Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mia 26v: Kukaan ei ota töihin somistamaan näyteikkunoita vintage-tyyliin - miksi?

Vierailija
14.03.2023 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009260643.html

Mia 26v haluaisi somistaa näyteikkunoita vintagegtyylillä, nukkuu päivät pitkät eikä jaksa panostaa.

Onko oikein, että yhteiskunta tukee tällaista elämää?
Onko työnantajan velvollisuus tarjota sellaista työtä, mille olisi twkijöitä, mutta ei välttämättä kysyntää?

Kommentit (44)

21/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotialalla pitää osata kommunikoida hienotunteisesti, ja autisteista on valitettavasti sellaisia stereotypioita, että joko eivät puhu ollenkaan tai sitten ovat viestinnässään liiankin luonnonlapsia. Muotiliikkeenpitäjillä ei oikein ole maineriskin takia varaa palkata työntekijää, joka saattaa kiljahtaa asiakkaalle, että onpas sulla isot maksaläiskät olkapäissä, ootko paljonkin auringossa.

Enemmän tätä mölyjen päästämistä harrastaa enemmän nepsylapset, yleensä nepsyaikuisilla on ees decent käytöstavat toisinko monilla nenteillä. Ja lapset harrastaa tätä mölyjen päästämistä muutenkin enemmän, sitä varten on aikuiset jotka toivon mukaan opettaa niitä tapoja lapsille. Onhan romaneistakin aivan kauhea kasa stereotypioita, mutta se ei saa olla mikään este työllistymiselle.

Vierailija
22/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näiden makuuttaminen kotona ole kuitenkin halvempaa kuin tekotyöllistäminen täysipäiväisen ja -palkkaisen tukitädin avulla.

Pitkityksessä ei ole. Kuntoutuksella ja opetuksella hän voisi hyvin pystyä itsenäisesti toimimaan jossain työssä. Jos ajatellaan että 26 vuotiaat elätetään vähintään 50 vuotta kotiin niin muutaman vuodenkin tuki työelämän alkuvaiheessa aiheuttaa yhteiskunnalle paljon pienemmät menot. Älyssähän tytöllä ei ollut mitään vikaa vaan haasteet on muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee mieleen, että ovatko potentiaaliset työnantajat säikähtäneet tuota autismidiagnoosia? Muotialalla pitää osata kommunikoida hienotunteisesti, ja autisteista on valitettavasti sellaisia stereotypioita, että joko eivät puhu ollenkaan tai sitten ovat viestinnässään liiankin luonnonlapsia. Muotiliikkeenpitäjillä ei oikein ole maineriskin takia varaa palkata työntekijää, joka saattaa kiljahtaa asiakkaalle, että onpas sulla isot maksaläiskät olkapäissä, ootko paljonkin auringossa.

Suomessa vaateliikkeissä on myös aika pienet myynnit ja katteet. Ei oikein kannata palkata yhden asian osaajia, vaan jokaisen työntekijän pitäisi pystyä tekemään kaikkea kassatyöstä asiakaspalveluun ja somistuksiin.

Tämä. Plus hyvät atk-taidot ja kielitaito. Ja tekstiiliosaaminen. Kaikilla vaatealan ihmisillä on niin hyvä silmä, että somistukset syntyy kyllä siinä ohessakin. Vaatimukset ovat alalla kovat, mutta palkka ei. Silti tulijoita on monisatakertaisesti verrattuna paikkojen määrään. Siinä ei mitään autistia tarvi kenenkään palkata, kun pääsee poimimaan parhaat päältä.

Vierailija
24/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee mieleen, että ovatko potentiaaliset työnantajat säikähtäneet tuota autismidiagnoosia? Muotialalla pitää osata kommunikoida hienotunteisesti, ja autisteista on valitettavasti sellaisia stereotypioita, että joko eivät puhu ollenkaan tai sitten ovat viestinnässään liiankin luonnonlapsia. Muotiliikkeenpitäjillä ei oikein ole maineriskin takia varaa palkata työntekijää, joka saattaa kiljahtaa asiakkaalle, että onpas sulla isot maksaläiskät olkapäissä, ootko paljonkin auringossa.

Suomessa vaateliikkeissä on myös aika pienet myynnit ja katteet. Ei oikein kannata palkata yhden asian osaajia, vaan jokaisen työntekijän pitäisi pystyä tekemään kaikkea kassatyöstä asiakaspalveluun ja somistuksiin.

