YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja"
YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja". Vuosi vuodelta yhä useampi raskaaksi tuleva suomalaisnainen on ylipainoinen. Ylipaino aiheuttaa komplikaatioita ja vaarantaa myös syntyvän vauvan terveyden.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.
Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.
Ylipaino on oma asiasi,mutta kun siirrät tuon lapselle niin ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos kaksikin eri kätilöä ihasteli, miten hoikka odottaja olin. 170/60.
Sama. 159/48.
Jaa, minut kyllä r aiskasi sairaalassa sairaalloisen ylipainoiset sairaanhoitajat ja kätilö. Itse en ole ylipainoinen. Taitaa olla vaan lääkeuskovaisten ongelma tämä ylipaino, mitä lie kertoo "terveys"alasta.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä nainen painaa enemmän. Miten se on yllätys.
Ei mikään yllätys nykyisin. Normaalisti 160cm pitkä nainen painaa 50kg, mutta 165cm pitkä nainen voi aivan hyvin painaa 150kg.
Eikä reunoille voi laittaa ylimääräistä pönkkää, tuskin keskeltä notkahtaa.
Tännekin sitten eksyi joku ylpeilemään miten kätilöt "ihastelivat" hoikkuutta. Toisessa ketjussa joku ylpeili sillä miten oli "vara" ostaa vauvalle vaippoja ettei lahjaksi tarvitse tuoda. Se on muuten olla varaa tai rahaa johonkin, hitsi että voi yksi sana tai lausekin ärsyttää!
Merkittävän ylipainon haitoista löytyy varmasti faktatietoa kun kuukkeloi. Mutta ajattele ihan järjellä, normaalipainoisen on huomattavasti helpompaa olla raskaana, synnyttää ja hoitaa vauvaa kuin todella ylipainoisen. Artikkelissa ei ollut kyse parista kilosta vaan enemmästä. Toisaalta kauhea lihomisen pelko ei ole lasten saannin kannalta hyvä sekään.
Itse olen aikanaan synnyttänyt Kätilöopistolla enkä siellä kyllä nähnyt kuin tavallisen kokoisia hoitajia ja lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Läskit synnytyskoneet- parempaa kulttuuria.
Saitko hyvätkin orkut tästä aivopierusta?
Mutta kuka sellaista tonnikeijua on pystynyt kiksauttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Pitkä nainen painaa enemmän. Miten se on yllätys.
Jos on jotain kolme metriä pitkä, niin yli 150 kiloa on varmasti ihan ok paino. Näitä vaan tulee kovin harvoin vastaan.
Sanoisin että leikkauspöytä kestää varmasti jos on määritelty 150kg. On niissä varmuusvaraa sen verran eikä vain muutamia kiloja.
Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.
Katselin juuri että tänäkin vuonna menee iso siivu veroista terveydenhoitomaksuihin ja erillisiä sairaalamaksuja. En käytä kyseisiä palveluita ollenkaan, en ole käyttänyt sitten pakollisten kouluterveydenhuoltojen tai työterveystarkistusten (joiden en tiennyt olevan vapaaehtoisia). Kyllä se pharma nimenomaan kuppaa terveitä ja nämä sairaalloiset ovat saamapuolella, usein vielä itsekin työskentelevät kyseiselle laitokselle sen lisäksi että käyttävät niitä palveluita, eli rasite verokirstulle on aikamoinen
Ja satunpa tietämään että lääkeuskovaisilla ei ole myöskään minkäänlaista arkijärkeä tai tietoa käyttämiensä palveluiden hinnasta. Jotkut jopa ylpeilevät dramaattisilla hoidoilla, mitä "joutuvat" käyttämään sen ja tämän asian vuoksi, tai hakevat kyseisestä palvelusta pelkkää huomiota. Ei tuossa palvelussa ole mitään tervettä, koskaan ollutkaan, pelkkää riistoa r aiskaamista kuppaamista ja myrkyttämistä
Vierailija kirjoitti:
Tännekin sitten eksyi joku ylpeilemään miten kätilöt "ihastelivat" hoikkuutta. Toisessa ketjussa joku ylpeili sillä miten oli "vara" ostaa vauvalle vaippoja ettei lahjaksi tarvitse tuoda. Se on muuten olla varaa tai rahaa johonkin, hitsi että voi yksi sana tai lausekin ärsyttää!
Merkittävän ylipainon haitoista löytyy varmasti faktatietoa kun kuukkeloi. Mutta ajattele ihan järjellä, normaalipainoisen on huomattavasti helpompaa olla raskaana, synnyttää ja hoitaa vauvaa kuin todella ylipainoisen. Artikkelissa ei ollut kyse parista kilosta vaan enemmästä. Toisaalta kauhea lihomisen pelko ei ole lasten saannin kannalta hyvä sekään.
Itse olen aikanaan synnyttänyt Kätilöopistolla enkä siellä kyllä nähnyt kuin tavallisen kokoisia hoitajia ja lääkäreitä.
Sairaalloinen ylipaino onkin aika uusi ongelma ja se muuten korostuu näissä sairaalapiireissä sekä tekijä- että vastaanottajapuolella. Lääkäreissäkin on sairaalloisen ylipainoisia, sairaanhoitajista puhumattakaan. Opiskelin samassa oppilaitoksessa missä näitä koulutettiin ja kiinnitin ihan huomiota, että mitenkäs tämä yksi linja on näin pullea
Silloin kun minä olin nuori niin "lihava" oli sellainen lapsi, jolla oli ehkä hieman paksumpi iho kuin muilla, silti ihan ihmisen muotoinen. Nykyään nämä ovat ihan tynnyreitä siinä korkeakouluiässä
Vierailija kirjoitti:
Miehet saa olla läskejä naiset ei. Miesten lihavuus ei vaikuta lapsen terveyteen
T: mies bmi 40
Miehen terveys, kunto ja ikä vaikuttaa myös lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin viime keväänä kaksoset ja kävin raskauden vuoksi monta kertaa riskikontrollissa. Usein aulassa näkyi samaan aikaan TODELLA lihavia odottajia. Lähtökohtaisesti olen itsekin sitä mieltä että tehköön jokainen omalla kehollaan mitä haluaa, mutta silloin kyllä mietin että miten ihmeessä noiden kilojen kanssa jaksaa esim leikkiä vauvan tai taaperon kanssa kun ei meinaa mahtua edes tuoliin tai päästä siitä ylös.
Ja kyllä, myös minulle kätilö kommentoi synnytyksen jälkeen, että olen niin hoikka että kohtu on todella helppo palpoida vatsan päältä. Ironista on että oma bmi on n.22-23, ei siis hoikka todellakaan. Normaalipainoisia ei vaan enää tunnisteta
Hyvä vaan että lapsia syntyy vähemmän!
Hyvä vaan että lapsia syntyy vähemmän!
Onhan se ihan kiva tehdä töitä 90-vuotiaana kun eläke ja sosiaali palvelut on lakkauttu rahoituspohjan kuihduttua.
Ja ne harvat jotka pääsee hoitoon, heitä palvelee robotit - "Biip-boop, tässä on eutanasia lääkkeesi." "Biip-boop, en tunnista komentoa 'Älä perkele en halua kuolla!" "Biip-boop, avaa suu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.
Kansanterveydestä viis, kunhan on verot maksettu. Hyvä linja.
Oikein huokuu tästä ketjusta huoli ihmisten-ja kansanterveydestä. Kyllä. Ihan hyvää hyvyyttä vaan kauhistellaan toisten painoa...eiku...
Tämä on hyvän mielen ketju : )