Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023

Kuu
15.03.2023 |

Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!

Kommentit (2176)

Vierailija
241/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osannut vastata matematiikassa (se lyhyt) kuin muutamaan kysymykseen. Jonkin arvasin. Mitenköhän käy? Se shakkilautakysymys oli todella outo. Sain jatkuvasti tulokseksi 7, joka ei ollut vaihtoehdoissa. Olikohan se niitä kokeilukysymyksiä, joita ei pisteytetä?

Englanti ja suomi meni hyvin kun keskittyi kunnolla, tein ne ekana, koska halusin olla virkeä ja keskittyä niihin. Päättelykysymykset meni pääosin hyvin, yhteen jätin vastaamatta.

Tunnetaidoissa uskon mokanneeni ilmeissä, koska ne oli niin omituisia. Olen nähnyt ulkomaisia ilme-tunne-kuvia eikä ne ole olleet näin hämäriä.

Millaisia tehtäviä oli englanti ja suomen osiossa? Oliko niissä paljon luettavaa?

Suomeksi oli yksi pitkä teksti yhteen pötköön ja siitä liuta kysymyksiä, enkuksi oli muutama tekstipätkä joissa valittiin tilanteisiin sopiva sana ja sitten muutama lyhyt tekstipätkä, joissa piti aina kappaleen jälkeen vastata kysymykseen. Minusta ne enkun lyhyet tekstipätkät olivat melko selkeitä, mutta sanavalinnat aiheuttivat enemmän päänvaivaa.

- se maanantaiaamuna kokeessa käynyt

Vierailija
242/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkussa teksti oli lyhyttä mutta hyvin tiivistä. Koska ajattelen visuaalisesti, minua helpotti, kun piirsin suttupaperiin,mitä minusta kussakin tekstipätkissä kuvattiin.

Suomen teksti oli pidempi, sitä joutui pläräämään edestakaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää kuva missä oli 2 naista ja toinen nainen selvästi nauroi/hymyili, mutta vastaus vaihtoehdoissa oli vain häpeää, pettymystä, surua yms yms....

Vierailija
244/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen oli matikan ja päätöksentekotaidon osion tehtävät?

Vierailija
245/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko klo 14 päättely muiden mielestä vaikea?

Itse koen olevani taitava tämmöisissä tehtävissä mutta nyt huomasin ajan käyvän tiukoille ja lopulta jäi yksi tehtävä kokonaan väliin ja aikaa tarkastuksille ei ollut.

Vierailija
246/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko klo 14 päättely muiden mielestä vaikea?

Itse koen olevani taitava tämmöisissä tehtävissä mutta nyt huomasin ajan käyvän tiukoille ja lopulta jäi yksi tehtävä kokonaan väliin ja aikaa tarkastuksille ei ollut.

En pitänyt erityisen vaikeana, aikaa jäi 10 minuuttia. Se on sitten eri asia menikö ne oikein! Aika työläitä oli tosin osa.

Vierailija
247/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen varasijalla 22., niin jonosija voi olla jotain muuta? Selittäkää vielä 🙂

Vierailija
248/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo kirjoitti:

Jos olen varasijalla 22., niin jonosija voi olla jotain muuta? Selittäkää vielä 🙂

Jonosija on sinun paikkasi, kun kaikkien hakeneiden todistukset laitetaan paremmuus/pistejärjestykseen, sisäänpäässeet mukaan lukien.

Vierailija
249/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita tänään 14 kokeissa olleita? Millainen fiilis jäi?

Vastasin kaikkiin kysymyksiin ja nyt jo keksinyt virheitä...

Vierailija
250/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan pian kouluille päivittyy tieto siitä että ei ole ollut pääsykokeessa? Että pääsisi ottamaan vastaan tuon paikan mihin päin todistusvalinnalla..

Vierailija
251/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien peliosiossa (etiikka) ei ollut tekstiosaa ollenkaan. Pelkät kysymykset. Kuulemma ei ole virhe, kun hakijapalveluista kysyin. Kuinka voi vastata kysymyksiin ilman sitä alkutilannetta avaavaa tekstiä? Vai olisiko pitänyt jättää vastaamatta, koska tietoa ei ole? Kysymyksiä oli kuitenkin monta.

Vierailija
252/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien peliosiossa (etiikka) ei ollut tekstiosaa ollenkaan. Pelkät kysymykset. Kuulemma ei ole virhe, kun hakijapalveluista kysyin. Kuinka voi vastata kysymyksiin ilman sitä alkutilannetta avaavaa tekstiä? Vai olisiko pitänyt jättää vastaamatta, koska tietoa ei ole? Kysymyksiä oli kuitenkin monta.

Koska ainoastaan osassa niistä väittämistä oli eettinen ulottuvuus - eli kysymys onko se toiminta oikein vain väärin moraalisesti ja /tai onko aiheutuuko siitä laajemmin hyötyä tai haittaa.

Vierailija
253/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arisi kirjoitti:

Kuinkahan pian kouluille päivittyy tieto siitä että ei ole ollut pääsykokeessa? Että pääsisi ottamaan vastaan tuon paikan mihin päin todistusvalinnalla..

Viimeistään 7.7.

Vierailija
254/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näiden eri osioiden painotus menee? En hermostuksissani malttanut lukea pisteytyksestä kunkin osakokeen kohdalla. Milloin voi odotella tuloksia edellisten vuosien perusteella?

Vierailija
255/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo kirjoitti:

Voiko joku selittää tarkemmin mitä ero näillä kahdella on?

Vierailija
256/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpo kirjoitti:

Voiko joku selittää tarkemmin mitä ero näillä kahdella on?

Kaikki hakukohteeseen hakeneet laitetaan paremmuusjärjestykseen ja olet vaikka 20. paras = jonosija 20. Eli tämä jonosija on tiedossa korkeakoululla jo ennen kuin tuloksia julkaistaan eikä meinaa oikeastaan mitään. Toki jos olet 5. paras niin hyvin on mennyt.

Yhteishaussa varasijat selviävät vasta sitten, kun järjestelmä on verrannut kunkin hakijan pisteitä ja hänen hakutoivejärjestystään ja katsonut, mikä on kullekin se ylimmäksi valittu paikka, mihin pisteet riittää.

Vierailija
257/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kokeen tänään aamulla. Päätöksentekotaidoissa oli jännä tehtävä, jossa nainen haluaa piristävän juoman. Tiskillä on kaksi juomaa joista toinen piristävä, toinen väsyttävä. Nainen saa kysyä yhden kysymyksen toiselta kahdesta baristasta. Toinen heistä valehtelee aina, toinen puhuu aina totta. Sit oli erilaisia kysymysvaihtoehtoja, et mitä se nainen vois kysyä, ja niistä piti valita se millä se sais selville kumpi juoma on piristävä, ja kumpi ei.

Tuttu kertoi et ma aamun kokeessa oli vastaava tehtävä, eri skenaariolla. Kumpikin olimme ihmeissään, miten siinä ois pitänyt vastata. Onko täällä kellään mitään näkemystä aiheesta?

Kysymykset oli siis tyyliin "jos kysyisin toiselta baristalta, vastaisiko hän että minun kannattaa juoda vasen juoma" tms. En itse vastannut mitään, koska mun mielestä mikään vastaus ei ollut oikein, enkä halunnut jäädä jumittamaan siihen yhteen tehtävään pidemmäksi aikaa.

Vierailija
258/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on se, missä täytyy kysyä toiselta, mitä toinen sanoisi. Jos molemmat vastaavat kieltävästi, juoma on piristävä, ja päinvastoin.

Vierailija
259/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on se, missä täytyy kysyä toiselta, mitä toinen sanoisi. Jos molemmat vastaavat kieltävästi, juoma on piristävä, ja päinvastoin.

Siis tarkoitan, kumpi vaan vastaa, täytyy valita se päinvastainen.

Vierailija
260/2176 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitan, kumpi vaan vastaa, täytyy valita se päinvastainen.

Siinä sai siis kysyä vain toiselta yhden kysymyksen, ja ei ollut tiedossa kumpi valehtelee ja kumpi puhuu totta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi