Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten OIKEASTI pystyy säästämään ruoassa?

Vierailija
16.03.2023 |

Ollaan jo aiemminkin koitettu elää säästeliäästi, ostaa tarjouksesta, hevi-osastolta ostettu kausituotteita jne.

Vielä vuoden vaihteessa hyödynsin ilta-alet -60%, tuotteita riitti silloin ihan hyvin, nyt niitä ei ole enää jäljellä tuohon aikaan tai sitten joku käy hamstraamassa ne etukäteen.

Missä ihan oikeasti voi säästää vielä? Vinkkejä? Olemme 5-henkinen perhe ja asumme pk-seudulla omistusasunnossa (ei mikään ökytalo, vaan vanhempi ja vaatimattomampi) ja jokainen kymppi on kyllä kotiinpäin tällä hetkellä kuussa, kun lainan korot, kaikki eläminen, lasten harrastukset, ihan kaikki hinnat nousee aina vaan...

Ei ole oikein mitään missä voisi enää säästää, paitsi ehkä ruoka. Lasten harrastuksista en mielelläni tinkisi, ellei ole aivan pakko.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse halpoja kaloja!

Esimerkiksi silakoita, muikkuja, sardiineja, makrilleja. Niitä saa todella edullisesti ja saa hyviä rasvoja. Vaikkapa perunan tai pastan kanssa saa täyttävää ruokaa. Annokselle ei paljoa tule hintaa.

Monesti nuo unohdetaan ja ostetaan vain lohta tai tonnikalaa.

Vierailija
22/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee vaikka jauhelihakastiketta niin laittaa puolet jauhelihaa ja puolet papuja. Saa tuplamäärän ruokaa halvemmalla ja ateriasta tulee todella täyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joskus köyhinä vuosina tein niin, että kirjoitin reseptin paperille ja laskin jokaisen aineksen kohdalla, miten paljon siihen meni rahaa. Kyllä siinä yllätyksiä tuli, kun edullisena pitämäni ruoka tulikin kalliimmaksi mitä luulin ja päinvastoin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee vaikka jauhelihakastiketta niin laittaa puolet jauhelihaa ja puolet papuja. Saa tuplamäärän ruokaa halvemmalla ja ateriasta tulee todella täyttävä.

Varsinkin kaikissa texmex-tyyppisissä ruuissa oikein hyvä vinkki. 

Vierailija
25/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa ja raejuustoa yksi ateria päivässä.

Toinen ateria jostain keitosta tai kiusauksesta, kerralla min 3 aterian annos.

Päälle pätkäpaasto 18/6.

Yksinasuvalla onnistuu hyvin ja terveys kiittää.

Vierailija
27/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee ateriat niin että se ruoka on halpaa ruokaa.

Ei tarvitse olla tarjoustuotteita, jos se on normaalihintaisenakin halpaa. Esimerkiksi porkkanaraastetta ruoan kanssa. Tosi halpaa. Vaikkapa kaalilaatikko tulee tosi halvalla ja ruokaa tulee kerralla valtava määrä. Voi halutessaan tehdä lihaan tai halvemmalla soijarouheeseen.

Melkein mikä vain ruoka itse tehtynä on halvempaa. Syö oikeilla aterioilla eikä osta vaikka 1,6e maksavia rahkoja välipalaksi aterioiden välissä.

Sepä se kun ollaan aina syöty porkkanaraastetta, eikä koskaan olla ostettu mitään kalliita rahkoja.  Syödään myös kasvispainotteista ruokaa, joten lihaankaan ei mene paljoa rahaa. Ne vähän lihat mitä ostetaan, ostetaan yleensä tarjouksesta. Varmasti pitää viikonloppuisin syödä useammin linssikeittoa jne ja tuo leivän leipominen olisi ehkä yksi keino säästää rahaa edes vähäsen. T. Ap

Vierailija
28/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihat vain tarjouksista ja oikeasti lihaa tarvitaan vain murto-osa totutusta esim pataruuassa missä on kasviksia seassa. Esim 100g per hlö on ihan hyvä määrä, nykyään syödään ihan järkyttäviä annoksia!

400g jauhelihapaketista ja 1 pss makaronista tulee 6 annosta makaronilaatikkoa. 

Jos leipää syödään ruuan kanssa siihen ei laiteta leikkeleitä eikä juustoa, vain levitettä. 

Limut, mehut, sipsit yms vain herkkupäiviin tai juhliin jos on pakko. 

Ruuat tehdään itse ja leipomukset samoin. Koko perhe mukaan keittiöön!

Tämä on ihan totta, että nykyään syödään aivan järjettömiä määriä lihaa, vaikka pari kertaa viikossa riittäisi ihan hyvin. Leikkelettä emme käytä leivän päällä, juustoa kylläkin. Herkkuja en itse syö ollenkaan, paitsi ehkä juhlissa, lapsetkin max kerran viikossa. 

Tuo että laittaa papuja lihan sekaan jotta saa enemmän kastiketta oli hyvä vinkki, jonka joku laittoi. T. Ap

Vierailija
29/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salijäsenyys pois. Opettele liikkumaan itseksesi, netti on täynnä videoita. Käy läpi lasten harrastukset, löytyykö halvempaa seuraa - HALUAVATKO ne lapset ylipäätään harrastaa (vai onko kyseessä vanhempien toive uudesta Kiira Korvesta/Teemu Selänteestä/Kimi Räikkösestä/Ville Kuusistosta/Katri-Helenasta/Helene Schjerfbeckista/Steve Jobsista), voisiko lapset harrastaa harrastuksia, eikä tapella verissäpäin ammattimaisista harrastuspaikoista?

Sit se ruoka. Lihan käyttö minimiin, kasvisproteiinivalmisteiden tilalle papuja. Einekset ja puolivalmisteet pois. Perunaa villiriisin tilalle, halvinta pastaa Rummon sijaan. Vahvasti kasvipainotteinen ruokavalio, ja nimenomaan edullisiin kausituotteisiin painottuen: nyt on kaali- ja juuresaika, omenat ja sitrukset ovat myös edullisia.

Edullinen ruoka tarkoittaa usein sitä, että siinä joutuu itse näkemään enemmän vaivaa: valmiiksi pestyjen ja pilkottujen perunoiden sijaan ostetaan pesemättömiä pottuja irtotavarana. Porkkanat pilkotaan itse. Vispipuuro keitetään itse.

Keitot ovat edelleen edullisia, jos käyttää järkeään. Pinaattikeitto maksaa itsetehtynä edellen vähemmän kuin eineksenä. Pinaattiletut maistuvat yleensä lapsille hyvin, itsetehtynä ovat paljon halvempia kuin ostettuna.

Tärkeintä on se, että kaikki ostettu ruoka syödään, mikään ei mene hukkaan. Tästä seuraa siis automaattisesti se, että kotiin ostetaan VAIN aineksia, joita syödään. Älä osta kikherneitä, jos ne eivät uppoa edes hummuksena tai curryn seassa kenellekään. Älä osta halvinta riisiä,  jos se jää eltaantumaan hyllyyn.

Kulutustottumuksia ja ruokatottumuksia on tarkasteltava kriittisesti: kävisikö appelsiinimehun tilalle halvin omenamehu? Voiko oivariinin vaihtaa halvimpaan levitteeseen? Kelpaako leivän päälle halvin juusto, tai voiko sen korvata itseidätetyillä iduilla? Tuleeko teini toimeen kaupan oman merkin energiajuomalla sen kalliin merkkijuoman sijaan?

Vanhempien on syytä myös itse miettiä omia kulutustottumuksiaan ja elintapojaan. Jos ei olla treenaamassa Mr Atlas-kisoihin tai edes bikini-fitness- SM-Skaboihin, niin proteiinin tankkauksessa ei ole mitään tolkkua. Munuaiset siinä vaan kärsii.

Vierailija
30/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse halpoja kaloja!

Esimerkiksi silakoita, muikkuja, sardiineja, makrilleja. Niitä saa todella edullisesti ja saa hyviä rasvoja. Vaikkapa perunan tai pastan kanssa saa täyttävää ruokaa. Annokselle ei paljoa tule hintaa.

Monesti nuo unohdetaan ja ostetaan vain lohta tai tonnikalaa.

Hyvä vinkki. Silakka on vielä suht halpaa, ainakin kun viimeksi ostin. Taidetaankin syödä sitä nyt vkl... T. Ap

Vierailija
31/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdotan ruokaisia keittoja ja patoja (linssejä, papuja, soijarouhetta mukaan) ainakin pari kertaa viikossa. Laatikkoruoatkin tulevat edullisiksi. (Paista halvan sähkön aikaan.)

Valitse ostamasi liha kilohinnan perusteella (tätä eivät kaikki tajua, vaikka niin luulisi), ja käytä lihaa säästeliäämmin kuin aikaisemmin. Vähäkin määrä lihaa antaa jo makua ruokaan. Joka aterialla ei tarvitse syödä lihaa.

Jos käytät leivänpäällisleikkeleitä ja juustoa, säästä ostamalla vain jompaa kumpaa ja jätä vaikka välillä pois. Niiden hinta on noussut todella paljon, itse olen säästänyt näistä. Leipä on hyvää, vaikka päälle laittaisi vain rasvaa, etenkin paahdettuna. Olen myös vaihtanut tuoreen leivän osin näkkileipään ja hapankorppuun.

Jätä kokonaan pois kaikki maustetut irtojogurtit, välipala-rahkat ja vanukkaat jne, jos käytätte sellaisia. Niihin menee hirveästi rahaa.

Tsemppiä. Kyllä tässä itse kukin saa nipistää ruoan hinnassa, kun on tällainen tilanne. Jos jotain lohtua tähän pitäisi sanoa, niin minulla on jäänyt suklaan syönti pois. En vain kärsi mitenkään maksaa reilusti yli kolmea euroa suklaalevystä!

Vierailija
32/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tiukalle ei myös kannata vetää. Ruoassa hinta ei ole kaikki kaikessa vaan se on myös nautinto ja se ravintosisältö on tärkeää.

