Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekeekö vuokranantaja vai vuokralainen muuttoilmoituksen isännöitsijälle?

Vierailija
16.03.2023 |

Siinäpä se kysymys onkin

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti?!

Vierailija
2/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis kumpi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vuokranantalle, mitäpä sitä omia asioitaan hoitamaan. 😅

Vierailija
4/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä vuokranantalle, mitäpä sitä omia asioitaan hoitamaan. 😅

Vaan kun olen vuokranantaja, vuokralainen on hoitanut vuokrat ongelmitta jo pitkään mutta nyt selvisi taloyhtiön hallituksen kokouksessa ettei vuokralainen ole tehnyt muuttoilmoitusta. Olen hänelle aikanaan jättänyt ohjeet ja yhteystiedot isännöitsijäyritykseen (kirjallinen paperi) mutta ei tullut mieleenkään että asiaa pitäisi jälkikäteen tarkistaa.

Vierailija
5/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi näin:

Voit tehdä muuttoilmoituksen meidän ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  

Voit tehdä muuttoilmoituksen myös paperisella lomakkeella, jonka saatPostiltatai palvelupaikastamme. Lomaketta ei voi täyttää sähköisesti eikä tulostaa mistään. Palauta lomake Postille tai palvelupaikkaamme. Kun ilmoitat lomakkeella tietoja myös Postille, sinun täytyy todistaa henkilöllisyytesi. 

Et voi tehdä muuttoilmoitusta puhelimitse. 

Sinulle ei lähetetä tietoa muutetusta osoitteesta, vaan voit itse tarkastaa väestötietojärjestelmässä näkyvän osoitteesi Tarkasta omat henkilötietosi -palvelusta. 

Jos haluat tehdä muuttoilmoituksen ja olet estänyt muuttoilmoituksen tekemisen, lue ohjeet täältä: Muuttoilmoituksen teko, jos esto on voimassa

Huomioitavaa:

Voit ilmoittaa samalla ilmoituksella myös mukana muuttavat perheenjäsenet.  

Jos vain toinen huoltaja muuttaa kaikille yhteisestä kodista alaikäisten lasten kanssa, huoltajien on hyvä sopia lasten asumisjärjestelystä ennen muuttoilmoituksen tekemistä. Kun huoltajat toimittavat meille paperisen muuttoilmoituksen, jossa on molempien huoltajien allekirjoitus, voimme varmistua siitä, että huoltajat ovat sopineet lasten asumisjärjestelyistä yhdessä. Jos toisen huoltajan allekirjoitus puuttuu, muuttoilmoituksen käsittely viivästyy merkittävästi.   

Vapaa-ajan asunnon osoitetta ei voi tallentaa vakinaiseksi osoitteeksi väestötietojärjestelmään.  

Jos sinulla on muuttoilmoituksen esto, sinun täytyy poistaa se ennen kuin voit tehdä muuttoilmoituksen. Lue lisää muuttoestosta ja sen poistamisesta. 

Vierailija
6/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokralainen

Vierailija
7/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimi näin:

Voit tehdä muuttoilmoituksen meidän ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  

Voit tehdä muuttoilmoituksen myös paperisella lomakkeella, jonka saatPostiltatai palvelupaikastamme. Lomaketta ei voi täyttää sähköisesti eikä tulostaa mistään. Palauta lomake Postille tai palvelupaikkaamme. Kun ilmoitat lomakkeella tietoja myös Postille, sinun täytyy todistaa henkilöllisyytesi. 

Sinulle ei lähetetä tietoa muutetusta osoitteesta, vaan voit itse tarkastaa väestötietojärjestelmässä näkyvän osoitteesi Tarkasta omat henkilötietosi -palvelusta. 

Jos haluat tehdä muuttoilmoituksen ja olet estänyt muuttoilmoituksen tekemisen, lue ohjeet täältä: Muuttoilmoituksen teko, jos esto on voimassa

Huomioitavaa:

Jos vain toinen huoltaja muuttaa kaikille yhteisestä kodista alaikäisten lasten kanssa, huoltajien on hyvä sopia lasten asumisjärjestelystä ennen muuttoilmoituksen tekemistä. Kun huoltajat toimittavat meille paperisen muuttoilmoituksen, jossa on molempien huoltajien allekirjoitus, voimme varmistua siitä, että huoltajat ovat sopineet lasten asumisjärjestelyistä yhdessä. Jos toisen huoltajan allekirjoitus puuttuu, muuttoilmoituksen käsittely viivästyy merkittävästi.   

Vapaa-ajan asunnon osoitetta ei voi tallentaa vakinaiseksi osoitteeksi väestötietojärjestelmään.  

Jos sinulla on muuttoilmoituksen esto, sinun täytyy poistaa se ennen kuin voit tehdä muuttoilmoituksen. Lue lisää muuttoestosta ja sen poistamisesta. 

🤦🤦🤦

Vierailija
8/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokranantaja muuttaa, hän tekee.

Jos vuokralainen muuttaa, hän tekee.

Silloin kun asuin vuokralla, ei mulla ollut mitään käryä vuokranantajani yksityiselämästä. Jos hän olisi muuttanut jonnekin, tuskin olisin siitä tietoinen.

Puhelinnumero, sähköposti ja tilinumero oli ne tärkeimmät tietää.

Vierailija
9/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen. Se ei poista sitä, etteivät kaikki sitä muista tai tiedä tai muusta syystä tee.

Vierailija
10/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimi näin:

Huomioitavaa:

Liittyykö tämä ilmoittamiseen taloyhtiön isännöintiin?

Vierailija
11/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa puhua nyt taloon tuloilmoituksesta. Lähtö- ja tuloilmoitus on tehtävä aina muuttaessa taloyhtiöön ja sieltä pois muuttaessa. Niin ja sen muuttajan on se tehtävä.

Vierailija
12/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VUOKRALAINEN !

Vierailija
13/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokranantaja voi tietää aikooko vuokralainen siirtää kirjansa vuokraamaansa osoitteeseen. On ihan laillista vuokrata asunto ja asua silti muualla.

Vierailija
14/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttäviä nämä ihmiset, jotka eivät hoida muuttoilmoituksiaan kuntoon. Ap:n vuokralainenkin saattaa olla edelleen kirjoilla edellisen vuokranantajan asunnossa, jossa on jo uusi vuokralainen. Kannattaa tarkistaa Suomi.fi:stä, kuinka monta ihmistä omassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä asuu. Muutin jokin aika sitten nykyiseen vuokra-asuntooni, ja minulla näkyi siellä hiljattain kolme asukasta, vaikka asun tässä yksin. Eli muuttoilmoitus on edellisiltä asukkailta tekemättä. Digi- ja väestövirastolle voi tehdä ilmoituksen, että edelliset tyypit pitää poistaa vuokra-asunnosta.

Vierailija
15/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ainakaan ole ikinä tehnyt mitään ilmoitusta _isännöitsijälle_. Vuokranantajalle olen ilmoittanut vuokrasopimuksen irtisanomisesta ja virallisen muuttoilmoituksen tehnyt.

Vierailija
16/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut tehdä enää moneen vuoteen. Digi ja väestövirastoon tehdään. Asunnon omistaja ilmoittaa isänn.kuinka monta asunnossa asuu, jos vesimaksu henkilömäärän mukaan.

Asukkaan nimeäkään ei tarvi laittaa nimitauluun ja oveen.

Vierailija
17/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan itse yhteyttä suoraan isännöitsijään sisäänmuutosta. Vuokralaisella on muuten oikeus osallistua yhtiökokouksiin tietyissä tapauksissa. 

Vierailija
18/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan ole ikinä tehnyt mitään ilmoitusta _isännöitsijälle_. Vuokranantajalle olen ilmoittanut vuokrasopimuksen irtisanomisesta ja virallisen muuttoilmoituksen tehnyt.

Sama täällä, eikä kukaan ole yli 10 vuoden aikana ole koskaan ottanut jälkikäteen yhteyttä kysyäkseen, miksen ole ilmoittanut isännöitsijälle.

Vierailija
19/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt muuttoilmoitusta isännöitsijälle. Olen irtisanonut vuokrasopimuksen vuokranantajalle ja tehnyt muuttoilmoituksen netin kautta maistraattiin ja postille. Mielestäni on vuokranantajan velvollisuus ilmoittaa isännöitsijälle mitä ikinä haluaakin ilmoittaa.

Vierailija
20/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, eikä kukaan ole yli 10 vuoden aikana ole koskaan ottanut jälkikäteen yhteyttä kysyäkseen, miksen ole ilmoittanut isännöitsijälle.

Sanomista voi tulla, jos unohtaa avaimet sisälle ja soittaa huoltomiehen avaavaan, eikä sinun nimistäsi henkilöä asu asunnossa.