Suomessa on naurettavan pienet palkat monilla aloilla verrattuna työttömien tukiin!
Pelkillä tuilla eläminen on kannattavampaa, niistä jää enemmän käteen.
Mitä tälle asialle aiotaan tehdä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
540e? Niin ja päälle maksetaan vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus ja kaikki terveyskulut.
Käteen jäävä osuus on 555e tänä päivänä yksi asuvalla. Ja yksinhuoltajan perusosa on 650e plus jokaisesta lapsesta 400e lisää. Kaikki noi peruskulut siis maksetaan ton käteen jäävän osuuden lisäksi.
Ja paskan marjat sanon minä! Työtön yksin asuva saa käteen 570€/kk ja pienen asumistuen n. 150€. Kadehtikaa nyt kilpaa ja jättäytykää töistä pois, jos teillä on niin surkea palkka ja työttömänä pärjäätte paremmin!
Missä työssä saa vain n. 700/kk? Kertokaa, kun kerran meitä kadehditte!!
tuskin missään työpaikassa tienaa noin paljon makaamalla sohvalla ja tekemättä mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä 540 euroa kuussa. Ei muita tukia.
Jos asuisit yksin tai ilman toista aikuista saisit päälle asumistuet, toimeentulotuet ja muut.
Eikä saa mitään toimeentulotukea ellei ole jotain perusteita sille kuten sairaus yms.
Mitäs nääm muut tuet ovat?
Vierailija kirjoitti:
540e? Niin ja päälle maksetaan vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus ja kaikki terveyskulut.
Käteen jäävä osuus on 555e tänä päivänä yksi asuvalla. Ja yksinhuoltajan perusosa on 650e plus jokaisesta lapsesta 400e lisää. Kaikki noi peruskulut siis maksetaan ton käteen jäävän osuuden lisäksi.
Sulla menee työkkäriä ja toimeentulotukea saava iloisesti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskan marjat sanon minä! Työtön yksin asuva saa käteen 570€/kk ja pienen asumistuen n. 150€. Kadehtikaa nyt kilpaa ja jättäytykää töistä pois, jos teillä on niin surkea palkka ja työttömänä pärjäätte paremmin!
tuskin missään työpaikassa tienaa noin paljon makaamalla sohvalla ja tekemättä mitään
Väitehän oli että työttömät tienaat yhtä paljon tai enemmän kuin työssäkäyvät.
Olisi siis mukava tietää missä työpaikoissa maksetaan alle 1000€ palkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulla on omaisuutta ja puhut nyt työmarkkinatuesta?
Jos sinulla ei olisi omaisuutta niin kaikki vuokrat snm. sinulle maksettaisiin.
Vuokrasta maksetaan ainakin Lahdessa 80% ja loput maksat tuosta 560€ kuten muutkin laskut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon työttömät niitä tukia sitten saa kuukaudessa?
1300e/kk + lääkkeet, sähköt ja vakuutus maksetaan. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan osaat itsekin etsiä tietoa ja lukuja, mutta sen verran tiedoksi että alkaa työmarkkinatuesta (vähän) ja korkeimmilla ansseilla saa tonnitolkulla.
Tuo ansiosidonnainen tässä on ongelma oikeudenmukaisuuden kannalta. Onko reilua, että joku toinen saa yhteiskunnan kustantamaa anssia enemmän kuin pienipalkkainen kokopäivätöistä? En tajua miksi vasemmisto jää roikkumaan tuohon ansiosidonnaiseen joka on epätasa-arvoinen ja josta olisi helppo vähentää. Kummasti ei olla huolissaan pienemmistä tuista.
P.S. tunsin aikoinaan entisen toiminnanjohtajan joka sai 3000 euroa erästä ansiosidonnaista etuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan vähän päälle 560€ + 249€ asumistukea. Tuosta 560€ maksetaan sitten laskut ja loppuosa vuokrasta. Elikkä käyttöön minulta jää noin 420€/kk.
Aloittaja voisi pyyttää palkankorotusta jos menojen jälkeen jääpi käteen vähän päälle 400€.
Niin, sinä saat noin vähän. Joku toinen voi saada vaikka 1600 euroa.
Oikeistolainen ratkaisu: ei missään nimessä nosteta pieniä palkkoja vaan alennetaan tukia että palkka vaikuttaisi isommalta tukiiin verrattuna. Se taas miten köyhät sitten pärjäävät- vatut siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisit yksin tai ilman toista aikuista saisit päälle asumistuet, toimeentulotuet ja muut.
Niin minäkin työttömän puolisona joudun maksamaan puolisoni kuluja. Asuminen, ruoka, terveys yms.
Asumistuet on tavallaan osasyyllisiä asumisen kalleuteen. Siksihän niiden tukien on oltava reiluja että olisi varaa maksaa nämä ylihintaiset vuokrat.
Asumistuet myös nostaa asuntojen hintoja. Sijoittajat monesti miettivät tuottoprosentteja eivät absoluuttista tuottoa euroissa. Mitä kalliimpi asunto, sitä enemmän pitäisi saada tuottoa eli vuokraa.
Asuntojen hintoja nostaa myös jatkuvasti kasvava byrokratia, mitä enemmän asunnon rakentaminen maksaa, sitä kalliimpihan siitä tulee.
Viimeinen typeryys on ollut nämä vuosien lyhennysvapaat ja taloyhtiölainat. Ihmiset on saatu ostamaan "edullisesti" asuntoja, vaikka ne eivät niin edullisia sitten olekaan.
Ihan kun tätä kuplaa olisi huolella rakennettu vuosia ja nyt sitten yhtäkkiä tuli, korona, ukrainan sota ja korkea inflaatio.
Onhan se hassua että valtio maksaa osan pienipalkkaisen palkasta asumistuen yms muodossa. Yritys maksaa pienen palkan ja yhteiskunta loput.
Ihmisistä on tullut huomaamatta "valtion työntekijöitä", myös monesta muusta vaikkei valtiolla virallisesti olekaan.
Mutta elämme kapitalismissa. Nyt nautitaan!
Vierailija kirjoitti:
Mutta elämme kapitalismissa. Nyt nautitaan!
Kyllä ja kilpailu pitää huolen siitä, että esim. ruoka ei kallistu, ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mistä työstä saa 540e/kk? En itse ainakaa olis työttömille kateellinen.
Plus asumis- ja toimeentulotuki päälle, ei viitsitä teeskennellä. Ei nyt tosiaankaan sillä, että se mitään rahassa kylpemistä olisi sekään, mutta itsekin tiedän ihmisiä, jotka ovat painaneet raskaita töitä täyspäiväisesti siten, että hirveästi enempää ei jää käteen kuin tuo minkä työttömät saavat. Mikä on tietysti silkkaa riistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan vähän päälle 560€ + 249€ asumistukea. Tuosta 560€ maksetaan sitten laskut ja loppuosa vuokrasta. Elikkä käyttöön minulta jää noin 420€/kk.
Aloittaja voisi pyyttää palkankorotusta jos menojen jälkeen jääpi käteen vähän päälle 400€.
Niin, sinä saat noin vähän. Joku toinen voi saada vaikka 1600 euroa.
Joo, ja joku saa 5000€ palkkaa joten työläiset voisivat lopettaa valittamisen alhaisista palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mistä työstä saa 540e/kk? En itse ainakaa olis työttömille kateellinen.
Plus asumis- ja toimeentulotuki päälle, ei viitsitä teeskennellä. Ei nyt tosiaankaan sillä, että se mitään rahassa kylpemistä olisi sekään, mutta itsekin tiedän ihmisiä, jotka ovat painaneet raskaita töitä täyspäiväisesti siten, että hirveästi enempää ei jää käteen kuin tuo minkä työttömät saavat. Mikä on tietysti silkkaa riistoa.
Mistä sitä toimeentulotukea saa? Minä en ainakaan saa kuin työttömyysturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siinäkin on 540e liikaa loiselle. mene pummi töihin.
Noin minäkin ajattelin vielä muutama vuosi sitten. Kunnes iski omalle kohdalle isot yt-neuvottelut ja ikää 50-vee.
Karma kosti ylevän ajatteluni. Mutta toivotaan, että sinulle elämä on pelkkää ruusuilla tanssimista <3
Vierailija kirjoitti:
Jo on mennyt maailma mallilleen kun ollaan työttömille kateellisia. Aloittaja on varmaan kateellinen myös laitapuolen kulkijoille. Ehkä haluat viettää puliukon/akan elämää veneen alla? Siitä vain kokeilemaan. Ehkä senkin jälkeen olet kateellinen Afrikkalaiselle kehitysmaan asukkaalle.
Nuo ovat niitä jankkaajia, jotka aloittavat valitusvirtensä heti kun tällä palstalla jotain työttömistä tai tuen saajista kirjoitetaan. Luulen että ovat itse työttömiä ja eivät pysty syystä tai toisesta edes työllistymään. Oma tilanne hiertää sen verran, että pitää purkaa sitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitehän oli että työttömät tienaat yhtä paljon tai enemmän kuin työssäkäyvät.
Olisi siis mukava tietää missä työpaikoissa maksetaan alle 1000€ palkkoja?
väite on että työttömät tienaavat enemmän. 700e jaettuna nollalla työtunnilla on ääretön tuntipalkka