Kuulostaa että paljon jo teette.

Vierailija
33/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatut linssit, pavut, kikherneet yms. ovat edullisia. Vaatii hieman opettelua ja perehtymistä, mutta mielestäni kannattaa.

Kauppalaskua kasvattaa aika paljon sellaiset tuotteet kuin välipalapatukat, välipalarahkat, smoothiet ja muut sen tyyppiset. Ne karsisin pois.

Eräs tärkeä juttu myös on kiinnittää huomiota ruokahävikkiin. Siinä menee euroja hukkaan uskomattomia määriä, jos ainesten annetaan vanhentua kaapin perälle tai lautaselta mätetään ruokaa bioastiaan.

Vierailija
34/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät ei ole niin kalliita kuin moni ajattelee. Niissä on 700 kcal/ 100 grammaa niin niitä ei tarvitse syödä paljoa ja täyttää ja on herkullisia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihat vain tarjouksista ja oikeasti lihaa tarvitaan vain murto-osa totutusta esim pataruuassa missä on kasviksia seassa. Esim 100g per hlö on ihan hyvä määrä, nykyään syödään ihan järkyttäviä annoksia!

Jos leipää syödään ruuan kanssa siihen ei laiteta leikkeleitä eikä juustoa, vain levitettä. 

Tämä on ihan totta, että nykyään syödään aivan järjettömiä määriä lihaa, vaikka pari kertaa viikossa riittäisi ihan hyvin. Leikkelettä emme käytä leivän päällä, juustoa kylläkin. Herkkuja en itse syö ollenkaan, paitsi ehkä juhlissa, lapsetkin max kerran viikossa. 

Tuo että laittaa papuja lihan sekaan jotta saa enemmän kastiketta oli hyvä vinkki, jonka joku laittoi. T. Ap

Pavuista ja kikherneistä voi tehdä myös pyöryköitä, pihvejä ja murekkeita. 

Vierailija
36/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä halpaa ruokaa eli perunaa, makaronia pääosassa lisäksi laiha kastike.

Keitot itsetehtyjen sämpylöiden kanssa jne

Pizzakin paksulla pohjalla täyttää kunhan katsoo mitä siihen laittaa ettei juusto ym kallista

Vaatii aikaa ja taitoa kylläkin, mutta yllättävän edullisesti saa.

Oma ruokabudjettini on 25 euroa viikossa yhdenmiehen taloudessa ja syön tuolla hyvin, pidän nimittäin ruoanlaitosta. 

Vertailun vuoksi: Paljonko Te käytätte ruokaan viikossa per kärsä?

M58

Vierailija
37/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein äsken tomaattikeiton paseeratusta tomaattimurskasta, joukkoon mausteita, pieni pala palvikylkeä pakasteesta, ei juustoa vaan sakeus perunamuusijauheesta ja tippa kermaa. Tuo lihakaan ei olisi ollut pakollinen, mutta olin ottanut sen eilen jääkaappiin. Pienellä muutoksella edullisen ruuan hinta laski vieläkin. Toinen tyhjän jääkaapin ruoka on suolainen pannukakku, mikä on edullinen ruoka tai helppo välipala useammalle päivälle - kaurahiutaleilla tai - jauhoilla sen makua voi vaihdella. Kun kauppa on kaukana, muokkaan laiskuuksissani reseptejä.

Vierailija
38/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ei tietenkään ole pakko, jos ei halua. Voihan jauhelihastakin aina tehdä vain pastakastiketta eikä koskaan mitään muuta. 

Vierailija
40/142 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian tiukalle ei myös kannata vetää. Ruoassa hinta ei ole kaikki kaikessa vaan se on myös nautinto ja se ravintosisältö on tärkeää.

Kuulostaa että paljon jo teette.

Hyvää ruokaa saa myös edullisesti.

Mulle esim ei koskaan ole ollut mikään wwow nautinto syödä jotain sisäfilettä - ruhon halvimmista osista saa paljon maukkaampaa ja paljon edullisemmin. Toisaalta myös omista tomaateista ja kasviksisa  säilötyistä sooseista tehdyt curryt ja linssikeitot on ihan taivaanmannaa! Kun vaan maustaa rohkeasti saa hyvää ruokaa. Pitkään haudutettu kaalilaatikkokaan ei ole hinnalla pilattu mutta hyvää. Tai shepherd's pie missä jauhelihakastiketta on jatkettu pavuilla ja perunamuussin tilalla on vaihteeksi kukkakaalimuussia.

Jos haluaa fiinimpää niin blinien teko ei ole kallista. Jos on syksyllä säilönyt sieniä saa niille hyvää sienisalaattia. Tai ostaa  graavi- tai kylmäsavulohta ja tekee turkkilaiseen jugurttiin lohiherkun. Yhdelle pienelle blinille menee reilu tl noita mössöjä mutta kyllä on hyvää! Eli ei tarvita ollenkaan kallista mätiä.

Lohtakin saa kokonaisena 9 e/kilo, sellainen savustimeen ja päivällispöytään herkuksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä