9-luokkalainen ei olisi tehnyt yhteishakua, jos ei vanhemmat olisi muistaneet
En kyllä itse muista olleeni noin avuton siinä iässä. Kyseessä oma poikani. Kyse ei ole siitä, ettei aikoisi pyrkiä mihinkään, lukioon aikoo.
En tajua tätä nykynuorten saamattomuutta.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsen onni tai epä onni oli se, että hänellä on ollut vanhempi, joka välittää ja on kiinnostunut siitä mihin nuori mahdollisesti etenee seuraavasti 9 luokan jälkeen.
Nyt kun oppivelvollisuuta on pidennetty niin voimme vain arvailla mihin ne lapset ja nuoretm jotka eivät ole itse huomanneet tai halunneet tai muuten jääneet hakematta tulevaisuudessa sijoitetaan. - Kärjistäen polarisaatio nuorten välillä kasbaa kun alkaa vuosien saatossa erottua entistä selkeämmin ne paikat, johin haetaan ja pyritään vs. ne paikat, jonne joudutaan tai päädytään kun hei oppivelvollisuutta jatkettiin niin jossain sen nuoren on oltava suorittamassa opintojaan. - Joudutaanko mahdollsiesti turvautumaan virkavallan apuun, jotta osa -onenksi tai toivottavasti verraten todennäköisesti verraten pieni joukko saadaan koulun penkille. Ja mikä onkaan se motivaatio ja innostus joka täyttää nämä oppilaat tässä kohtaa? Löytyykä heiltä kipinä ja innostus opsiekluun vai kostavatko ja tekevätkö hankalaksi niidenkin oppilaiden opsieklun jotka ovat itse olleet kiinnostuneita ja halukkaita vapaaehtosiesti jatkamaan opintojaan.
En sanoisi, että ap osoittaa kiinnostusta, jos ei edes Wilmaa lue.
Mitä tulee oppivelvollisuuteen, en ymmärrä urputusta. Millä logiikalla on parempi jättää koulutuksesta syrjäytyneeksi ne nuoret, joiden vanhemmat ei välitä? Luuletko, että niille nuorille on parempi jäädä kotiin syljeskelemään kattoon?
Hyviä kysymyksiä ja kommentteja kiitos. Its siis perustin Ap.n kiinnostuksen lapsensa etenemiseen siihem että mulle jäi mielikuva, että hän tai mahd- he vanhempina olivat muistuttaneet lastaan yhteishausta. Tosin epäselväksi jäi, että miten tuo muistuttaminen oli tapahtunut.
On erinomainen kysymys, että mihin nämä nuoret, jotka ovat heitä, jotka eivät -yksinkertaistaen- vapaaehtosesti ja omaehtosiesti- hakeudu jatkamaan opintojaan ysiluokan jälkeen päätyvät vaan, kuten kirjoitiyt ovat vaarassa syrjäytyä, ellei heitä jollain tavoin saada koulunpenkille. - Mutta onko tämä asia joka oikeasti auttaa? Vai onko se vain asian (syrjäytymisen) siirtämistä muutamalla vuodella eteenpäin?
- En tiedä. Ja eihän se välttämättä ole edes koti, jossa nuori voi olla, jollei koulukiinnosta Toki varmasti on heitä, jotka saattavat yrittää vetäytymistä omaan kotiinsa. Yhtä hyvin paikkana voi olla maleksiminen kadulla tai jengeissä tai jonkun kaverin luona tai itsekseen tuuliajolla.
Viimeksi mainituista yksikään ei ole toivottu suunta. Mutta suhtaudun kriittsiesti siihen että ketään 15-16 nuorta voitaisiin pakottaa (rangaistuksen uhalla) koulun penkille
Koulun ja opiskelun pitäisi olla niin kiinnostavia ja innostavia, että nuorta itseään kiinnostaa ja innsotaa sinne hakea. Mutta voiko sellaista paikkaa kukaan juuri arvostaa jos tiedossa on, että sinne haetaan vaikka väkisin?
Olen 35v ja minä muistan, että me jouduimme kaikki tekemään sen koulussa ja opo tms. oli siinä apuna.
Meillä teki opon kanssa haun, mutta eipä mennyt haastatteluihin kun ei koskaan lue sähköpostiaan. Viime syksy etsittiinkin kuumeisesti paikkaa mihin mennä.
Kaikki ei vielä tiedä tuossa vaiheessa mikä kiinnostaa, kannattas pitää ihan vaan välivuosi lepäämiseen, ihan sairas yhteisö tämä nykyinen että on kokoajan pakko puskea ja ähkiä.
Mitä jos häneltä löytyisikin artistin ominaisuuksia ? Eiole löytänyt vielä omaa otetta.
Maz kirjoitti:
Kaikki ei vielä tiedä tuossa vaiheessa mikä kiinnostaa, kannattas pitää ihan vaan välivuosi lepäämiseen, ihan sairas yhteisö tämä nykyinen että on kokoajan pakko puskea ja ähkiä.
Mitä jos häneltä löytyisikin artistin ominaisuuksia ? Eiole löytänyt vielä omaa otetta.
Nykyisin ei saa pitää välivuotta, mikä on ainakin vielä tuossa vaiheessa hyvä asia mielestäni.
Ap
Koulussahan ne tehdään opon tunnilla.
Mitä ihmettä? 9. luokkalainen on lapsi. Alaikäisten lasten koulunkäynti on ensisijaisesti huoltajan vastuulla. Koulu ei voi sun lastasi kasvattaa, ihan itse sun pitää se tehdä. Tosi julmaa sinulta äidiltä vain levitellä käsiäsi että onpa minulla tyhmä lapsi kun ei muista hakea yhteishaussa/tettipaikkaa ym, vaikka et muista itsekään. Nyt sinulla on vanhempana peiliin katsomisen paikka. Olet ihan itse vastuussa alaikäisestä pojastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani opo suuttui kun en tiennyt yhtään minne haen. Opikaan ei auttanut mitenkään. Sitten itku kurkussa vihaisen äidin kanssa viimeisenä iltana hain jonnekin. En olisi siis halunnut hakea mihinkään. Tämä oli siis 1990-luvun lopussa. 10- luokan, lukion, ammatillisen ja AMK:n jälkeen olen pitkäaikaistyötön ilman päivääkään kokemusta koulutustani vastaavasta palkkatyöstä. Kaduttaa todella paljon ja olisi pitänyt vaan opiskella lähihoitajaksi. Varmasti olisi kamalaa, mutta töitä varmasti riittäisi.
Eikös yhteishaulla nyt tarkoiteta sitä kun 9 luokkalainen e. silloin kun 15-16 vuotias e. jos olisit vaikka vuonna 1997 ollut 16 vuotas niin olisit nyt noin 42 vuotias eli juurikin sitä ikä luokkaa, jonka voi esim työkkäri kehottaa, että hakeutuisit lähihoitaja opintoihin, kuten esittivät minulle 45 vuotiaalle maisterille. - Työttömyyttä oli tässä vaiheessa takana noin puolivuotta.
Ydinkysymys onkin, että haluatko tehdä töitä vai olla työtön, lähihoitajille olisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ite olet sen kasvattanut.Kato peiliin ja häpeä
Yhteishakuun osallistutaan, ei tehdä.Kyllä siihen tehdään hakemus. Ja sanoin, että en itse ollut tuollainen. Miksi olisin siis kasvattanut lapsesta sellaisen?????
Ap
Älä nyt teeskentele, ettei opo olisi lähettänyt Wilma-viestejä aiheesta. Luetko niitä?
Meillä ainakin vanhemman piti ilmoittaa, täyttääkö nuori hakemuslomakkeen opon kanssa koulussa vai tehdäänkö se kotona.
En usko, että on yhtäkään koulua, jossa yhteishausta ei olisi tiedotettu vanhempia. Kaikkia vanhempia vaan ei kiinnosta nuoren asiat eikä koulun lähettämät viestit.
Kyllä oli tiedotettu ja käytiin kahdessa lukioesittelyssäkin kouluajan ulkopuolella. Mutta en silti meinannut muistaa asiaa. en juurikaan lue wilmaa. Se on todella epämiellyttävä ja täynnä peetä. (Turhia tiedotteita)
Ap
Eli syyllinen katsoo peilistä.
Sinua ei kiinnosta, yhteishakua käsittelevät tiedotteet on "turhia". Enää jää kysymys, miksi sitten kiukuttelet lapselle.
Ehkäpä lapsi on tullut vanhempiinsa. Ei kiinnosta, kun vanhempiakaan ei kiinnosta. Sääli lasta.
Ei, vaan wilman tiedotteet yleisesti ovat turhia. En minä lue niitä 9:ää vuotta voidakseni lukea yhteishausta. en lue millään tavalla aktiivisesti niin surkeaksi suunniteltua alustaa, jota opettajat väärinkäyttävät ja jossa on meidän perheelle turhia tiedotteita.
Ap
Jos koulun tiedotteet on turhia, osaat hoitaa asia varmaan ilman. Jos et, se ei ole koulun eikä lapsen vika. Oletus on, että vanhemmat seuraavat Wilmaa.
Jo viestin otsikot kertovat, mitä aihetta niissä käsitellään. Jos pelkkien otsikoiden lukeminenkin on liikaa, ehkä ei pitäisi vaatia kovin kummoisia ponnisteluja lapseltakaan.
Ei kai poika siihen minun wilman seuraamistani tarvitse, että tekee tai pyytää apua että tehdään yhdessä hakemus yhteishaussa!
Ap
Sun asenne koulua kohtaan on varmaan ollut ekaluokalta lähtien sellainen että koululla ei ole merkitystä. Ja nyt poikasi on omaksunut saman asenteen. Sitä saa mitä tilaa ja onnea tulevan syrjäytyneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kenestä lie mallia ottanut ja saanut asioidensa hoitamiseen...
Av-plstan naisetheti ensimmäisenä: "ÄITIN (naisen) SYYTÄ".
Palsta täynnä isättömiä daddy-issues sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
Oisko hirveen rohkee väite, että koululla on ollut 1 tai 2 infoo, mutta ei ole tullut laittaneeksi ylös kännykkään tai kotona kalenteriin? Eihän nykyään ole tapana kalenteria vahtia niin kuin 70-luvulla, jolloin se oli lähes ainoa hupi.
Onko tuo iso numero jos äippä muistuttaa? 0,2 nanosekuntia huomio pois facesta?
Vierailija kirjoitti:
. Kaduttaa todella paljon ja olisi pitänyt vaan opiskella lähihoitajaksi. Varmasti olisi kamalaa, mutta töitä varmasti riittäisi.
Vielä kerkeet, sinne vaan! Ekana menet keikkatyötä tekemään , sitten haet kouluun. Saat varmaan jostakin hyväksilukuja, ruotsista ainakin!
Maz kirjoitti:
Minusta kannattaa silti hakea edes jonnekin. Voihan olla, että syksyyn mennessä mieli muuttuu ja motivaatio kasvaa, kun hoksaa että kaikki ikätoverit suuntaavat oppilaitoksiin. Eihän valinnan tarvitse olla täydellinen. Nykyään on paljon väyliä ja mihin tahansa, jos oikein kiinnostuu ja on sinnikäs.
Meidän koulussa juteltiin ensin opon kanssa yhdessä mikä ala voisi kiinnostaa, jonka jälkeen muistaakseni luokan oppilaiden kanssa pidettiin tunti jossa haettiin useampaan kouluun.
Tieto kulki opolta Wilman kautta vanhemmille.
Luulisi, että yhteishaku hoidetaan aika pitkälti koulussa.
Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten ja kyllä se nyt vain on heidän tehtävänsä antaa eväitä tulevaisuuteen. Meillä opo oli liiankin aktiivinen. Ehdotti tiettyä ammattikoulua lapsellemme. En ymmärrä, millä perusteella. Linja oli ei-työllistävä ja koulu huonomaineinen. Ajatteli kai, että ei kasin oppilas pärjää lukiossa. Valittiin itse koulu ja linja ja nuori suoritti kaksoistutkinnon. Siitä sai hyvän pohjan jatko-opinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ite olet sen kasvattanut.Kato peiliin ja häpeä
Yhteishakuun osallistutaan, ei tehdä.Kyllä siihen tehdään hakemus. Ja sanoin, että en itse ollut tuollainen. Miksi olisin siis kasvattanut lapsesta sellaisen?????
Ap
Älä nyt teeskentele, ettei opo olisi lähettänyt Wilma-viestejä aiheesta. Luetko niitä?
Meillä ainakin vanhemman piti ilmoittaa, täyttääkö nuori hakemuslomakkeen opon kanssa koulussa vai tehdäänkö se kotona.
En usko, että on yhtäkään koulua, jossa yhteishausta ei olisi tiedotettu vanhempia. Kaikkia vanhempia vaan ei kiinnosta nuoren asiat eikä koulun lähettämät viestit.
Kyllä oli tiedotettu ja käytiin kahdessa lukioesittelyssäkin kouluajan ulkopuolella. Mutta en silti meinannut muistaa asiaa. en juurikaan lue wilmaa. Se on todella epämiellyttävä ja täynnä peetä. (Turhia tiedotteita)
Ap
Eli syyllinen katsoo peilistä.
Sinua ei kiinnosta, yhteishakua käsittelevät tiedotteet on "turhia". Enää jää kysymys, miksi sitten kiukuttelet lapselle.
Ehkäpä lapsi on tullut vanhempiinsa. Ei kiinnosta, kun vanhempiakaan ei kiinnosta. Sääli lasta.
Ei, vaan wilman tiedotteet yleisesti ovat turhia. En minä lue niitä 9:ää vuotta voidakseni lukea yhteishausta. en lue millään tavalla aktiivisesti niin surkeaksi suunniteltua alustaa, jota opettajat väärinkäyttävät ja jossa on meidän perheelle turhia tiedotteita.
Ap
Jos koulun tiedotteet on turhia, osaat hoitaa asia varmaan ilman. Jos et, se ei ole koulun eikä lapsen vika. Oletus on, että vanhemmat seuraavat Wilmaa.
Jo viestin otsikot kertovat, mitä aihetta niissä käsitellään. Jos pelkkien otsikoiden lukeminenkin on liikaa, ehkä ei pitäisi vaatia kovin kummoisia ponnisteluja lapseltakaan.
Ei kai poika siihen minun wilman seuraamistani tarvitse, että tekee tai pyytää apua että tehdään yhdessä hakemus yhteishaussa!
Ap
Sun asenne koulua kohtaan on varmaan ollut ekaluokalta lähtien sellainen että koululla ei ole merkitystä. Ja nyt poikasi on omaksunut saman asenteen. Sitä saa mitä tilaa ja onnea tulevan syrjäytyneen kanssa.
Ei ole ollut, vaan suhtaudun kouluun niin, että kukin pärjäöä siellä ponnistelematta turhaan oman älykapasiteettinsa ja työntekohalukapasiteettinsa mukaan. Ja näin asia onkin. Vanhempi, joka ei kestä sitä, että lapsi ottaa koulun rennoisti on ääliö. Fiksujen ei tarvitse murehtia sellaisesta, koska on oletusarvo, että sitä älyä löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haku tehdään koulussa. Opoilla on velvollisuus huolehtia, että kaikki hakee kouluun. Ennen ei ollut oppivelvollisuutta peruskoulun jälkeen ja silti huolehdittiin.
