Nyt joku roti näihin ruoan hintoihin!!!
Viime viikolla jäi tomaatit ostamatta koska hinta 7,99€/kg. No, tänään Alepassa 8,29/kg(!!). Rakastan paprikaa, hinta jo 10,29/kg. Pakastaparsakaali 9,20/kg. Kotimaista-kananmunat 2,45. Koiranruokapurkki 2,79.
Ei tässä ole enää mitään järkeä.
T. Vuokran jälkeen 580€/kk netto. Onnea mulle.
Kommentit (1383)
Kyllä ruoka kohtapian halpenee. Fassaripersut ja Riikka lupasivat sen jo viime keväänä. Ja persut ovat aina sansa mittaisia. H E I L !
Iso-Britanniassa menee vielä huonommin vaikka ruoka on halvempaa. Jotta Briteissä köyhyydestä pääse pois nyt ruuan hinta on noussut niin tulojen pitäisi tuplaantua.
näin vihreänä kannatan sitä, että ruoan hintaan lisätään roti-vero kompensoimaan ilmastonmuutosta
Ruuan hinta on näköjään laskenut joiltain osin. Lidlissä viime viikolla kotimaiset tomaatit (tosi hyvän makuisia ja mehukkaita) 2,49/ kg, paprikat 3,98/kg, kaali 0,69/ kg, peruna alle euron kilo, kananmunat alle 3e/ kg...Valion juusto alle 6e/ kg...joku retkireissari ruisleipä alle 3e/ kilo... no hinnat vaihtelee koko ajan. kanan ja possunlihan hinnat on kyllä nousseet jonkun verran. Meillä on ollut koiria ja kissojakin joskus koko ikäni ja aina ne on kyllä syöneet ihan kotiruokaa. Hyvässä kunnossa olleet ainakin omasta ja eläinlääkärin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen suippopaprika 17,50/kg Salessa. Jäi ostamatta.
Myymättä jäävistä HeVi-osaston tuotteistahan syntyy älyttömästi hävikkiä ympäri Suomen. Eikös sitä pitänyt nimenomaan vähentää eikä lisätä?
Jos ja kun suippopaprika pussi jossa oli kaksi 30c..paprikaa maksaa 1.99 eli 2 euroa, ei se ole paljon.
Salattipussi1.75e ei sekään ole paljon. Mutta jos ostan hiivattoman leipäpussin maksaa se jotakuinkin 5e...se on paljon.
murkut.org kirjoitti:
Suomi maksaa tukia 50% eli puolet enmmän kuin seuraava maa. Silti hintoja verrataan maailmanmarkkinahintoihin. Summa on sama kuin mitä ranska maksaa eli aivan järjetön. Tähän ei ole tullut muutoksia kuin ylöspäin koko 60v historian ajan. Näillä maksettaisiin säästötarve ja vielä jäisikin. Suomi voisi sallia kilpailun ja ostaa elintarvikkeet maiilmanmarkkinahintaan mutta muutta. Oikeiston voitot kapenisivat joten maksakaa vaan ihan rauhassa. Tallinassa joka on viron kallein paikka olivat elintarvikkeet 30% halvempia ja puolassa 50% halvempia ja maaseudulla 70% halvempia. Miksi oikeistohallitus ei tee mitään kansalaistensa hyväksi muuta kuin kurjistaa elintasoa? Kiitos heille jotka äärioikeistoa äänestitte.
Ainakin nyt loppuu vasemmiston holtiton rahan tärvääminen
Vierailija kirjoitti:
Tuo aurajuustoesimerkki on hyvä ja valaisee nykytilannetta, jossa perusbulkkisapuskakin (en lue ko. juustoa tähän luokkaan mutta ymmärrätte pointin) maksaa jo saman verran, kuin ennen premium-tason tuotteet. Ja premiumin hinnat ovat pompsahtaneet ultra premium -luokkaan. Tai jopa senkin yli.
Jossakin vaiheessa on pakko tulla vastaan kriittinen piste, jonka yli ei voi enää kiskoa hintoja. Porukalla loppuu yksinkertaisesti maksukyky kesken.
No tämä. Lapsi ois halunnu mehukattia kaupasta. Maksoi melkein kympin! En ostanut.
On aika palata takaisin 70-luvulle, jolloin sesonkiajattelu oli vielä kunniassaan. Ei meillä ainakaan talvella tomaatteja syöty. Kesällä sitten sitäkin enemmän, kun kasvatettiin itse. Talvet meni kaalin, porkkanan ja lantun voimin, mitä kasviksiin tulee. Tosin joulun tietämissä alkoi tuontihedelmien sesonkiajat, joita kesti kevääseen johonkin asti. Niitä sai yhden päivässä.
Syksyllä oli käyty puolukassa, joten kellarissa oli pari sankoa survosta, josta tehtiin kiisseliä ja vispipuuroa ja ruis-puolukkapuuroa ja marjapiirakkaa. Muutenkin makeannälkään leivottiin itse, tai kokattiin joku jälkiruoka, eikä ostettu kaupasta valmista. Samalla tavalla voi nykyäänkin saada ruokalaskuaan pienennettyä.
70-luvun ruokavaliossa ei kuitenkaan ollut papuja ja linssejä. Oikeastaan hernekeitto oli ainoa palkokasveista valmistettu ruoka. Nykyään palkokasvien valikoima on paljon monipuolisempi, ja jos edullista proteiinia haluaa, niitä kannattaa hyödyntää. Erilaiset linssikeitot ovatkin omassa taloudessani viikoittaista ruokaa, vaikka en edes ole kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta mulle tuo satokausiajattelu ei toimi ollenkaan. Minulla on tietyt ruoka-aineet ja ruoat, joista tykkään niin paljon, että haluan tehdä ja syötä niitä ympäri vuoden - tai ainakin silloin, kun mieli tekee (ja jos nyt suinkin rahat riittävät). Ihan järjetöntä olisi ajatella, että nyt ei voi tehdä sitä mieliruokaansa, kun joku ainesosa ei ole sesongissa.
Miksi tätäkin on niin moni alapeukuttanut? Ilmeisesti omien mieliruokien syöminen on ihan hirveä rikos. Täällä liikkuu tosiaan outoa porukkaa, pakko sanoa
Ei se rikos ole, mutta jos niin haluaa tehdä, ei pidä ketjun aloittajan tapaan valittaa, kuinka kalliiksi se tulee.
.
Vierailija kirjoitti:
On aika palata takaisin 70-luvulle, jolloin sesonkiajattelu oli vielä kunniassaan.
Ah, 70-luku! Meillä silloin vanhemmat valmisti alkoholinsakin itse. Pantiin olutta, tehtiin kotiviiniä, ja jopa tislattiin viinaa, vaikka laitontahan se tietenkin oli.
Ja kyllä myös kalastettiin itse, niin ei tarvinnut kalan hintoja valitella.
Tupakka vois maksaa 50euroa toppa. Nostakaa vain hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Just joku selitti että tämän vuoden nousee hinnat ja loppuvuodesta voi vähän laskea, no se lämmittää sitten paljon kun nousee 100% ja laskee sitten joku 5%.
Kerropa minkä tuotteen hinta on tuplaantunut, tai edes sinnepäinkään.
Vierailija kirjoitti:
On aika palata takaisin 70-luvulle, jolloin sesonkiajattelu oli vielä kunniassaan. Ei meillä ainakaan talvella tomaatteja syöty. Kesällä sitten sitäkin enemmän, kun kasvatettiin itse. Talvet meni kaalin, porkkanan ja lantun voimin, mitä kasviksiin tulee. Tosin joulun tietämissä alkoi tuontihedelmien sesonkiajat, joita kesti kevääseen johonkin asti. Niitä sai yhden päivässä.
Syksyllä oli käyty puolukassa, joten kellarissa oli pari sankoa survosta, josta tehtiin kiisseliä ja vispipuuroa ja ruis-puolukkapuuroa ja marjapiirakkaa. Muutenkin makeannälkään leivottiin itse, tai kokattiin joku jälkiruoka, eikä ostettu kaupasta valmista. Samalla tavalla voi nykyäänkin saada ruokalaskuaan pienennettyä.
70-luvun ruokavaliossa ei kuitenkaan ollut papuja ja linssejä. Oikeastaan hernekeitto oli ainoa palkokasveista valmistettu ruoka. Nykyään palkokasvien valikoima on paljon monipuolisempi, ja jos edullista proteiinia haluaa, niitä kann
Meillä oli papuja -70 luvullakin ja äiti söi niitä jo lapsena -50 luvulla. Sellaisia pitkiä ja kapeita vihreitä palkoja. Myös härkäpapua viljelivät kotonaan.
viikonloppuna juuri ostin kilon perusjuustoa hintaan 3,99. En viitsinyt käydä sekä lauantaina, että sunnuntaina kaupassa, ajattelin, että yksi kilo riittää vähäksi aikaa.
Kuulin tänään uutisissa sanottavan, että: "Verotusta pitäisi nostaa."
Vähänkö mulla alkoi verisuoni pullistua päässäni. Itse en elä tiukilla, mutta hyvin pystyn asettua mielessäni toisten saappaisiin.
Tilasin ite just Fiksuruoka ja Matsmart kaupoista hävikkiruokaa. Sekin oli kyllä kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä noita kuulukaan ostaa sesongin ulkopuolella. Ei 20 vuotta sitten ollut edes talvella myynnissä paprikoita tai tomaatteja, syö sesongin mukaan jos rahasta on puutetta. Kaali, sipuli, porkkanat ym. ei paljoa maksa
No aivan varmasti oli myynnissä ihan ympäri vuoden.
T. 42v
Olitko kännissä koko lapsuutesi? Kysyin oikein äidiltäni asiasta ja sanoi että ehkä oli muttei näitä kukaan ostanut. Sanonut aivan samaa mitä jokainen järkevä ihminen eli sesongin mukaan eletään se tuo myös ruokavalioon vaihtelua.
Tai sitten äitisi oli kännissä sinun lapsuutesi. Kyllä niitä oli ja kyllä niitä ostettiin, ihan peruselintarvikkeita vaikka talvella tietenkin kalliimpia, kuten nytkin.
T. 41 v.
Vali vali. Suomessa ei ole paljon mitään ostettavaa, terveydenhuollosta ei tarvitse maksaa oikeastaan mitään ja asuminenkin on halpaa suhteessa tuloihin. Ja halpoja kämppiä on ihan tarpeeksi. Ei kukaan muu ole niin heikko kuin suomalaiset
Tämä!
Ihmiset ei huomaa että leuhkitaan et ollaan vielä hengissä vaikka ruokaa ei ole ja lämmintä on sisälläkin 10 astetta!
Ei tähän pidä tottua!