Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä aion hoitaa omat vanhempani, jos apua vanhempana tarvitsevat

Vierailija
16.03.2023 |

Ja tiedän kyllä mitä se homma pahimmillaankin on, olen entinen vanhuspuolen lähihoitaja...

Vaihdoin ammattia, koska aikataulu kävi liian kireäksi, omaiset purkivat pahan olon ja huonon omatuntonsa meihin hoitajiin...

Yleensä työvuorossa mulla oli 7 hoidettavaa per työvuoro. Ja kirjalliset työt sekä palaverit päälle. Ja ne omaiset niskassa nillittämässä.

Omia vanhempia ei ole kuin 2. Ja minä olen se omainen, joten kukaan ulkopuolinen ei valita minulle.

Ainoa probleema mikä saattaa tulla eteen on se, että minulla ja vanhemmillani on vain n. 20 vuotta ikäeroa. Jos elävät 100-vuotiaiksi, kuinkakohan hyväkuntoinen mahdan kasikymppisenä olla hoitamaan...heh.

No, yritän pitää itseni mahd hyvässä fyysisessä kunnossa, tämänkin asian takia. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa, mutta siltä osin miltä pystyy.

T. Keski-ikäinen ex-hoitaja

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva näin enää tekee. Koska itsekkyys, laiskuus ja mukavuudenhalu.

Sitten paradoksaalisesti samaan aikaan moni kärsii siitä, että tuntee itsensä ja elämänsä merkityksettömäksi.

Vierailija
2/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse seurannut 80-vuotiaan omaishoitajan työmäärää. Kyllä se kuule on niin, että siinä vaiheessa ei enää pitäisi toista joutua hoitamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten paradoksaalisesti samaan aikaan moni kärsii siitä, että tuntee itsensä ja elämänsä merkityksettömäksi.

Jos kaikki aikuiset hyppäävät suoraan lastenhoidosta vanhustenhoitoon, niin kuka pitää tämän yhteiskunnan pyörimässä?

4/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikoinaan kotisairaanhoidossa ja yksi asiakas oli yli 100-vuotias. Hän oli parikymmentä vuotta aikaisemmin muuttanut sukulaispoikansa ja tämän vaimon luokse. Ei siis ollut edes hänen oma poikansa. Sukulaispoikakin ehti kuolla jo paljon ennen tätiään ja täti asui sitten sukulaispojan vaimon kanssa, joka oli lähes 80-vuotias ja liikkui rollaattorilla. 

Vierailija
5/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse seurannut 80-vuotiaan omaishoitajan työmäärää. Kyllä se kuule on niin, että siinä vaiheessa ei enää pitäisi toista joutua hoitamaan.

Kyllä minäkin näitä olen nähnyt.

Riippuu niin paljon kasikymppisestä ja kunnostaan, ja myös hoidettavan kunnosta...

Ap

Vierailija
6/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitakin ongelmia saattaa tulla. Itse sairastuin ja niin ajatukset heittivät kuperkeikkaa. En hoida kumpakaan. Meilläkin hieman reilu 20 vuotta ikäeroa.

Vierailija
7/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, saanko jonkin palkinnon? Tai edes kunniamaininnan? Huolehdin ilmaiseksi äidistäni noin 20 vuotta. 

Vierailija
8/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki aikuiset hyppäävät suoraan lastenhoidosta vanhustenhoitoon, niin kuka pitää tämän yhteiskunnan pyörimässä?

No mun lapsista toinen on jo omillaan ja kotona teini.

Työelämässä olen ollut viimeisenkin äitiysvapaan jälkeen jo 15 vuotta, ja ehdin olla vielä 20 vuotta, ennenkuin omat vanhempani ovat 8-kymppisiä..

Eli 35 vuotta mäkin olen "pitämässä yhteiskuntaa pyörimässä".

Lisäksi katson, että omien vanhempien ja lasten hoito on myös yhteiskunnan pyörittämistä. Miksi ei olisi? Tekeväthän jotkut niitäkin ihan päätyökseen.

Ao

Vierailija
9/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, saanko jonkin palkinnon? Tai edes kunniamaininnan? Huolehdin ilmaiseksi äidistäni noin 20 vuotta. 

Ainakin minulta saat, nostan hattua!

Ap

Vierailija
10/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla lapsia, jotka voisivat ja haluaisivat hoitaa vanhempiasi sitten jos/kun sitä hoitoa tarvitsevat? Mikäli itse olet jo sellaisessa kunnossa, että et siihen itse pysty?

Kaikkihan eivät tee kuolemaa vuodepotilaina, vaan kuolevat ns. saappaat (tai korkkarit) jalassa, niin että se tulee kaikille yllätyksenä.

Vierailija
11/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parahin ap, et todellakaan tiedä, mitä se omien vanhempien hoitaminen on.

Vierailija
12/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio, ei olisi mahdollistakaan. Jo asunnon koko muodostuisi esteeksi, mihin laittaisin vanhemmat tai ottaisinko puolen miljoonan lainan, se tarvittaisiin tällä alueella kahteen lisähuoneeseen. Töissä ja lapsista huolehtimisessa on jo aivan tarpeeksi työtä. Jos taas jäisin töistä pois vanhempia hoitamaan niin ei pärjättäisi rahallisesti.

Vierailija
13/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monien pitää jo työn ohellakin huolehtia vanhempiensa asioista. Välillä on  rankkaakin, kun pitäisi ehtiä moneen paikkaan ja työ on sellainen, josta ei niin vain vapaata oteta.

Onneksi meitä oli kaksi, jotka vuorotellen sitten hoitivat asioita olematta varsinainen omaishoitaja.

14/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla lapsia, jotka voisivat ja haluaisivat hoitaa vanhempiasi sitten jos/kun sitä hoitoa tarvitsevat? Mikäli itse olet jo sellaisessa kunnossa, että et siihen itse pysty?

Kaikkihan eivät tee kuolemaa vuodepotilaina, vaan kuolevat ns. saappaat (tai korkkarit) jalassa, niin että se tulee kaikille yllätyksenä.

Joku toisessa ketjussa jo kirjoitti, ettei se vuodepotilaan hoitaminen olekaan kaikista raskain homma. Paljon raskaammaksi tulee sellainen vanhus, jolla jalat toimii, mutta päässä ei ole enää kuin sahanpurua. Vuodepotilaan voit oikein hyvin jättää yksin siksi aikaa, kun käyt kaupassa, hammaslääkärissä tms, mutta muistisairasta levotonta ja karkailevaa et voi. Muistisairas on hoidettavana kuin taapero sillä erotuksella, että hänellä on aikuisen voimat. 

Vierailija
15/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida myös pankkiasiat ajoissa kuntoon, jos teillä on keskinäistä luottamusta. Muuta heidän tilinsä tai- muotoisiksi tileiksi, niin että tilin omistajina olet sinä tai äiti, sinä tai isä.. Käyttöoikeus tiliin ei ei riitä, koska se lakkaa toisen kuoltua. Pankkiasiat pitää myös hoitaa kuoleman jälkeen, ja varsinkin kun toinen heistä on vielä elossa. Liitä sitten nämä tilit omaan verkkopankkiisi. Varat ovat edelleen heidän, ei sinun.

Edunvalvonta valtakirja on myös hyvä tehdä ajoissa, kun he ovat terveitä ja nuoria. Näillä toimilla suojelet itseäsi tulevilta ongelmilta. Puolisoiden kesken myös hyvä idea,

Vierailija
16/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hoiti omaa äitiäänsä ja sanoi minulle, että en saa koskaan alkaa hoitaa häntä jos tulee vaivoja. Oli niin raskasta ja hänellä meni oma terveys. (henkinen ja fyysinen)

Vierailija
17/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä olin aikoinaan kotisairaanhoidossa ja yksi asiakas oli yli 100-vuotias. Hän oli parikymmentä vuotta aikaisemmin muuttanut sukulaispoikansa ja tämän vaimon luokse. Ei siis ollut edes hänen oma poikansa. Sukulaispoikakin ehti kuolla jo paljon ennen tätiään ja täti asui sitten sukulaispojan vaimon kanssa, joka oli lähes 80-vuotias ja liikkui rollaattorilla. 

Meillä tilanne, että siskoni asuu äitini lähellä. Kotihoito pommittaa siskoani koko ajan, että hänen pitäisi hoitaa enemmän ja tehdä enemmän, kun heillä ei ole aikaa.

Äiti 94 ja siskoni 74

Äitini asuu kotonaan ja kulkee sisällä rollaattorilla. Mutta tarvitsee apua monissa asioissa.

Siskolleni pahoja hermovaurioita selässä ja jaloissa ja joinain päivinä ei pääse kipujen takia sängystä ylös. Toinen käsi toimii todella huonosti.

Eli siskoni paljon huonommassa kunnossa kuin äitini. Mutta häntä passitetaan suihkuttamaan ja vaihtamaan vuodevaatteet ja hakemaan lääkkeitä ja leikkaamaan kynsiä yms

18/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Meillä tilanne, että siskoni asuu äitini lähellä. Kotihoito pommittaa siskoani koko ajan, että hänen pitäisi hoitaa enemmän ja tehdä enemmän, kun heillä ei ole aikaa.

Äiti 94 ja siskoni 74

Äitini asuu kotonaan ja kulkee sisällä rollaattorilla. Mutta tarvitsee apua monissa asioissa.

Siskolleni pahoja hermovaurioita selässä ja jaloissa ja joinain päivinä ei pääse kipujen takia sängystä ylös. Toinen käsi toimii todella huonosti.

Eli siskoni paljon huonommassa kunnossa kuin äitini. Mutta häntä passitetaan suihkuttamaan ja vaihtamaan vuodevaatteet ja hakemaan lääkkeitä ja leikkaamaan kynsiä yms

Niinpä. Se, että on nuorempi, ei suinkaan tarkoita, että olisi paremmassa kunnossa.

Vierailija
19/19 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun lapsista toinen on jo omillaan ja kotona teini.

Työelämässä olen ollut viimeisenkin äitiysvapaan jälkeen jo 15 vuotta, ja ehdin olla vielä 20 vuotta, ennenkuin omat vanhempani ovat 8-kymppisiä..

Eli 35 vuotta mäkin olen "pitämässä yhteiskuntaa pyörimässä".

Lisäksi katson, että omien vanhempien ja lasten hoito on myös yhteiskunnan pyörittämistä. Miksi ei olisi? Tekeväthän jotkut niitäkin ihan päätyökseen.

Ao

Kaikkien vanhemmat ei elä terveinä sinne kasikymppisiksi :( oma kuopukseni on eskarilainen ja isäni tarvitsee jo omaishoitajaa ja vahtimista, jos äitini ei pärjäisi niin ei mun rahkeet riittäisi kolmen lapsen äitinä.