Mikä on se "paha päivä", jonka varalle säästätte rahaa?
Eli millaisissa tilanteissa olette ottaneet tai kuvittelisitte joutuvanne ottamaan käyttöönne "pahan päivän varalle" säästettyjä rahoja?
Itselläni esim. palkanmaksun viivästyminen. Sen perään heti lomautus, ja pyykkikoneen hajoaminen. Lainaa jouduttiin ottamaan, kun ei säästöt riittäneet. Toki pyykkikonetta saatiin "tekohengitettyä" sen verran, että se saatiin toimimaan jotenkuten. Elettiin nuukasti se aika. Kun ensimmäiset lomautusrahat tulivat, niillä saatiin ostettua pyykkikone. Ja kun saatiin palkkaturvasta rahat, maksettiin kulutusluotto pois, ja rahaa jäi vielä säästöön seuraavien pahojen päivien varalle.
Kommentit (79)
Pitkäaikaistyöttömänä ja syrjääntyneenä olen säästänyt ennemminkin hyvän päivän varalle. Nythän virallinen säästäminen ei kannata kun se poistaisi suoraan toimeentulotukea. Elättelen vielä toivoa että pääsisin joskus vakitöihin ja vieläpä jaksaisin niissä olla ja silloin säästöistä olisi ehkä iloa. Eläkeikä taitaa tosin koittaa ennen sitä. Viralliseen eläkeikään on jäljellä parikymmentä vuotta.
Työttömyyttä varten kannattaa säästää vain siinä tapauksessa että on asuntovelkaa. Muuten toimeentulotuki auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollinen työttömäksi jääminen. Nyt säästössä 15 000 e ja eläisin tuolla tarvittaessa vuoden. Ilmeisesti mitä täältä olen lukenut työttömät saa n. 500 e/kk ja tuollaisella summalla en saisi edes vuokraa maksettua. Onneksi ei ole vielä tarvinut olla kertaakaan työttömänä vaan pääsin töihin suoraan valmistumisen jälkeen ja samassa paikassa edelleen. N34
Kassan ansiosidonnainen on isompi ja lisäksi tulee asumistuki jos tulot silti pienet ja asut vuokralla. Jos on velkaa niin silloin on hyvä olla puskuri mutta muuten melkein se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollinen työttömäksi jääminen. Nyt säästössä 15 000 e ja eläisin tuolla tarvittaessa vuoden. Ilmeisesti mitä täältä olen lukenut työttömät saa n. 500 e/kk ja tuollaisella summalla en saisi edes vuokraa maksettua. Onneksi ei ole vielä tarvinut olla kertaakaan työttömänä vaan pääsin töihin suoraan valmistumisen jälkeen ja samassa paikassa edelleen. N34
Liity työttömyyskassaan niin saat 400 päivää ansiosidonnaista ennen työmarkkinatuelle tippumista.
Tiesin kyllä jo "pahan päivän" koittavan hyvissä ajoin, niin laitoin mahdollisimman paljon rahaa sivuun tulevan kylppärirempan varalle. Sitten oli hyvin varaa olla varamajoituksessa, ettei tarvinnut kärvistellä remontin alla. Se opetti pistämään muutenkin rahaa sivuun, ei sitä voi tietää, milloin tulee jotain odottamatonta vastaan.
Se on se päivä kun joutuu ottaa velkaa, että saa laskut maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään isot kodinkoneet kestävät vain muutaman vuoden. Jos ne on hankittu suunnilleen samanaikaisesti, niin yhden hajottua hajoavat myös muut. Tai sitten autoon tulee isompi remontti. Tai joutuu itse leikkaukseen ja pitkälle sairauslomalle.
Olin joku aika sitten yksityisellä puolella leikkauksessa. Julkisella puolella on niin pitkä jono kuin nälkävuosi k.o. leikkaukseen. Minulla oli jo pitemmän aikaa ollut jemmassa mukava summa rahaa juuri tällaisia tilanteita varten. Onneksi jäi rahaa vielä tähteeksikin, sillä lähitulevaisuudessa nivelrikko vaatinee kirurgin puukkoa.
Mitä ihmettä! Meidän nykyinen tiskikone on kovassa käytössä päivittäin kestänyt jo 13 vuotta. On UPO ja oli vähän kalliimpi kuin edelliset. Kaksi ensimmäistä eri merkkistä konetta ei kestänyt kuin 6 vuotta, kummankin tullessa kuuden vuoden jälkeen tiensä päähän. Erillinen putkien pesuaine ilmeisesti pidentää käyttöikää ja on varmaankin hinnallakin merkitystä ja säkällä ettei ole mikään maanantai versio. Pyykin pesukone on vielä vanhempi. Käytän siinäkin välillä pesukoneen puhdistusainetta.
Pahenemisvaihe sairaudessa johti 9 kk:n työkyvyttömyyteen. Siinä vaiheessa, kun sai vain perussairauspäivärahaa (vai mikä se nyt on?!) ja silti piti asuntolainaa maksaa ja ruokaa ym. tietysti ostaa, tulivat säästöt käyttöön.
En ollut edes säästänyt niitä pahanpäivän varalle, vaan haaveilemaani perheen kaukomatka varten. :/
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä työkyvyttömyyseläkeläinen ja siksi vararahastoni on minimaalinen.
Kun pesu-pyykkikone, jääkaappi tai pakastin hajoaa, joudun ostamaan uuden käytetyn ja sijoitan kuhunkin 50-100 euroa.
Jos auto hajoaa, joudun tilaamaan siihen varaosat ulkomailta tai säkällä löydän osat romuttamolta.
Jos autoni hajoaa lopullisesti, joudun sijoittamaan uuteen käytettyyn 1000-2000 euroa.
Jos ostaisin kaiken uutena, ei minulla olisi yksinkertaisesti varaa syödä.
Vararahaston suuruus on suhteellinen käsite.
Yksi hakee kaupasta upouutta ja sijoittaa esim. pesukoneeseen saman verran kuin itse käytän vuodessa ruokaan.
Tuo on totta. Mutta on tarpeet, elämäntilanteet ja koneiden käyttöasteetkin erilaiset. Esim. itse pesen pyykkiä nykyisin viikossa saman verran kuin sinkkuna pesin 2 kuukaudessa. Siksi ostan pyykkikoneen uutena. Eli jos pyykkikone hajoaa, ja alkaisin etsimään käytettyä, siinä voisi mennä viikko tai parikin, jona aikana pyykkivuori kasvaisi kohtuuttomasti. Viimeksi, kun ostin uuden pyykkikoneen, annoin vanhan koneen sinkkutalouteen käytettynä.
Sama se on auton kanssa. Ajatko 200 km päivässä vai kuukaudessa vai vuodessa.
P.S. Mistä niitä käytettyjä tulisi, jos kukaan ei ostaisi uusia? Jokainen käytetty kone, vaate, auto jne. on joskus ollut uusi.
Työkyvyttömyys tai jos sellasta ei tule, niin eläkkeellä on sitten ylimääräistä.
Alkuun säästin myös lapsen opintoihin, jos olen vaikka työtön kun lukio alkaa.... mutta tuli tämä pakollinen toinen aste.
Näiden päälle sitten normaalit puskurit ja autonvaihto-, talonkunnostus-, loma- yms säästöt.
Paha päivä = emäntä ei anna ja kassit on pullollaan. Maksullisiin palaa rahaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömänä ja syrjääntyneenä olen säästänyt ennemminkin hyvän päivän varalle. Nythän virallinen säästäminen ei kannata kun se poistaisi suoraan toimeentulotukea. Elättelen vielä toivoa että pääsisin joskus vakitöihin ja vieläpä jaksaisin niissä olla ja silloin säästöistä olisi ehkä iloa. Eläkeikä taitaa tosin koittaa ennen sitä. Viralliseen eläkeikään on jäljellä parikymmentä vuotta.
Työttömyyttä varten kannattaa säästää vain siinä tapauksessa että on asuntovelkaa. Muuten toimeentulotuki auttaa.
Minä olen ollut elämästäni yli 10 vuotta työttömänä, ja euroakaan en ole saanut toimeentulotukea. Asuntolaina minulla on ollut alle 2 vuotta.
Mä olen vuosia jo vähentänyt extraa joka kk asuntolainassa. Kun lainaa on jäljellä alle 100 000 euroa, voin päättää paljonko lyhennän.
Jatkan tietty vanhalla tavalla, mutta jos jitain tapahtuisi, lopettaisin lainan lyhentämisen heti.
Olen myös vuosikausia myynyt torissa ja fb.ssä tarpeetonta. Nyt kaikki on myyty.
Pieni kassillinen jäi ja samassa talossa yhdellä on kirppispöytä. Vein hänelle vajaa banaanilaatikollisen.
Vierailija kirjoitti:
Paha päivä = emäntä ei anna ja kassit on pullollaan. Maksullisiin palaa rahaa helposti.
Miksi siihen ihmistä tarvitaan. Eikö niitä voi käsillään tyhjentää. Muutenhan täällä täytyisi kaikkien käydä maksullisissa.
Minulla palaa rahaa jalka-ja kasvohoitoihin kun se on niin virkistävää eikä sitä puolisoni tee.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus vei jo kerran lähes kaikki pahan päivän varat. Tuleva hyvin pieni eläke, tämä niille naisille, jotka ilmoittavat, että on sovittu että minä hoidan lapsia kotona, pitäkää huoli että eläkettä on kertynyt kun mies ilmoittaa löytäneensä elämänsä naisen.
Nuorten (alle 50v) kannattaa säästää eläkettä. Eläkejärjestelmä toimii ajatuksella, että seuraava sukupolvi on aina isompi jolloin ihmisen ei tarvitse itse maksaa edes omia eläkkeitä. No nyt se uusi sukupolvi on pienempi ja eläkkeet liian korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut elämästäni yli 10 vuotta työttömänä, ja euroakaan en ole saanut toimeentulotukea. Asuntolaina minulla on ollut alle 2 vuotta.
Onko tullut perintöä sillä kukaan ei saa asuntolainaa työmarkkinatuella. Joku nyt ihmetyttää tässä.
Auton vaihto. Entinen 20v vanha ja vetelee viimeisiää, tosin pääsi just hyvin katsastuksesta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mä nostan rahat aina automaatilta, kun tuet tulevat ja ne, mitä en saa nostettua, käytän heti.
Esim käyn kaupassa ja pyydän myyjää ottamaan kortilta 15 e 50 senttiä ja loput ovat automaatilra nostettavissa.
Joka kk jää vähän rahaa.
Mulla on käyttöoikeus mun äidin tilille. Jos myyn jotain fb.ssä, rahat menee sinne. Kun nähdään, kerron äidille nosta mulle 120 e ja saan ne käteisenä.
Homma toimii.
Meillä on ikivanha kassakaappi pultattuna kiinni seinään. Rahat ovat siellä. Nyt on n 1500 e
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle taitaa olla ihanne tai toive elää tt-tuella. Esim. minulla on velaton asunto, eikä yhtään huvittaisi ruveta esittelemään tiliotteitani sossuille, jotta saisin leipää ostettua. Toki joillekin se valvonnan alaisena eläminen sopii.
Esim joku kodinkone hajoo tai joku mitä normi arjes tarvii.