Tietääkö kukaan, mitä haittaa sikiölle on hormonikierukasta? Pelkään olevan raskaana.
Kommentit (17)
ja lääkäri sanoi laittaessaan, että olisi parempi abortoida jos tulee raskaaksi
Oletkos tehnyt testiä, se on aika hyvä keino selvittää. Nuo oireesi eivät kyllä vielä pelkästään minusta riitä raskauden epäilyyn. Minä luulin vähän aikaa sitten myös olevani hormonikierukasta huolimatta raskaana. Tein testin ja vielä neuvolassa toisen. Molemmat olivat negatiivisia, vaikka olisin voinut omaisuuteni lyödä vetoa, että olen pieniin päin! =)
Mutta noi sun ap kuvailemat oireet ovat tyypillisiä hormonikierukan sivuvaikutuksia. Tee testi, niin ei tarvitse pähkäillä.
mutta teeppäs testi ensin. Minäkin panikoin jo kaksi kertaa että olen varmasti raskaana, vatsaa turvotti, tukkoisen tuntoinen pää, ja mielialat vauhteli,menkat jäi välistä..ja hormonikierukkaa käytän. Kummallakaan kerralla en ollut raskaana.
Kierukka asennettiin, kun vielä imetin. Imetyksen lopettamisesta on nyt neljä kuukautta, eikä menkkoja ole ilmaantunut. ap
Etkö saanut lääkäriltä mukaasi sellaista pientä ohjevihkosta? Hormonikierukan yksi aivan yleinen vaikutus on, että kuukautiset jäävät pois. Ei siis mitenkään outoa.
Mulla on ollut hormonikierukka nyt vuoden, tiputteluvuotoa on joskus mutta kuukautisia ei koskaan. Eli ihan normaalia.
Kysyin muuten lääkäriltä, että voisinko teoriassa tulla silti raskaaksi, hän sanoi, ettei tiedä Suomessa yhtään tapausta, jossa hormonikierukasta huolimatta on tultu raskaaksi.
Mun monella ystävällä on hormonikierukka ja heillä kaikilla jäänyt kuukautiset kokonaan pois heti laiton jälkeen. Itselläni oli yhdet pienet kuukautiset laiton jälkeen. Raskausoireista vielä sen verran, että mulla oli painontunnetta alavatsassa, vatsaa nipisteli samalla tavalla kuin raskaana. Nämä oireet jäi kuitenkin pois. Rintojen arkuus ja kipeys (samanlainen kuin raskaanaollessa) jäi ja samoin itkuherkkyys jäi. Iho oli myöskin todella rasvainen ja oli finnejä jopa käsivarsissa (mulla on muuten normaalisti todella kuiva iho ja finnejä ei ole ollut edes murrosiässä!)Pidin kauan ennenkuin viimein otatin pois... Ei ole minua varten hormoniehkäisyt näköjään :(
Tee kuitenkin testi jos askarruttaa. Ei ole kivaa elää epätietoisuudessa.
Kivaa syksyn jatkoa! :)
sait IMETTÄESSÄSI hormonikierukan??? Ja vielä ennen kuukautisten alkamista???? En jaksa uskoo tän olevan totta, tai sitten jossain tosi perähikiällä ei juuri jakseta välittää..
...jo esim. jälkitarkastuksen yhteydessä. Kysy vaikka gynekologiltasi.
Muutama vuosi sitten en saanut hormonikierukka, ja syy oli se, että imetin. Imetysaikana ei saanut mitään hormonaalista ehkäisyä, en saanut edes ehkäisyrengasta! Ja kävin sentään perhesuunnitteluneuvolassa..
Menkat jäivät pois vuodeksi. Sitten ne tulivat takaisin viiiden kuukauden ajaksi, ja minä jo juoksin lääkäriin, että nyt se on tippunut pois. Ei ollut. Sitten ne menkat taas jäivät pois.
Mutta minulla ei ole mitään sivuvaikutuksia. No naama kukkii vähän, mutta ei muuta.
Aborttia ei tarvitse tehdä, keltarauhashormonin määrä on niin pieni. Ei siis aiheuta epämuodostumia. Kierukka on kuitenkin hyvä poistaa oitis, koska keskenmenon riski kasvaa viikolle 20, jolloin se siis on huomattavasti epämiellyttävämpää.
Kierukka laitetaan imettäessä, mutta ainakin meikäläisen maidon tulo tyrehtyi aika pian sen jälkeen.
t: kierukasta raskautunut
pakko kysyä tarkennut: oletko raskautunut kuparikierukasta vai hormonikierukasta?
ei-ap
Lääkäri sanoi kierukkaa asennettaessa, että ehkäisyteho ois parempi kuin sterilisaatiossa...Miks niissä ohjeissa kehotetaan aborttiin, jos ei haittaa sikiötä?