Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaahan, jos 3-vuotias on vaipoissa, niin mikä tuossa asiassa on SE mikä teitä vaivaa?

Vierailija
24.11.2006 |

Ei suinkaan se että kun meidän lissukka oppi 2-vuotiaana tai aiemmin, niin muidenkin täytyy?

*ei ymmärrä*

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vanhemmissa olisi jotakin vikaa! Itselläni 2 lasta. Esikoinen on poika jolla oli vielä 3-vuotiaana vaippa. Ei suostunut menemään potalle, ei sitten millään. Kun lakattiin höösäämästä niin itse alkoi tutustua moiseen kapineeseen. Vielä tämänkin jälkeen esim. talvella tai pitkillä automatkoilla käytettiin vaippaa. En todellakaan nähnyt järkeä pestä haalareita jokaikisen ulkoilukerran jälkeen joten siksi näin. Yövaippa jäi pois vasta vajaa 5-vuotiaana ja kerran tai kaksi on pissa tullut yöllä sänkyyn. Ei siis ole ollut yöllistä lakananvaihtorumbaa jota tunnutaan aika monessa perheessä harrastavan. Ei ole tajuttu että yökuivaksi ei voi opettaa lasta. Kuopus on tyttö jolla ikää reilut 2 ja ihan oma-aloitteisesti menee potalle kakalle. Vaippa kyllä vielä on ja siihen yleensä pissaa mutta en usko että kauaa. Aamulla on välillä myös ollut kuiva vaippa. Yksilöitä nämä lapset ovat enkä koe olevani huono äiti tai lapsessani olevan jotakin vikaa jos saa kehittyä omaan tahtiinsa ja olla lapsi rauhassa ilman paineita.

Vierailija
22/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

av-vaiva eli oma kyvyttömyys olla täydellinen äiti, joka purkautuu muiden arvostelemisena ja sen avulla pätemisenä! Se on yksinkertainen totuus! Äidit herkuttelevat jatkuvasti muiden epäonnistumisilla (niin sanotuilla epäonnistumisilla) päteäkseen itse, vaikka TIETÄVÄT, etteivät heidänkään lapset täydellisiä ole.

Lapset ovat yksilöitä kuivaksioppimisen suhteen ja pojat oppivat usein keskimäärin hitaammin säätelemään rakkoa kuin tytöt jne. Jos normaali lapsi on 5-vuotiaana vaipoissa, niin voidaan puhua laiskasta äidistä ehkä mutta 3-vuotias voi vielä huoletta olla vaipoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oltiin kyllä ilman vaippaa mutta ei välttämättä yhtään sen kuivempia. Munkin äiti jaksaa kehuskella miten vaipat jätettiin aikasin mutta tarhan reissareista olen lukenut miten vahingot sattu päivittäin monta kertaa.

Vierailija
24/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suinkaan ole pakottanut häntä isoksi, vaan hän ihan itse esim. alkoi pyyhkimään pissalla käynnin jälkeen, ja haluaa vetää vessan samalla lailla kuin isotkin tekevät. Hän haluaa oppia, minä en häntä painosta oppimaan, mutta kannustan toki.

Osasyy tytön " isouteen" lienee se, että hän on jo kauan ollut isosisko, ja pian hän on isosisko kahdelle pikkuveljelle. Päiväkodissa on ryhmässä jossa muut ovat 1-2v vanhempia, koska turhautui pienempien (joista osa ikätovereita, osa 1-2-vuotiaita) ryhmässä. Tyttö on vaan aina ollut " varhaiskypsä" : puhui todella hyvin jo 1,5-vuotiaana, on pitkä ikäisekseen, ja joka paikassa luullaan vanhemmaksi. Tavallaan se on ärsyttävääkin, koska kun tyttö joskus käyttäytyy kuin ikäisensä (=uhmailee), ihmiset mulkoilevat kun " iso" tyttö käyttäytyy kuin pikkulapsi.

Vähän lähti ajatus rönsyilemään, mutta tulipa selväksi se, että en minä pakota lastani isoksi, vaan hän itse haluaa oppia isojen juttuja, ja on koko ajan ollut ikäisiään edellä kehityksessä.

T:6

Vierailija
25/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulkaa enää tässä vaiheesas vois vähempää kiinnostaa minua tai ketään muutakaan oppiko meidän lapset kuivaksi kun olivat 2v5kk vai 3v1kk. Haloo, puolen vuoden ero??? Älkää nyt olko ihan naurettavia.

Ja sinulle joka sanoit että 3-vuotias on 1-vuotiaaseen nähden iso niin näin minun kannaltani 3-vuotias on lähes yhtä pieni kun 1-vuotias.

Vierailija
26/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ITSE haluaa sen vaipan. Sitä paitsi jossain paperseissa ei pissat tunnu vaikka olis ihan täynnä. Suurta osaa lapsista ei myöskään kiusaa kakkavaipat ollenkaan.

Vierailija
27/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ovat olleet vaipoitta hiukan alle kaksi vuotiaana. Jos se meillä onnistui niin miksi ei muilla.

1. Ajattelen että minun lapset ovat hyvin kehittyneitä ja erittäin fiksuja ja nauttivat siisteydestä.

2. Olen ohjannut heitä oikeanlaisesti koska ovat mielelellään aloittaneet sen pottailun jo yksi vuotiaana, siinä vaiheessa kun oppivat kävelemään.

3. Pakkopottailua ei olla harrastettu, lapsi maktkii mielellään aikuista tai sisaruksia ja tekee tarpeensa pönttöön tai pottaan.

