AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi hämäämään se, että oli kaksi kaupustelijaa vai mitä lie? Toinen aina valehtelee ja toinen on oikeassa. Ei vaan äly riittänyt vastaukseen. Samoin syntymäpäivä arvuuttelu oli jotenkin outo.
Siis se syntymäpäivähomma oli lopulta aika helppo. Jos sulla oli sama (tai syntymäkuukaudet?) niin tyyppien nimet alkoi kirjaimilla h, k, s, ja l ja kenenkään syntymäkuukausi ei alkanut samalla kirjaimella kuin niiden nimet, esim. Heli(?) ei syntynyt heinäkuussa. Siinä oli pari vihjettä mistä se alkoi aukeamaan :)
Mua hämäsi tässä että ensin sanottiin, että jokaisella esiintyy kuukauden alussa samoja kirjaimia kuin nimessä - mutta kai se oli harhautusta (viittasi sukunimiin?), koska ainoastaan yksi vaihtoehto sopi jos otti ne annetut ehdot huomioon.
Siinä sanottiin, et olispa hauska, kun kaikkien nimet alkaisi samalla kirjaimella, kuin syntymäkuukausi. Mä ymmärsin, et nimenomaan kenenkään nimi ei ala samalla kirjaimella, kuin syntymäkuukautensa.
Voi jestas ku ärsytti, et kerkesin käyttään jonkin verran aikaa siihen matikan kuntakyselyyn. Se oli selkeä kompa. Onneks tajusin sen sit suht vikkelästi! Mä odotin äikästä haastavampaa, mut se oli mun mielestäni aika helppo. Osa vastausvaihtoehdoista oli kyllä hankalia, kun parissa kaksi vastausta oli mun mielestä oikein. Matikassa ihmetytti myös se shakkitehtävä, jätin vastaamatta, kun olis menny ihan liikaa aikaa muutenkin mulle haastavimmassa osiossa.
Se valehtelukysymys on mun mielestä pakko olla haamukysymys, jota ei pisteytetä keltään. Kysymyksenä se on sellainen, et ihmiset varmasti keskustelee siitä jälkeenpäin, ja myöhemmin kokeen tekevät osaa odottaa sitä ja vastata siihen. Muutenkin se on sellanen pulma, minkä oon ainakin ite nähny jo vuosikausia eri paikoissa. Ei mulla muita perusteita oo, on vaa semmonen fiilis :D osaako joku muuten sanoa, että mitä noilla haamukysymyksillä siis testataan?
Minun kokeessa kysymyksenasettelu meni niin, että kaikilla oli samoja kirjaimia syntymäkuukauden alun kanssa nimessään, muttei kenenkään nimi alkanut samalla kirjaimella. Kuntakyselyä en tunnista? Shakkitehtävä taisi olla kaikilla, samoin se valehtelu - samaa mieltä ne ovat haamuja. Harmi sinänsä, koska todennäköisesti vastasin molempiin oikein...
Niin ja haamukysymykset ovat pääsykokeen kehittämistä varten. Virallinen selitys.
Siinä valehtelutehtävässä valitsin vastauksen ihan vain sen perusteella, että ne kaikki muut sata vaihtoehtoa olivat eri versioita toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi hämäämään se, että oli kaksi kaupustelijaa vai mitä lie? Toinen aina valehtelee ja toinen on oikeassa. Ei vaan äly riittänyt vastaukseen. Samoin syntymäpäivä arvuuttelu oli jotenkin outo.
Siis se syntymäpäivähomma oli lopulta aika helppo. Jos sulla oli sama (tai syntymäkuukaudet?) niin tyyppien nimet alkoi kirjaimilla h, k, s, ja l ja kenenkään syntymäkuukausi ei alkanut samalla kirjaimella kuin niiden nimet, esim. Heli(?) ei syntynyt heinäkuussa. Siinä oli pari vihjettä mistä se alkoi aukeamaan :)
Mua hämäsi tässä että ensin sanottiin, että jokaisella esiintyy kuukauden alussa samoja kirjaimia kuin nimessä - mutta kai se oli harhautusta (viittasi sukunimiin?), koska ainoastaan yksi vaihtoehto sopi jos otti ne annetut ehdot huomioon.
Siinä sanottiin, et olispa hauska, kun kaikkien nimet alkaisi samalla kirjaimella, kuin syntymäkuukausi. Mä ymmärsin, et nimenomaan kenenkään nimi ei ala samalla kirjaimella, kuin syntymäkuukautensa.
Voi jestas ku ärsytti, et kerkesin käyttään jonkin verran aikaa siihen matikan kuntakyselyyn. Se oli selkeä kompa. Onneks tajusin sen sit suht vikkelästi! Mä odotin äikästä haastavampaa, mut se oli mun mielestäni aika helppo. Osa vastausvaihtoehdoista oli kyllä hankalia, kun parissa kaksi vastausta oli mun mielestä oikein. Matikassa ihmetytti myös se shakkitehtävä, jätin vastaamatta, kun olis menny ihan liikaa aikaa muutenkin mulle haastavimmassa osiossa.
Se valehtelukysymys on mun mielestä pakko olla haamukysymys, jota ei pisteytetä keltään. Kysymyksenä se on sellainen, et ihmiset varmasti keskustelee siitä jälkeenpäin, ja myöhemmin kokeen tekevät osaa odottaa sitä ja vastata siihen. Muutenkin se on sellanen pulma, minkä oon ainakin ite nähny jo vuosikausia eri paikoissa. Ei mulla muita perusteita oo, on vaa semmonen fiilis :D osaako joku muuten sanoa, että mitä noilla haamukysymyksillä siis testataan?
Minun kokeessa kysymyksenasettelu meni niin, että kaikilla oli samoja kirjaimia syntymäkuukauden alun kanssa nimessään, muttei kenenkään nimi alkanut samalla kirjaimella. Kuntakyselyä en tunnista? Shakkitehtävä taisi olla kaikilla, samoin se valehtelu - samaa mieltä ne ovat haamuja. Harmi sinänsä, koska todennäköisesti vastasin molempiin oikein...
Milloin sun koe oli? Mulla oli tänään iltapäivällä.
Kuntakysymys oli siis about: Vuonna 2019 Suomessa oli 107 kaupungiksi laskettavaa kuntaa, joka on 34% kaikista Suomen kunnista. Montako kuntaa Suomessa kaikkiaan vuonna 2019 tämän perusteella oli? Ja vastausvaihtoehdoista ainoastaan yksi oli 300jotain. Toihan on siis ihan pääteltävissä ilman mitään prosenttilaskua 😄 tosta kysymyksestä huomasin selvästi, et koetilanteessa on erikoisen paineen alla, kun en saman tien hoksannut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sun koe oli? Mulla oli tänään iltapäivällä.
Kuntakysymys oli siis about: Vuonna 2019 Suomessa oli 107 kaupungiksi laskettavaa kuntaa, joka on 34% kaikista Suomen kunnista. Montako kuntaa Suomessa kaikkiaan vuonna 2019 tämän perusteella oli? Ja vastausvaihtoehdoista ainoastaan yksi oli 300jotain. Toihan on siis ihan pääteltävissä ilman mitään prosenttilaskua 😄 tosta kysymyksestä huomasin selvästi, et koetilanteessa on erikoisen paineen alla, kun en saman tien hoksannut sitä.
Tiistaina iltapäivällä. Juu, oli sama kysymys eri arvoilla ja kontekstilla, jossa ainoastaan yksi vaihtoehto oli suuruusluokaltaan mahdollinen. En muuten edes muista tarkemmin mitä siinä kysyttiin, pitääkö olla huolissaan.
Oliko kellään matematiikassa prosenttilaskua, jossa oli jotain väestön työikäisiä. Sit oli annettu, että niistä 73,3% eli 1 605 434 (en muista tarkkaan mutta miljoona jotain) on jotain ja paljonko työikäisiä on yhteensä eli mikä on 100% määrä? Vastaus piti vielä pyöristää lähimpään tuhanteen.
Luulen että sain ratkaistua, mutta mielestäni tämä oli todella vaikea kahdesta syystä prosentti luku ei ollut tasa luku ja miljoonissa piti olla tarkka ettei "hukkaa" numeroita.
