Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023

Kuu
15.03.2023 |

Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!

Kommentit (2176)

Vierailija
401/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihainenkin voi nauraa, mutta se sitten on toisaalta myös ylimielisyyttä. Itse ainakin olen vihaisena nauranut sellaista vihamielistä ja ylimielistä naurua kohdistaen sen ihmiselle, jolle olen vihainen. Tähän on toki sekoittunut myös sellaista epäuskoa ja toivottomuutta siitä, että vihan aiheuttanut tilanne on ylipäätään mahdollinen.

Sehän tuossa onkin ongelmana. Sitä vaihtoehtoa, että kaikki tunteet ovat mahdollisia, ei kiinalaisen kohdalla ollut. Jokin oli valittava.

Vierailija
402/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko noi naamat pelkkiä kuvia vai videoita?

Kuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko noi naamat pelkkiä kuvia vai videoita?

Kuvia

Vierailija
404/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jo naurattaa nää kysymykset, miten ihmeessä tähän pisteeseen on tultu?

Vierailija
405/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi huolestuttaa, etten ole lukenut muitakaan kysymyksiä kunnolla, kun en muista mitään kompia. Missä sellaisia oli?

Vierailija
406/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen 387 jatkoa:

Jos mietin vielä koetta niin minustakin se oli vähän sekava. En tiedä oikein mitä siinä haetaan. Pitäisi vaan nopeasti tehdä kaikkea ja vastausaikaa on oikeasti hyvin vähän eri tehtäviin. Varsinkin sen päättelytaitojen tehtävien tekstit jo monesti niin pitkiä ettei vaan ehdi lukea tai kirjoittaa esim niitä tiedoissa olevia juttuja (kuten syntymäpäiviin liittyvät jutut yms) ylös, vaikka se auttaisi. Yritin sitten nopeasti jotain kirjoittaa. Tähän vielä sympatiat ovat kyllä niidenkin puolella, jotka joutuvat tekemään kaikki 6 osiota, koska itsekin häirinnyin muiden lähdöstä jo tuon matikan osion aikana jonka tein viimeiseksi. Pitäisi ehkä jotenkin se lähteminen olla sujuvampaa yms. Oli vielä pieni luokkatila. Jos olisi koe missä paljon ihmisiä niin ehkä tuo vielä korostuisi. Mietin onko teillä ollut jokin iso sali vai pienempi luokka. Toisaalta yliopistoissakin on isot salit, mutta siellä tuo lähteminen häiriöttömämpää. Pienemmässä tilassa äänet kuuluvat vielä enemmän.

En tiedä ketä tälläinen koe palvelee. Pitäisi olla esim enkussa melko hyvä tai laskea nopeasti. Kaipaan kyllä itsekin sitä, että olisi vaan yhteen asiaan liittyvät kokeet kuten yliopistoissa monesti. Siellä jos menee esim maantiedon kokeeseen niin tietää, että vain sen aiheen kysymyksiä on. Näin tällaisen kuin minä joka ei loista matikassa tai enkussa on tavallaan samat mahdollisuudet pärjätä kuin muidenkin. AMK kokeessa olen vähän kuin takamatkalla jo valmiiksi. Pitää vaan osata liikaa eri juttuja ja olen kiire. Pitäisi minusta olla enemmän aikaa. Olisi parempi jos olisi ns yhteinen ajastin koko kokeeseen osioiden lukumäärän mukaan. Näin voisi käyttää itse valitsemansa ajan jokaiseen osioon ilman sitä ärsyttävää ajastinta. Nyt tavallaan päätetään kaikki hakijan puolesta. Yliopistossa ei ole tuollaista ajastinta ja voit koska vaan palata tehtäviin sekä jättää vastaamatta johonkin ha tehdä sen myöhemmin. Saat itse suunnitella mitä teet ja koska. Sitä kaipaan paljon. Olen muutenkin hidas tekemään. Löysin tämän keskustelun vasta nyt. On toisaalta kiva lukea miten muut ovat kokeen kokeneet.

Loppuun vielä se, että onko kaikkien QR koodi toiminut luettaessa puhelimen näytöltä? Itse olin ainoa ainakin omassa ns luokkatilani ryhmässä jonka koodi ei vaan toiminut ja se laite ei saanut koodia luettua. Minut kirjattiin sitten henkkareilla kokeeseen. Meinasin jo panikoida pääsenkö lainkaan kokeeseen. Puhelimessa piti olla kaikki kirkkaudet yms kunnossa. En tiedä sitten mikä vikana. Mietin onko näytön naarmut ja kulumat syynä siihen. Tosin niitäkään ei ole hirveästi. Puhelin on jo oli lähes 4 vuotta vanha. Tässäkin tekniikka korostuu. Tunsin olevani ainoa jolla p*ska (oikeasti itselle ihan riittävä) puhelin. Tosin tämä nyt vaan pikkujuttu. Pitää ehkä jatkossa tulostaa se koodi etten joudu enää tämän puhelimen kanssa samaan tilanteeseen. Olisi vaan hauska tietää oliko jollakin muulla vastaavaa.

Itse asiassa juuri maantieteen kokeessa yleensä yksi tehtävä vaatii laskemista. Nykyään laskutehtävät helpottuneet, aiempina vuosina saattanut joutua muistamaan jotain (maa)pallon pinta-alan tai tilavuuden kaavoja. Nurinkurista, kun koe perustuu lukion oppimäärään eikä siihen kuulu laskutehtävät eikä niitä kai nykyäänkään opetella tunneilla.

Tämän vuoden kokeen 30 monivalinnan kohdasta noin kolmannes-puolet vaati prosenttilaskemista, mikä suht simppeliä mutta vie hirveästi aikaa muulta/esseiltä. Tehtävässä aineistona ympyrädiagrammi, mutta pystyäksesi vastata kysymykseen jouduit laskemaan vaihtoehdot a-d esille.

Vierailija
407/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useassa yliopiston pääsykokeessa, ja oli tämä niihin verrattuna helppo, mutta nuo tunteen tunnistamiset teki tragikoomisen lisän. 

Vierailija
408/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne edes olleet niin absurdeja kuin amk-valmennuskurssin hobittipäättelytehtävä :D

Siinä siis kysyttiin mitä voidaan päätellä väittämistä:

a) Frodo on hobitti jos Gandalf on hobitti

b) jos Gandalf on hobitti niin Frodo ei ole hobitti

Niinku mitä aktuaalista, miten tällaset liittyy mihinkään

Vierailija
409/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne edes olleet niin absurdeja kuin amk-valmennuskurssin hobittipäättelytehtävä :D

Olisin mielelläni ottanut tälläisen tehtävän. Itsekin väänsin noita hobittitehtäviä. Lähinnähän tuolla tosiaan testataan niitä hoksottimia niinkuin joku aikaisemmin mainitsi.

Vierailija
410/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin menemättä pääsykokeisiin. Todistusvalinnassa olen varasijalla. Onko siis niin, että jos monella menee pääsykokeet penkin alle, niin minun mahdollisuuteni kasvavat?

Vierailija
411/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin aivan jumiin siinä syntymäpäivä päättely tehtävässä... Harmitti kun tuhlasin siihen ihan liikaa aikaa ja sitten jäi loput tekemättä kyseisestä

Vierailija
412/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onko todistusvalinnoilla ja pääsykokeilla eri kiintiöt? Vai pisteytetäänkö kaikki samaan?

Vierailija
413/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja onko todistusvalinnoilla ja pääsykokeilla eri kiintiöt? Vai pisteytetäänkö kaikki samaan?

On, just eilen lueskelin. Esim amiksen tänä keväänä päättävät hakevat vain pääsykokeilla, eivät saa pisteitä todistuksesta lainkaan.

Vierailija
414/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin menemättä pääsykokeisiin. Todistusvalinnassa olen varasijalla. Onko siis niin, että jos monella menee pääsykokeet penkin alle, niin minun mahdollisuuteni kasvavat?

Onpa luotu kummallinen tilanne nyt. Todistuksella tuntuu olevan helpompi päästä kuin pääsykokeilla?

Vierailija
415/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kumpikaan hobitti?

Vierailija
416/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, just eilen lueskelin. Esim amiksen tänä keväänä päättävät hakevat vain pääsykokeilla, eivät saa pisteitä todistuksesta lainkaan.

Tämä selittää monet todella nuoret kokeessa, olin alunperin ajatellut, että siellä on enimmäkseen meitä, jotka emme ole enää ensikertalaisia. Tosin koska he ilmeisesti ovat, heille riittänee vähempi pistemäärä sisäänpääsyyn? Kai tässä olisi pitänyt saada kaikki oikein.

Vierailija
417/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kasva, sinne sisään otetaan silti x määrä ihmisiä, yleinen onnistumisen taso vaikuttaa lähinnä pisterajoihin. Jos ne sinun edellä todistusvalinnassa olevat epäonnistuvat pääsykokeessa korkeimpiin toiveisiinsa, he siis pitävät paikkansa ja sinä et pääse. 

Vierailija
418/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä selittää monet todella nuoret kokeessa, olin alunperin ajatellut, että siellä on enimmäkseen meitä, jotka emme ole enää ensikertalaisia. Tosin koska he ilmeisesti ovat, heille riittänee vähempi pistemäärä sisäänpääsyyn? Kai tässä olisi pitänyt saada kaikki oikein.

Minne hait? Vipusesta voi katsella viime vuoden pisterajoja, vaikkei siellä ole eritelty ensikertalaisia. Korkeimmat kokeesta saadut pisteet kuitenkin mainitaan, ja se taisi olla omassa kohteessani vähän päälle 80% . Ne valitut 'toiskertalaiset' voivat myös sijoittua mihin vain pisterajan yläpuolelle, riippuu siis ns kilpakumppaneista miten hyvin pitää onnistua. 

Vierailija
419/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei selitä ja tuskin olivat kaikki amislaisia. En tosin ymmärrä miksei amisten todistuksia hyväksytä jos tämän vuoden ylioppilaatkin voi hakea?

Todistusvalinnalla vaaditaan moneen kohteeseen tosi koviakin pisteitä. Joillekin aloille voi olla tuhansia hakijoita. Oon itse ensikertalaisena paskalla todistuksella varasijalla jotain 1200 :D ne jotka ei pääse todistuksella haluamaansa kohteeseen menevät pääsykokeeseen. Ei siis kerro ensikertalaisuudesta mitään.

Pistemäärien hajonta riippuu ihan alasta ja hakijoista. Joillain aloilla ensikertalaisuudesta ei välttämättä ole hyötyä juurikaan.

Vierailija
420/2176 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kasva, sinne sisään otetaan silti x määrä ihmisiä, yleinen onnistumisen taso vaikuttaa lähinnä pisterajoihin. Jos ne sinun edellä todistusvalinnassa olevat epäonnistuvat pääsykokeessa korkeimpiin toiveisiinsa, he siis pitävät paikkansa ja sinä et pääse. 

Edellä olevat voivat myös päästä omiin ylempiin hakukohteisiinsa jolloin jonosta vapautuu paikka. Heidän ei välttämättä tarvitse edes käydä kokeessa, jos ylemmistä kohteista joku pääseekin johonkin omaan ylempään kohteeseensa tai jättää paikan vastaanottamatta.