AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Jodelissa monelle on epäselvää mitä eroa on hämmentyneellä ja hämmästyneellä. Onko tämä joku nuorisojuttu kun minusta ihan itsestäänselvää?
No aika epäselvää se voi olla kasvoista noi tunteet erottaa?
Vierailija kirjoitti:
No aika epäselvää se voi olla kasvoista noi tunteet erottaa?
Siis siellä on kyselty moneen kertaan mitä eroa näillä on. Kuulostaa enemmän siltä etteivät oikeasti tiedä mitä tarkoittaa.
Omassa kokeessa ei ollut noita asioita, joten SN tiedä miltä naamat (?) näyttävät. Mutta niinhän se sosiaalialalla menee ihan töissäkin, potilaan tunnereaktiot selvyyttä ei voi itse valita paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jodelissa monelle on epäselvää mitä eroa on hämmentyneellä ja hämmästyneellä. Onko tämä joku nuorisojuttu kun minusta ihan itsestäänselvää?
En ole nuori ja tiedän, mitä sanoilla tarkoitetaan, mutta jos yksittäisestä valokuvasta pitäisi tulkita, onko ihminen hämmentyneen vai hämmästyneen näköinen, niin se on vaikeaa, jos ei ole ylinäytelty. Ilmeiden vivahteet pystyy erottamaan ihminen, joka osaa lukea ilmeitä ja eleitä, mutta näilläkin on mm. kulttuurisia eroja, että toiset kansat osoittavat hyvin tunteensa ja toiset hyvin minimalistisesti.
Oli myös valokuva, missä tyttö katsoi ilmeettömän oloisesti alaviistoon ja poika iloitsi vieressä. Eräs mies tulkitsi asian, että poika oli iloinen eron jälkeen. 😎 Riippuu, kuka kuvaa katsoo ja mikä on näkökulma.
Muistakaa ettei kukaan saa täysiä pisteitä, kaikki tekee virheitä/jättää vastaamatta johonkin (tai no voihan siellä joku täydellinen suorituskin ola tuhansien joukossa). Noista ilmeistä eivät myöskään vähennä pisteitä, jos vastaa väärin. Lisäksi aikastressi ja keskittyminen on jokaisella enemmän tai vähemmän huolena - tarkoitan että vaikka tuntuisi, ettei tullut nappisuoritus, on silti ihan mahdollista päästä sisään.
En ole vielä lukenut ketjua, mutta kirjoitan nyt omia ajatuksia kokeesta. Olin itse ensimmäistä kertaa AMK:n valintakokeessa. Minulla ei ollut mitään odotuksia kokeeseen, kun varsinkin englanti on itselleni niin vaikea ollut. Minulla oli neljä osiota. Äidinkieli, matemaattiset taidot (vai mikä se "perusmatikka" olikaan), päätöksentekotaidot sekä englanti. Aloitin englannista, kun mietin sen olevan kiva saada heti tehtyä pois. Voin sanoa, etten ymmärtänyt niitä tekstejä kyllä täysin. Minulla oli kaksi sellaista melko pitkää tehtävää missä piti sijoittaa lauseeseen oikea sana valikosta. Monet sanat arvasin ja mietin mikä voisi sopia.
Sitten oli välissä toisenlainen tehtävä missä piti ymmärtääkseni valita oikea lause mikä tavallaan tiivistää sen aiemman kappaleen sanoman. En tiedä oliko muilla tälläistä. Kokeen tekstinä oli itsellä Alankomaiden kelluviin asuntoihin ja merenpinnan nousuun liittyvät tulevaisuuden asumismuodot yms. Mietin vaan, että toivottavasti edes tajusin sen oikein mitä piti tehtävässä tehdä. Käsitin siis, että piti valita vaihtoehdoista se lause joka ns tiivistää yllä olevan kappaleen sanoman. Jos edes ymmärsin mitä piti tehdä niin ehkä sain edes jonkun pisteen. Englanti meni kyllä vähän kuin arvaten. Toisaalta minä olen lukiossa aikoinaan saanut enkun vaan kompensaatiolla läpi. Siihen nähden minusta ei ollut niin vaikea. Tosin olla etten saa edes osiota läpi.
Sitten tein päättelytaidot. Siihen osioon meni aivan liikaa aikaa. Alussa tein liian hitaasti ja lopulta jäi tehtäviä tekemättä, vaikka olisin ehkä pystynyt ne tekemään.Oli sellainen tehtävä missä piti taulukkoja ja sademääriä sekä lämpötiloja tutkimalla valita sopiva aika aidan maalaukseen. Aita, kun piti maalata lämpimässä säässä ja ei saanut olla sateista. Sitten piti valita oikea lause väittämistä. Mietin vaan, että tässäkin olisi sopinut monikin vaihtoehto.
Muita tehtäviä oli esim yksi sellainen tehtävä jossa Birgitta menee baariin ja haluaa väsyttämättömän drinkin. Harmi vaan toinen baarimikko valehtelee aina, eikä Birgitta tiedä kumpi heistä. Sitten Birgitan pitää jollakin alla olevalla väittämällä tai kysymyksellä "saada" totuus ilmi onko hänen juomansa väsyttävä.
Sitten oli sellainen "lentokonetehtävä", jossa lentokoneruokailua kuvattiin kirjain ja numeroyhdistelmällä. Sitten piti tietojen mukaan etsiä halutun matkustajan ruokailukoodi tietojen mukaan. Sitten oli toisenlainen tehtävä missä piti sijoittaa neljän ihmisen syntymäpäivät parin vihjeen mukaan. Mietin vaan jos joku esim tunnistaa nämä tehtävät niin olisi kiva tietää mitä olette vastanneet tai muuten kokeneet esim juuri sen osion. Itselle oli jotkut tehtävät ihan ok ja uskon vastaanneeni oikein. Aika loppui vaan ihan kesken.
Äidinkielessä oli tehtävä missä piti valita tekstin eri osiosta esim se tärkein sanoma tai tulkita oliko artikkelin suhtautuminen ihmisiin positiivinen vai ei yms. Teksti liittyi opiskelijoihin ja heidän erilaisiin elämäntilanteisiin opiskelun kannalta. Minusta oli hyvin vaikeaa silti vastata mikä oli artikkelin sen ja sen kappaleen tärkein sanoma. Minulla oli lisäksi myös erilaisia kuvaajia sekä "ympyröitä" mistä piti tulkita kaikkea. Oli esim ammattikoulun uudistukseen liittyvä kuvaaja sekä Marttojen kierrätys sekä ilmasto asioiden liittyvä "ympyrä" mistä piti tulkita asioita. Minusta silti melko helppo osio. Ainoa minkä ehdin tehdä rauhassa loppuun.
Matematiikka on varmaan ollut joillekin helppoa. Itsekin sain tehtyä edes jotain. Toisaalta se ei kuitenkaan ole itselleni helppoa kuten lukiosta saatu 5 todistaa. Sen vuoksi ihmettelin, että edes jotain sain tehtyä. Huomasin ettei tarvinnut paljon itse laskea vaan ns tulkita lukuja ja yhtälöitä ja selvittää sopiva vastaus vaihtoehdoista.
Tunnetehtävissä ei ollut itsellä ongelmia, ainoastaan yksi kuva jäi mietityttämään. Taisi olla keski-ikäinen nainen jolla oli nyrpistynyt naama. Pallottelin sit inhon ja vihan välillä, mutta sit ajattelin että ei kenelläkään ole OIKEASTI sellasta ilmettä jos on vihainen, toisin kun jos vaikka haistaa jotain tosi pahaa niin silloin voi tulla sellainen ilme kun haju inhottaa. Että jos se nyt oli vaan huonosti ylinäytelty viha ni kyllä harmittaa :D
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä lukenut ketjua, mutta kirjoitan nyt omia ajatuksia kokeesta. Olin itse ensimmäistä kertaa AMK:n valintakokeessa. Minulla ei ollut mitään odotuksia kokeeseen, kun varsinkin englanti on itselleni niin vaikea ollut. Minulla oli neljä osiota. Äidinkieli, matemaattiset taidot (vai mikä se "perusmatikka" olikaan), päätöksentekotaidot sekä englanti. Aloitin englannista, kun mietin sen olevan kiva saada heti tehtyä pois. Voin sanoa, etten ymmärtänyt niitä tekstejä kyllä täysin. Minulla oli kaksi sellaista melko pitkää tehtävää missä piti sijoittaa lauseeseen oikea sana valikosta. Monet sanat arvasin ja mietin mikä voisi sopia.
Sitten oli välissä toisenlainen tehtävä missä piti ymmärtääkseni valita oikea lause mikä tavallaan tiivistää sen aiemman kappaleen sanoman. En tiedä oliko muilla tälläistä. Kokeen tekstinä oli itsellä Alankomaiden kelluviin asuntoihin ja merenpinnan nousuun liittyvät tulevaisuuden asumismuodot yms. Mietin vaan, että toivottavasti edes tajusin sen oikein mitä piti tehtävässä tehdä. Käsitin siis, että piti valita vaihtoehdoista se lause joka ns tiivistää yllä olevan kappaleen sanoman. Jos edes ymmärsin mitä piti tehdä niin ehkä sain edes jonkun pisteen. Englanti meni kyllä vähän kuin arvaten. Toisaalta minä olen lukiossa aikoinaan saanut enkun vaan kompensaatiolla läpi. Siihen nähden minusta ei ollut niin vaikea. Tosin olla etten saa edes osiota läpi.
Sitten tein päättelytaidot. Siihen osioon meni aivan liikaa aikaa. Alussa tein liian hitaasti ja lopulta jäi tehtäviä tekemättä, vaikka olisin ehkä pystynyt ne tekemään.Oli sellainen tehtävä missä piti taulukkoja ja sademääriä sekä lämpötiloja tutkimalla valita sopiva aika aidan maalaukseen. Aita, kun piti maalata lämpimässä säässä ja ei saanut olla sateista. Sitten piti valita oikea lause väittämistä. Mietin vaan, että tässäkin olisi sopinut monikin vaihtoehto.
Muita tehtäviä oli esim yksi sellainen tehtävä jossa Birgitta menee baariin ja haluaa väsyttämättömän drinkin. Harmi vaan toinen baarimikko valehtelee aina, eikä Birgitta tiedä kumpi heistä. Sitten Birgitan pitää jollakin alla olevalla väittämällä tai kysymyksellä "saada" totuus ilmi onko hänen juomansa väsyttävä.
Sitten oli sellainen "lentokonetehtävä", jossa lentokoneruokailua kuvattiin kirjain ja numeroyhdistelmällä. Sitten piti tietojen mukaan etsiä halutun matkustajan ruokailukoodi tietojen mukaan. Sitten oli toisenlainen tehtävä missä piti sijoittaa neljän ihmisen syntymäpäivät parin vihjeen mukaan. Mietin vaan jos joku esim tunnistaa nämä tehtävät niin olisi kiva tietää mitä olette vastanneet tai muuten kokeneet esim juuri sen osion. Itselle oli jotkut tehtävät ihan ok ja uskon vastaanneeni oikein. Aika loppui vaan ihan kesken.
Äidinkielessä oli tehtävä missä piti valita tekstin eri osiosta esim se tärkein sanoma tai tulkita oliko artikkelin suhtautuminen ihmisiin positiivinen vai ei yms. Teksti liittyi opiskelijoihin ja heidän erilaisiin elämäntilanteisiin opiskelun kannalta. Minusta oli hyvin vaikeaa silti vastata mikä oli artikkelin sen ja sen kappaleen tärkein sanoma. Minulla oli lisäksi myös erilaisia kuvaajia sekä "ympyröitä" mistä piti tulkita kaikkea. Oli esim ammattikoulun uudistukseen liittyvä kuvaaja sekä Marttojen kierrätys sekä ilmasto asioiden liittyvä "ympyrä" mistä piti tulkita asioita. Minusta silti melko helppo osio. Ainoa minkä ehdin tehdä rauhassa loppuun.
Matematiikka on varmaan ollut joillekin helppoa. Itsekin sain tehtyä edes jotain. Toisaalta se ei kuitenkaan ole itselleni helppoa kuten lukiosta saatu 5 todistaa. Sen vuoksi ihmettelin, että edes jotain sain tehtyä. Huomasin ettei tarvinnut paljon itse laskea vaan ns tulkita lukuja ja yhtälöitä ja selvittää sopiva vastaus vaihtoehdoista.
Mulle olis kyllä tullut välitön hylsy.