Jos jollain oli sama ja saitte laskettua niin kiinnostaa teidän tulos. Itse vastasin sen toiseksi suurimman luvun en muista enään mikä
Shakkitehtävässä tätä en saanut ratkaistua, mutta kotimatkalla aloin miettimään olisiko rasteista saanut mennä yli? kunhan ei pysähdy. Itse yritin löytää reitin kiertämällä kaikki rastit. Toivottavasti tämä oli haamutehtävä, koska tarvitsen jokaisen pisteen. Jo 2 kertaa olen ollut 2pisteen päässä sisään pääsystä. Ja joudun heikkoa englantia kompensoimaan muiden osioiden "täydellisyydellä" koska tavoittelamani pisteet pitäisi olla mielellään yli, mutta vähintään 80/100
Mulla ei toiskertalaisena ja just yhden uuden ammatin suorittaneena ole edes hirveesti mitään painavaa syytä lähteä opiskelemaan, ja SILTI hitto kuumottaa sikana nää tulokset! Paikkoja vaan KAKSI tarjolla meikäläisille valintakokeesta. Tuntuu et meni ihan hyvin, mut pelkään et oliko kaikki kompia ja mä vaan urpona luulin osaavani niitä 🤣 varsinkin kun kaikki sanoo et äikän ahot jne tekstit oli hankalia, kun musta niissä oli aina sit lopulta vaan yks järkevä vaihtoehto mut oliko ne sittenkin piilotettu hölmöön muotoon siihen ja kompastuin kompiin? Ja enkku musta oli tosi iisi, sekä valikot että ne pikkutekstit ja niiden alla olevat. Ne tuntui musta todella helppolukuisilta kaikki? 🤯 mutta jos niissäkin sit oli tollasta kompaa? ainakin yhden prossalaskun joka oli todella helppo joku vähenee 90% ja nousee 20% paljonko nousua oli, niin taisin vastata väärin sit kuitenkin vaikka muka laskin sen. Laitoin ehkä 18, mutta taisi olla 8? En kyllä muista tehtävänantoa tarkkaan. Siinä tehtävässä missä oli synttärit, oli muutama vinkki piilotettuna tekstiin, joiden hoksaaminen oli vähän työlästä mutta se yksi piilovinkki sitten lopulta auttoi ratkaisemaan.
Paljonko kokeessa on maksimipisteet, osaako kukaan sanoa?
Katsoin vipusesta viime vuodelta että millaisilla pisteillä on päästy sisään alalle jolle hain, ja alin hyväksytty pistemäärä hakemassani koulussa ollut 36,73, ylin 52,27. Tälle alalle kokeessa oli päätöksentekotaidot, äidinkieli, englanti ja matikka.
Kuulostaa aika pieniltä pistemääriltä, tässähän herää toivo että voisi itsekin päästä sisään...
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kokeessa on maksimipisteet, osaako kukaan sanoa?
Katsoin vipusesta viime vuodelta että millaisilla pisteillä on päästy sisään alalle jolle hain, ja alin hyväksytty pistemäärä hakemassani koulussa ollut 36,73, ylin 52,27. Tälle alalle kokeessa oli päätöksentekotaidot, äidinkieli, englanti ja matikka.
Kuulostaa aika pieniltä pistemääriltä, tässähän herää toivo että voisi itsekin päästä sisään...
Tieto löytyikin helposti netistä eli 60 pistettä maksimi tässä. Ehkä sitä siis on jonkinlaiset mahdollisuudet itselläkin päästä sisään... Valmennuksen harjoituskokeessa sain 54 pistettä, mutta jaksoin tehdä sellaisen vain kerran...
Vierailija kirjoitti:
Oliko kellään matematiikassa prosenttilaskua, jossa oli jotain väestön työikäisiä. Sit oli annettu, että niistä 73,3% eli 1 605 434 (en muista tarkkaan mutta miljoona jotain) on jotain ja paljonko työikäisiä on yhteensä eli mikä on 100% määrä? Vastaus piti vielä pyöristää lähimpään tuhanteen.
Luulen että sain ratkaistua, mutta mielestäni tämä oli todella vaikea kahdesta syystä prosentti luku ei ollut tasa luku ja miljoonissa piti olla tarkka ettei "hukkaa" numeroita.
Jos jollain oli sama ja saitte laskettua niin kiinnostaa teidän tulos. Itse vastasin sen toiseksi suurimman luvun en muista enään mikä
1 600 000 / 3 ~= 533000 ( Eli 73,3%/3~=24,4% 73,3%+24,4% = 97,8% )
Eli 2 133 000 on suunnilleen 97% koko väestömäärästä, oikea vastaus on siis vähän vajaa 2 200 000. Ihan päässälaskua, ei sitä laskua tarvitse tarkasti laskea, kunhan ei pyöristä liikaa.
Yleisesti kommenteista huomaa, että moni lähtee laskemaan turhaan tarkasti ja kieliosuuksissa yrittämään tekstin sisäistämistä. Jokaisella on toki oma lukutekniikkansa, mutta itsellä ainakin toimii tämän tyyppisissä kokeissa sellainen, että ensin silmäilen tekstin nopeasti läpi, pistän jokaisen kappaleen "idean" muistiin ja sen jälkeen alan käymään läpi kysymyksiä. Yleensä pystyy heti sulkemaan pois suurimman osan vastausvaihtoehdoista ja jäljelle jääneet on helppo tarkistaa tsekkaamalla, mille löytyy paras vastine asiaa käsittelevästä kappaleesta.
