Ihmisen erottaa eläimistä se, että vain ihminen osaa puhua, eläimet eivät.
Eli lapsi on eläin kunnes se alkaa puhumaan ja jos henkilö ei jostain syystä opi puhumaan ollenkaan, niin hänestä ei koskaan tule ihmistä.
Kommentit (28)
On sulla teoriat... Tässä on ihan vain pari ongelmaa: 1) mykät ihmiset 2) on useita eläimiä, jotka osaavat puhua.
Minä osaan puhua suomea, englantia ja jonkin verran ranskaa. Muita kieliä kuten vaikka venäjän kieltä en osaa puhua. Olenko minä sitten vaikka venäjän kieltä puhuviin ihmisiin verrattuna eläin kun he osaavat sitä, mutta minä en?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/13/talitintit-yhdistavat-sanoja-l…
Mutta asiasta toiseen, monihan luulee, että heidän pikkulapsensa, sellainen alta 1 v, ei ymmärrä mitään, koska ei vielä itse puhu. Kuinka väärässä he ovatkaan...
Ihminen ON eläin vaikka kuinka puhuisi ja luontoa tuhoaisi. Tämä unohtuu usein ja samalla se, että olemme täysin riippuvaisia luonnosta ja muista tämän pallon jakavista eläimistä.
Luontoa tuhoamalla ihminen tuhoaa itsensä.
Kyllä eläimetkin viestivät toisilleen, varsinkin linnut puhuvat keskenään
Eläimet eivät osaa puhua ihmistenkieltä, mutta kiellettömiä ne eivät ole ja ihminen voi oppia tulkitsemaan esimerkiksi kissaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_communication
Netflixissä oli joku eläinsarja, jossa yksi nainen teki koiralleen erilaisia nappeja, joita voi painaa. Napeista oli symboleita ja kun niistä painoi kuului ääni joka lausui tämän sanan. Koira oppi vaikka kunka monta eri nappia ja pystyi puhumaan niiden kautta. Esim. "lenkille" "nälkä" "rapsutuksia"
Kuvattuna oli myös tilanne, jossa koira katsoi peiliin ja paineli nappeja "why" "dog" .
Aika ihmeellistä.
Siitäkö se johtuu että noi tummat siivoojat ei voi puhua mitään?
Kaikki eläimet kommunikoivat keskenään jollain tavoin.
Jopa puut tekevät sitä.
Ihminen omassa luulotellussa erinomaisuudessaan on säälittävä olento.
Uskoin AP:tä ja kutsuin tummaa taaperoa eläimeksi
Minut ajettiin pois ja huudeltiin rumilla sanoilla
Harmittaa
Yritin selittää että se taapero ei ole ihminen vaan eläin, eivät uskoneet vaan haukkuivat ja uhkailivat
Mulle naurettiin ja mua pilkattiin, ihan tuntemaatomat ihmiset
.
Järkeä ei muilla ole, eihän se osaa puhua
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan puhua suomea, englantia ja jonkin verran ranskaa. Muita kieliä kuten vaikka venäjän kieltä en osaa puhua. Olenko minä sitten vaikka venäjän kieltä puhuviin ihmisiin verrattuna eläin kun he osaavat sitä, mutta minä en?
Venäläiset ainakin ajattelevat niin
Vierailija kirjoitti:
Netflixissä oli joku eläinsarja, jossa yksi nainen teki koiralleen erilaisia nappeja, joita voi painaa. Napeista oli symboleita ja kun niistä painoi kuului ääni joka lausui tämän sanan. Koira oppi vaikka kunka monta eri nappia ja pystyi puhumaan niiden kautta. Esim. "lenkille" "nälkä" "rapsutuksia"
Kuvattuna oli myös tilanne, jossa koira katsoi peiliin ja paineli nappeja "why" "dog" .
Aika ihmeellistä.
Minunkin vaimoni muuttui eläimeksi kolme vuorokautta kestäneen pikkujoulujuttuni aikana. Kahteen viikkoon hän ei ole puhunut sanaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei se dna:ta muuta, osaako puhua vai ei. Mutta se on totta, että pienet lapset ja vaikeasti kehitysvammaiset saattavat olla älyllisesti samalla tasolla fiksujen eläinten kanssa. Esimerkiksi omat lemmikkini osaavat paljon enemmän sanoja, kuin mitä olen heille opettamalla opettanut. Sanoisin, että noin 500 sanaa, koska ymmärtävät lauseita. Ovat siis parivuotiasta lasta älykkäämpiä.
Lemmikkisi lienevät ainakin sinua älykkäämpiä. Tässä sinulle jymypaljastus: se parivuotias ymmärtää huomattavasti useamman sanan merkityksen kuin itsellä on aktiivisessa käytössä. Jo vauva ymmärtää lauseita.
Eivät ne sinun lemmikkisikään taida noita kaikkia ymmärtämäänsä 500 sanaa osata käyttää puheessaan tai muodostaa niistä itse lauseita?
Vierailija kirjoitti:
Jopa puut tekevät sitä.
Nimeäpä joku ihmistä erinomaisempi eläin. Ja edellytän sinulta tässä tuon eläimen arviointia samoin kriteerein kuin arvioit ihmistenkin osaamista ja käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa puut tekevät sitä.
Nimeäpä joku ihmistä erinomaisempi eläin. Ja edellytän sinulta tässä tuon eläimen arviointia samoin kriteerein kuin arvioit ihmistenkin osaamista ja käytöstä.
Esim delfiini
Niillä näyttää olevan paljon kielellisiä valmiuksia. Esimerkiksi delfiineillä on jokaisella oma nimi eli identiteettivihellys, josta se tunnistetaan ja jota se itse käyttää aina ennen omaa puheenvuoroaan; näin tiedetään, kuka milloinkin on äänessä. Tämä identiteettivihellys todistaa senkin, että delfiinit osaavat jopa juoruilla. Skotlannin rannikolla tutkijat huomasivat, että pieni delfiiniparvi toisteli tavan takaa sellaisen lauman jäsenen vihellystä, joka ei sillä hetkellä ollut mailla eikä halmeilla. Eli kun on poissa, heti puhutaan pahaa.
Toinen esimerkki, joka pakottaa pohtimaan delfiinien älykkyyttä, tulee Brasilian rannikolta. Siellä delfiinit ovat ryhtyneet auttamaan paikallisia kalastajia ajamalla kalaparvia heittoverkkojen ulottuville. Delfiinit myös antavat kalastajalle merkin, milloin verkko pitää heittää. Jos kalastaja ei älyä heittää verkkoa oikealla hetkellä, delfiinit ottavat nokkiinsa eivätkä ilmesty paikalle muutamaan aikaan. Ei tiedetä, hyötyvätkö delfiinit tästä itse mitään. Tulee vähän mieleen, että noinkohan ne vain siinä auttavat rannikon köyhiä kalastajia, tuntevat myötätuntoa ja sillä on iso mela. Sanoinko jo se iso mela juttu.
Ihmiset (valkoiset) rakentavat itselleen paremmat olot koko ajan. Elukat elävät tänäkin päivänä metsissä samassa kurjuudessa kuin miljoona vuotta aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa puut tekevät sitä.
Ei eläinten tarvitse osata puhua "ihmistä", riittää kun osaavat puhua lajityypillistä "eläintä".
Eläimen arviointi ihmiskriteerein on yhtä järjetön ajatus kuin se , että ihmistä arvioitaisiin eläinkriteerein.
Ossatko sinä lentää? Pystytkö käyttämään vedessä olevaa happea hengittääkseesi? Osaatko vaihtaa väriäsi? Pystytkö sinä kantamaan 3000 kertaa oman painosi luustosi tuhoutumatta? Pystytkö juoksemaan n. 110km/h nopeudella? Pystytkö sukeltamaan ilman apuvälineitä kilometrien syvyyteen? Osaatko suunnistaa ilan apuvälineitä tuhansien kilometrien matkan jne.jne.
Todellisuudessa sinä Ap olet varsin mitätön olento verrattuna moneen eläimeen, et vain harhassasi sitä ymmärrä.
Ei se dna:ta muuta, osaako puhua vai ei. Mutta se on totta, että pienet lapset ja vaikeasti kehitysvammaiset saattavat olla älyllisesti samalla tasolla fiksujen eläinten kanssa. Esimerkiksi omat lemmikkini osaavat paljon enemmän sanoja, kuin mitä olen heille opettamalla opettanut. Sanoisin, että noin 500 sanaa, koska ymmärtävät lauseita. Ovat siis parivuotiasta lasta älykkäämpiä.