Pääseeköhän noista kukaan oikeesti läpi, en ymmärrä edes mitä taitoja tuollaisilla kierouksilla mitataan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tämä sama koe, tiistaina itapäivällä? Päätöksentekokyvyt osion koin niin, että kaikkiin pystyi vastaamaan, mutta osa olivat suht työläitä. Olen saattanut vastata väärin, en tiedä. Mulle jäi reilusti aikaa, mutta en jaksanut alkaa enää miettimään niitä uusiksi.
Edelliseen 387 jatkoa:
Jos mietin vielä koetta niin minustakin se oli vähän sekava. En tiedä oikein mitä siinä haetaan. Pitäisi vaan nopeasti tehdä kaikkea ja vastausaikaa on oikeasti hyvin vähän eri tehtäviin. Varsinkin sen päättelytaitojen tehtävien tekstit jo monesti niin pitkiä ettei vaan ehdi lukea tai kirjoittaa esim niitä tiedoissa olevia juttuja (kuten syntymäpäiviin liittyvät jutut yms) ylös, vaikka se auttaisi. Yritin sitten nopeasti jotain kirjoittaa. Tähän vielä sympatiat ovat kyllä niidenkin puolella, jotka joutuvat tekemään kaikki 6 osiota, koska itsekin häirinnyin muiden lähdöstä jo tuon matikan osion aikana jonka tein viimeiseksi. Pitäisi ehkä jotenkin se lähteminen olla sujuvampaa yms. Oli vielä pieni luokkatila. Jos olisi koe missä paljon ihmisiä niin ehkä tuo vielä korostuisi. Mietin onko teillä ollut jokin iso sali vai pienempi luokka. Toisaalta yliopistoissakin on isot salit, mutta siellä tuo lähteminen häiriöttömämpää. Pienemmässä tilassa äänet kuuluvat vielä enemmän.
En tiedä ketä tälläinen koe palvelee. Pitäisi olla esim enkussa melko hyvä tai laskea nopeasti. Kaipaan kyllä itsekin sitä, että olisi vaan yhteen asiaan liittyvät kokeet kuten yliopistoissa monesti. Siellä jos menee esim maantiedon kokeeseen niin tietää, että vain sen aiheen kysymyksiä on. Näin tällaisen kuin minä joka ei loista matikassa tai enkussa on tavallaan samat mahdollisuudet pärjätä kuin muidenkin. AMK kokeessa olen vähän kuin takamatkalla jo valmiiksi. Pitää vaan osata liikaa eri juttuja ja olen kiire. Pitäisi minusta olla enemmän aikaa. Olisi parempi jos olisi ns yhteinen ajastin koko kokeeseen osioiden lukumäärän mukaan. Näin voisi käyttää itse valitsemansa ajan jokaiseen osioon ilman sitä ärsyttävää ajastinta. Nyt tavallaan päätetään kaikki hakijan puolesta. Yliopistossa ei ole tuollaista ajastinta ja voit koska vaan palata tehtäviin sekä jättää vastaamatta johonkin ha tehdä sen myöhemmin. Saat itse suunnitella mitä teet ja koska. Sitä kaipaan paljon. Olen muutenkin hidas tekemään. Löysin tämän keskustelun vasta nyt. On toisaalta kiva lukea miten muut ovat kokeen kokeneet.
Loppuun vielä se, että onko kaikkien QR koodi toiminut luettaessa puhelimen näytöltä? Itse olin ainoa ainakin omassa ns luokkatilani ryhmässä jonka koodi ei vaan toiminut ja se laite ei saanut koodia luettua. Minut kirjattiin sitten henkkareilla kokeeseen. Meinasin jo panikoida pääsenkö lainkaan kokeeseen. Puhelimessa piti olla kaikki kirkkaudet yms kunnossa. En tiedä sitten mikä vikana. Mietin onko näytön naarmut ja kulumat syynä siihen. Tosin niitäkään ei ole hirveästi. Puhelin on jo oli lähes 4 vuotta vanha. Tässäkin tekniikka korostuu. Tunsin olevani ainoa jolla p*ska (oikeasti itselle ihan riittävä) puhelin. Tosin tämä nyt vaan pikkujuttu. Pitää ehkä jatkossa tulostaa se koodi etten joudu enää tämän puhelimen kanssa samaan tilanteeseen. Olisi vaan hauska tietää oliko jollakin muulla vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetehtävissä ei ollut itsellä ongelmia, ainoastaan yksi kuva jäi mietityttämään. Taisi olla keski-ikäinen nainen jolla oli nyrpistynyt naama. Pallottelin sit inhon ja vihan välillä, mutta sit ajattelin että ei kenelläkään ole OIKEASTI sellasta ilmettä jos on vihainen, toisin kun jos vaikka haistaa jotain tosi pahaa niin silloin voi tulla sellainen ilme kun haju inhottaa. Että jos se nyt oli vaan huonosti ylinäytelty viha ni kyllä harmittaa :D
Minä vastasin siihen viha!
