Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023

Kuu
15.03.2023 |

Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!

Kommentit (2176)

Vierailija
161/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti näin toisessa ketjussa: "Taidat olla ei-ensikertalainen. Pisteraja on tällä hetkellä ensikertalaisille."eli voiko mun edellä olla ei ensikertalaisia jotka nostaa pisterajaa vai mitä hemmettiä?

Voi olla. Tutkintoihin otetaan esim. Vähintään 80% ensikertalaisia. Jos on kuitenkin ensikertalaisia, jolla on paremmat pisteet kuin sinulla, hän pääsee sinun edelle. Eli teoriassa kaikki valitut voisi olla ensikertalaisia, jos heillä olisi paremmat pisteet kuin kellään ei-ensikertalaisella.

Eihän se nyt noin voi mennä, eikö ne ole ihan kiinteitä kiintiöitä. Ainakin sinne minne itse hain 80% paikoista on ensikertalaisille, loput sitten muille. Jos joku ensikertalainen poistuu jonosta, paikan saa toinen ensikertalainen ja toisin päin. Eri valintajonot.

Vierailija
162/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti näin toisessa ketjussa: "Taidat olla ei-ensikertalainen. Pisteraja on tällä hetkellä ensikertalaisille."eli voiko mun edellä olla ei ensikertalaisia jotka nostaa pisterajaa vai mitä hemmettiä?

Voi olla. Tutkintoihin otetaan esim. Vähintään 80% ensikertalaisia. Jos on kuitenkin ensikertalaisia, jolla on paremmat pisteet kuin sinulla, hän pääsee sinun edelle. Eli teoriassa kaikki valitut voisi olla ensikertalaisia, jos heillä olisi paremmat pisteet kuin kellään ei-ensikertalaisella.

Eihän se nyt noin voi mennä, eikö ne ole ihan kiinteitä kiintiöitä. Ainakin sinne minne itse hain 80% paikoista on ensikertalaisille, loput sitten muille. Jos joku ensikertalainen poistuu jonosta, paikan saa toinen ensikertalainen ja toisin päin. Eri valintajonot.

"Ne paikat, joita ei ole varattu ensikertalaisille, täytetään valintaperusteiden mukaan paremmuusjärjestyksessä kaikkien hakijoiden joukosta. Valintaperusteet käyvät ilmi kunkin hakukohteen kuvauksesta koulutustarjonnassa"

Opintopolussa lukee noin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kirkkaasti sisään alemmalle ja olen varasijalla 4. ylemmälle hakutoiveelle. Yhtä hyviä molemmat, ei väliä kumpi. Järjestys oli vaikea laittaa muutenkin.

Vierailija
164/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kärvistelijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vain ensikertalaisten kannattaa olla hyväksymättä paikkaa, ettei menetä ensikertalaisuuttaan.

Tarkoitin etten usko että paikkaa tarjotaan tässä kohden ihmisille, jotka pääsisivät vielä todistusvalinnassa ylempään kohteeseen samalle alalle - siis varmasti tämä on osattu järjestää niin, ettei tuloksia julkaista ennen kuin ne ovat valmiit tältä osin. Esim. minulle tarjottiin paikkaa alemmasta toiveesta, tiesin heti etten pääse ylempään vaikka se oli vielä kesken.

Kyllähän sä voit pääsykokeella päästä sinne ylempään hakukohteeseen. Esim ite oon hakenut lääkikseen, ja voisin (teoriassa xD) vielä päästä sinne, vaikka mut hyväksyttiin jo alempaan hakukohteeseen. Samoin se menee ei-ensikertalaisilla

Niin voin, tietenkin. Tarkoitinkin vain, että ne todistusvalintojen paikat on jo jaettu, eli niiden kohdalla muutosta tuskin enää tulee, vaikkei kaikkialta ole niitä julkaistukaan.

Kaikki ei ota vastaan sitä paikkaa minkä nyt on saanut todistusvalinnassa tähän mennessä. Osa jää odottamaan ylempien hakuvaihtoehtojensa paikkoja.

Yksi kaveri jäi todistusvalinnassa varasijoille. Sitten sai todistusvalinnassa vuoronperään paikan röntegenhoitajaksi (viides hakutoive) , saksaa yliopistoon opiskelemaan( neljäs hakutoive) , tradenomiksi (kolmas hakutoive)ja lopulta paikka irtosi pääsykokeella insinööriopintoihin (toinen hakutoive).

Vierailija
165/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ne paikat, joita ei ole varattu ensikertalaisille, täytetään valintaperusteiden mukaan paremmuusjärjestyksessä kaikkien hakijoiden joukosta. Valintaperusteet käyvät ilmi kunkin hakukohteen kuvauksesta koulutustarjonnassa"

Opintopolussa lukee noin

Eli ensikertalaisena jonossa olevat paikat annetaan ensikertalaisille. Kaikkien yhteisessä kiintiössä jonossa on sekä ensi- että toiskertalaiset ja se kelle paikka menee riippuu paremmuusjärjästyksestä

Vierailija
166/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ensikertalainen ja pääsin opiskelemaan sosionomiksi papereilla Metropoliaan. Jippii!

Aikoinaan kirjoitin LEEEEEC.

Vierailija
167/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muille vaan kaikille hakijoille.

Kuvitellaan että alallasi on 20 paikkaa todistuksella, joista 16 ensikertalaisille. Jos näistä 16:sta yksi pääsee ylempään kohteeseen hänen tilalleen on otettava ensikertalainen, jotta kiintiö pysyy. Lopuista neljästä paikasta tappelevat loput ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset. Siellä voi olla 4 ei-ensikertalaista, 4 ensikertalaista tai vaikka 1+3 tai 2+2.

Jos olisit 1. varasijalla kaikkien hakijoiden jonossa ja ensikertalaiskiintiössä on vajaus, ohitsesi menee 2. varasijalla ollut ensikertalainen.

Vierailija
168/2176 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta. Hakiko kukaan restonomiksi?

Vierailija
169/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolia ensihoidon pisteraja liikkunut 154 -> 152. Oma varasijapaikka 20 -> 19

Vierailija
170/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai tänään tullut jo muutoksia?

Vierailija
171/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAMK fysioterapeutiksi pisteraja 146, mulla 144. Varasija 14. Mitä raati on mieltä, onko mahiksia päästä todistuksella? Pääsykoe tiistaina, pakko käydä kokeilemassa jos ei todistuksella aukeiskaan...

Vierailija
172/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormet ristissä kirjoitti:

TAMK fysioterapeutiksi pisteraja 146, mulla 144. Varasija 14. Mitä raati on mieltä, onko mahiksia päästä todistuksella? Pääsykoe tiistaina, pakko käydä kokeilemassa jos ei todistuksella aukeiskaan...

Riippuen oletko enska vai ei-enska kristallipalloni sanoo joo. Menisin silti pääsykokeeseen

Vierailija
173/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormet ristissä kirjoitti:

Riippuen oletko enska vai ei-enska kristallipalloni sanoo joo. Menisin silti pääsykokeeseen

Aivan, siis oon ensikertalainen. Ja kai se on mentävä, vaikken oo yhtään siihen valmistautunu 😅

Vierailija
174/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos nuo sijat voivat lennossa muuttua, pääseekö joku minun ohi jos opintopolussa minulle jo tarjotaan paikkaa vastaanotettavaksi? Todistusvalinnalla olen siis ollut, edessä olisi pääsykoe mutta ei ilmeisesti tarvitsekaan sinne mennä, jos minut on jo hyväksytty kouluun.

Että mietin vaan että eihän joku toinen tuota paikkaa voi viedä, jos pääsykokeessa saakin enemmän pisteitä? :D En ole vielä vastaanottanut paikkaa.

Vierailija
175/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos nuo sijat voivat lennossa muuttua, pääseekö joku minun ohi jos opintopolussa minulle jo tarjotaan paikkaa vastaanotettavaksi? Todistusvalinnalla olen siis ollut, edessä olisi pääsykoe mutta ei ilmeisesti tarvitsekaan sinne mennä, jos minut on jo hyväksytty kouluun.

Että mietin vaan että eihän joku toinen tuota paikkaa voi viedä, jos pääsykokeessa saakin enemmän pisteitä? :D En ole vielä vastaanottanut paikkaa.

Ei voi viedä.

Vierailija
176/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille! 😊

Vierailija
177/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ammattikorkeakouluista on vielä todistusvalinnan tulokset tulematta?

Vierailija
178/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet saanut paikan todistusvalinnassa niin se paikka on sinun. Pääsykoevalinta on oma kiintiönsä ja jononsa.

Vierailija
179/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ammattikorkeakouluista on vielä todistusvalinnan tulokset tulematta?

Ainakin Xamkista ja Samkista.

Vierailija
180/2176 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakohan valintakurssien tulokset tulee? Siis pisteet tuli heti, mutta koska tietää pääseekö?