Mikä on se "paha päivä", jonka varalle säästätte rahaa?
Eli millaisissa tilanteissa olette ottaneet tai kuvittelisitte joutuvanne ottamaan käyttöönne "pahan päivän varalle" säästettyjä rahoja?
Itselläni esim. palkanmaksun viivästyminen. Sen perään heti lomautus, ja pyykkikoneen hajoaminen. Lainaa jouduttiin ottamaan, kun ei säästöt riittäneet. Toki pyykkikonetta saatiin "tekohengitettyä" sen verran, että se saatiin toimimaan jotenkuten. Elettiin nuukasti se aika. Kun ensimmäiset lomautusrahat tulivat, niillä saatiin ostettua pyykkikone. Ja kun saatiin palkkaturvasta rahat, maksettiin kulutusluotto pois, ja rahaa jäi vielä säästöön seuraavien pahojen päivien varalle.
Kommentit (79)
Jos vaikka joskus tekee mieli olla paha ja valloittaa joku naapurivaltio, niin tarvii olla paljon säästöjä.
t. Vladimir
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaus vei jo kerran lähes kaikki pahan päivän varat. Tuleva hyvin pieni eläke, tämä niille naisille, jotka ilmoittavat, että on sovittu että minä hoidan lapsia kotona, pitäkää huoli että eläkettä on kertynyt kun mies ilmoittaa löytäneensä elämänsä naisen.
Nuorten (alle 50v) kannattaa säästää eläkettä. Eläkejärjestelmä toimii ajatuksella, että seuraava sukupolvi on aina isompi jolloin ihmisen ei tarvitse itse maksaa edes omia eläkkeitä. No nyt se uusi sukupolvi on pienempi ja eläkkeet liian korkeat.
Tätä varten minäkin yritän säästää koska pelottaa jos ei ole enää eläkkeitä kun minun ikäiset (40v) pääsee eläkkeelle. Surettaa vaan oma taloudellinen tilanne kun säästössä ei ole nyt kuin 42 000e, hirveästi ei ehdi eläkeikään mennessä säästää enää. :( Ei muutamilla kymppitonneilla tee mitään eläkkeellä.
Tossa iässä kerkeet vielä alkaa sijoittamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaus vei jo kerran lähes kaikki pahan päivän varat. Tuleva hyvin pieni eläke, tämä niille naisille, jotka ilmoittavat, että on sovittu että minä hoidan lapsia kotona, pitäkää huoli että eläkettä on kertynyt kun mies ilmoittaa löytäneensä elämänsä naisen.
Nuorten (alle 50v) kannattaa säästää eläkettä. Eläkejärjestelmä toimii ajatuksella, että seuraava sukupolvi on aina isompi jolloin ihmisen ei tarvitse itse maksaa edes omia eläkkeitä. No nyt se uusi sukupolvi on pienempi ja eläkkeet liian korkeat.
Tätä varten minäkin yritän säästää koska pelottaa jos ei ole enää eläkkeitä kun minun ikäiset (40v) pääsee eläkkeelle. Surettaa vaan oma taloudellinen tilanne kun säästössä ei ole nyt kuin 42 000e, hirveästi ei ehdi eläkeikään mennessä säästää enää. :( Ei muutamilla kymppitonneilla tee mitään eläkkeellä.
28 vuotta aikaa sijoittaa ennen eläkeikää.
Luottokortti on sitä varten olemassa, millä mahdolliset yllätykselliset menot hoidetaan. Kaikki liikenevä sijoitetaan pörssiin kuukausittain, ihan kivasti oma talous pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömänä ja syrjääntyneenä olen säästänyt ennemminkin hyvän päivän varalle. Nythän virallinen säästäminen ei kannata kun se poistaisi suoraan toimeentulotukea. Elättelen vielä toivoa että pääsisin joskus vakitöihin ja vieläpä jaksaisin niissä olla ja silloin säästöistä olisi ehkä iloa. Eläkeikä taitaa tosin koittaa ennen sitä. Viralliseen eläkeikään on jäljellä parikymmentä vuotta.
Työttömyyttä varten kannattaa säästää vain siinä tapauksessa että on asuntovelkaa. Muuten toimeentulotuki auttaa.
Minä olen ollut elämästäni yli 10 vuotta työttömänä, ja euroakaan en ole saanut toimeentulotukea. Asuntolaina minulla on ollut alle 2 vuotta.
Minustakaan ei kannata ehdoin tahdoin heittäytyä toimeentulotuen varaan jos pärjää työttömyysturvan ja asumistuen yhdistelmällä sekä omilla säästöillä. Silloin ei tarvitse antaa mitään tarkkoja tilitietoja tai kertoa mitä tekee omilla rahoillaan. Asumistuessakin katsotaan vain säännölliset kuukausitulot vuositarkastusten yhteydessä jos tulot ja asumismenot eivät suuremmin muutu sitä ennen vuoden aikana. Tuolla tavoin on mahdollista kattaa ne pakolliset juoksevat menot ja käyttää niitä omia säästöjään vain muihin pitkäaikaisempiin hankintoihin kuten vaatteisiin.
