Tekeekö vuokranantaja vai vuokralainen muuttoilmoituksen isännöitsijälle?
Kommentit (38)
Jos haluat postiluukussa näkybän ex-asukkaan nimen vaihtuvan niin kannattaa tehdä. Sitä v-antajaa ei kiinnosta mitä kennostotalonne Alakerran taulussa tai postiluukussanne lukee.
t: 3-asunnon vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan ole ikinä tehnyt mitään ilmoitusta _isännöitsijälle_. Vuokranantajalle olen ilmoittanut vuokrasopimuksen irtisanomisesta ja virallisen muuttoilmoituksen tehnyt.
Sama täällä, eikä kukaan ole yli 10 vuoden aikana ole koskaan ottanut jälkikäteen yhteyttä kysyäkseen, miksen ole ilmoittanut isännöitsijälle.
Sanomista voi tulla, jos unohtaa avaimet sisälle ja soittaa huoltomiehen avaavaan, eikä sinun nimistäsi henkilöä asu asunnossa.
Vuokranantajan ilmoitusvelvollisuus isännöitsijälle sisältää vuokralaisesta isännöitsijälle. Ikäväähän se olisi jos vuokralainen avaimen unohdettuaan soittaisi vuokranantajalle jotta ovi saataisiin aukaistua. Vuokranantajan varmaan pitäisi tulla paikalle jos hän ei ole ilmoittanut vuokralaisen nimeä isännöitsijälle 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan ole ikinä tehnyt mitään ilmoitusta _isännöitsijälle_. Vuokranantajalle olen ilmoittanut vuokrasopimuksen irtisanomisesta ja virallisen muuttoilmoituksen tehnyt.
Sama täällä, eikä kukaan ole yli 10 vuoden aikana ole koskaan ottanut jälkikäteen yhteyttä kysyäkseen, miksen ole ilmoittanut isännöitsijälle.
Sanomista voi tulla, jos unohtaa avaimet sisälle ja soittaa huoltomiehen avaavaan, eikä sinun nimistäsi henkilöä asu asunnossa.
Tämä on sen asujan ongelma ja oppinee tästä, että kannattaa se nimi ilmoittaa sinne huoltoon/isännöitsijälle. Samalla saa nimen oveen. Kaikki ei sitä toki halua.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt muuttoilmoitusta isännöitsijälle. Olen irtisanonut vuokrasopimuksen vuokranantajalle ja tehnyt muuttoilmoituksen netin kautta maistraattiin ja postille. Mielestäni on vuokranantajan velvollisuus ilmoittaa isännöitsijälle mitä ikinä haluaakin ilmoittaa.
Ei tämä nyt siis ollutkaan niin selvää Edelliset vuokralaiset ilmoitti muutostaan itse isännöitsijälle (=huoltoyhtiö samalla) Nyt uusi ei ole kirjoilla talossa mutta kenen olisi pitänyt ilmoittaa mitä ja minne? Riittääkö henkilön muuttoilmoitus DVV:lle vai onko talonkirjat ihan eri asia? Eli jos isännöitsijälle ei ole tullut automaattsiesti DVV:ltä tietoa, tarkoittanee ettei vuokralainen ole tehnyt ollenkaan muuttoilmoitusta. Mutta kun maksaa vuokransa ajallaan, mitä vuokranantaja voi asiassa tehdä? Ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.kiinteistoliitto.fi/blogit/lakipahkina/osakas-muistailmoitt…
Kiitos, tämä selvensi!
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat postiluukussa näkybän ex-asukkaan nimen vaihtuvan niin kannattaa tehdä. Sitä v-antajaa ei kiinnosta mitä kennostotalonne Alakerran taulussa tai postiluukussanne lukee.
t: 3-asunnon vuokranantaja
Kennosto-asukas 🤣, tulee mieleen ampiainen ja hunaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt muuttoilmoitusta isännöitsijälle. Olen irtisanonut vuokrasopimuksen vuokranantajalle ja tehnyt muuttoilmoituksen netin kautta maistraattiin ja postille. Mielestäni on vuokranantajan velvollisuus ilmoittaa isännöitsijälle mitä ikinä haluaakin ilmoittaa.
Ei tämä nyt siis ollutkaan niin selvää Edelliset vuokralaiset ilmoitti muutostaan itse isännöitsijälle (=huoltoyhtiö samalla) Nyt uusi ei ole kirjoilla talossa mutta kenen olisi pitänyt ilmoittaa mitä ja minne? Riittääkö henkilön muuttoilmoitus DVV:lle vai onko talonkirjat ihan eri asia? Eli jos isännöitsijälle ei ole tullut automaattsiesti DVV:ltä tietoa, tarkoittanee ettei vuokralainen ole tehnyt ollenkaan muuttoilmoitusta. Mutta kun maksaa vuokransa ajallaan, mitä vuokranantaja voi asiassa tehdä? Ap
Vuokrasopimus irtisanotaan aina suoraan vuokraajalle eli osakkeen omistajalle. Jos näin ei tapahdu vuokralainen on velvollinen maksamaan niin kauan vuokraa kunnes vuokraaja on saanut tiedon irtisanomisesta. Vuokraajan on hyvä irtisanomisen yhteydessä saada omaan kopioonsa irtisanomisesta vuokraajan (osakkeen omistaja) allekirjoitus irtisanomisen vastaanottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Vuokranantaja saa vuokralaisen tiedot, henkilötiedot, mutta jos sulla on perhettä, niin ei se saa sun perheesi tietoja, siis sen perheen joka mahdollisesti tulee siihen asuntoon asumaan myös.
Taloyhtiöissä, kerros- ja rivitaloissa, isännöitsijällä olisi hyvä olla tieto, keitä asunnoissa asuu. Jos tulee jokin hätätilanne, mistä isännöitsijä tietää, keitä siellä asunnossa on asukkaina, jos ei ole ilmoitusta asujista tehty talon kirjoihin. Jos unohtaa asunnon avaimen asuntoon voi olla vaikeuksia saada huoltoyhtiötä avaamaan ovi, kun ei ole tietoa, että juuri se henkilö, joka avaamista pyytää, on asunnossa asuja. Avataanko sitten ovia ihan kelle tahansa pyytäjälle...
Vesimaksut voivat perustua asukasmäärään, no, mistä isännöitsijä tietää monestako laskuttaa, kun ei tiedä keitä asunnossa asuu.
Mielestäni tästä on ollut juttua lehdissä, viranomaisten toimintaakin se saattaa haitata, että taloyhtiöissä talonkirjat eivät ole ajan tasalla asukastietojen suhteen.
Ja kyllä se nyt on niin, että jos suurin osa ihmisistä tämänkin velvoitteen hoitaa ihan siis tunnollisesti, ja sitten on joku joka ei vaivaudu, nii kyllä se saattaa sitten näkyä vähän siellä asumisyhteisössä erilaisina ilmiöinä, ja ilmiöiden aiheuttaja on sitten se anonyymi tyyppi, joka ei saa nimeään taloyhtiön kirjoihin eikä sitten asuntonsa postiluukkuun tai talon rapussa olevaan nimitauluun.
Sillä lailla.
Väestörekisteri ei taloyhtiöille saamiensa osoitteenmuutosilmoitusten perusteella tee ilmoituksia. Ihmisen on itse hoidettava nämä asiat taloyhtiöön päin!
Vierailija kirjoitti:
Toimi näin:
Voit tehdä muuttoilmoituksen meidän ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Voit tehdä muuttoilmoituksen myös paperisella lomakkeella, jonka saatPostiltatai palvelupaikastamme. Lomaketta ei voi täyttää sähköisesti eikä tulostaa mistään. Palauta lomake Postille tai palvelupaikkaamme. Kun ilmoitat lomakkeella tietoja myös Postille, sinun täytyy todistaa henkilöllisyytesi.
Et voi tehdä muuttoilmoitusta puhelimitse.
Sinulle ei lähetetä tietoa muutetusta osoitteesta, vaan voit itse tarkastaa väestötietojärjestelmässä näkyvän osoitteesi Tarkasta omat henkilötietosi -palvelusta.
Jos haluat tehdä muuttoilmoituksen ja olet estänyt muuttoilmoituksen tekemisen, lue ohjeet täältä: Muuttoilmoituksen teko, jos esto on voimassa
Huomioitavaa:
Voit ilmoittaa samalla ilmoituksella myös mukana muuttavat perheenjäsenet.
Jos vain toinen huoltaja muuttaa kaikille yhteisestä kodista alaikäisten lasten kanssa, huoltajien on hyvä sopia lasten asumisjärjestelystä ennen muuttoilmoituksen tekemistä. Kun huoltajat toimittavat meille paperisen muuttoilmoituksen, jossa on molempien huoltajien allekirjoitus, voimme varmistua siitä, että huoltajat ovat sopineet lasten asumisjärjestelyistä yhdessä. Jos toisen huoltajan allekirjoitus puuttuu, muuttoilmoituksen käsittely viivästyy merkittävästi.
Vapaa-ajan asunnon osoitetta ei voi tallentaa vakinaiseksi osoitteeksi väestötietojärjestelmään.
Jos sinulla on muuttoilmoituksen esto, sinun täytyy poistaa se ennen kuin voit tehdä muuttoilmoituksen. Lue lisää muuttoestosta ja sen poistamisesta.
Ja tätähän ap kysyikin. Ei ku...
Periaatteessa vuokralaisen tulisi tehdä muuttoilmoitus (Digi- ja väestötietovirastolle & Postille), joka on pakollinen ja vapaaehtoisesti huoltoyhtiölle ja isännöitsijälle. Huoltoyhtiölle ja isännöitsijälle ei kuitenkaan ole pakko tehdä muuttoilmoitusta, eikä vuokranantaja saisi tietoja itse ilmoittaa (henkilötietojen suoja). Huoltoyhtiö avaa oven, jos on talonkirjaan merkitty ja isännöitsijälle ilmoitettu tieto auttaa tiedonvälityksessä ja kutsuissa yhtiökokoukseen. Vastikkeen määräytymistä koskevista tiedoista vastaa osakas eli vuokranantaja, mutta tähän riittää asukkaiden lukumäärä (useimmiten vesi yms. maksut peritään nykyään muutenkin kulutusperusteisesti).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut tehdä enää moneen vuoteen. Digi ja väestövirastoon tehdään. Asunnon omistaja ilmoittaa isänn.kuinka monta asunnossa asuu, jos vesimaksu henkilömäärän mukaan.
Asukkaan nimeäkään ei tarvi laittaa nimitauluun ja oveen.
Laki ei edellytä taloyhtiölle ilmoituksen tekemistä, mutta se olisi siltikin tehtävä... Monta haittaa, jos ei tee.
Ihan kiusallaskos et tee....
Vuokranantajan tehtäviin ei kuulu hoitaa vuokralaisen tehtäviä isännöitsijätoimistoon päin, vuokralainen itse hoitaa. Mites teiltä onnistuu sähkösopimuksen tekeminen, jos se kuuluu vuokralaisen itsensä tehtäväksi. Ootatteko että vuokranantaja teidän puolestanne sen tekee...
periaatteessa asunnon ovea ei huoltohtiökään saa avata kuin sellaiselle henkilölle joka on merkitty taloyhtiön kirjoihin asukkaaksi. Siis jos sattuu avain jäämään himaan.
Onnettomuustilanteet... jokin isompi härdelli sattuu, niin pitäs tietää keitä missäkin asunnossa asuu...
Hah.
Tietyn sortin tyypit tämän taloyhtiölle tehtävän muuttoilmoiuksen jättävät tekemättä. Arvatkaapa minkä sortin!
Onks nää niitä roistisia, joilla on "salainen osoite".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut tehdä enää moneen vuoteen. Digi ja väestövirastoon tehdään. Asunnon omistaja ilmoittaa isänn.kuinka monta asunnossa asuu, jos vesimaksu henkilömäärän mukaan.
Asukkaan nimeäkään ei tarvi laittaa nimitauluun ja oveen.Laki ei edellytä taloyhtiölle ilmoituksen tekemistä, mutta se olisi siltikin tehtävä... Monta haittaa, jos ei tee.
Ihan kiusallaskos et tee....
Vuokranantajan tehtäviin ei kuulu hoitaa vuokralaisen tehtäviä isännöitsijätoimistoon päin, vuokralainen itse hoitaa. Mites teiltä onnistuu sähkösopimuksen tekeminen, jos se kuuluu vuokralaisen itsensä tehtäväksi. Ootatteko että vuokranantaja teidän puolestanne sen tekee...
periaatteessa asunnon ovea ei huoltohtiökään saa avata kuin sellaiselle henkilölle joka on merkitty taloyhtiön kirjoihin asukkaaksi. Siis jos sattuu avain jäämään himaan.
Onnettomuustilanteet... jokin isompi härdelli sattuu, niin pitäs tietää keitä missäkin asunnossa asuu...
Hah.
Tietyn sortin tyypit tämän taloyhtiölle tehtävän muuttoilmoiuksen jättävät tekemättä. Arvatkaapa minkä sortin!
Onks nää niitä roistisia, joilla on "salainen osoite".
Osalla voi olla esim. turvakielto, eikä ilmoitusta silloin kannata edes tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on se oikea ongelma? Huoltoon/isännöitsijälle ilmoitetaan ne, jotka asuvat asunnossa, jotta sitten saavat heille kuuluvat palvelut - tämän ilmoituksen tekee asukas itse, jos tekee.
Muuttoilmoituksen DVV:lle tekee muuttaja ja DVV ei ilmoita mitään isännöitsijälle.
Jos joku on vuokrannut asunnon muuhun kuin asuinkäyttöön ja sinua tässä nyt ahdistaa, kuka asuu ja mitä tehdään sinun asunnossa, niin ole yhteydessä siihen vuokraajaan ja tarvittaessa irtisano sopimus.
Ei kai se ilmoitus taloyhtiölle ole edes pakollinen. Viimeksi, kun olin vuokralla niin en minä mitään ilmoittanut.
Aiemmin olen aina itse ilmoittanut isännöitsijälle, mutta viimeisimmän muuton yhteydessä vuokranantaja sanoi hoitavansa sen.
Yleensä asukas tekee ilmoituksen, mutta näköjään poikkeuksiakin on.
Avaimien luovuttamisesta olen aina erikseen kysynyt vuokranantajalta. Asuuko lähellä jotta voin toimittaa suoraan hänelle tai onko muuta paikkaa mihin voin käydä jättämässä.