Tämä. Plus hyvät atk-taidot ja kielitaito. Ja tekstiiliosaaminen. Kaikilla vaatealan ihmisillä on niin hyvä silmä, että somistukset syntyy kyllä siinä ohessakin. Vaatimukset ovat alalla kovat, mutta palkka ei. Silti tulijoita on monisatakertaisesti verrattuna paikkojen määrään. Siinä ei mitään autistia tarvi kenenkään palkata, kun pääsee poimimaan parhaat päältä.

Mielestäni tässä onkin ongelmana epärealistiset haaveet itselle sopivasta alasta. Suomessa ammatinvalinnan ohjaus ei vaan toimi neurotyypillisillekään saatikka nukke, joilla on rajoitteita.

Vierailija
25/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän sai semmoisen kuvan, että hän on täysin kykenemätön ja tahdoton tekemään mitään itse.

Että ei voi itse ottaa itseään niskasta kiinni ja valvoa päivisin ja pitää päivärytmiä yllä. Tai harrastaa tai mitään. Että kerta tukea ei saa, niin heittäydyn täysin lapamadoksi.

Ei kaupan alalla tarvita päivärytmiä, siellä on vuorotyöt. Epäsäännöllinen elämä on siellä perusvaatimus. Toisena aamuna heräät viideltä töihin, toisena menet iltaan töihin.

Vierailija
26/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vähän sai semmoisen kuvan, että hän on täysin kykenemätön ja tahdoton tekemään mitään itse.

Että ei voi itse ottaa itseään niskasta kiinni ja valvoa päivisin ja pitää päivärytmiä yllä. Tai harrastaa tai mitään. Että kerta tukea ei saa, niin heittäydyn täysin lapamadoksi.

Ei kaupan alalla tarvita päivärytmiä, siellä on vuorotyöt. Epäsäännöllinen elämä on siellä perusvaatimus. Toisena aamuna heräät viideltä töihin, toisena menet iltaan töihin.

Autistin luulisi hyötyvän samana pysyvästä päivärytmistä. Hän pitää korujen ym näpertelystä niin ehkäpä jokin ompelijan tai kondiittorin ura olisi hänelle soveliaampi.

Vierailija
27/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistin luulisi hyötyvän samana pysyvästä päivärytmistä. Hän pitää korujen ym näpertelystä niin ehkäpä jokin ompelijan tai kondiittorin ura olisi hänelle soveliaampi.

Varmaan tarvitsisi terapiaa siihen, ettei kuvittelisi kaikkien kiusaavat häntä ja sitten opinnot loppuun amiksessa.

28/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit tämän jutun niin henkilöllä on diagnosoitu autismi + muuta neurodivergenssiä. Aletaanko teillä kokkarepiireissä seuraavaksi pöhistä kroonikoista loisina..?

Tuolla ei ole mitään vikaa - diagnoosit on hankittu koska töihin ei haluta mennä. Samoin lääkkeistä saa hyvät pöhinät.

Älkää uskoko kaikkeen sheisseen jota teille sinisilmille syötetään.

Ne diagnoosit on hankittu jo muksuna. Tää lääkepöhinäjuttu on sama ko kutsutaan pirihuoraksi.

29/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tyttöparka. Toivottavasti hänen äitinsä ja isänsä ymmärtävät häntä eivätkä hylkää. Ja toivottavasti hän ei eksy tälle palstalle (jolle kirjoittavat vain täydellisesti onnistuneet vanhemmat ja heidän täydellisesti onnistuneet lapsensa).

Mä olen se haastateltu tyyppi, joka lukee uteliaisuuttaan noita viestejä koska atm mulla on flunssa enkä siksi voi mennä mihinkään. Mun vanhemmatkin haluaa mut vaan takaisin koulunpenkille, etteivät ne mitään täydellisiä oo. Ja toi haastattelun alkusäkeetkin ovat vähän kärjistettyjä, nukun kyllä muutenkin etenkin maanantaisin (koska viikonloppuna olen yleensä ns. mestoilla) - mut yleensä tavoittelen myös muille päiville ees jotain sisältöä. Se riippuu tosin siitä mitä silloin haluan tehdä ja missä olen silloin. Joko meen kiertsiin tai muuhun kirppikseen (mm. Suutarilan kirppis on bucket listillä), teen sisältöä someen, muokkaan kotisivuja, teen kädentaitojuttuja... vähintäänkin selaan somea, varsinkin TikTokia. 

