Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, onko sinua ahdisteltu? Missä ja miten?

Vierailija
16.03.2023 |

Kerro kokemuksesi.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloitus on takuulla tehty yhteistyössä Nivean ja Nessun kanssa. 

Vierailija
82/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä koe olevan nainen ollenkaan jos kukaan ei olisi koettanut lähestyä. Naapurin koirakin haistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6-vuotias kun alkoi ahdistelu toisten lasten taholta. Tekijöinä muutaman vuoden vanhemman isoveljeni kaverit ja naapurin pojat. 

Olin 11 kun ensimmäisen kerran minua ahdisteli aikuinen mies. Yritti houkutella mukaansa jotta olisi "opettanut" minulle sukuelimien osia ja niiden käyttötarkoituksia. En tietenkään kertonut koskaan kenellekään aikuiselle, koska hävetti ja luulin itse tehneeni jotain väärin. 

Joskus äitini kertoi että olivat valinneet isäni kanssa asuinalueen nimenomaan koska halusivat tarjota meille lapsille mahdollisimman turvallisen ympäristön kasvaa, vaikka talo sieltä tarkoittikin vyön kiristämistä muilta osin. En hennonnut kertoa äidille, että valitettavasti "lintukoto" ei ollut niin turvallinen kuin hän luuli. 

14-vuotiaasta eteenpäin seksuaalinen ahdistelu oli jo arkea aina ja kaikkialla. Kun täysi-ikäistyin, niin baareissa se ensimmäinen asia jonka opin oli väistellä tanssiessa nylkyttäjiä ja kourijoita. 

Nyt olen 35 ja elämäni on aika suppeaa, kävelen töihin, kävelen kotiin. Käyn lähikaupassa ja vietän illat kotona. Tällä elämäntyylillä ei ole ollut ahdistelua. 

Vierailija
84/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, 19-23v ikäisenä tämä tapahtui lukemattomia kertoja, eniten keski-ikäisten suomalaisten miesten toimesta baarissa, kadulla ja bussissa. Tartuttu takapuolesta tai laitettu käsi reidelle ja sen jälkeen pari kertaa lähteneet vielä seuraamaankin, mutta onneksi olen aina päässyt turvallisesti kotiin, kun ne huonokuntoiset raukat ovat luovuttaneet!

Huolestuttavaa ja surullista, kuinka laimeat reaktiot tuli läheisiltäni, sekä vanhemmilta että kavereilta, silloin kuin noista tapahtumista kerroin tuoreeltaan. Niin kuin olisin kertonut vain jonkun itsestäänselvyyden. Sitä se kai sitten on. Voimakkaampi reaktio esim. äidiltä on tullut esim. silloin, kun olen kertonut hajottaneeni/kadottaneeni jonkun tavaran.

Ahdistelua on pidetty liian kauan normaalina, naisen elämään kuuluvana asiana. Se muuttuu vielä mitä enemmän asiasta puhutaan ja osoitetaan ettei se ole ok, lainsäädäntökin alkaa jo auttaa tässä.

Tämä👍

Vierailija
85/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 9v joku mies puristi minua pyllystä uimahallissa. Olin silloin lähinnä hämmentynyt, mutta nyt kun vanhempana ymmärtää paremmin tunnen kuvotusta.

Vierailija
86/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa, kadulla, kaupassa, jopa kerran miehen suvun sukujuhlissa. Suomessa ja Turkissa. Kanadassa ei koskaan.

Vierailija
87/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla yks ällö mies vilkuili mua kun treenasin

Vierailija
88/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena ei ikinä. Tai no en oikein tiedä missä se raja menee, mutta kukaan ei ole käynyt käsiksi esim takapuoleen tai rintoihin tai yrittänyt väkisin suudella/halata. Joskus joku on saattanut jutellessa (baarissa) laittaa käden olalle (siis enemmän sillei 'anteeksi, mahtuuko tästä ohi'). 

Sanallisesti joku on saattanut joskus sanoa jotain 'lähdetkö jatkoille' tms mutta aina on kohtelias 'ei kiitos' riittänyt.

Teininä sen sijaan kerran bussipysäkillä joku laitapuolen kulkija tuli kertomaan oikein kuvaillen mitä kaikkea hän haluaisi tehdä minulle. Olin todella ujo enkä osannut tehdä muuta kun olla hiljaa ja toivoa, että joku puuttuuisi. Kukaan ei sanonut mitään, vaikka bussipysäkillä (Tampereen keskustori) oli paljon ihmisiä ja lähimmät varmasti kuulivat mitä tapahtui. 