Joskus liiankin kanssa, kuten omana aikanani kun kakeni tietävä opo tiesi jokaisesn oppilasta paremmin mihin tämä oppilas kuului ja mikä oli hänen paikkansa. Ainoastaan tällä palstalla olen kohdannut joskus yhtä syvää halveksintaa ammattikouluun menneitä (opon sanoin joutuneita tai päätyneitä) kohtaan kuin, mitä opommo tuolloin osoitti käytöksellään.
Meillä 80-luvulla opo joo "tiesi kaiken". Minun olisi pitänyt hakea tanssia opiskelemaan kansanopistoon, koska "lukio on niin vaativa, ei siellä tuollaisella pohjalla pärjää". En omaa rytmitajua, mutta koko yläasteen ajan keskiarvoni oli 9,4, peruskoulun päättötodistus 9,7 (lukuaineiden keskiarvo). Luokkakaverini olisi pitänyt hakea palomieheksi "tuon kokoisella ei ole muuta mahdollisuutta" oli siis 180cm pitkä tyttö - siihen aikaan ei palomieskoulutukseen huolittu naisia lainkaan.
Että aika lailla itsenäisesti jouduimme valinnat tekemään ja toivomaan, ettei opo sitten siinä välissä vielä muuta niitä mieleisikseen (silloinhan ne lähtivät isoina lakanankokoisina lomakkeina), nykyään on vaikeampi opon enää muokata niitä, kun on tuo sähköinen järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko hirveen rohkee väite, että koululla on ollut 1 tai 2 infoo, mutta ei ole tullut laittaneeksi ylös kännykkään tai kotona kalenteriin? Eihän nykyään ole tapana kalenteria vahtia niin kuin 70-luvulla, jolloin se oli lähes ainoa hupi.
Onko tuo iso numero jos äippä muistuttaa? 0,2 nanosekuntia huomio pois facesta?
Oltiin me koulunkin infossa. Se oli aika huonosti järjestetty, esim. mukana olleen esimerkkilukiolaisoppilaan puhe ei kuulunut melkein mihinkään, eikä häntä ollut valmennettu niin, että puhu reippaasti. Säälittävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haku tehdään koulussa. Opoilla on velvollisuus huolehtia, että kaikki hakee kouluun. Ennen ei ollut oppivelvollisuutta peruskoulun jälkeen ja silti huolehdittiin.
Joskus liiankin kanssa, kuten omana aikanani kun kakeni tietävä opo tiesi jokaisesn oppilasta paremmin mihin tämä oppilas kuului ja mikä oli hänen paikkansa. Ainoastaan tällä palstalla olen kohdannut joskus yhtä syvää halveksintaa ammattikouluun menneitä (opon sanoin joutuneita tai päätyneitä) kohtaan kuin, mitä opommo tuolloin osoitti käytöksellään.
Meillä 80-luvulla opo joo "tiesi kaiken". Minun olisi pitänyt hakea tanssia opiskelemaan kansanopistoon, koska "lukio on niin vaativa, ei siellä tuollaisella pohjalla pärjää". En omaa rytmitajua, mutta koko yläasteen ajan keskiarvoni oli 9,4, peruskoulun päättötodistus 9,7 (lukuaineiden keskiarvo). Luokkakaverini olisi pitänyt hakea palomieheksi "tuon kokoisella ei ole muuta mahdollisuutta" oli siis 180cm pitkä tyttö - siihen aikaan ei palomieskoulutukseen huolittu naisia lainkaan.
Että aika lailla itsenäisesti jouduimme valinnat tekemään ja toivomaan, ettei opo sitten siinä välissä vielä muuta niitä mieleisikseen (silloinhan ne lähtivät isoina lakanankokoisina lomakkeina), nykyään on vaikeampi opon enää muokata niitä, kun on tuo sähköinen järjestelmä.
Ja sitten heräsit
Odotin, että lasta kiinnostaisi minua enemmän.
Ap