpaikalla, nyt jo toisessa firmassa sama tilanne.
Minä olen aina lähtökohtaisesti ystävällinen jos minulle ollaan ystävällisiä. Jotkut käyttäytyvät hyvinkin ylimielisesti niin minua kuin muitakin kohtaan, yritän siitä huolimatta käyttäytyä perus asiallisesti. Minulle jotkut tuskin ja nokittelee. Edelleen olen joko vaiti tai käyttäydyn asiallisesti vaikka puren takahampaita yhteen ja tekisi mieli tirvasta.Sitten kun tulee se kerta että avaan suuni ja sanon mielipiteeni napakasti, pidän puoleni, en anna kävellä ylitseni, niin minä saan huomautuksen käyttäytymisestäni.
Siis what? Mitä vit.... a.
He jotka harrastavat ilkeilyä tai arroganttia käytöstä ja jopa korottavat ääntään minulle eivät saa mitään moitetta.Eikä ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun törmään tähän.
Mulla on ihan sama juttu. On niiiiin rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sattuipa taas sopiva ketju eteen.
Minä oon just tämmönen jolta odotetaan aina hillittyjä käytöstapoja, niin siviilissä kuin töissä, ei saa sanoa mitään negatiivista ääneen, ei saa esittää kuulijan mielipiteestä poikkeavia näkemyksiä vaikka ne perustus 25v työkokemukseen.Sama ihminen töissä, joka korottaa ääntään ja hyökkää sanallisesti kimppuuni kipittää jopa johtajalle nillittämään ja haukkumaan minut jossain mitä minä sanoin napaksti ja määrätietoisesti vastaan hänelle. Hän itse käyttäytyy asemaansa nähden todella amatöörimäisesti ja jopa moukkamaisesti ja samaan hengenvetoon moittii minua. Minä voisin viedä hänen sanomisensa vaikka työsuojelupäällikölle, tuli sen verran outoa tekstiä välillä.
Minusta on tullut hiljainen ja vetäytyvä töissä. En halua olla missään tekemisissä tämän mielipuolen, sairaspersoonaisen ihmisen kanssa.
Pelkään jo sitä päivää kun on kehityskeskustelu tai joku hiton kk keslustelu, kun ne on enemmän tai vähemmän aina työmotivaatiota laskevia hetkiä.
Toivottavasti pääsisin takaisin tekemään sitä mikä minua motivoi ja sellaiseen firmaan jossa osataan nykypäivän johtamismetodit ja terveitsetuntoisen johtajan alaiseksi niin ei tarvitsrisi sietää näitä vanhanaikaisia, heikkoitsetuntoisia amatöörijohtajia.
Back to business......
Me muut emme sano, että voi kun pääsisi tekemään sitä, mitä haluaa. Me sanomme, että menemme tekemään sitä eli miksi oletat asioiden järjestyvän ilman, että itse tulokseen vaikutat? Vaikutat kaiken lisäksi ihmiseltä, joka ei kestä edes normaalia keskustelua työyhteisössä.
Missä ihmeen virastoissa juoksette, kun minä en ole vuosiin käynyt sellaisessa. Uusin juuri passini ja sekin hoitui netissä ja passi tuli läheiselle ärrälle.
Piilovittuile takaisin. Tämä on laji, jossa varmasti harjaantuu kokemuksen kautta. Tylytä takaisin perinpohjaisesti, mutta sellaisin sanakääntein, että et jää siitä kiinni. Jos mahdollista, esitä kysymyksiä, jotka saavat virastotyypin vastaamaan 'en tiedä'. Tästä saat rakennettua keskustelun 'miten niin ette tiedä...', ole korrekti, puhu miellyttävällä äänellä, mutta anna ymmärtää kuka vie keskustelua. Piilovittuilua ei pidä itse koskaan aloittaa, mutta siihen pitää vastata täyslaidallisella. Sitä saa mitä pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus. Oli parikymppisenä psykologin asiakkaana nuoruuden epävarmuuden ja itsetunnottomuuden takia. Olin ajelemassa taas vastaanotolle, kun näin sieltä soitettavan. En siinä auton ratissa vastannut, ajattelin että 10min päästä olen perillä ja asia selviää kyllä sielläkin. Vastaanoton henkilö olikin sitten kiukkuinen, kun en ollut vastannut. Psykologi oli joutunut sairastumisen jälkeen perumaan ajan ja olisi ilmoittanut peruuntumisesta. Voi apua, miten oli kiukkuinen! Ja hänelle nyt ei ollut mitään vaivaa syntynyt, vaikken ollut vastannut. Enemmän siinä itse vääryyttä koin, kun jouduin turhaan sinne menemään. Mutta kun ei se mua haitannut! Ainoastaan tuon ihmisen käytös aiheutti lisää ahdistusta, jota oli jo vamiiksi ihan tarpeeksi. Siksi siellä psykologilla kävinkin...
Mä olin ajanut 240km 250km matkasta kun minulle soitettiin ettei tarvitse tänään tulla, oli tuplabuukkaus jonkun sillä paikkakunnalla asuvan kanssa. Kysyin sitten että eikö olisi mahdollsita siirtää hänen aikaansa, kun me olemme pienen lapseni (jolle toimenpide piti tehdä) lähteneet klo 4 ajalemeaan sinne päin ja olemme ihan kohta perillä. Ei kuulemma käynyt, vaan meidän pitäisi mennä joku toinen kerta sitten. Olin hommannut töistä vapaaksi tuon ja seuraavankin päivän, hoitanut auton lainaan, ja muutoinkin varautunut tilanteeseen. Hän soittessaan kehtasi vielä kysyä että EMMEHÄN OLE VIELÄ LÄHTENEET, kun matkaa tosiaan sairaalaan oli se 250 km, ja vastaanottoaika 30 min päästä...
Turha oli myöskään kelalta pyydellä turhasta reissusta matkakorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että valtaosa virastotyöntekijöistä kuvittelee ihmisten pitävän heitä pelottavina, korkeampiarvoisina auktoriteetteina ja sitten oikein tyrmistyvät, kun joku ei matelekaan heidän edessään. Mitään muuta selitystä en keksi tuolle tympeän veemäiselle kohtelulle.
Niin, sehän tarkoittaa vaan sitä, että kusi on noussut päähän. Osaisivat edes hommansa, mutta ei, suurin osa on vielä lisäksi äärimmäisen tyhmiä ja laiskoja.
Kaikista hirveintä on kun tällainen henkilä on pesiytynyt terveydenhuoltoon. Saa paljon tuhoa aikaan, ja jokapa välillisesti ihan kuolemiakin. Oma kokemukseni on hätäkeskuspäivystäjästä joka ei suostunut lähettämään apua kun en tiennyt koordinaatteja onnettomuuspaikalla.
Olen tuollainen "virkailija" enkä piilovittuile kenellekään. Ihan ystävällisesti palvelen ja teen parhaani. Yleensä asiakkaat on tosi mukavia. Joskus ei ole - valmiiksi raivoavat asiakkaan verenpaine nousee ihan tappiin kun olen sillekin ystävällinen :)
Kaikki asiakaspalvelijat eivät aina ole ihan huippuluokan ammmattilaisia, osa toki on. On uskomatonta miten paljon parempaa palvelua saa olemalla itse kohtelias ja ystävällinen. Olen sitä aina, osin siksi että olen lähtökohtaisesti ystävällinen, osin siksi että tiedän miltä asiakaspalvelu tuntuu ja ehkä pieneltä osin siksi, että tiedän miten paljon parempaa palvelua kohtelias asiakas saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuollainen "virkailija" enkä piilovittuile kenellekään. Ihan ystävällisesti palvelen ja teen parhaani. Yleensä asiakkaat on tosi mukavia. Joskus ei ole - valmiiksi raivoavat asiakkaan verenpaine nousee ihan tappiin kun olen sillekin ystävällinen :)
Kaikki asiakaspalvelijat eivät aina ole ihan huippuluokan ammmattilaisia, osa toki on. On uskomatonta miten paljon parempaa palvelua saa olemalla itse kohtelias ja ystävällinen. Olen sitä aina, osin siksi että olen lähtökohtaisesti ystävällinen, osin siksi että tiedän miltä asiakaspalvelu tuntuu ja ehkä pieneltä osin siksi, että tiedän miten paljon parempaa palvelua kohtelias asiakas saa.
Sen kyllä tosiaan huomaa että jos asiakas on jo jostain valmiiksi ärsyyntynyt niin kaikki otetaan v*ttuiluna vaikka ihan normaalin ystävällisesti/neutraalisti vastattaisiin.
Epäilyttää kovasti sellaisten tyyppien tarinat jotka aina mukamas saamat niin ikävää kohtelua ja kokevat vääryyksiä. Olisi mielenkiintoista nähdä miten ne keskustelut tai viestittelyt on oikeasti menneet. Jotenkin mystisesti silloin juttu usein muuttuu hieman epämääräiseksi muminaksi kun pyydetään kertomaan tarkemmin (esim. kun joskus olen kaverilta kysynyt mitä tarkalleen ottaen puolin ja toisin sanottiin kun oli ollut "kauhea kokemus").
Vierailija kirjoitti:
Not true. Minut lähetettiin 3 kertaa väärään paikkaa ivrkailijan toimesta, enkä saanut mitään hyvistystä vaikak olin ylikohtelias.
Oikea virkailija osaa käyttäytyä, vaikka asiakas olisi vihaisella päällä. Itselläni meni kuppi nurin silloisen soskun virkailijan kanssa. Hän osasi madaltaa ääntään ja rauhoitella. Minä rauhoitun itse heti, ja asia selvisi.