Vierailija
30/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut neurokirjolaisia jotka ovat valinneet konventionaalisia aloja. Osa on joutunut rankan syrjinnän kohteeksi kanssaopiskelijoiden tai jopa opettajien taholta. Työllistymisessä ovat usein häntäpäässä vaikka olisi osaamista. Ne jotka ovat menestyneet ovat todella kovaluontoisia. Luovat alat koetaan ehkä kivoina koska niiden parissa ihmiset ovat yleensä avoimia ja suvaitsevia, tosin jutun naisella taisi olla valokuvakoulustakin huono kokemus.

Vierailija
31/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin

Minäkin tarvitsen työntekijän jolle maksaa palkkaa

Saa tulla satunnaisesti töihin ja nukkua muuten päivät

Ei tartte somistaa ikkunoita mun ja asiakkaiden näkökulman mukaan vaan voi puuhata mitä haluaa

Vierailija
32/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo autismi on kanssa sellainen keppihevonen, jolla voi selittää kaikenlaisen veltostelun ja huonon käytöksen.

Vierailija
33/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalit lähestyvät ja taas kerran kokoomusvetoinen roskalehdistö kaivaa naftaliinista loisivat työttömät ja muut mielikuvitushahmot, koska keskivertolukijansa ovat niin tyhmiä, etteivät muista tämän tempun toistuneen jo useasti neljän vuoden välein.

Vierailija
34/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi olla oikeasti suvaitsevaisempia työelämässä. Ei kaikkien työntekijöiden ole pakko olla niitä tehokkaimpia ja sosiaalisimpia. Jutun nainenkin voisi tehdä vaikka osa-aikatyötä elättääkseen itsensä. Varmasti pärjäisi monessa työssä, kun olisi hyvä perehdytys, eikä vaadittaisi kauheaa tahtia. Sitten voisi panostaa harrastuksiinsa. Harva meistä on unelma-ammatissaan, mutta elanto on hankittava

Vierailija
35/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalit lähestyvät ja taas kerran kokoomusvetoinen roskalehdistö kaivaa naftaliinista loisivat työttömät ja muut mielikuvitushahmot, koska keskivertolukijansa ovat niin tyhmiä, etteivät muista tämän tempun toistuneen jo useasti neljän vuoden välein.

Mitä mielestäsi kertoo se, että aina näitä syystä tai toisesta vetämättömiä yhteiskunnan elätiksi jääneitä löytyy?Eikö pitäisi toimia niin,että nämäkin pääsisivät elämässään eteenpäin ja edes jonkun noista tuloa pystyisivät itselleen ansaitsemaan.?

Vierailija
36/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mielestäsi kertoo se, että aina näitä syystä tai toisesta vetämättömiä yhteiskunnan elätiksi jääneitä löytyy?Eikö pitäisi toimia niin,että nämäkin pääsisivät elämässään eteenpäin ja edes jonkun noista tuloa pystyisivät itselleen ansaitsemaan.?

Ihmeellisesti kyllä pystyy tippumaan toimettomaksi noinkin pitkäksi aikaa, eikä kukaan tee mitään. Ei ole terapiaa, koulutusta, eikä edes mitään työpajatoimintaa tai työkokeilua. Kalliiksi tulee elättää nuori ihminen kotiinsa.

Vierailija
37/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näiden makuuttaminen kotona ole kuitenkin halvempaa kuin tekotyöllistäminen täysipäiväisen ja -palkkaisen tukitädin avulla.

Halvempaa ehkä, mutta jos ihminen haluaisi tehdä jotain, niin onhan se surullista, jos häntä vain makuutetaan. En tosin sano, että on pelkästään yhteiskunnan tehtävä järjestää hänelle aktiviteetteja. 

38/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma että tuon takaa löytyy masennus tms mt ongelma 

39/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salli kirjoitti:

Olen melko varma että tuon takaa löytyy masennus tms mt ongelma 

Keskivaikea masennus todettu, kyllä. Lisäksi epäilen itelläni posttraumaattista. Olen myös sairastellut kuusi kertaa viime vuonna ja tälläkin hetkellä olen kipeänä. 

Vierailija
40/44 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit tämän jutun niin henkilöllä on diagnosoitu autismi + muuta neurodivergenssiä. Aletaanko teillä kokkarepiireissä seuraavaksi pöhistä kroonikoista loisina..?

Tuolla ei ole mitään vikaa - diagnoosit on hankittu koska töihin ei haluta mennä. Samoin lääkkeistä saa hyvät pöhinät.

Älkää uskoko kaikkeen sheisseen jota teille sinisilmille syötetään.

Haastattelun mukaan kyseisellä henkilöllä ei ole lääkitystä. "Lääkitys voisi auttaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi