Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-luokkalainen ei olisi tehnyt yhteishakua, jos ei vanhemmat olisi muistaneet

Vierailija
15.03.2023 |

En kyllä itse muista olleeni noin avuton siinä iässä. Kyseessä oma poikani. Kyse ei ole siitä, ettei aikoisi pyrkiä mihinkään, lukioon aikoo.
En tajua tätä nykynuorten saamattomuutta.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että mä olin ihan hukassa niiden hakujen kanssa, tosin siitä on jo aikaa. Annettiin joku kirja, jossa oli lueteltu linjoja... en tajunnut niistä mitään, olisin kaivannut enemmän neuvoja, mutta lukioon sitten menin. Koulussa tehtiin haku, ei kotona.

Vierailija
22/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haku tehdään koulussa. Opoilla on velvollisuus huolehtia, että kaikki hakee kouluun. Ennen ei ollut oppivelvollisuutta peruskoulun jälkeen ja silti huolehdittiin.

Näillä ei tehdä 😡

siis automaattisesti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet surkea ja kylmä vanhempi.

Itse olet.

Ap

Vierailija
24/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ite olet sen kasvattanut.Kato peiliin ja häpeä

Yhteishakuun osallistutaan, ei tehdä.

Kyllä siihen tehdään hakemus. Ja sanoin, että en itse ollut tuollainen. Miksi olisin siis kasvattanut lapsesta sellaisen?????

Ap

Vierailija
25/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Suomi on sellainen päiväkoti, että hänestä kyllä huolehditaan.

Vierailija
26/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai sitä näinkin päteä o_O

Vierailija
27/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen tehdään hakemus. Ja sanoin, että en itse ollut tuollainen. Miksi olisin siis kasvattanut lapsesta sellaisen?????

Ap

Älä nyt teeskentele, ettei opo olisi lähettänyt Wilma-viestejä aiheesta. Luetko niitä?

Meillä ainakin vanhemman piti ilmoittaa, täyttääkö nuori hakemuslomakkeen opon kanssa koulussa vai tehdäänkö se kotona.

En usko, että on yhtäkään koulua, jossa yhteishausta ei olisi tiedotettu vanhempia. Kaikkia vanhempia vaan ei kiinnosta nuoren asiat eikä koulun lähettämät viestit.

Vierailija
28/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei varmaan olis edes hoksanneet muistuttaa jos olisin unohtanut

Epäilen vahvasti, ettet ole enää yhdeksäsluokkalainen ja yhteishausta on sinullakin aikaa, aivan kuten ap:llakin eli tavallaan vahvistat hänen näkemystään siitä, ettei aiemmin olisi tullut kuuloonkaan että vanhempien pitäisi asiasta huolehtia.

Vierailija
29/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain tajua, miten jotakuta ei kiinnosta oma jatkonsa sen vertaa, että pyytäisi vanhempiaan muistamaan asian tai muistuttaisi ja vaatisi heitä tekemään sen yhdessä kanssaan. Odottaa vain, että vanhempi muistaa ja tekee. Ykkösvalinta oli siis jo tiedossa. Tavallaan pakkopullaa sekin toki, mutta kun ei siltä voi nyt välttyä oikein.

Ap

Vierailija
30/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä nyt teeskentele, ettei opo olisi lähettänyt Wilma-viestejä aiheesta. Luetko niitä?

Meillä ainakin vanhemman piti ilmoittaa, täyttääkö nuori hakemuslomakkeen opon kanssa koulussa vai tehdäänkö se kotona.

En usko, että on yhtäkään koulua, jossa yhteishausta ei olisi tiedotettu vanhempia. Kaikkia vanhempia vaan ei kiinnosta nuoren asiat eikä koulun lähettämät viestit.

Kyllä oli tiedotettu ja käytiin kahdessa lukioesittelyssäkin kouluajan ulkopuolella. Mutta en silti meinannut muistaa asiaa. en juurikaan lue wilmaa. Se on todella epämiellyttävä ja täynnä peetä. (Turhia tiedotteita)

Ap

Vierailija
31/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain tajua, miten jotakuta ei kiinnosta oma jatkonsa sen vertaa, että pyytäisi vanhempiaan muistamaan asian tai muistuttaisi ja vaatisi heitä tekemään sen yhdessä kanssaan. Odottaa vain, että vanhempi muistaa ja tekee. Ykkösvalinta oli siis jo tiedossa. Tavallaan pakkopullaa sekin toki, mutta kun ei siltä voi nyt välttyä oikein.

