Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä aloja pääsee helposti opiskelemaan oppisopimuksella?

Vierailija
16.03.2023 |

Käsittääkseni melkein mitä vain ammattikoulupohjaista tutkintoa voi opiskella oppisopimuksella, mutta se vaatii opiskelijan etsimän työpaikan ja työnantajan, jolle se kuvio sopii.

Monella alalla ei oikeasti ole työvoimapulaa, joten tuskinpa sellaisiin pääsee opiskelemaan oppisopimuksella, kun ei palkata sellaisiakaan , joilla on jo tutkinto... nimim. kokemusta on.

Eli mitä ne sellaiset tutkinnot ovat, joita pääsee "helposti" opiskelemaan oppisopimuksella? Siis helposti siinä mielessä, että työpaikka ei ole oman isän tai muun sukulaisen firma.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä merkonomien työtilanne, voiko sitä opiskella enää oppisopparilla? 

ap

Voi, mutta suj pitäis onnistua saamaan se työpaikka alalta. Jos onnistut pääsemään Citymarketiin töihin, niin siellä on Keskon ihan oma merkononikoulutus johon voi hakea.

Kiitos vinkistä. :D 

ap

Vierailija
22/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta siitä että on itse/joku tuttu opiskellut merkonomiksi (palkanlaskenta jne) tässä muutaman vuoden sisään? Onko heille töitä enää? Se kiinnostaisi ehkä eniten tällä hetkellä.

ap

Taloushallintoalalla (palkanlaskijat, kirjanpitäjät jne.) on ollut työvoimapula viimeiset 15 vuotta vähintään.

Vierailija
24/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta siitä että on itse/joku tuttu opiskellut merkonomiksi (palkanlaskenta jne) tässä muutaman vuoden sisään? Onko heille töitä enää? Se kiinnostaisi ehkä eniten tällä hetkellä.

ap

Taloushallintoalalla (palkanlaskijat, kirjanpitäjät jne.) on ollut työvoimapula viimeiset 15 vuotta vähintään.

Ok. Olen tässä koko päivän soitellut työnantajia läpi, eikä ole vielä oppisopimuspaikkaa löytynyt. Mutta jos oikeasti on työvoimapulaa, niin kaipa sellainen vielä löytyy. 

ap

Vierailija
25/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallintoalalla on pula KOKENEISTA työntekijöistä (merkonomi/tradenomi plus vähintään parin vuoden työkokemus). Vastavalmistuneille ekan työpaikan löytäminen saattaa olla nihkeää ellei pääse töihin sinne missä on ollut opintoihin liittyvässä harjoittelussa.

Vierailija
26/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä merkonomien työtilanne, voiko sitä opiskella enää oppisopparilla? 

ap

Merkonomit eivät työllisty.

Vaikea on saada työsuhdetta täysin ilman koulutusta. Työnantaja joutuu maksamaan täyden palkan vaikka työntekijä ei osaa (eikä esim. hoitoalalla saa) tehdä kaikkia tehtäviä. Lisäksi perehdyttäminen vie työvoimaresursseja. Mahdollisuudet paranevat heti, jos käyt ensin osan opinnoista lähi- tai etäopintoina opiskelijana.

Vierailija
27/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä, myös kiinteistösihteereillä on kysyntää. Mutta ei isännöintitoimistoihinkaan oteta täysin osaamatonta töihin vaan ensin kannattaa suorittaa liiketalouden perustutkinnon osia oppilaitoksessa ja sen jälkeen pyrkiä harjoitteluun ja sitä kautta oppisopimukselle.

Palkanlaskijoilla ja kirjanpitäjillä taitaa olla vähintään tradenomin tutkinto.

Vierailija
28/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työnantajalla oikeus palkkatukeen, jos työllistää sinut? Se kannattaa ehdottomasti selvittää.

Vierailija
29/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palkanlaskijaksi tai kirjanpitäjäksi pääsee myös merkonomin tutkinnolla (liiketoiminnan perustutkinto, taloushallinnon osaamisala).

Itse olen tuon tutkinnon suorittanut ja työskentelen tilitoimistossa. Työkaverit ovat merkonomeja ja tradenomeja.

