Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomojen avautumisketju

Vierailija
15.03.2023 |

Onko ihmisiltä kadonnut jokin oma-aloitteisuus ja maalaisjärjen käyttö? Mulla menee pienen tiimin vetäjänä iso osa työaikaa siihen, että vastailen työntekijöiden tyhmiin kysymyksiin. Ja kyllä, niitä tyhmiäkin kysymyksiä on.

Pyydän tekemään asian X. Kohta kysytään, mikä tämä siis on? No se on tehty joka viikko aiemminkin, katso mallia siitä edellisestä. Missä se edellinen siis onkaan? Löytyy kansiosta X. Ahaa, voitko laittaa linkin. No voinhan minä. Kohta palataan asiaan: Teenkö siis noin vai näin? Olisiko tähän hyvä näin? Kiltisti vastailen ja ohjeistan. Ja kohta saan eteeni työn, jonka joudun palauttamaan, kun siitä kuitenkin puuttuvat kohdat B ja C, jotka siinä mallissa ovat. Voisitko tehdä kokonaan ja loppuun asti? Voi ei, teen kyllä, taas tämä on niin tämmöistä mun hommaa, heh heh.

Kieltämättä käy mielessä, että olisin tuossa ajassa itse tehnyt asian jo kolme kertaa.

Mikäs teitä muita pomohenkilöitä on viime aikoina veetuttanut?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kuormittanut viime aikoina työntekijöiden yksityiselämän huolet ja murheet. Välillä sitä ihmettelee, että kuinka paljon yhdelle ihmiselle voi sattua ja tapahtua. Ei se tietysti voi olla heijastumatta työelämään. Tunnen kyllä syvää huolta ja empatiaa, kun työntekijäni mulle noista yksityiselämän isoista murheista kertovat. Enkä minä voi kertoa kenellekään eteenpäin tietenkään. Yksinäistä hommaa välillä on tämä esimiehen työ.

Vierailija
2/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen esimiehenä huomannut sellaisen jännän ilmiön, että osa nykypäivän ihmisistä ei haluaisi tehdä töissä muuta kuin kivoja juttuja.

Joudun tämän tästä käymään tsemppikeskusteluja ja perustelemaan, että juu, tämä projekti nyt ei ole se maailman mielenkiintoisin ja joo, ehkä haluaisit mieluummin tehdä muuta, mutta tämäkin kuuluu meidän yksikön töihin tai tällaista meiltä on nyt tilattu, vaikka sinä ehkä haluaisit tehdä hiukan toisenlaisen. Että koitetaan hoitaa tämä, niin ensi viikolla voit taas tehdä kivoja juttuja.

Milleniaaleja on turha tästä syyttää, ainakin omassa yksikössäni kyse on nelikymppisistä ihmisistä.

Töissä ollaan töissä, eivätkä kaikki tehtävät ole maailman kiinnostavimpia ja kivoimpia. Silti ne pitää tehdä ja mieluiten ilman, että valitus ja asiasta jatkuva ränttääminen kuormittavat koko yksikön työntekijöitä ja pilaavat ilmapiiriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se totuus että työtehtävän oppimiseen tarvitaan kolme vuotta vähintään, mutta minä vaadin kolmen päivän perehdytyksellä samaa tulosta...

Eikä se onnistu. Ei onnistunut aikoinaan minultakaan.

Vierailija
4/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaminen ja negatiivisuus. Se kuormittaa tätä pomoa tällä hetkellä aika paljon. Varmaan joka työpaikalla on näitä ihmisiä, jotka näkevät kaikessa jotakin huonoa ja valittamisen aihetta. Siis aivan kaikessa. Joskus mietin, että ovatko nämä ihmiset oikeasti myös vapaa-ajallaan tuollaisia ja miten ihmeessä esim. heidän puolisonsa kestää heitä?! 

Vierailija
5/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno esimies kun ei järjestä minkäänlaista perehdytystä töihin.... taitaa olla laitonta?

Vierailija
6/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot on duunissa.Ei nillä aikaa tällä kirjoitaa. Ai niin jos ovat työttömiä? Onkin eri asia!

Vierailija
7/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno esimies kun ei järjestä minkäänlaista perehdytystä töihin.... taitaa olla laitonta?

Kuka ei järjestä minkäänlaista perehdytystä työhön?!

Vierailija
8/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kuormittanut viime aikoina työntekijöiden yksityiselämän huolet ja murheet. Välillä sitä ihmettelee, että kuinka paljon yhdelle ihmiselle voi sattua ja tapahtua. Ei se tietysti voi olla heijastumatta työelämään. Tunnen kyllä syvää huolta ja empatiaa, kun työntekijäni mulle noista yksityiselämän isoista murheista kertovat. Enkä minä voi kertoa kenellekään eteenpäin tietenkään. Yksinäistä hommaa välillä on tämä esimiehen työ.

Normaalia elämää. Ihmisille tapahtuu kaikenlaista. Jos ei vielä ole tapahtunut sinulle mitään isoa, niin jossain vaiheessa tapahtuu. Ja mistäkö tiedän? Omasta elämänkokemuksesta ja siitä, että olen kohta 30 vuotta kuunnellut ihmisten elämää työkseni.

Vierailija
9/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monessa työpaikassa on näin.

Vierailija
10/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det finns en orsak till att man bara köper resultat. Man behöver inte delta, handleda, korrigera, handleda igen, höra på saker som inte beträffar projektet samt en massa annat, då man låter var och en sälja sina tjänster.

Var och en kan fritt producera resultaten helt hur den vill och tycker att det är bäst för den. Det tar en timme för en och en vecka för en annan, priset är det samma. Visst betalar man mångdubbelt för resultaten, men man har tid att skriva hit då 95 % av ledningsarbetet försvinner och bara de väsentliga blir kvar.

Vierailija
11/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia elämää. Ihmisille tapahtuu kaikenlaista. Jos ei vielä ole tapahtunut sinulle mitään isoa, niin jossain vaiheessa tapahtuu. Ja mistäkö tiedän? Omasta elämänkokemuksesta ja siitä, että olen kohta 30 vuotta kuunnellut ihmisten elämää työkseni.

Ei ole "normaalia elämää", että samalla ihmisellä esimerkiksi vuoden sisään lapsi sairastuu vakavasti ja sen takia sijoitetaan lopulta kodin ulkopuolelle, puoliso sairastuu syöpään, molemmat vanhemmat kuolevat ja vielä lopulta hänet lomautetaan. Tässä nyt yksi esimerkki siitä, millaisissa tilanteissa esihenkilönä joskus olen joutunut olemaan kuuntelijana ja tukena, asioiden järjestäjänä ja myös se henkilö, joka kertoo esim. lomautuksesta. On todella raskasta myös pomolle. 

Vierailija
12/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap? Käskee tehdä homman X ja sit pitkin hampain myöntää et perehdytyslinkki on hänellä jemmassa, mut miten se aasi ei osannut tehdä hommaa X ilman sitä. Ja sit kun tämän homma X vähän poikkesi ap:n linkistä, niin työntekijä on tyhmä kun tuli varmistamaan että menee nyt kerralla (ensimmäistä kertaa) oikein. Ja sit ap vielä valittaa kun hommasta X jäi tekemättä B ja C vaikka hän ei saanut sanotuksi niistä mitään kun hommaa X ohjeisti.

Kaikenlaisia kalluja sitä hakeekin esimiehiksi ja joillekin päävikaisille syy hakea pomoksi on vain, että sais vaikeuttaa työntekoa ja huokailla kun porukka tekee virheitä. Näitä ei pätevät pomotkaan arvosta.

Vierailija
13/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap? Käskee tehdä homman X ja sit pitkin hampain myöntää et perehdytyslinkki on hänellä jemmassa, mut miten se aasi ei osannut tehdä hommaa X ilman sitä. Ja sit kun tämän homma X vähän poikkesi ap:n linkistä, niin työntekijä on tyhmä kun tuli varmistamaan että menee nyt kerralla (ensimmäistä kertaa) oikein. Ja sit ap vielä valittaa kun hommasta X jäi tekemättä B ja C vaikka hän ei saanut sanotuksi niistä mitään kun hommaa X ohjeisti.

Kaikenlaisia kalluja sitä hakeekin esimiehiksi ja joillekin päävikaisille syy hakea pomoksi on vain, että sais vaikeuttaa työntekoa ja huokailla kun porukka tekee virheitä. Näitä ei pätevät pomotkaan arvosta.

Aloittaja vaikuttaa pomolta joka ei tiedä miten hommat tehdään eikä myöskään kuka osastolla osaisi neuvoa asiassa, joten siksi näitä "katso miten edellinen on tehty" ohjeita jakelee. Aivan pihalla osastonsa toiminnasta.

Vierailija
14/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi kirjoittaa tällaista, kun et yhtään tiedä, että ollaanko tässä X, B ja C hommassa töissä leipomossa, metalliverstaalla, taloushallinnossa vai oikeusministeriössä. 

Itse ajattelin, että tuossa esimerkissä oli kyse esim. jonkun raportin tekemisestä valmiiseen pohjaan, kaavakkeen täyttämisestä tai muusta sellaisesta hommasta, joka toistuu ja jonka oma-aloitteinen ihminen kyllä osaa mallista katsoa, jos samojen asioiden kanssa muutenkin ilmeisesti työssään päivät pitkät pyörii. 

Vierailija
15/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi kirjoittaa tällaista, kun et yhtään tiedä, että ollaanko tässä X, B ja C hommassa töissä leipomossa, metalliverstaalla, taloushallinnossa vai oikeusministeriössä. 

Itse ajattelin, että tuossa esimerkissä oli kyse esim. jonkun raportin tekemisestä valmiiseen pohjaan, kaavakkeen täyttämisestä tai muusta sellaisesta hommasta, joka toistuu ja jonka oma-aloitteinen ihminen kyllä osaa mallista katsoa, jos samojen asioiden kanssa muutenkin ilmeisesti työssään päivät pitkät pyörii. 

Jos näin on kuten oletat, ap on ollut mukana haastattelemassa tätä työntekijää ja päätellyt että hän on pätevä. Siitä ainakin ap voi syyttää itseään ettei erota päteviä hakijoita.

Vierailija
16/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähiesimies valvoo työntekijöitä etänä🤔 Eikö maalaisjärki sano, että tuotantotyössä ei ihmisiä johdeta etänä.

Kaikki hankalat asiat sivuutetaan piiloutumalla etätöihin. Minkälaisia selkärangattomia esimiehiä nykyään on ?

Vierailija
17/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jos palkkaisi niitä vanhempia tekijöitä joiden työskentelykulttuuri on ehkä erilainen? Monella jo yleistiedon taso on huomattavasti parempi kuin nuoremmilla.

Vierailija
18/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle esihenkilön hommassa on vaikeinta se yksinäisyys. Työporukkani on todella kiva, mutta kokemus on osoittanut, että pomo ei voi olla kaveri ja jos sellaiseen tilanteeseen joskus ajautuu, niin siitä ei loppujen lopuksi hyvää seuraa. 

Vierailija
19/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs alaiseni, keski-ikäinen nainen, käyttää työaikaa n. tunnin päivässä tulostaessaan ja mapittaessaan kaikki hänelle tulleet sähköpostit.

Olen asiasta hänelle sanonutkin, mutta hänen vastauksensa on : "Entä, jos tulee sähkökatko?"

Vierailija
20/25 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä nykyajan nuoret ja henkinen kapasiteetti. Toki suurin osa on aivan huippuja, mutta sitten on niitä, jotka murtuu 10% työtaakasta muihin verrattuna. Sitten pillitetään, kun on niin rankkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän