Haetteko helpotusta ruokakuluihin kasvattamalla itse jotain nyt kesällä?
Pakko varmaan opetella nyt itsekin jotain kasvattamaan kun alkaa kipuraja tulla ruokakuluissa vastaan. Millähän sitä lähtisi näin viherpeukalo keskellä kämmentä oleva noviisi liikkeelle? Onko tomaatti vaikea? Siitä ainakin olisi hyötyä kun on hintavaa. Salaatti, lehtikaali, yrtit nyt ainakin mielessä. Porkkana ja peruna on muutenkin halpaa, ei ehkä maksa vaivaa. Mutta olisiko jotain muuta ehdottaa? Marjapensaita istutan, mutta niistä nyt ei tähän hätään vielä ole apua. Omenapuita on 4.
Kommentit (44)
Kesäkurpitsa ja avomaankurkku on ainakin sellaisia, joissa aloittelijakin onnistuu, ja sato on oikeasti niin iso, että jonkinlaista säästöäkin voi saada aikaan - vaikka toki nuo ovat yleensä satoaikaan myös jonkin aikaa todella edullisia. Itse olen hapattanut avomaankurkusta itse hapankurkkuja, joita on riittänyt usein lähes koko talven yli. Myös lehtikaali on todella satoisa ja helppo.
Juureksien suhteen on vähän 50/50 kannattaako, riippuu paljolti siitä millainen maaperä on käytössä. Ne vaativat hyvin muokattua maata tai korkeita penkkejä, että pääsevät kasvamaan. Monet juurekset vaativat myös jonkin verran lannoitusta kasvaakseen kunnolla. Jos tykkäät aasialaisesta ruoasta, kokeile daikonretikkaa. Yhtään liioittelematta voin sanoa, että mikään juures ei ole kasvanut mun varsin savisessa puutarhamaassa yhtä nopeasti ja yhtä valtavaksi, kuin daikon. Oli todellinen yllätys huomata, miten hyvin se kasvaa Suomen oloissa (varsinais-Suomi). Retiisiä usein suositellaan aloittelijoile, mutta minulla ne kastelusta huolimatta tuntuvat usein halkeilevan, kasvavan hitaasti tai alkavat kukkia liian aikaisin. Daikon on onnistunut paljon paremmin. Voit tehdä usemmankin kylvön kesässä ja korjata osan babyvihanneksina, jolloin ne sopivat hyvin myös salaattiin, samaan tapaan kuin retiisi.
Meillä on perheessä vanhempien lisäksi kolme teiniä, joten jos porukalle yrittäisi saada talveksi sapuskaa ihan itse kasvattamalla, pitäisi sitä olla runsaasti. Tilaa on pihalla, mutta aikaa ja mielenkiintoa ei valitettavasti riitä sadonkorjuuseen asti kenelläkään, sen olemme huomanneet usein. Keväällä on kova innostus kaikkeen, mutta jo kesällä huomaan, että ihan yksinäni olen kastelemassa ja kasveja hoitamassa.
Meillä on kuitenkin joka vuosi mm. yrttejä, tomaattia, paprikaa, mansikkaa, herneitä ja hieman perunaa. Muutakin olen kokeillut, kuten kurpitsaa, retiisejä, porkkanoita, maissia jne. Meillä valitettavasti peurat, kauniit ja jänöset syövät aika perusteellisesti pellolla kaikkea, myös mansikan varret ja joskus perunan varretkin, herneet tietenkin myös. Yhtenä kesänä ampiaiset söivät mansikat rastasverkkojen alta ja muurahaiset viimeistelivät tuhon keksimällä pesiytyä mansikkapenkkiin.
Tomaateissa tulee jonkun verran herkkua, mutta ne tulee melkein syötyä heti, samoin paprika, ne lähtevät syöntiin samantien. Perunaa tulee vähän miten sattuu, riippuu säistä. Pääkaupunkiseudun reunamilla asumme.