Tilasin maidottaman ruuan työpaikkaruokalaan! Miten voi olla näin tietämätöntä henkilökuntaa!
Erityisruokavaliona.
Ihmettelin, että onpa hyvää ja kuohkeaaruokaa. Yleensä maidottomat ovat vetisen makuisia.
No ajattelin, että hyvä kokki.
Ihmettelin kuitenkin, että oireeni taas alkoivat.
Henkilökuntalainen sanoi puoli vahingossa, että tekevät ruokani HYLA maitoon.
Hyla= vähä laktoosinen eli ei sovi edes kaikille laktoosi herkille.
Minä olen maitoallerginen ja ilmoitin itseni maidottomaksi!?
Kommentit (38)
Kyllä. Keliaakikkona olen törmännyt usein tähän:" Voit syödä, ei siinä ole laktoosia."
Ei kukaan ammattinsa osaava keittiöhenkilö mene sekaisin jos saa tiedon asiakkaan rajoituksista. Asiakkaille tarjoiltava edustaa vastaavaa kokkia ja jos ei onnistu niin kokin itse että työnantajan tulisi katsoa peiliin.
Varsinkin kun allergioissa voi olla henkikin kyseessä.
pientähän se on, jos kokki ei tunne maitoa, kun hoitajatkaan eivät osaa vaihtaa neuloja. nyt ne pisa-tulokset alkavat näkyä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu tilasi gluteenittomat eväät johonkin tilaisuuteen. Sairastui ja jäi sairauslomalle, makasi sikiöasennossa lattialla kivuissaan. Soitti ruoan tehneeseen tahoon ja väittivät ensin että oli gluteenitonta. Sitten soitti joku toinen ja kertoi miten kipeä syöjä on ja oli myönnetty että oli tavallista vehnäjauhoa käytetty. Törkeää välinpitämättömyyttä.
Tuttua täälläkin. Hotellissa piti olla gluteenitonta ruokaa mutta vietin yön vessassa kipujen kanssa.
Todella kummallista, jos vielä nykyaikana on sellainen ruokala, jossa yksikään ammattilainen ei ymmärrä maidottoman ja laktoosittoman eroa.
Myös ihan vaan välinpitämättömyyttä. Sairaalassa nähtyä: ruuanjakotilanteessa tarjottimelle jaetaan juomat. Kun rasvaton maitotölkki tyhjenee, eikä se riitä koko lasilliseen, niin avataan kevytmaito ja jatketaan lasin täyttöä sillä, koska "ei se (asiakas) sitä tajua". Voi olla, että ei, tai sitten tajuaa. Pointtina vaan se, että kun kaikki hoidetaan tuolla periaatteella, ei isommatkaan asiat suju kuten pitäisi ja virheitä on luvassa.
Minulla ei ole keliakia mutta saan silti viljoista vatsaoireita,isoina annoksina myös gluteenittomista. Siksi kerron olevani viljattomalla ruokavaliolla.
Moni luulee että kyseessä on jokin muotidietti ja diivailu,vaikka vältyn näin erittäin haisevilta ilmavaivoilta ja vatsakrampeilta.
Oikeastiko täällä väitetään että ap kuvittelee?
Maitoproteiini -allergia on todellinen ja moni sotkee sen laktoosi-intoleranssiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on liikaa kaikenlaisia syömisrajoituksia, joten ei ihme, että mennään sekaisin. Pitäisi huomioida enää ainoastaan oikeat allergia, jotka varmistetaan lääkärintodistuksella. Näin tehtiin ennen vanhaan.
T. boomeri
Maitoallergia on sellainen.
Ole syömättä mutta pidä turpasi tukossa!
Syitä on molemmissa,eivät itsekään tiedä mitä vaativat.
ruoka pitää olla maidotonta mutta kahviin laittaa kermaa.
Näin tapahtui yksissä hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Maria O. kirjoitti:
Olet luulotautinen ja tekovaivoillasi haet vain huomiota.
Tämä :D. Ap on just varmaan niitä ihmisiä jotka ovat keittäjien kimpussa tenttaamassa ja haluaisi kaivaa roskiksesta jokaisen ruoka-ainepakkauksen ja lukea tuote sisällön. Ei jatkoon.
Kokeile hoitoo lääkitys kuntoon niin voi kadota tuollaisetkin.
Jos maitoallergia, ei siihen ole lääkkeitä.
Mun tytär meinasi kuolla ja joutui sairaalaan tarkkailuun, kun tehtiin allergiatesti, vaikka varoitettiin hoitajaa, mutta itsepintaisesti jatkoi testin tekemistä. Onneksi lääkäri oli lähellä, joka keskeytti hommat.
Vierailija kirjoitti:
Hylaa ei ole ollut 10 vuoteen.
Aha, mitähän tuo aamulla juomani Valion hyla-piimä sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on liikaa kaikenlaisia syömisrajoituksia, joten ei ihme, että mennään sekaisin. Pitäisi huomioida enää ainoastaan oikeat allergia, jotka varmistetaan lääkärintodistuksella. Näin tehtiin ennen vanhaan.
T. boomeri
Nykyään on myös kaikenlaisia omasta päästä vedettyjä muodikkaita dieettejä ja ruokavalioita. Ei myöskään ihme että lumihiutaleiden kotkotuksia ei jakseta. Saatetaan tilata suurieleisesti gluteenitonta, mutta kuitenkin otetaan sitä tavallistakin pullaa kun se kuulemma näytti niin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Maria O. kirjoitti:
Olet luulotautinen ja tekovaivoillasi haet vain huomiota.
Tämä :D. Ap on just varmaan niitä ihmisiä jotka ovat keittäjien kimpussa tenttaamassa ja haluaisi kaivaa roskiksesta jokaisen ruoka-leikannutainepakkauksen ja lukea tuote sisällön. Ei jatkoon.
Kokeile hoitoo lääkitys kuntoon niin voi kadota tuollaisetkin.
Olin kerran pizzalla ja joku miesasiakas oli kalalle allerginen ja vaikka oli tilannut muun pizzan, niin eikö vain työntekijä kalaveitsellä ollut leikannut hänen pizzaansa.
Ei ehtinyt syödä monta palasta, kun meinasi tukehtua ja oli eloton ja ambulanssi vei pillit ulvoen sairaalaan. Jollekin se voi olla hyvin kohtalokas. Ja suurimpaan osaan ei ole mitään lääkkeitä.
Työpaikkaruokalalla ei ole tuollaista velvollisuutta missään, jotta aivan oikein ovat toimineet kun ovat toimittaneet laktoosittoman tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Syitä on molemmissa,eivät itsekään tiedä mitä vaativat.
ruoka pitää olla maidotonta mutta kahviin laittaa kermaa.
Näin tapahtui yksissä hautajaisissa.
Kuulostaa mun entiseltä työkaverilta, on kuulemma laktoosi-intoleranssi. Kerran söi hyvällä ruokahalulla Risifruttia, jota ihmettelin. Sitä voi kuulemma syödä, koska se on tehty kermaan. Pakastepiirakoita ei kuitenkaan voi voidella voi-kermaseoksella, vaan siihen piti olla laktoositon voisula laimennettuna vedellä.
Eräs tuttu tilasi gluteenittomat eväät johonkin tilaisuuteen. Sairastui ja jäi sairauslomalle, makasi sikiöasennossa lattialla kivuissaan. Soitti ruoan tehneeseen tahoon ja väittivät ensin että oli gluteenitonta. Sitten soitti joku toinen ja kertoi miten kipeä syöjä on ja oli myönnetty että oli tavallista vehnäjauhoa käytetty. Törkeää välinpitämättömyyttä.