Sinänsä ihan hyvä kysymys, että mitä hyötyä esimerkiksi mainitun kaltaisen lukutekniikan testaamisesta kokeessa on, kun tuolla tavalla ei juuri mitään jää asiasta mieleen. Mutta tuo silmäily ja tekstin sisällön rakenteen nopea mieleenpainaminen on korkeakoulussa tarvittavan opiskelutekniikan ydintä ja näin nämä tehtävät mittaavat opiskeluvalmiuksia.
Inssiksi kirjoitti:
Mulla ei toiskertalaisena ja just yhden uuden ammatin suorittaneena ole edes hirveesti mitään painavaa syytä lähteä opiskelemaan, ja SILTI hitto kuumottaa sikana nää tulokset! Paikkoja vaan KAKSI tarjolla meikäläisille valintakokeesta. Tuntuu et meni ihan hyvin, mut pelkään et oliko kaikki kompia ja mä vaan urpona luulin osaavani niitä 🤣 varsinkin kun kaikki sanoo et äikän ahot jne tekstit oli hankalia, kun musta niissä oli aina sit lopulta vaan yks järkevä vaihtoehto mut oliko ne sittenkin piilotettu hölmöön muotoon siihen ja kompastuin kompiin? Ja enkku musta oli tosi iisi, sekä valikot että ne pikkutekstit ja niiden alla olevat. Ne tuntui musta todella helppolukuisilta kaikki? 🤯 mutta jos niissäkin sit oli tollasta kompaa? ainakin yhden prossalaskun joka oli todella helppo joku vähenee 90% ja nousee 20% paljonko nousua oli, niin taisin vastata väärin sit kuitenkin vaikka muka laskin sen. Laitoin ehkä 18, mutta taisi olla 8? En kyllä muista tehtävänantoa tarkkaan. Siinä tehtävässä missä oli synttärit, oli muutama vinkki piilotettuna tekstiin, joiden hoksaaminen oli vähän työlästä mutta se yksi piilovinkki sitten lopulta auttoi ratkaisemaan.
Korjaan ensin vähenee 10% ja sitten nousee 20%*
Samakirjoittaja kirjoitti:
Inssiksi kirjoitti:
Korjaan ensin vähenee 10% ja sitten nousee 20%*
Eiköhän sulla ihan hyvin mennyt ja inssipaikkoja on niin paljon, että virheitä voi tehdä aika paljonkin. 8 on tosiaan oikea vastaus, äikässä saattoi olla joku kompa, mutta suurimmaksi osaksi ne ovat ihan selkeitä ne oikeat vaihtoehdot eikä tuo englantikaan kovin vaikea ollut, jos on tottunut lukemaan englanninkielistä tekstiä, osaa kohtuullisesti prepositiot ja sanasto on vähän yläastetasoa laajempi
Vierailija kirjoitti:
Jos jollain oli sama ja saitte laskettua niin kiinnostaa teidän tulos. Itse vastasin sen toiseksi suurimman luvun en muista enään mikäShakkitehtävässä tätä en saanut ratkaistua, mutta kotimatkalla aloin miettimään olisiko rasteista saanut mennä yli? kunhan ei pysähdy. Itse yritin löytää reitin kiertämällä kaikki rastit. Toivottavasti tämä oli haamutehtävä, koska tarvitsen jokaisen pisteen. Jo 2 kertaa olen ollut 2pisteen päässä sisään pääsystä. Ja joudun heikkoa englantia kompensoimaan muiden osioiden "täydellisyydellä" koska tavoittelamani pisteet pitäisi olla mielellään yli, mutta vähintään 80/100
Itsellä sama tilanne tavoitteiden kanssa että yli 80 olisi suotava saada. Rupesin itsekin jälkeenpäin miettimään että saiko shakkitehtävässä mennä rastien yli. Välttämällä rastit kokonaan sain vastaukseksi 4. Mulla oli kans tuollainen aluksi tosi vaikealta tuntuva prosenttitehtävä. Ehdin kirjoittaan kaavan paperille mutta sitten tajusin että tässä ei ole tarkoitus oikeasti alkaa laskemaan sitä, vaan arvioida kokoluokkaa. Onneksi vastauksista vain yksi oli selkeä oikea. Laskeskelin eilen että luokkaa 10 tehtävää saisi mennä väärin, riippuu tietty mistä osiosta on väärät tullut, tuliko miinuspistetiä, oliko haamutehtävä jne.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sulla ihan hyvin mennyt ja inssipaikkoja on niin paljon, että virheitä voi tehdä aika paljonkin. 8 on tosiaan oikea vastaus, äikässä saattoi olla joku kompa, mutta suurimmaksi osaksi ne ovat ihan selkeitä ne oikeat vaihtoehdot eikä tuo englantikaan kovin vaikea ollut, jos on tottunut lukemaan englanninkielistä tekstiä, osaa kohtuullisesti prepositiot ja sanasto on vähän yläastetasoa laajempi
Ja sen verran vielä tähän, että aika harvoin nuo muutaman paikan kiintiötkään ihan täysiä pisteitä vaatii. Pääsin viime vuonna tuollaiseen inssipaikkaan paria pistettä vailla täysiä pisteitä, mutten ottanut vastaan, kun menin yliopistoon. Lopullinen alin pistemäärä oli yli kymmenen pistettä alle täydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen verran vielä tähän, että aika harvoin nuo muutaman paikan kiintiötkään ihan täysiä pisteitä vaatii. Pääsin viime vuonna tuollaiseen inssipaikkaan paria pistettä vailla täysiä pisteitä, mutten ottanut vastaan, kun menin yliopistoon. Lopullinen alin pistemäärä oli yli kymmenen pistettä alle täydet.
Kiitos tsempeistä! 🏼 Katsotaan! Mulla on tapana tehdä huolimattomuusvirheitä, ja työ ja opiskeluelämässä olen tarkistanut aina jälkikäteen, mutta tässä kokeessa ei aikaa sille jäänyt, joten sellaisia taatusti tulee myös joka laskee pisteitä. Olen päässyt toiskertalaisena(en kuitenkaan ollut päivääkään aikaisempaa AMK tutkintoa suorittanut, ja en hakiessa tiennyt ensikertalaisuuden edes menneen) sisään 2016, Helsinkiin haluttuun paikkaan, mutta en ole saanut selville jälkikäteen montako paikkaa tuolloin oli tarjolla toiskertalaisille, kuitenkin enemmän kuin kaksi 😅 Mutta siitähän nyt ei mitään voi sanoa, ja silloin oli käytössä vielä esivalintakoe - ko. Koulun oma kirjallinen pääsykoe ja ryhmähaastattelu. Nyt haen Turkuun. Mutta ajattelen että tapahtuu mikä on tarkoitettu tässä kohtaa, kuten mainitsin, hyvä ammatti alla ja silläkin saa uraa aloitettua kivasti, mutta olen mieleltäni opiskelija aina, uuden oppiminen tuottaa mielihyvää, ja tässä tarkoitus tuoda lisää arvoa uudelle uralleni eli mahdollisesti opiskella työn ohessa(monimuoto opiskelut kyseessä).
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne tavoitteiden kanssa että yli 80 olisi suotava saada. Rupesin itsekin jälkeenpäin miettimään että saiko shakkitehtävässä mennä rastien yli. Välttämällä rastit kokonaan sain vastaukseksi 4.
Ratsu saa hypätä yli, joten sai mennä. Jos muistan alkutilanteen oikein, niin silti vastaus on 4.
Eli ratsu, tyhjä, varattu, samoin ylä ja alapuolella, tyhjä ja kohde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne tavoitteiden kanssa että yli 80 olisi suotava saada. Rupesin itsekin jälkeenpäin miettimään että saiko shakkitehtävässä mennä rastien yli. Välttämällä rastit kokonaan sain vastaukseksi 4.
Ratsu saa hypätä yli, joten sai mennä. Jos muistan alkutilanteen oikein, niin silti vastaus on 4.
Eli ratsu, tyhjä, varattu, samoin ylä ja alapuolella, tyhjä ja kohde?
Vastasin myös 4. Ja mielestäni sain sen menemään sillä myös ohittaen rastit kun aikani sitä pyörittelin, saatoin kyllä mennä jo selaisin sitten lopulta 🤣 Aluksi sain jotain muuta, mutta sitä ei ollut vaihtoehdoissa edes ja tuohon tehtävään meni sitten aivan liikaa aikaa, toivottavasti ei ollut se haamutehtävä 🤓
Jos tulee valituksi 1. vaihtoehtoonsa, niin peruuntuuko kaikki muut silloin vaikka ei ottaisi paikkaa vastaan? Aloin yhtäkkiä epäröidä järjestystäni ja voi olla että haluaisinkin 2. vaihtoehtoon jos sinne pääsisin...
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee valituksi 1. vaihtoehtoonsa, niin peruuntuuko kaikki muut silloin vaikka ei ottaisi paikkaa vastaan? Aloin yhtäkkiä epäröidä järjestystäni ja voi olla että haluaisinkin 2. vaihtoehtoon jos sinne pääsisin...
Kyllä. Lukee opintopolussa ja luki varmasti hakemuksessakin