Se päivä kun mörökölli aikoo viedä minut. Pitäähän lapsille jättää perinnöksi jotain riitelemisen aihetta. Muutamia asuntoja, kaksi kesämökkiä, kaksi klassikko autoa ja pari moottoripyörää. Ja mitä liekään muuta törkyä, en tiiä. Ex eukosta otin eron ja maksoin sen pihalle kuviosta, eli se asia on jo hoidettu. Nykyään olen vaan avoliitossa.
Ja tietenkin jätän tilille jonkin verran rahaa että saavat järjestettyä jonkinlaiset hautajaiset.
Kaikki muut koitan tuhlata itse pois. N 20,000€ käteistä pidän puskuri rahastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömänä ja syrjääntyneenä olen säästänyt ennemminkin hyvän päivän varalle. Nythän virallinen säästäminen ei kannata kun se poistaisi suoraan toimeentulotukea. Elättelen vielä toivoa että pääsisin joskus vakitöihin ja vieläpä jaksaisin niissä olla ja silloin säästöistä olisi ehkä iloa. Eläkeikä taitaa tosin koittaa ennen sitä. Viralliseen eläkeikään on jäljellä parikymmentä vuotta.
Työttömyyttä varten kannattaa säästää vain siinä tapauksessa että on asuntovelkaa. Muuten toimeentulotuki auttaa.
Minä olen ollut elämästäni yli 10 vuotta työttömänä, ja euroakaan en ole saanut toimeentulotukea. Asuntolaina minulla on ollut alle 2 vuotta.
Eli asuit jonkun kanssa tai oli muuta omaisuutta? Silloin oletetaan joko että puoliso avittaa sen toimeentulotuen vajauksen verran tai käytät säästöjäsi. Nämä tietenkin vain tilastollisesti ja totuus voi olla että kituuttelet. Ja tietenkin jos saat aina työttömyysaikoinasi sen verran ansiosidonnaista että asumistuen jälkeen jäät jonkun kympin plussalle. Oletan nyt että olet hakenut toimeentuloa työttömyysaikoinasi ja saanut kielteisen päätöksen. Ilman hakemista sitä ei tietenkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle taitaa olla ihanne tai toive elää tt-tuella. Esim. minulla on velaton asunto, eikä yhtään huvittaisi ruveta esittelemään tiliotteitani sossuille, jotta saisin leipää ostettua. Toki joillekin se valvonnan alaisena eläminen sopii.
Tuskin se kenenkään toive tai ihanne on. Ja tottakai voi itse päättää käyttää esim. sen 100-200e verran kuukausittain säästöjään sen sijaan että hakisi ne toimeentulotukena. Valintojahan nämä on ja joku voi kokea tiliotteiden näyttämättömyyden tuon rahan menon arvoiseksi.
Kok ja PS vallassa on se todella paha päivä jonka varalle on syytä olla säästöjä.
Itselle tuli nyt puolen vuoden sisään ne pahat päivät, kun ensin erosin ja sitten tuli vielä potkut töistä. Todellakin näiden huolien keskellä lohduttaa vähän, että tuli säästettyä rahaa ja elämä siten vähän helpompaa.
Mitä se sinulle tai kenelekään kuuluu.Huolehdi vain omista rahoistasi . Kun on rahaa vähänkin säätössä: Ei tarvitse lainaa rahaa keltään. Kyse lopu peleissä rahan käytön halinasta,niin ei ole rahaton kukaudenvikalla viikolla kuten eräät kun raha päivät on 1 joka kuukausi.Jos se on lauantai tai sunnuntai? Maksu sirtyy eteenpäin eli joko 2 tai 3 päivä.
Se on nyt tullut. Keväällä vielä yt:t ja töitä ei ole kun tämän ikäisenä jää työttömäksi.
Ei toivoakaan, että selviäisin nykyisestä vuokrasta työttömänä. Eikä se ole edes kovin iso, mutta mulle jäis käyttörahaa jotain 200€ vuokran jälkeen ja olisi vielä muutkin laskut perässä.
Jokainen tilipäivä Helsingin kaupungilla on paha päivä. Koskaan ei tiedä paljonko palkkaa saa, vai saako.
-sarastia
Tulojen romahdus: sairaus, työttömyys ja eläke. Nämä rahat mulla on asunnoissa, rahastoissa, osakkeissa, määräaikaistilillä ja eri pankin säästötilillä.
Pesukoneen hajoaminen, auton korjaus, vaatteiden/elektroniikan/kodin tavaroiden uusiminen on näin viiskymppiselle jo ihan normaalia elämää ja tililtä hoituu sen kummemmin miettimättä. Samalta säästötililtä, kun sinne on kertynyt, voi lähteä reissuun tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä varten minäkin yritän säästää koska pelottaa jos ei ole enää eläkkeitä kun minun ikäiset (40v) pääsee eläkkeelle. Surettaa vaan oma taloudellinen tilanne kun säästössä ei ole nyt kuin 42 000e, hirveästi ei ehdi eläkeikään mennessä säästää enää. :( Ei m
Sulla on 25 vuotta aikaa ennen eläkettä. Etkö ole enää työelämässä vai mitä meinaat ettet ehdi säästää?
Vanhuuspäivien varalle on säästöjä. Nyt menee todella huonosti mutta niihin en kajoa. Vanhana tarttee rahaa, taksia, lääkkeitä ja lääkäreitä. Eläkkeeni tulee olemaan 1000 e miinus verot.