AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
HUOM! Jos ottaa ehdollisesti vastaan niin sit jos ei pääsekään sinne minne haluaa niin sitten se ehdollisesti vastaanotettu on SITOVA! Eli MENETÄT ENSIKERTALAISUUTESI, koska otit paikan vastaan, vaikka se olikin ehdollisesti. Toki varmaan voi ottaa yhteyttä sinne jonnekin koulun tai Opintopolun tahoille jos jälkeenpäin tuleekin semmonen (toki ennen perjantai 14.7.2023) että ei haluakaan ottaa vastaan tätä opiskelupaikkaa jonne pääsi vaan koska ei päässyt sinne minne oikeasti haluaa, vaan haluaa pitää ensikertalaisuutensa ja pyrkiä ensi haussa uudestaan.
Tampereen ammattikorkeakoulu Biotuotetekniikka päivätoteutus valitut 33 paikan vastaanottaneet 18
^ Niin siis jos ei haluakaan ottaa vastaan sitä varavaihtoehtoa vaan haluaa pitää ensikertalaisuutensa ja pyrkiä sinne minne oikeasti haluaa sitten seuraavassa haussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä, mutta kannattaa pitää ensikertalaisuudesta kiinni jos ei ole varma että haluaako opiskella sitä jos yhtääkään epäilee. On aika kusista jos haluaakin vaihtaa (mikä monelle tapahtuu kun ei päässytkään sinne minne oikeasti halusi) kun jos ei kiinnostakaan se minkä ottikin vastaan.
No mitä jos on itse alasta mihin on hakenut varma mutta koulusta ei esim mä pääsin paikkakunnan, jota en oikeasti tykkää enkä halua sinne mennä opiskelemaan kun olen silloin tosi kaukana perheestä ja ystävistä niin kannattaako tälläisessä tilanteessa ottaa tarjottu paikka vastaan vai hakea seuraavassa haussa vaikka tää oli kolmas yritys.
Ja kuinka kauas kannatta pelätä ja yrittää uudelleen, ettei menetä ensikertalaisuutensa. Mä oon ensikertalainen ja hain kolme kertaa sama ala, mutta en pääsyt siihen koulun mistä olen eniten kiinnostunut.
Kyllä mielummin yrittää sinne kouluu minne oikeasti haluaa. Mietippä jos ei ookaan se lemppari kaupunki tai se minne ajattelit. Näillä VR yhtä kuin venaa rauhassa ku hinnat vaan nousee. Ihan sika kallista liikkua VR:än junilla jos on opiskelupaikka tosi kaukana! Kyllä siinä säästää runsaasti rahaa ja aikaa (nimittäin jos kaukana niin tottakai kestää matka pidempään)!
Jos otat vastaan niin sit ei auta ku mennä ja jos jätät vastaamatta niin en tiiä joudutko kuitenkin menemään. Kannattaa laittaa että ei ota paikkaa vastaan jos varmasti haluaa pitää ensikertalaisuutensa tai yhtään epäilee että olikohan sen nyt ollenkaan se minne haluan mennä opiskelemaan. Voit vaikka sit miettiä sillä että tulee olemaan tod. näk. aika pitkään sit sitä hommaa mitä lähetkään opiskelemaan. Että jaksatko tyyliin loppuelämäs tehä sitä hommaa jos se ei ollukaan se mitä alunperin halusit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielummin yrittää sinne kouluu minne oikeasti haluaa. Mietippä jos ei ookaan se lemppari kaupunki tai se minne ajattelit. Näillä VR yhtä kuin venaa rauhassa ku hinnat vaan nousee. Ihan sika kallista liikkua VR:än junilla jos on opiskelupaikka tosi kaukana! Kyllä siinä säästää runsaasti rahaa ja aikaa (nimittäin jos kaukana niin tottakai kestää matka pidempään)!
Tää on hyvä neuvo tai sit ne liput pitää ostaa tosi, tosi aikaisin et saa sen mahd edullisen matkan.
Jos on rahaa paljon maksaa ylimäärästä verrattuna aikaisempiin junalipun hintoihin niin mikäs siinä.
Toisaalta välivuosi ei haittaa hirveesti. Välivuosi on liian aliarvostettua. Yhteiskunta vaan painottaa että opiskele ja mene töihin ja hups keikkaa kun valitsit hädässä jonku mihin vaan pääsit ja paskaa hommaa etkä jaksa ensikertalaisuuskin meni ja ei auta ku tehä töitä kovasti ja työstää että saat uuden opiskelupaikan jos saat ja voimavarat riittää (eli teet töitä ja pänttäät pääsykokeisiin, mikä toki hankalaa töiden ohessa ja sit ku pääset opiskelemaan niin silti pitäis tehdä töitä jos aiot jotenkin suorittaa opintosi). Mielummin tekee töitä ja säästää rahaa ja ehkä matkustelee vähän ja menee näkemään maailmaa. Lisäksi eiks nykyinen hallituskin miettinyt että aikuiskoulutukseen ei saatais enää tukia että ihmiset varmasti jäisivät sinne mikä tuli sit aikaisemmin kömpelösti valittua..? Sit siitä alkaa oravanpyörä ja kiva piina Eiks opiskelijan työ oo opiskella Pitäis kyllä koulutukseen enemmän satsata
Ei kyl hirveesti enää VR:än lippujen hinnat hirveesti alene vaikka ostais kui aikaisin :) Kokeillut oon mutku päivittänyt tai pitänyt niin kusisesti niin korkeella nuo lippujen hinnat.
Meikä laitto varaehdoksi amk että kuhan vaan pääsee jonnekin opiskelemaan. Nyt ku mietin ensikertalaisuuden kannalta että haluan sittenkin yliopistoon mitkä 4 paikkaa 6 on laitettu oman mieltymyksen järjestykseen. En kyllä otakaan vastaan tota varavaihtoehtoa kun kuullut että aika moni oman ikäisistä (03) on vaihtanut alaa ku se eka oli semmonen kuhan pääsi opiskelemaan. Toki sitten he joutuivat pääsykokeeseen pänttäämään (+heikommassa asemassa kun ensikertalaisuus oli jo menetetty) ja kirjoittamaan motivaatiokirjeen. Että eihän siitän.
^ Huom! Pidin välivuoden ja seurailin sivusta/kuulin ikätovereiteni opiskelusuunnitelmien muutokset samalla kun tein itse töitä välivuotena ja säästin ihan kivasti rahaa sit tulevia opintoja sekä asumista varten ja ihan iloinen siitä että pidin välivuoden :).
Vierailija kirjoitti:
Niin totta, mutta mitä jos on ollut 4v lukion jälkeen työtön eli sain heti lukion jälkeen lapsi sen jälkeen olen hakenut aktiivisesti töitä, mutta ei löytynyt ja hain kolme kerta AMK vaikka olen ensikertalainen en saanut opiskelupaikka jäin joka kerta varasijalle, mutta nyt pääsin varasijan kautta paikkakunnan, jossa en tunne ketään ja en nyt osaa päättää mitä mun kannattaa tehdä, koska en enää jaksa olla kotona ilman töitä ja opiskelupaikka ja enkä pidä siitä paikkakunnasta minne pääsin haluaisin mielummin päästä tänne minne asuun, mutta ei onnistunut enkä usko enää onnistuu jos haken jatkossakin lian suosittu paikkakunta.
Nyt en osaa kyllä sanoa. Ota lapsi mukaan ja lähde opiskelemaan? Toisaalta mistä saat rahaa opintoihin ja saako lapsi hoitopaikan tai onko joku joka hoitais häntä? Jos on lapsi niin on aika tärkeää että olet hänelle läsnä ja kasvatuksessa mukana. Jos tiedät että tämä on se varma opiskeluvalinta minkä haluat niin toki kannattaa mennä. Nyt on kyl aika paljon pohdittavaa. Kannattaa kirjoittaa vaikka paperille omat ajatukset ja kaikki muuttujat mitkä tulee ottaa huomioon. Esim. kulut ja riittääkö rahat, lapsenhoito, junaliput, muut järjestelyt, asuminen, onko se opiskeluvalinta se mitä oikeasti haluat opiskella, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä, mutta kannattaa pitää ensikertalaisuudesta kiinni jos ei ole varma että haluaako opiskella sitä jos yhtääkään epäilee. On aika kusista jos haluaakin vaihtaa (mikä monelle tapahtuu kun ei päässytkään sinne minne oikeasti halusi) kun jos ei kiinnostakaan se minkä ottikin vastaan.
No mitä jos on itse alasta mihin on hakenut varma mutta koulusta ei esim mä pääsin paikkakunnan, jota en oikeasti tykkää enkä halua sinne mennä opiskelemaan kun olen silloin tosi kaukana perheestä ja ystävistä niin kannattaako tälläisessä tilanteessa ottaa tarjottu paikka vastaan vai hakea seuraavassa haussa vaikka tää oli kolmas yritys.
Ja kuinka kauas kannatta pelätä ja yrittää uudelleen, ettei menetä ensikertalaisuutensa. Mä oon ensikertalainen ja hain kolme kertaa sama ala, mutta en pääsyt siihen koulun mistä olen eniten kiinnostunut.
Kannattaa miettiä sitä , miten realistiset mahdollisuudet on päästä sinne omaan suosikkipaikkaan opiskelemaan haluttua alaa. Varmaan jostain näkee, onko sinne aina korkeampi pisteraja kuin muualle. Toinen mitä voi miettiä on se, että pystyykö itse parantamaan mahdollisuuksiaan päästä sinne korottamalla arvosanojasn, osallistumalla valmennuskursseille tai panostamalla enemmän valintakokeisiin.. Sitäkin voi miettiä, että jos nyt hylkää saamansa paikan niin saisiko sen uudestaan seuraavalla kerralla, mikäli se oma ykköshaku ei onnistukaan tai olisiko joku toinen paikkakunta tässä tapauksessa mahdollinen.
Sitten voi selvittää sitä , onko mahdollista siirtohaussa saada paikka sieltä toivepaikkakunnalta ja voiko toivottuun paikkaan päästä polkuopinnoilla avoimen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka kauas kannatta pelätä ja yrittää uudelleen, ettei menetä ensikertalaisuutensa. Mä oon ensikertalainen ja hain kolme kertaa sama ala, mutta en pääsyt siihen koulun mistä olen eniten kiinnostunut.Kannattaa miettiä sitä , miten realistiset mahdollisuudet on päästä sinne omaan suosikkipaikkaan opiskelemaan haluttua alaa. Varmaan jostain näkee, onko sinne aina korkeampi pisteraja kuin muualle. Toinen mitä voi miettiä on se, että pystyykö itse parantamaan mahdollisuuksiaan päästä sinne korottamalla arvosanojasn, osallistumalla valmennuskursseille tai panostamalla enemmän valintakokeisiin.. Sitäkin voi miettiä, että jos nyt hylkää saamansa paikan niin saisiko sen uudestaan seuraavalla kerralla, mikäli se oma ykköshaku ei onnistukaan tai olisiko joku toinen paikkakunta tässä tapauksessa mahdollinen.
Sitten voi selvittää sitä , onko mahdollista siirtohaussa saada paikka sieltä toivepaikkakunnalta ja voiko toivottuun paikkaan päästä polkuopinnoilla avoimen kautta.
Periaatteessa tosiaan on mahdollista siirtohaulla vaihtaa toiseen amkkiin tai jopa toiselle alalle kun on jonkun paikan saanut ja ainakin sen vuoden opiskellut. En tiedä , millä perusteilla tämä siirto hyväksytään/hylätään.
Onko ketään nyt viimepäivinä tullut hyväksytyksi varasijoilta?
Vierailija kirjoitti:
Monet myös pysyy siellä uudella opiskelupaikkakunnallaan eikä matkusta kotiseudulleen kuin pitemmälle lomille. Silloin ei junaliput tule kalliiksi. Kaveri lähti opiskelemaan 870 km päähän Rovaniemelle kun sieltä kerran paikan sai ja käy täällä kotipaikkakunnalla pari kolme kertaa vuodessa. Kyllä se elämä ja koti pitkälti siirtyy sinne uudelle paikkakunnalle, eikä välttämättä ole aikaakaan matkustaa joka viikonloppu " kotiin"
Osaako joku sano miks kaikki muut varasijat liikuvat joka päivä paitsi Xamk eivät liikkuneet ollenkaan vaikka ei ole suosittu paikka ja kaikki tarjottu paikka ei ole vielä otettuu vastaan. Onko mahdollista, että sen jonot tulisi liikkumaan lähiaikoina. Haaga-Helian tradenomin liiketalouden jono on liikkunut noin 160 sija ja miten xamk varasijat ei liikuu kun haaga-helia on suositumpi.
En koskaan halunut päästä opiskelemaan kuin nyt.