Vierailija kirjoitti:
Hämmentynyt on sellainen lamaantunut ja jähmettynyt kysymysmerkki ja hämmästynyt sellainen vähän yllättynyt ja suu auki jäänyt ihmettelevä.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen 387 jatkoa:
Jos mietin vielä koetta niin minustakin se oli vähän sekava. En tiedä oikein mitä siinä haetaan. Pitäisi vaan nopeasti tehdä kaikkea ja vastausaikaa on oikeasti hyvin vähän eri tehtäviin. Varsinkin sen päättelytaitojen tehtävien tekstit jo monesti niin pitkiä ettei vaan ehdi lukea tai kirjoittaa esim niitä tiedoissa olevia juttuja (kuten syntymäpäiviin liittyvät jutut yms) ylös, vaikka se auttaisi. Yritin sitten nopeasti jotain kirjoittaa. Tähän vielä sympatiat ovat kyllä niidenkin puolella, jotka joutuvat tekemään kaikki 6 osiota, koska itsekin häirinnyin muiden lähdöstä jo tuon matikan osion aikana jonka tein viimeiseksi. Pitäisi ehkä jotenkin se lähteminen olla sujuvampaa yms. Oli vielä pieni luokkatila. Jos olisi koe missä paljon ihmisiä niin ehkä tuo vielä korostuisi. Mietin onko teillä ollut jokin iso sali vai pienempi luokka. Toisaalta yliopistoissakin on isot salit, mutta siellä tuo lähteminen häiriöttömämpää. Pienemmässä tilassa äänet kuuluvat vielä enemmän.En tiedä ketä tälläinen koe palvelee. Pitäisi olla esim enkussa melko hyvä tai laskea nopeasti. Kaipaan kyllä itsekin sitä, että olisi vaan yhteen asiaan liittyvät kokeet kuten yliopistoissa monesti. Siellä jos menee esim maantiedon kokeeseen niin tietää, että vain sen aiheen kysymyksiä on. Näin tällaisen kuin minä joka ei loista matikassa tai enkussa on tavallaan samat mahdollisuudet pärjätä kuin muidenkin. AMK kokeessa olen vähän kuin takamatkalla jo valmiiksi. Pitää vaan osata liikaa eri juttuja ja olen kiire. Pitäisi minusta olla enemmän aikaa. Olisi parempi jos olisi ns yhteinen ajastin koko kokeeseen osioiden lukumäärän mukaan. Näin voisi käyttää itse valitsemansa ajan jokaiseen osioon ilman sitä ärsyttävää ajastinta. Nyt tavallaan päätetään kaikki hakijan puolesta. Yliopistossa ei ole tuollaista ajastinta ja voit koska vaan palata tehtäviin sekä jättää vastaamatta johonkin ha tehdä sen myöhemmin. Saat itse suunnitella mitä teet ja koska. Sitä kaipaan paljon. Olen muutenkin hidas tekemään. Löysin tämän keskustelun vasta nyt. On toisaalta kiva lukea miten muut ovat kokeen kokeneet.
Loppuun vielä se, että onko kaikkien QR koodi toiminut luettaessa puhelimen näytöltä? Itse olin ainoa ainakin omassa ns luokkatilani ryhmässä jonka koodi ei vaan toiminut ja se laite ei saanut koodia luettua. Minut kirjattiin sitten henkkareilla kokeeseen. Meinasin jo panikoida pääsenkö lainkaan kokeeseen. Puhelimessa piti olla kaikki kirkkaudet yms kunnossa. En tiedä sitten mikä vikana. Mietin onko näytön naarmut ja kulumat syynä siihen. Tosin niitäkään ei ole hirveästi. Puhelin on jo oli lähes 4 vuotta vanha. Tässäkin tekniikka korostuu. Tunsin olevani ainoa jolla p*ska (oikeasti itselle ihan riittävä) puhelin. Tosin tämä nyt vaan pikkujuttu. Pitää ehkä jatkossa tulostaa se koodi etten joudu enää tämän puhelimen kanssa samaan tilanteeseen. Olisi vaan hauska tietää oliko jollakin muulla vastaavaa.
Minun kokeessa kaikilla oli ongelma sen QR-koodin kanssa ainakin sillä hetkellä kun itse ilmoittauduin, ja kirjasivat ihmiset henkkareilla.
Se naurava kiinalaisnainen, mitä tunnetta hän ei ainakaan tunne?
Vaihtoehtoina mm. viha ja suru. Vastasin viha, koska surullinenkin voi teeskennellä naurua. Mutta niinhän voi vihainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Se naurava kiinalaisnainen, mitä tunnetta hän ei ainakaan tunne?
Vaihtoehtoina mm. viha ja suru. Vastasin viha, koska surullinenkin voi teeskennellä naurua. Mutta niinhän voi vihainenkin.
Apua, en lukenut tässä tehtävänantoa kunnolla...
Miksei siellä ollut kunnon kysymyksiä?
Mitä on viis potenssiin viis,
Perun pääkaupunki,
Mitä tarkoittaa deflaatio?
Ihmeellistä touhua, ei noihin kysymyksiin lukion käynti auta.
Aikoinaan kun itse hain AMK:hon pääsykokeet olivat ihan erilaiset kuin nämä nykyiset. Monissa pääsykokeissa usean vuoden aikana kävinkin ja yhden opiskelupaikankin sain, mutta pääsykokeet olivat kirjallisia ennakkomateriaaliin perustuvia tai psykologisia testejä, ryhmätehtäviä, haastatteluja ja taisi jotain muutakin vielä olla. Aikoinaan olen siis hakenut tradenomiksi, sosionomiksi ja restonomiksi. Tradenomiksi olen valmistunutkin, mutta nykyisillä pääsykokeilla tai nykyisellä hakujärjestelmällä ylipäätään tuskin pääsisin yhtään mihinkään kun silloin aikoinaan eri järjestelmilläkin se oli tiukkaa. Ehkä nykyään ihan tietoisesti halutaan yhä useamman joutuvan siihen TE-toimiston pakottamaan lähihoitajan koulutukseen ja unohtavan edes haaveet mistään paremmasta.
Vihainenkin voi nauraa, mutta se sitten on toisaalta myös ylimielisyyttä. Itse ainakin olen vihaisena nauranut sellaista vihamielistä ja ylimielistä naurua kohdistaen sen ihmiselle, jolle olen vihainen. Tähän on toki sekoittunut myös sellaista epäuskoa ja toivottomuutta siitä, että vihan aiheuttanut tilanne on ylipäätään mahdollinen.
Oliko noi naamat pelkkiä kuvia vai videoita?
Omia ajatuksia juuri kokeesta tulleena:
- Suomenkielen osiossa sattui omalle kohdalle haastava teksti. Lukuprosessista teki haastavaa se, että teksti oli tiivistetty koetta varten isommasta kokonaisuudesta. Ei ollut helppoa yrittää lukea ja vielä sisäistää lukemansa nopeasti.
- Päätöksentekotaitojen osio oli itselle vaikein ja aika loppui kesken. Paria tehtävätyyppiä, joita pidin suhteellisen varmoina, ei tullut kokeeseen. Jäi jotenkin tunne, että oli paljon pitkiä sanallisia tehtäviä tässä, joissa piti osata multitaskata eli tulkita vaikkapa useampaa taulukkoa tms. samaan aikaan.
Jos pitäisi omaa suoriutumista arvioida niin kaikkeen muuhun oon suht tyytyväinen paitsi tuohon päätöksentekotaitojen osioon.
Jos en jatkoon pääse, niin hoksasinpa tästä kokemuksesta ainakin sen (kuten tuolla ylempänä kommentoitiin): ei kannata jättää tarkkaavaisuutta vaativia tehtäväosuuksia viimeiseksi, koska ihmisten lähteminen salista häiritsee keskittymistä.