Vierailija
30/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketeknikko apteekkiin.

Googlettelin, niin palkka on vastavalmistuneelle alle 2000e? Kokemusta kellään, kuinkahan helposti saa ylitöitä/lisiä? Mielenkiintoinen vaihtoehto silti.

ap

Meidän apteekki on auki joka päivä aamusta iltaan ja lisiä kertyy n. 200e/kk. Eli bruttopalkka lääketeknikkona mulla on vähän päälle 2000e lisien kanssa.

Off-topic: Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja tradenomi, ja kun etsin kaupallisen alan töitä TE-toimisto lähetti työtarjouksen apteekkityöntekijän paikasta. Kyllähän minä sitä hain, kun oli pakko, mutta palkka ei juurikaan ollut parempi kuin ansiosidonnaiseni.

Vierailija
31/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työnantajalla oikeus palkkatukeen, jos työllistää sinut? Se kannattaa ehdottomasti selvittää.

On muuten... kiitos vinkistä.

ap

Vierailija
32/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlettelin, niin palkka on vastavalmistuneelle alle 2000e? Kokemusta kellään, kuinkahan helposti saa ylitöitä/lisiä? Mielenkiintoinen vaihtoehto silti.

ap

Meidän apteekki on auki joka päivä aamusta iltaan ja lisiä kertyy n. 200e/kk. Eli bruttopalkka lääketeknikkona mulla on vähän päälle 2000e lisien kanssa.

Off-topic: Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja tradenomi, ja kun etsin kaupallisen alan töitä TE-toimisto lähetti työtarjouksen apteekkityöntekijän paikasta. Kyllähän minä sitä hain, kun oli pakko, mutta palkka ei juurikaan ollut parempi kuin ansiosidonnaiseni.

Pakko myöntää, että yllätyin miten pieni palkka apteekissa olisi.

ap

Vierailija
33/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjaaja. Varhaiskasvatus huutaa pulaa .

Vierailija
34/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Työtön sairaanhoitaja? 

Vierailija
35/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Työtön sairaanhoitaja? 

Kyllä - jos on useampi tutkinto niin työkkäristä ei lähetetä sairaanhoitajan työtarjouksia, kun ilmoittaa työllistymissuunnitelmassaan hakevansa töitä toisella tutkinnollaan. Samalla voi työnhaun ohessa kuitenkin tehdä keikkaa hoitajana ja nostaa soviteltua ansiosidonnaista.

Vierailija
36/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Työtön sairaanhoitaja? 

Kyllä - jos on useampi tutkinto niin työkkäristä ei lähetetä sairaanhoitajan työtarjouksia, kun ilmoittaa työllistymissuunnitelmassaan hakevansa töitä toisella tutkinnollaan. Samalla voi työnhaun ohessa kuitenkin tehdä keikkaa hoitajana ja nostaa soviteltua ansiosidonnaista.

Sairaanhoitaja saa kyllä kokopäiväisen työn helposti. Paitsi jos on kämmännyt jotakin.

Vierailija
37/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenohjaaja. Varhaiskasvatus huutaa pulaa .

Älkää hakeko päiväkotiin! Hirveitä työpaikkoja. Älä ap tee sitä virhettä vaan valitse mitä tahansa muuta.

Vierailija
38/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Työtön sairaanhoitaja? 

Sairaanhoitaja saa kyllä kokopäiväisen työn helposti. Paitsi jos on kämmännyt jotakin.

Mutta kun halusin nimenomaan työllistyä tradenomina.

Kun ansiosidonnainen vaihtui työmarkkinatukeen eikä uutta työtä ollut tiedossa, palasin kyllä hoitotyöhön ja työtarjouksen sain vielä samana päivänä, kun lähetin videohaastatteluvastaukseni rekryjärjestelmään. En tietenkään ottanut vakityötä tai pidempää sijaisuutta vastaan, koska hain koko ajan muuta työtä työnteon ohessa. Kun määräaikaisuuksista täyttyi työssäoloehto, pystyin taas jäämään ansiosidonnaiselle jatkaen keikkailua samaan paikkaan.