Vierailija
89/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä ahdisteltu. Ei kaikkia ahdistella, vaikka siltä kuulostaakin kun tässä asiassa on vain yksi sallittu totuus (eli se että tätä tapahtuisi muka kaikille). On tabu sanoa että kyseessä on vain äänekkäimmän osan kokemus.

Täh? Kuka on väittänyt että tapahtuisi kaikille? Ja jos tarkoitat äänekkäimmällä osalla sitä että vain räväköitä naisia ahdistellaan, niin luulen että se saattaa olla toisinpäin. Itsehän olen pikemminkin kiltti ja epävarma ja miehet ovat aivan oikein arvioineet etten nosta meteliä siitä että tullaan iholle ilman lupaa?

Tässäkin ketjussa on väitetty että kaikkia ahdistellaan. Myös monissa aiemmissa, sanotaan suoraan valehtelijaksi tai niin traumatoituneeksi ettei itse edes muista ahdisteluja. "Kaikkihan näitä kokee" ja siihen ei saisi sanoa että höpöhöpö eikä koe.

En tarkoita, vaan sitä että tapahtuneesta ahdistelusta puhutaan kovaan ääneen, mutta päinvastaiset kokemukset vaiennetaan. Siksi kuulostaa ja näyttää siltä että kyseessä olisi paljon yleisempi ongelma kuin oikeasti onkaan, kun vain osan totuudesta saa sanoa ääneen.

Näin juuri.

Osaa tytöistä ja naisista on ahdisteltu koko ikänsä lapsesta saakka, osaa ei käytännössä koskaan. Minua on nuorena satunnaisesti ahdisteltu, mutta nyt aikuisena olen saanut olla aika lailla rauhassa. Sanoisin, että joskus päälle 30-35-vuotiaana en ole kokenut enää ahdistelua lainkaan.

Eikä se tarkoita, että se olisi nuorempanakaan ollut ok, mutta en ole tajunnut asiasta traumatisoitua, kun mulle ei kuitenkaan ole sattunut mitään kovin kummoista. Vakavat tapaukset on toki eri juttu, enkä soisi kellekään käyvän niin, ettei enää ahdistelun takia uskalla liikkua ulkona tai joutuu pelkäämään varmuuden vuoksi kaikkia miehiä.

Vierailija
90/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon porukkaa miinustelemassa naisten kokemuksia ketjussa jossa kysytään naisten kokemuksia, miksi?

Sellaisia me naiset ollaan.

Kirjoittaa mies joka on alapeukuttanut jokaista kertomusta. Sinä vanhempi naisihminen, en suosittele itse kuvittelemaan kuka sinua on alapeukuttanut. Todennäköisesti latvalaho Jorma 45 v joka yrittää teeskennellä ettei tällaista tapahdu.

Ai hitsi, v. 77-78 syntynyt Jorma?? Jormat on syntyneet yleisesti 1930-40 -luvulla, ei suinkaan 70-luvulla. Siihen aikaan pojat oli nimeltään Marko, Mikko, Teemu tai Janne.

Vierailija
91/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ahdistelua. Ympäristönsä havainnoiminen ei ole rikos.

Vierailija
92/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa jotkut ihmiset downvoteamaan toisten ihmisten traumaattisia kokemuksia? Suorastaan ällöttävää. 

Joutaisi poistaa koko typerä peukutus ominaisuus.

Vierailija
93/99 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikos tai ei, niin se ei poista sitä asiaa, että tämä mies aiheutti käytöksellään ilmapiiristä ahdistavan ja kiusallisen! Jokaisella tulisi olla oikeus tuntea olonsa turvalliseksi salilla!

Vierailija
94/99 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Vierailija
95/99 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä usein minua on ahdisteltu kun olen istunut julkisella paikalla ja ratikassa on myös miehet ahdistelleet.

Vierailija
96/99 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tapa joilla minua ei ole ahdisteltu, on penetroiva raiskaus ja dickpicit. 

Vierailija
97/99 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miinuksista huolimatta ymmärrän tätä, limainen tuijottaminen tuntuu todella iljettävältä ja ahdistavalta.

Vierailija
98/99 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa nuorena sitä tapahtui usein puheina ja tekoina vaikka itse en tykännyt. Työelämässä jäi vaan puheasteelle ja loppui lähes kokonaan kun tulin 30 v.

Vierailija
99/99 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eroa ympäristön havainnoimisella ja limaisella toljottamisella. Nämä kyllä erottaa toisistaan.