Vierailija
28/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakin päivisin olisi ilman vaippaa. Ainakin lähipiirissä tuntuu että syynä useimmiten on vanhemmat jotka haluavat pitää lapsen ikuisena vauvana tai ovat yksinkertaisesti liian laiskoja; " no kun se kuitenkin pissaa housuun enkä koko ajan jaksa vaihtaa kuivia vaatteita"

Meillä kummatkin tytöt ovat olleet kuivia 2v 2kk ikään mennessä sen enemmän asiaa opettamatta, heille vain on tämä mahdollisuus annettu kun eivät vaippaa halunneet enää laittaa. Nyt nuorempi 2v4kk ja käy itse pytyllä, ei enää halua edes pottaa.

Vierailija
29/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän olet juuri tämä minun lapseni ovat tehneet näin, kaikki muutkin lapset voivat tehdä näin.

Hei, minun lapseni on kävellyt tuetta 9-kuisena, siis KAIKKI muutkin lapset kykenevät tähän, tai muuten heissä on vikaa. Luultavasti heidän vanhempansa myöskin ovat perverssejä kun eivät anna lapsensa kävellä. Omat lapseni ovat myös puhuneet alle vuoden ikäsen, joten kaikki jotka eivät näin tee ovat pohjasakkaa. Tarvittaisiin vaan se vanhempien panostus niin johan pälättäisivät pitkiä lauseita jo alle vuoden ikäsenä.

Et siis ymmärrä sitä tosiasiaa, että lapsissa on eroja, niin fyysisessä kuin henkisessä puolessa?

Vierailija
30/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinulle joka sanoit että 3-vuotias on 1-vuotiaaseen nähden iso niin näin minun kannaltani 3-vuotias on lähes yhtä pieni kun 1-vuotias.

[/quote]

Minun kokemuksellani 1-vuotias on vielä niin pieni, että halusin häntä kotona hoitaa. Sama lapsi oli kuitenkin 3-vuotiaana reipas päiväkotilainen. Ja tämä kyseinen lapsi oppi täysin kuivaksi alle 2-vuotiaana. Ja se oli juttu, joka tuntui tapahtuvan omalla painollaan.

Vierailija
31/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luullu että tää ihmistyyppi on vaan joku av-legenda....

Vierailija
32/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkinnoista sun muista huolimatta kastuisi housut (erityisesti talvella) kahden tunnin välein. Puhumattakaan sohvista, autonpenkeistä ym.

Vierailija
33/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on myös niin, että lapset ovat aiemmin oppineet ja myös monissa muissa maissa tänä päivänäkin oppivat kuivuiksi nuorempina. Eli mistä se johtuu?

Tuo näkökulma, että lapsilta vaaditaan liikaa liian aikaisin, on varmasti monessa yhteydessä ihan totta. Toisaalta on myös todettu, että lapsilta ei vaadita oman ikäkautensa edellyttämiä taitoja vaan lapsia pidetään vauvoina. Esimerkkinä mainitsen äidin, joka edelleen tarjoaa 5-vuotiaalle " vauvalleen" tuttipullosta aamuvellin.

Mutta kuten sanoin, ei haittaa ollenkaan. En usko, että asialla on lapsen elämän ja hyvinvoinnin kannalta mitään merkitystä, luopuiko hän vaivpoista 2- vai 3-vuotiaana.

Vierailija
34/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. kokemusta on.

Vierailija
35/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvokasta saada olla lapsi ja se täytyy tehdä niin, että lapsi kusee ja paskoo alleen, vaikka olisi jo fyysisesti ja henkisesti ihan kypsä käymään potalla.

Mun mielestä on huomattavasti olennaisempiakin asioita, joissa lapsen voi ja pitää saada olla lapsi rauhassa, kuin se, että saa paskoa vaippaan mahdollisimman pitkään.

Esim. lähipiirissä lapsi joka osaa ajaa fillarilla ilman apupyöriä, mutta ei osaa käydä vessassa. Missähän on vika?

Vierailija
36/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää se, miksi ennen muinoin oli tavallista että 1.5-vuotias oli kuiva mutta nyt annetaan beibien olla beibejä ja vaipoissa vielä 4-vuotiaana eikä sitä saa ihmetellä ääneen tai maailma on julma ja kylmä. Siispä ihmettelen mikä on tänä päivänä niin erilaista että lapset ovat myöhempään vaipoissa ja se sallitaan. Uskon, että lapsenkin on mukavampi olla ilman vaippaa joten panostan siisteyskasvatukseen vaikka se välillä rankkaa onkin!

Vierailija
37/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä ei ole mitään pahaa, jos lapsi syö tuttia 3-vuotiaana tai on vaipoissa 5-vuotiaana. Kaikki on niin pehmeetä ja lapsentahtista. Tee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Tätä sanoo neuvolakin. Ei mitään kiirettä, millään.

Vierailija
38/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muitten kakarat oppii kuivaksi, mut mä en tuhlaa rahaa yli 2,5 vuotiaan vaippoihin!!

Vierailija
39/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin taito opitaan vaivattomasti ja nopeasti. Jos tuolloin ei taitoa harjoitella ollenkaan (pottailla, syödä itse, ajeta pyörällä jne..) saattaa olla kovan työn takana oppia kyseinen asia myöhemmin.

Vanhemman tehtävänä on kokeilla aika ajoin olisiko lapsi jo valmis ja mikäli ei, yritetään myöhemmin uudelleen. Yksilöllisiä eroja toki myös on lasten välillä.

Vierailija
40/42 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mun janipetteri oppi kuivaksi alle kolmivuotiaana. Se oikeestaan oppi jo 1,5 -vuotiaana, ja kaikkea mitä mun janipetteri osaa, pitäis muittenkin osata.

Tämä ironisoituna 14/31:n ajatusmaailmasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi