Miksi kiusaaja kiusaa?
Näin pahimman kiusaajani viime viikolla kaupassa ja pisti ajattelemaan. Miksi hän käyttäytyi aikanaan minua kohtaan niin? Olin tuolloin teini-iässä. Kiusaamisesta aikaa 15 vuotta ja asia nousi pintaan kiusaajan nähtyäni. Hän oli oman perheensä kanssa ja minä omani.
Kommentit (101)
Koska he voivat kiusata.
Ei siihen mitään sen erikoisempaa tarvitse olla ja kiusatuksi voi joutua kuka tahansa.
Kiusaamisesta puhuminen on harhaanjohtavaa, sanana kiusaaminen vähättelee toimintaa ja seurauksia.
Kyse on väkivallasta, joka on kaikissa muodoissaan rikos.
Mä olin ajoittain kiusaaja, valitettavasti. Minun kiusaamisen syy näin jälkeenpäin ajatellen oli pitkälti ADHD, joka kuitenkin todettiin vasta aikuisena. Oli aina levoton olo, aina oli tylsää. Täytyi jotenkin purkaa lliikoja energioita ja koulu pulpetissa istumisineen tarjosi siihen huonosti mahdollisuuksia. Nämä liiat höyryt aiheutti jatkuvan "vitutuksen", jota sitten purin ongelmakäytöksiin kuten tihutöiden tekemiseen, kepposteluihin ja valitettavasti sopivan uhrin kohdalle osuessa myös kiusaamiseen.
Jos multa olisi silloin lapsena kysynyt miksi kiusaan, olisin luultavasti sanonut vain, että "kun tuo X on ärsyttävä" tai jotain, koska en itsekään tiedostanut mitä tein kunnolla. Olin levoton ja ärsyyntynyt ja menin vain impulssien perässä kuin joku eläin, purin olojani ympärilläni oleviin ihmisiin. Niin koulussa kuin kotona, jossa pikkuveli sai osakseen paskaa kohtelua usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on määrin peto, joka se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä tahansa ja myös tappaa heitä. Esim emo poikasensa.
Ihmisiltä tuntuu tämä unohtuvan, että ihminen on eläin ja elän maailmassa vallitsee viidakon lait, vahvat voittaa ja heikot häviää. Itse keksinämme ideologiat ei poista sitä miten luonto on tarkoittanut asioiden olevan.
Itse en ajattele että niinkään olisi tarkoittanut, ei luonto tarkoita mitään tai pyri mihinkään tiettyyn tulokseen. Kyllä sekin on luontoa, että ihmiselle on kehittynyt korkeampia aivotoimintoja, joilla eläimellisiä viettejä voi osin hallita, eikä aina kumauta nuijalla jos joku tyyppi ärsyttää, råiskaa jos tekee mieli naista tms.
Mutta lapsilla nuo korkeammat aivotoiminnot on vielä osin kehittymättömiä ja tosiaan, siellä vallitsee melko pitkälle viidakon lait. Siksi aikuisten pitäisi aina ottaa se vastuu, ettei kiusaamista yms. haitallista laumakäytöstä pääse tapahtumaan.
Jeesustelijat äänessä. Tämä palsta on suurimmaksi osaksi kiusaavia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on määrin peto, joka se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä tahansa ja myös tappaa heitä. Esim emo poikasensa.
Ihmisiltä tuntuu tämä unohtuvan, että ihminen on eläin ja elän maailmassa vallitsee viidakon lait, vahvat voittaa ja heikot häviää. Itse keksinämme ideologiat ei poista sitä miten luonto on tarkoittanut asioiden olevan.
Tämä on asetelmaltaan totta, mutta nykyinen tilanne on hieman nurinkurinen ja on saanut huomata mm. että nykyään monet pahimmista somekiusaajista ovat niitä kaikkein surkeimpia rääpäleitä livenä nähdessä. Ainoastaan teknologia sallii heidän olla jollain valtatripillä virtuaalimaailmassa. Ainakin siihen saakka kunnes heidän identiteettinsä paljastuu väärällä ihmiselle.
Juuri näin! Ja kun totuus tulee julki, paljastuvat nämä taparikolliseksi, päihdeongelmaiseksi rupusakiksi, jotka elävät jossain pskaisessa läävässä ja hankkivat elantonsa huijaamalla muilta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajille pitää tarjoilla heidän omaa lääkettään ja tuoda kiusaaminen julki.
Pahan tekijät kehittyvät jonkun tehdessä heille pahaa ensin. Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Jos itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea muuttaa myöhemmin. Epävakaat perheolot on kuin bensaa liekkeihin.
Miksi kaikki sanovat olevansa koulukiusattuja mutta kukaan ei sano olevansa koulukiusaaja?
Voi purkaa huonoa oloaan muihin kiusaamalla. Tai sitten on kyse tuosta valta asema pyrkimyksistä, miten kiusaamalla vahvistetaan omaa asemaa. Voi olla myös sadistisia piirteitä ja saa nautintoa muitten kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki sanovat olevansa koulukiusattuja mutta kukaan ei sano olevansa koulukiusaaja?
Koulukiusaamisesta puhuminen on lopetettava. Puhumalla vain koulukiusaamisesta me muut pesemme kädet kiusaamisesta ja vastuu jää yksin kouluille. Kiusaamista on vapaa-ajalla, harrastuksissa, työpaikoilla, jne.
T kiusattu ja kiusaaja
Vierailija kirjoitti:
Voi purkaa huonoa oloaan muihin kiusaamalla. Tai sitten on kyse tuosta valta asema pyrkimyksistä, miten kiusaamalla vahvistetaan omaa asemaa. Voi olla myös sadistisia piirteitä ja saa nautintoa muitten kiusaamisesta.
Samaa mieltä. Tuo valtapyrkimys on yleensä vaistomainen, ei lapsi välttämättä todellakaan tiedosta ajatuksen tasolla haluavansa valtaa tai asemaa. Mutta kun katsoo esim. dokumentteja muiden kädellisten laumoista, tajuaa että sieltä kaukaa se tulee se laumakäytös, jossa osa yksilöistä on dominoivia ja alkaa pyrkiä jo nuoresta johtavaan asemaan laumassa, joka sitten myöhemmin saa paremmin ruokaa ja parittelukumppaneita. Helpoin keino nousta itse hierarkiassa ylös on painaa toisia alas.
Ei se johtunut adhd:stä. Haluat vaan paeta vastuuta ja ulkoistaa asian sen sijaan että kohtaisit pimeän puolesi.
Toteuttavat alhaista luontoaan. Väkivaltaisia valehtelijoita kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on asetelmaltaan totta, mutta nykyinen tilanne on hieman nurinkurinen ja on saanut huomata mm. että nykyään monet pahimmista somekiusaajista ovat niitä kaikkein surkeimpia rääpäleitä livenä nähdessä. Ainoastaan teknologia sallii heidän olla jollain valtatripillä virtuaalimaailmassa. Ainakin siihen saakka kunnes heidän identiteettinsä paljastuu väärällä ihmiselle.
Juuri näin! Ja kun totuus tulee julki, paljastuvat nämä taparikolliseksi, päihdeongelmaiseksi rupusakiksi, jotka elävät jossain pskaisessa läävässä ja hankkivat elantonsa huijaamalla muilta rahaa.
Niitä kiusaajia on eri tyyppiä. Omani olivat koulun suosittuja tyttöjä, hyviä koulussa ja ns. hyvistä perheistä. 2 julminta pääkiusaajaa oli, jotka mm. rekrytoivat luokan poikia tekemään likaisen työn eli itse fyysisen rökittämisen, repun tai pyörän riistämisen minulta tms. Toinen näistä on nykyään lääkäri ja toinen on johtavassa asemassa konsulttiyrityksessä, naiselle erittäin harvinaisessa asemassa. En tiedä onko vielä kiusaajan luontoa vai ovatko jo (toivottavasti) kasvaneet siitä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ajoittain kiusaaja, valitettavasti. Minun kiusaamisen syy näin jälkeenpäin ajatellen oli pitkälti ADHD, joka kuitenkin todettiin vasta aikuisena. Oli aina levoton olo, aina oli tylsää. Täytyi jotenkin purkaa lliikoja energioita ja koulu pulpetissa istumisineen tarjosi siihen huonosti mahdollisuuksia. Nämä liiat höyryt aiheutti jatkuvan "vitutuksen", jota sitten purin ongelmakäytöksiin kuten tihutöiden tekemiseen, kepposteluihin ja valitettavasti sopivan uhrin kohdalle osuessa myös kiusaamiseen.
Jos multa olisi silloin lapsena kysynyt miksi kiusaan, olisin luultavasti sanonut vain, että "kun tuo X on ärsyttävä" tai jotain, koska en itsekään tiedostanut mitä tein kunnolla. Olin levoton ja ärsyyntynyt ja menin vain impulssien perässä kuin joku eläin, purin olojani ympärilläni oleviin ihmisiin. Niin koulussa kuin kotona, jossa pikkuveli sai osakseen paskaa kohtelua usein.
Ei se johtunut adhd:stä. Haluat vaan paeta vastuuta ja ulkoistaa asian sen sijaan että kohtaisit pimeän puolesi.
Psykopaatit rääkkäävät lapsena eläimiä, isona ihmisiä (ja jotkut edelleen myös eläimiä). Maine ja status ovat niin tärkeää, että omia saavutuksia liioitellaan ja esiinnytään netissä tärkeinä. Valehtelu tulee luonnostaan, samoin väkivalta, jos oma asema on uhattuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen käsitellyt sitä pimeää puolta kyllä terapiassakin pitkään, eli siitä ei ole kyse. Eikä adhd edes ole mitenkään ulkoinen, se on osa minua. Kyllä, olen nykyään sitä mieltä, että silloin lapsena minulla ei ollut keinoja toimia muuten kuin silloin toimin. Aikuisten olisi pitänyt se huomata ja siihen puuttua, koska minulta puuttui kyvyt ja taidot. Ymmärrän myös, että se mitä tein oli täysin väärin, ja että kiusattujen kärsimys paljon pahempaa kuin ne minun levottomuuteni ja ärtyisyyteni joista käsin kiusasin. Silloin lapsena en ymmärtänyt. En juurikaan edes ajatellut mitään, sen kun menin vaan impulssieni mukaan, kohelsin vaan.
Sitä mitä silloin tein, en voi muuttaa vaikka ymmärränkin nyt että se oli väärin. Siksi olen keskittynyt aikuisena opettelemaan mm. tunnesäätelyä, impulsiivisuuden hallintaa, vihan hallintaa yms, niin että en enää olisi kenellekään kiusaaja.
Pitäisi tutkia kiusaajien koko elämää enemmän. Olen tavannut useita ihmisiä jotka kiusaavat läpi koko elämänsä, eivät vain lapsuudessa tai nuoruudessa. Näistä suurin osa hyvin toimeentulevia, koulutettuja ja ulkoisesti pärjääviä. Persoonassa on jotain miksi toisten alas painaminen ja halveksunta tuottaa nautintoa. Osalla näyttää olevan perittyä tai kotoa opittua.
Oletusarvoisesti kiusaamisen kohteeksi joutuvat sellaiset jotka uskovat hyvää kanssaihmisistä, luottavat ystävälliseen ulkokuoreen, arvatenkin tulevat muutoinkin helposti huijatuksi. Tätä sopisi oikeastaan tutkia, että miten korreloi kiusatuksi tuleminen ja huijauksen kohteeksi joutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ajattele että niinkään olisi tarkoittanut, ei luonto tarkoita mitään tai pyri mihinkään tiettyyn tulokseen. Kyllä sekin on luontoa, että ihmiselle on kehittynyt korkeampia aivotoimintoja, joilla eläimellisiä viettejä voi osin hallita, eikä aina kumauta nuijalla jos joku tyyppi ärsyttää, råiskaa jos tekee mieli naista tms.
Mutta lapsilla nuo korkeammat aivotoiminnot on vielä osin kehittymättömiä ja tosiaan, siellä vallitsee melko pitkälle viidakon lait. Siksi aikuisten pitäisi aina ottaa se vastuu, ettei kiusaamista yms. haitallista laumakäytöstä pääse tapahtumaan.
Se tuntuu kanssa usein unohtuvan että olemme laumaeläimiä. Jos potkaisisi kaikki muut, hahhaa, rotkon pohjalle ja olisi iso mahtava voittaja, niin voisi tulla vähän orpo olo.
Kyllä.
Oli paha olla 5-10 vuotias jota kiusattiin.
Sitten kasvoin isommaksi kuin muut ja oli mahtava olla kiusaaja 11-15 vuotiaana. Sitten jäi ihan luonnostaan henkisen kasvun myötä pois.