Ap

Mitä oikein riehut? Nuori varmaankin odotti, että te vanhemmat olisitte edes vähän kiinnostuneita asiasta.

Meillä aiheesta on puhuttu syksystä lähtien ja ihan me vanhemmat ollaan otettu puheeksi myös. Millaiset vanhemmat ei juttele arjessa näistä asioista?

Vierailija
32/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö koulussa nykyään muistuteta? 1990-luvulla ainakin minun koulussani tuosta jankattiin kyllästymiseen asti ja muistaakseni jokaisen piti käydä opon kanssakin juttelemassa hakukohteista.

Meitäkin muistutettiin ja pääsin yläasteelta n. 6 vuotta sitten. Käytiin ensin juttelemassa opon kanssa ja sovittiin joku päivä, kun kerrottiin että minne tulee haettua. 

En osaa kuvitella, että jossain koulussa jätettäisiin "kotitehtäväksi" koko homma. Olin kyllä itse sellainen, että olisin myös joko unohtanut tai en vain olisi keksinyt mitään ilman keskusteluja opon kanssa.

Vierailija
33/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä oli tiedotettu ja käytiin kahdessa lukioesittelyssäkin kouluajan ulkopuolella. Mutta en silti meinannut muistaa asiaa. en juurikaan lue wilmaa. Se on todella epämiellyttävä ja täynnä peetä. (Turhia tiedotteita)

Ap

Eli syyllinen katsoo peilistä.

Sinua ei kiinnosta, yhteishakua käsittelevät tiedotteet on "turhia". Enää jää kysymys, miksi sitten kiukuttelet lapselle.

Ehkäpä lapsi on tullut vanhempiinsa. Ei kiinnosta, kun vanhempiakaan ei kiinnosta. Sääli lasta.

Vierailija
34/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsen onni tai epä onni oli se, että hänellä on ollut vanhempi, joka välittää ja on kiinnostunut siitä mihin nuori mahdollisesti etenee seuraavasti 9 luokan jälkeen.

Nyt kun oppivelvollisuuta on pidennetty niin voimme vain arvailla mihin ne lapset ja nuoretm jotka eivät ole itse huomanneet tai halunneet tai muuten jääneet hakematta tulevaisuudessa sijoitetaan. - Kärjistäen polarisaatio nuorten välillä kasbaa kun alkaa vuosien saatossa erottua entistä selkeämmin ne paikat, johin haetaan ja pyritään vs. ne paikat, jonne joudutaan tai päädytään kun hei oppivelvollisuutta jatkettiin niin jossain sen nuoren on oltava suorittamassa opintojaan. - Joudutaanko mahdollsiesti turvautumaan virkavallan apuun, jotta osa -onenksi tai toivottavasti verraten  todennäköisesti verraten pieni joukko saadaan koulun penkille. Ja mikä onkaan se motivaatio ja innostus joka täyttää nämä oppilaat tässä kohtaa?  Löytyykä heiltä kipinä ja innostus opsiekluun vai kostavatko ja tekevätkö hankalaksi niidenkin oppilaiden opsieklun jotka ovat itse olleet kiinnostuneita ja halukkaita vapaaehtosiesti jatkamaan opintojaan. 

Vierailija
35/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä oikein riehut? Nuori varmaankin odotti, että te vanhemmat olisitte edes vähän kiinnostuneita asiasta.

Meillä aiheesta on puhuttu syksystä lähtien ja ihan me vanhemmat ollaan otettu puheeksi myös. Millaiset vanhemmat ei juttele arjessa näistä asioista?

Keskusteluja siitä, mihin hän jatkaa käytiin jo ennen kuin se haku aukesi. toisaalta poika valitsi niin myöhään ennen sitä ykkösvaihtoehtonsa, että halusin pitää mahdollisuuden vielä harkita sitä auki. Siksi ei täytetty mitään heti, kun haku aukesi.

Ap

Vierailija
36/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani opo suuttui kun en tiennyt yhtään minne haen. Opikaan ei auttanut mitenkään. Sitten itku kurkussa vihaisen äidin kanssa viimeisenä iltana hain jonnekin. En olisi siis halunnut hakea mihinkään. Tämä oli siis 1990-luvun lopussa. 10- luokan, lukion, ammatillisen ja AMK:n jälkeen olen pitkäaikaistyötön ilman päivääkään kokemusta koulutustani vastaavasta palkkatyöstä. Kaduttaa todella paljon ja olisi pitänyt vaan opiskella lähihoitajaksi. Varmasti olisi kamalaa, mutta töitä varmasti riittäisi.

No mikä sua estää nyt kouluttautumasta lähihoitajaksi?

Vierailija
37/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapsen onni tai epä onni oli se, että hänellä on ollut vanhempi, joka välittää ja on kiinnostunut siitä mihin nuori mahdollisesti etenee seuraavasti 9 luokan jälkeen.

Nyt kun oppivelvollisuuta on pidennetty niin voimme vain arvailla mihin ne lapset ja nuoretm jotka eivät ole itse huomanneet tai halunneet tai muuten jääneet hakematta tulevaisuudessa sijoitetaan. - Kärjistäen polarisaatio nuorten välillä kasbaa kun alkaa vuosien saatossa erottua entistä selkeämmin ne paikat, johin haetaan ja pyritään vs. ne paikat, jonne joudutaan tai päädytään kun hei oppivelvollisuutta jatkettiin niin jossain sen nuoren on oltava suorittamassa opintojaan. - Joudutaanko mahdollsiesti turvautumaan virkavallan apuun, jotta osa -onenksi tai toivottavasti verraten  todennäköisesti verraten pieni joukko saadaan koulun penkille. Ja mikä onkaan se motivaatio ja innostus joka täyttää nämä oppilaat tässä kohtaa?  Löytyykä heiltä kipinä ja innostus opsiekluun vai kostavatko ja tekevätkö hankalaksi niidenkin oppilaiden opsieklun jotka ovat itse olleet kiinnostuneita ja halukkaita vapaaehtosiesti jatkamaan opintojaan. 

En sanoisi, että ap osoittaa kiinnostusta, jos ei edes Wilmaa lue.

Mitä tulee oppivelvollisuuteen, en ymmärrä urputusta. Millä logiikalla on parempi jättää koulutuksesta syrjäytyneeksi ne nuoret, joiden vanhemmat ei välitä? Luuletko, että niille nuorille on parempi jäädä kotiin syljeskelemään kattoon?

Vierailija
38/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koulussa nykyään muistuteta? 1990-luvulla ainakin minun koulussani tuosta jankattiin kyllästymiseen asti ja muistaakseni jokaisen piti käydä opon kanssakin juttelemassa hakukohteista.

Meitäkin muistutettiin ja pääsin yläasteelta n. 6 vuotta sitten. Käytiin ensin juttelemassa opon kanssa ja sovittiin joku päivä, kun kerrottiin että minne tulee haettua. 

En osaa kuvitella, että jossain koulussa jätettäisiin "kotitehtäväksi" koko homma. Olin kyllä itse sellainen, että olisin myös joko unohtanut tai en vain olisi keksinyt mitään ilman keskusteluja opon kanssa.

Meillä poika ei koulun keskustelujen perusteella kyennyt valitsemaan. Sanoi, että aina kun puhutaan ammattikoulusta, on ihan etytä toi on tosi jees ja sitten kun lukiosta, niin että toi on tosi jees.

Ei siis tiennyt yhtään, eikä koulu auttanut. Tässä koulussa pystyttiin missaamaan jopa se, ettei pojalla ollut tetti-paikkaa kun se alkoi. Oli kotona koko tetin. Teki ne sitten 2 erässä myöhemmin. Ja pääsi kivempiin paikkoihin, kun muita ei tunkenut niihin. Että kyllä voivat jättää auttamatta tässäkin.

Ap

Vierailija
39/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eli syyllinen katsoo peilistä.

Sinua ei kiinnosta, yhteishakua käsittelevät tiedotteet on "turhia". Enää jää kysymys, miksi sitten kiukuttelet lapselle.

Ehkäpä lapsi on tullut vanhempiinsa. Ei kiinnosta, kun vanhempiakaan ei kiinnosta. Sääli lasta.

Ei, vaan wilman tiedotteet yleisesti ovat turhia. En minä lue niitä 9:ää vuotta voidakseni lukea yhteishausta. en lue millään tavalla aktiivisesti niin surkeaksi suunniteltua alustaa, jota opettajat väärinkäyttävät ja jossa on meidän perheelle turhia tiedotteita.

Ap

Vierailija
40/83 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja asiasta oli tullut wilma-viestikin, että tehkää kodeissa ma 13.3. mennessä. En juurikaan lue wilmaa, niin meni ohi. Havahduin, kun töissä joku mietti oman abiturienttinsa jatkohakuasioita. Täytettiin se sitten tänään.

Ap

Onhan tässä vielä melkein viikko aikaa, mutta hyvä kun hoiditte jo. Kyllä siitä hausta opot puhuvat koulussa jatkuvasti ja haun saa tehdä koulussakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä