Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukka - millaisia kokemuksia käyttäjillä??

Vierailija
24.11.2006 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuukautisia- jes (ellen nyt sit ole raskaana)! Ainut huono puoli siis, että joitain omituisia tuntemuksia, jotka lähes samoja kuin raskaudessa.

Vierailija
2/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ennen esikoista. Kierrukan jälkeen raskauduin heti. Kakkosen jälkeen meinaan laittaa uudelleen. Elämä ilman kuukautisia on ihanaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian nopeasti. Eli kierukasta ei siis ole aiheutunut mielialamuutoksia, iho-ongelmia tms. muuta epämääräistä?

Itsellä edelliset kokemukset hormonaalisesta ehkäisystä noin 10 vuoden takaa - silloin kokeilin jos jonkinmoisia e-pillereitä eikä mikään tuntunut sopivan minulle.

-ap

Vierailija
4/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksiin just mielialanmuutoksin. Nyt sit hormonikierukka ei ole ainakaan lisännyt tätä mun tunneherkkyyttä. Iho kukkii jonkin verran, tosin mulla ei muutenkaan ole ollut mikään loistava iho. 2

Vierailija
5/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne eivät todennäköisesti johdu kierukasta, vaan muuttuneesta elämäntilanteestani. Olen kuitenkin harkinnut kierukan poistamista, jotta saisin tietää, onko kierukka syypää vai ei.

Muuten on ollut mukavaa, kun kuukautiset ovat harvenneet, ne tulevat 6-7 vko välein, mutta tosi niukkoina, pelkkä pikkuhousun suoja riittää.

Alku kierukan asentamisen jälkeen oli tosi ikävä: tiputtelua ja kovia alavatsakramppeja lähes 3 kk putkeen.

Vierailija
6/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen ehkäisyteho, koska aiheutti lähes selibaatin. Halut nollassa, paino nousi, kiukutti jne. Aivan samoja oireita mitä tuli pillereilläkin, vaikka kierukan hormonitaso paljon matalampi.

Vaihdoin kupariseen, oireet hävisi, mutta teho sitten heikompi, kierukka vauva tuossa sulostuttaa koko perhettä.

Vierailija
7/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin mahdottoman luonnottomalta. Itse en kyllä uskaltais laittaa hormonikierukkaa. Yleisin sivuoire ystävilläni on ollut painonnousu ja masennus, jotku on sanoneet, että hormonikierukka on tuplavarma ehkäisykeino, kun ei tee ikinä mieli seksiä.

Vierailija
8/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitään seksielämää ei ollu. Ei haluttanu, ei sitten ikinä. Pinnakin tahtoi olla aina tiukalla. Painoa tuli 2 vuodessa 12 kg. Onneksi nyt on paino tippunut 8 kg, kun viime keväänä poistatin kierukan. Menkat on ollu siitä lähtien epäsäännölliset, kivuliaat ja runsaat. Kierukan aikaan kieltämättä oli mukavaa, kun menkat tuli pari kertaa vuodessa ja silloinkin niukat. Seksihalut onneksi palas aika pian.

Vierailija
9/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkkoja tuli harvemmin. Joku lääkäri just kirjoitti, että kuukautiset rasittaa turhaan naisen elimistöä.

Vierailija
10/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri niin kovasti vakuutteli, että hormoniehkäisyssä ollaan menty 1000 harppausta eteenpäin 10 vuodessa, mutta ei siltä oikein vaikuta, kun lukee teidän kokemuksista :(

Te jotka olette kierukasta luopuneet: mitä ehkäisyä nykyisin käytätte?

ap

Vierailija
11/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuntuu jotenkin mahdottoman luonnottomalta. Itse en kyllä uskaltais laittaa hormonikierukkaa. Yleisin sivuoire ystävilläni on ollut painonnousu ja masennus, jotku on sanoneet, että hormonikierukka on tuplavarma ehkäisykeino, kun ei tee ikinä mieli seksiä.

Sisätautilääkärini totesi, että kuukautiset ovat naiselle epäluonnollinen tila. Aiemmin naiset ovat olleet joko raskaana tai liian laihoja mestruoidakseen. ;)

Hormoonikierrukka ei ole ainakaan mulla nostanut painoa tai vähentänyt haluja. Hormoonikierrukassa oleva progesteroni on eri hormooni kuin useissa pillereissä oleva estrogeeni (osassa pillereitä on myös progesteronia). Estrogeenista ole kyllä noita lihomisia ja halujen vähenemisiä kuullut.

Mulla hormoonikierrukka lisäsi alussa itkuherkkyyttä.

Ainoa tapa tietää sopivuus näissä hormonaalisissa ehkäisyvälineissä taitaa valitettavasti olla vaan itse testaaminen. Eri ihmisten hormoonitoiminta poikkeaa ylipäänsä niin paljon toisista, että mitään kaikkia ihmisiä kattavia johtopäätöksiä lienee hankala tehdä.

Vierailija
12/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä voi millään ajatella, että keinotekoisesti aikaansaatu kuukautisten loppuminen tai harveneminen olisi ainakaan terveellisempää kuin joka kuukautinen vuoto, vaikka sekään ei ole ihan " luonnollista" .

Vierailija
13/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii, eikä ole mitään sivuvaikutuksia. t. 11

Vierailija
14/14 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologin mielestä kannattaa ensin kokeilla minipillereitä,

joissa on samaa hormonia kuin kierukassa. Näin selviää, tuleeko

pahat oireet. Halvempaa ja helpompaa kuin kierukan kokeilu.

En asiasta enempää tiedä, mutta luulisin, että kierukassa hormonitaso

on pienempi kuin pillereissä...