Miten te joilla on lapsia muistatte hoitaa kaikki asiat? Minä en millään
Ensinnäkin lasten asiat. Pitää muistaa koko ajan hankkia vuodenaikaan ja säähän sopivat vaatteet. Lapsi kasvaa koko ajan eikä edellisen kesän vaatteet tai kengät millään mahdu tukevana kesänä, hyvä jos kevätkengät mahtuu tulevana syksynä. Pitää olla hellekampetta, sadetakkia ja vaikka mitä. Ja aurinkolasit, polkupyörät jne. Sitten tietenkin pitää muistaa ostaa lapselle tarvittavat lääkkeet ennen kuin ne loppuu, uusia reseptit ennen kuin ne vanhenee jne. Varata lääkäriajat ym. Puhumattakaan mitä miljoonaa nippeliasiaa pitää koko ajan muistaa ilmoittaa päiväkotiin ja viedä päiväkotiin. Kaverisynttärilahjoista en edes sano, kun ahdistaa ajatellakin.
Sitten omisi omat hoidettavat asiat. Veroilmoitus, vakuutusilmoitukset, lääkäriajat, kampaaja-ajanvaraukset, omien reseptien uusimiset, taloyhtiöön liittyvät asiat ja asumiseen, itsellekin olisi hyvä muistaa hankkia ajoissa kesäkengät viime kesänä hajonneiden tilalle. Ja työssä muistettavaa hoidettavaa on aivan valtavasti.
Jne jne jne loputtomiin. En vain muista puoliakaan. Vaikka on muistilistat, muistilaput ja kännykkähälytykset.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon neljän lapsen äiti ja mitkä ihmettelen et mitkä lääkkeet? Ei kai nyt yleisesti lapset lääkkeitä syö?
Oma lapseni joutuu käyttämään allergialääkkeitä. Siskoni lapsi astmalääkkeitä. Ei se varmasti ollenkaan harvinaista ole.
Ap
Hyvin tunnut ne lääkitykset nyt muistavan.
Ostoslista, näkyville, mihin nimeen omaan kirjoitat ne extrat, et siis perunoita ja maitoa, vaan apteekki-, kemppari-, lahja- ja vaateostokset. Kyllä se auttaa! Pitäisköhän sun pitää sellaisissa asioissa vähän isompaa varastoa kuin hammasharjat, xylitolit. Mulla oli myös lahjoja lasten kavereille varastossa: kirjoja, pelejä. . . Vaatteita saattaa saada silloin, kun niitä ei osta kaikki muut, halvemmalla (puoli vuotta aiemmin) ja kyllähän lasten koot arvaat (ei koske kenkiä).
Keittiön seinäkalenriin merkintä, esim. lastenkutsuille, että lahja on!
Ap:sta välittyy vähän sellaiset viat että hänestä hajamielisyys on jokin hyve ja osoitus syvällisempien asioiden ajattelusta. Ihan siitä vain kun tahdoit korostaa tässä olevasi kuitenkin KOULUTETTU ja ÄLYKÄS vaikka oman lapset asiat ei pyöri mielessä. Niin onhan se silti nimenomaan hyve, se älykkyys ilmentyy juuri näin...
Kalenteri on keksitty. Sinne joko kynällä tai digitaalisesti ylös mitä milloinkin pitää muistaa. Onnistuu oikein hyvin.
t. työn ohella opiskeleva kolmen äiti
Ostin lapsille kahdesti vuodessa vaatteita ja tarvikkeita.
Kempsut yms ostin kerralla aina enemmän. Samaten lääkkeitä.
Työpöydällä kotona oli pinkat joita hoitelin pienemmilsi sitä mukaa kuin ehdin.
Olen aina ollut järjestelmällinen ja tykkään organisoida, teen myös aina hyvissä ajoin kaiken.
Koulujen wilmatulvaan kyllä paloi pärewt välillä kun siellä päässä ei aina ollut mutään järkeä siinä viestittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti on myös pientä muistettavaa ihan loputtomiin. Muista ostaa uusi hammasharja lapselle. Myös uusi hammastahna. Koskakohan xylitolpastillit loppuu, niitäkin pitää muistaa ostaa. Ja lasten shampoo. Joo nämähän voi ostaa helposti kaupasta, mutta ne pitää aina ajoissa MUISTAA. Kaiken muun sälän lisäksi. Ja päiväkotiin pitää ilmoittaa ja/tai viedä jotain useita kertoja joka viikko. Ja aina niissä on myös joku deadline, joka sekin pitää MUISTAA. Lista on ihan loputon, eikä aivoni kykene käsittelemään sitä sälän määrää. Vaikka olen älykäs ja koulutettu ihminen. Unelmoin elämästä jossain boraboralla, jossa pitäisi muistaa vain laittaa hattu päähän suojaamaan auringolta.
Ap
Mulla on aina kauppalista keittiön tasolla ja kynä siinä vieressä. Kirjoitan siihen aina heti kun huomaan että jotain pitää ostaa seuraavalla kauppareissulla.
Kaikki yksittäiset asiat on sekä seinäkalenterissa että kännykän muistutuksissa.
Oletko yh jos ei sun puoliso hoida mitään noista? Itsellä mies hoitaa kaikki taloon ja autoihin liittyvän ja mulla on esim just lasten vaatehuolto.
Vaatteet: Suomessa on vain neljä vuoden aikaa. Helppo ajastaa vuoden varrelle neljä päivää, jolloin käy läpi kunkin vuodenajan vaatteet (pienet pois, lista tarvittavasta jne.). Samassa yhteydessä varastoidaan ne vaatteet, joita ei enää tarvita. Varastointi=pestään, paikataan ja laitetaan kaappiin/varastoon odottamaan seuraavaa vuotta
Varusteet: Sama kuin edellä
Ajanvaraukset: Kuukaudelle yksi päivä, jolloin hoitaa kaikki seuraavan kuukauden aikana tarvittavat.
"Paperityöt": Sama kuin edellä.
Lääkkeet: Edellisen paketin oston yhteydessä muistutus pari viikkoa ennen paketillisen loppumista
Kaverisynttärit: Heti kun tulee kutsu laitetaan ylös päivä, jolloin ostetaan lahja. Ei tarvitse olla mitään ihmeellistä ihan Prismasta tms. löytyy riittävästi.
Päiväkodin jutut: Heti kun tulee tieto, laitetaan ylös mitä ja milloin pitää tehdä.
-> KALENTERIA KATSOTAAN PÄIVITTÄIN JA KÄYDÄÄN LÄPI MITÄ ON TEHTÄVÄ
Mun ainoa ongelma on neuvola. Isompi lapsi käy siellä harvakseen ja aika pitää itse muistaa varata. Kesällä syntynyt lapsi pääsee neuvolaan vasta syksyllä, kun kesäsulku. Sitten kun hoksaa ja muistaa varata sen ajan, aika menee neljän kuukauden päähän. Sitten neljän kuukauden päästä pitää muistaa mennä sinne. Sattuukin, että muksu on kipeenä, aika siirtyy taas muutaman kuukauden
Mitä ihmeen ilmoituksia vakuutusyhtiöön pitää tehdä jatkuvasti? Itse en ole vuosiin ollut yhteydessä vakuutusyhtiöön.
Itsellä on vain yksi lapsi, mutta kyllä tuo rumba kuulostaa jotenkin liioitellulta tai sitten olet ottanut itsellesi liikaa hommia hoidettavaksi. Ota vähän rennommin, delegoi hommia (miehelle tai jollekin muulle sukulaiselle, jopa omille lapsillekin), tulee vaan stressi tuosta elämästä.
Vaatteet sekä itselle että lapselle olen ostanut pääsääntöisesti nettikaupoista tilailemalla sohvalla maaten, jos eivät sitten sovi, palautetaan/vaihdetaan. Toki kengät pitää sovittaa, mennään sitten oikein porukalla ja ostetaan kerralla kaikille uudet kengät. Vaaterumba helpottaa koko ajan lapsen kasvaessa isommaksi, nyt 15-vuotiaalle ostellaan enää ulkovaatteita ja kenkiä, kun haluaa uudistusta tai joku menee rikki. Kaikenmaailman luistimet ja sukset olemme suosiolla jättäneet ostamatta, niitä saa koululta lainata, jos on pakko luistella tai hiihtää. Pyörääkään ei tarvitse joka vuosi uusia ja vanha menee aina myyntiin samalla.
Lääkkeet ja lääkäriajat hoituvat myös netistä tai puhelimella, eipä noita jatkuvia lääkkeitä tai lääkärikäyntejä nyt meillä juuri ole, mutta tarvittavat on hoidettu. Reseptistäkin pistävät apteekista uusimispyynnön, kun pyytää. Ja kun lapsi on kouluiässä, koulu hoitaa terveyshoidon.
Talouden vero tai vakuutusasiat vievät itseltä ehkä 5 minuuttia vuodessa, ei verottajallekaan ole mitään isompia ilmoiteltavia. Onko jollain, jos ei ole yritystä hoidettavanaan? Kampaajat ja parturit kyllä ilmoittelevat tarpeellisuudestaan, kun hiuksia ei saa enää mitenkään laitettua, useisiin pääsee ihan vaan saman tien, kun kysyy vapaata aikaa.
Taloyhtiön asiat: ei vaadi mitään, ellei satu olemaan hallituksessa tai isännöimässä. Itse en osallitu mitenkään muuta kuin maksamalla. Yleisestikin vältän kaikkea ylimääräistä vapaaehtoistyötä tai harrastepakotteita, koska haluan viettää myös vapaa-aikaa. Riittää kun teen työni 8 tuntia päivässä, aivojen pitää myös levätä.
Kaikki hoituu työkalenterin sekä yksityiskalenterin voimin kännykästä. Muistutukset päälle ja pienemmistäkin asioista merkintä ylös. Yleensä pyrin hoitamaan eteen tulleet asiat heti niin työssä kun vapaalla. Mitä enemmän jättää roikkumaan, sen enemmän ongelmia. Jos ei voi hoitaa heti, muistutus kalenteriin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen ilmoituksia vakuutusyhtiöön pitää tehdä jatkuvasti? Itse en ole vuosiin ollut yhteydessä vakuutusyhtiöön.
Jos on sairauskuluvakuutus ja lapsi sairastaa, niitä todellakin tulee.
Niin sanottu juokseva ostoslista esim. google keep sovellukseen. Sinne heti ylös kun huomaa, että joku jatkuvasti tarvittava on loppumassa. Seuraavalla kauppakerralla ostetaan kaikki mitä listalla on. Hammasharjoista, pesuaineista, lääkkeistä yms. pidetään myös pientä varastoa kotona eikä olla vain yhden paketin varassa.
Vaatehuolto on helppo hoitaa sen mukaa kun vuodenaika vaihtuu. Samalla käydään läpi mitä varusteita tarvitsee
Kaverisynttäri, koulu, päiväkoti jne. asiat kirjataan heti ylös
Ajanvaraukset ja veroasiat jne. kerran kuussa. Aika vähän tällaisia on kerralla. Netissä hoituvat.
Taloyhtiön hommiin ei todellakaan lapsiperhearjen keskellä osallistuta.
Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole, vaikka lapsia on 4 ikähaarukassa 4-12 ja isommilla on useampia harrastuksia.
Priorisointi! Merkitset kaikki mielessä olevat asiat ja koska pitää mikäkin olla viimeistään hoidettu. Sitten priorisoit ne vaikka 1-5, kuinka tärkeä asia on ja jos tekee tiukkaa esim. yksihuoltajana ajan tai rahan kanssa, pyyhit vähemmän tärkeät pois. Toimii töissä, toimii myös vapaalla.
Esimerkki: Lääkkeet, laskut, perheen ruoka, sopivat perusvaatteet ja ulkovaatteet ovat tärkeitä, mutta jotkut pastillit päiväkotiin tai taloyhtiön kokous vähemmän tärkeitä.
Yhden lapsen kanssa ei kyllä pitäisi edes yksinhuoltajalla olla noin stressaavaa, saati sitten, jos on puolisokin, joka tietysti ottaa osan hommista vastuulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tekemään lääkäripalveluja tarjoavan kanssa sopimuksen, että ilmoittavat suoraan vakuutusyhtiölle. Meillä on tällainen käytäntö. Ei tarvitse itse ilmoitella mitään muuta kuin mahdolliset lääkekorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän se ole kuin yhden nettikaavakkeen täyttö, kuittejakaan ei nykyään enää tarvitse mukaan, Menee 10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tekemään lääkäripalveluja tarjoavan kanssa sopimuksen, että ilmoittavat suoraan vakuutusyhtiölle. Meillä on tällainen käytäntö. Ei tarvitse itse ilmoitella mitään muuta kuin mahdolliset lääkekorvaukset.
Minä taas haluan valita itse aina sen lääkärin/hoitopaikan, enkä sitoutua johonkin. Se valinnanvapaus valita paras mahdollinen on koko vakuutuksen idea, you know.
Kalenteri, listat, muistilaput, ennakointi, rutiinit.
Mikä sulla erityisesti tökkii?
Yhden lapsen kanssa ei kyllä pitäisi niiiin hirveästi olla muistettavaa, että pakka leviää. Tietysti myös persoonakysymys osaltaan. Itse olen aina ollut järjestelmällinen enkä koe ongelmaksi huolehtia lasten asioista. Mutta kaikilla on erilaiset kyvyt hoitaa asioita ja joillakin rajoitteena voi olla vaikka adhd. Sitäkin kannattaa selvittää ja hakea apua, jos häiritsee arkea.