IS: Oikeuden mukaan lääkäri ei ollut vastuussa tytön kuolemasta, vaikka hän diagnosoi potilaan oireet väärin.
Pohjois-Savon käräjäoikeuden mukaan savolaisessa terveyskeskuksessa työskennellyt lääkäri syyllistyi tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen.
Kovista pääkivuista kärsinyt 14-vuotias tyttö kuoli äidin silmien edessä.
Lääkärille 20 päiväsakkoa.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CRP ei nouse virusinfektiossa. Aivokalvontulehdukse voi aiheuttaa myös virus. Uutisesta ei selviä, oliko kyseessä virus- vai bakteeri-infektio.
Nuoren perusterveen aivokalvontulehdus saattaa tulla kerran koko lääkärinuralla vastaan. Migreenejä tulee vastaan samassa potilasryhmässä varmaan satoja, ellei tuhansia. Lääkäri teki virheen, mutta erittäin ymmärrettävän virheen.
Ei se CRP nouse bakteeri-infektiossakaan kuin 1-2 päivän viiveellä, ei välttämättä silloinkaan kovin paljoa. Tottahan tämä bakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus oli, ei virusaivokalvontulehdukseen kuole.
Verikokeet ottamalla selviää myös leukosyytit, jotka nousevat heti. Joten lääkärin olisi pitänyt niskajäykkyyden ja lämpöilyn vuoksi ottaa verikokeet. Perustutkimus aina kun poissuljetaan infektion mahdollisuus. Ja joidenkin virusten aiheuttamiin aivokalvontulehduksiin on lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssaan sairastunut 8-vuotias torniolaistyttö lähetettiin lääkäristä kotiin. Kuoli siellä tunnissa. Ei rikosta.
Ja taas lynkataan lääkäreitä ilman että tuossa kerrotaan, mitä lääkäri teki väärin. Influenssa on normaali tauti, jota yleensä sairastetaan kotona. Millähän asiantuntemuksella ihmiset täällä kritisoivat? On ihan itsestään selvää, että terveydenhuolto romahtaisi, jos kaikki influenssapotilaat otettaisiin sairaalaan ihan varmuuden vuoksi.
Kyseinen tyttöhän ei ollut tavanomainen influenssapotilas, vaan Suomen ensimmäinen sikainfluenssaan (H1N1) menehtynyt. Sikainfluenssaanhan oli olemassa lääkkeet, mutta silti siihen suhtauduttiin alussa aivan toisin kuin koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä ja sen oireista ei voi kyllä erehtyä. Käsittääkseni aivokalvontulehduksessa on paljon muitakin migreeniin kuulumattomia oireita.
Kun vähän googlesta vilkaisee niin huomaa että noita tapauksia missä aivokalvontulehdus diagnosoidaan väärin migreeniksi löytyy pilvinpimein. Luulen että sinun "kyökkilääkärin" arviosi ei välttämättä ole kovinkaan kohdillaan.
Opiskelin Englannissa parikyt vuotta sitten ja siellä oli yo:n seinillä aivokalvontulehduksesta varoittavat julisteet, joissa listattiin oireita. Eipä ainakaan niiden perusteella voisi migreeniin sekoittaa.
.. ja siitä huolimatta sekoitetaan, jatkuvasti. Kaikillahan ei ole kaikki oireita, kai sinä sen tiedät? Tässäkin oli ilmeisesti vain päänsärkyä ja oksentelua, eikä esimerkiksi kuumetta joka sekin on tyyppioire.
Serppi ja verenkuva olisi antanut viitteitä siitä, kannattaako potilas lähettää reseptin kanssa kotiin, vai ottaa valvontaan silmän alle päivystyksellisesti.
Lääkäri oli kaksi vuotta sitten valmistunut ja 14-v tyttö kertoi sairastavansa migreeniä. Tavalliset taudit ovat tavallisia, ehkä pari vuotta aikaisemmin valmistunut lääkäri ei osannut muuta ajatella, että noin nuorella vakavampaa olisi. Sitähän emme tiedä, mitä todellisuudessa vastaanottotilanteessa on tapahtunut. Tyttö on saattanut sanoa, että tämä on aivan samanlaista, kuin se häenn aiempi migreeninsä. Lehtijutussa ei kerrota, oliko tytöllä kuumetta tai verenpurkaumia iholla, niskajäykkyydestä ei myöskään mainintaa. Nämä saattavat kuitenkin sairauskertomukseen olla merkittynä.
Jutussa sanottiin myös, että tytön sairaus oli niin pitkällä, että hän olisi todennäköisesti kuollut siihen, vaikka hoito olisi aloitettu heti.
On niitäkin nuoria, jotka pelkäävät verikokeita niin paljon, että kertakaikkiaan kieltäytyvät niistä. Tämäkin voi olla syy sille, miksi tulehdusarvoja ei tutkittu.
Sitä ihmettelen, että toinen lehti uutisoi lääkärin valmistuneen kaksi vuotta sitten ja toinen lehti kertoo hänen puolestaan olleen ylilääkärin asemassa. Tämähän on mahdoton yhtälö.
Kiinnitin myös huomiota tuohon, että olisi 2v sitten valmistunut ja ylilääkäri, ei ole mahdollista. Onkohan siinä tarkoitettu että erikoistumisensa saanut valmiiksi 2v sitten, tyyppihän taisi olla n. kolmekymppinen. Se olisi mahdollista, jos on aikamoisessa putkessa edennyt. Yleensä ylilääkärit ovat aika paljon kokeneempia, että onkohan lehdistöllä nyt joku termi pahasti mennyt sekaisin.
Kyllä niitä neli-viisikymppisenä lääkiksen aloittaneitakin on, eli tuo kolmenkympin ikä ei nyt vaan kerro kokemuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri joutuu ammattinsa puolesta kantamaan ihmisten vihan sairastumisesta ja kuolemasta.
Suomalaiset ovat nykyään niin epäkypsiä ja kiittämättömiä. Syöpä on lääkäreiden vika. Kuppa on lääkäreiden vika. Masennus on lääkäreiden vika. Mikään ei kelpaa, vaikka toinen tekisi kaikkensa auttaakseen potilasta. Ja jos tulee pienikin virhearvio, viedään juttua heti viranomaisille, someen, iltapäivälehteen ja halutaan murskata toinen.
Ennen vanhaan oltiin tyytyväisiä, kun joku edes yritti auttaa.
Minä, minä, minä.
Entisaikaan tosiaan lääkärit tutki ja otti kokeita ja yritti auttaa. Nykyään ne ei tee muuta kuin heiluttaa päätään, kirjaa ohjeet ja sitten katsellaan.
Entisaikaan potilaan uskoivat lääkärin tutkimuksiin ja tämän tekemään diagnoosiin. Nykyään tälläkin palstalla kehotetaan lääkärissä VAATIMAAN sitä sun tätä. Käsketään mennä lääkärille mukanaan nestistä tulostettu artikkeli jostain harvinaissairaudesta, joka ei välttämättä ede ole lääketieteellisesti luotettavalta sivustolta, eivätkä oireet lääkärin mukaan sellaiseen sovi. Monilla potilailla on valmiiksi googletettu diagnoosi, kun he menevät lääkärille. Ja sitten petytään, kun melanoomaksi epäily ihomuutos onkin lääkärin silmiin ihan vain tavallinen molluska. Halutaan jo aikaa varatessa vain rautainfuusiota, ennen kuin on edes kerrottu mitkä ovat oireet ja selvitelty lääkärin toimesta, mitä tutkitaan ja mitä hoidetaan. On mennyt potilaan ja lääkärin roolit sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri joutuu ammattinsa puolesta kantamaan ihmisten vihan sairastumisesta ja kuolemasta.
Suomalaiset ovat nykyään niin epäkypsiä ja kiittämättömiä. Syöpä on lääkäreiden vika. Kuppa on lääkäreiden vika. Masennus on lääkäreiden vika. Mikään ei kelpaa, vaikka toinen tekisi kaikkensa auttaakseen potilasta. Ja jos tulee pienikin virhearvio, viedään juttua heti viranomaisille, someen, iltapäivälehteen ja halutaan murskata toinen.
Ennen vanhaan oltiin tyytyväisiä, kun joku edes yritti auttaa.
Minä, minä, minä.
Entisaikaan tosiaan lääkärit tutki ja otti kokeita ja yritti auttaa. Nykyään ne ei tee muuta kuin heiluttaa päätään, kirjaa ohjeet ja sitten katsellaan.
Kyllä. Vaikuttaa, että lääkärit ovat kadottaneet pätevyytensä. Onko nämä niitä ulkomailla opiskelleita? Kunnon lääkärit ajantasaisella tietämyksellä ja pätevyydellä tuntuu olevan yksityisten palkkalistoilla, kokemuksesta. Valitettavasti.
Edelliselle kommentoijalle sanon, että onko hän itse lääkäri, kun tuntuu tietävän, että lääkärit vain heiluttelevat päätään ja hän itse osaisi hoitaa kaikki sairaudet ja tietää niiden etenemisen sekä tarvittavat toimenpiteet.
Eivät ole ulkomailla opiskelleita, vaan toimimattoman terveydenhuollon orjia. Miksi luulet, että yksityisellä on paremmin? Olisikohan se, että yksityisellä voi päättää oman työmääränsä, potilasaikojen pituudet sekä potilaiden määrän, joten voi rauhassa perehtyä jokaiseen potilaaseen yksilöllisesti ja pohtia hoitomuotoja laajemmin. Liukuhihnaterkkarissa tuohon ei ole aikaa ja se kiristävä tekijä on työnantaja ja resurssit. Yksityiselle lähdetään, koska kuppi menee nurin ja haluaa tehdä mahdollisimman hyvää työtä. Yksityisellä ollaan myös yrittäjiä, joten siihen kaikilla ei ole hinkua ja saattavat jäädä sinne kunnalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että joku kuolee mutta täytyy muistaa se että lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä.
Pitää muistaa että ihminen on elävä olento eikä joku mekaaninen laite. Laite kun vilkuttaa jotakin valoa, tarkoittaa se että vika on tietyssä paikkaa, ihmisellä se ei ole aina niin suoraviivaista. Laitteeseen kun vaihtaa osan, vika loppuu, ihmisellä se ei mene aina niin. Joka ikisessä toimenpiteessä voi tapahtua jokin komplikaatio, sillä ihmisten anatomia ja fysiologia ovat kaikilla erilaiset. Samoja oireita voi aiheuttaa monta erilaista sairautta tai tilaa, lääketiede ei ole kovin yksinkertaista.
Ei se laitteillakaan aina niin suoraviivaista ole. Vika saattaa korjaantua tai sitten ei. Joskus pitää vaihtaa kasa muitakin osia kuin se vikaantunut. Joskus vikaa ei löydä millään ja joskus vika korjaantuu kun käyttää vähän kantta auki.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lääkäri mutta olisin ensimmäisenä varmistanut tulehdusarvot. Näin minulle on tehty pienemmistäkin oireista.
Mitäs olisit seuraavaksi tehnyt A) jos tulehdusarvot olisivat normaalit B) jos ne olisivat olleet koholla?
Vierailija kirjoitti:
Ei olis tunkua lääkärin ammattiin jos potilaan kuoleman jälkeen lääkäri pistettäisiin vankilaan. Miettikää nyt hei vähän.
No tämä. Nytkin väistellään potilaita, joista voi tulla hankaluuksia juuri tällaisten oikeustapausten vuoksi. Lääkärit tekevät virheitä, kuten muutkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että joku kuolee mutta täytyy muistaa se että lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä.
Tuossakin todettiin, että aivokalvontulehdus oli lääkärikäynnillä edennyt jo niin pitkälle, ettei tyttö olisi siitä välttämättä selvinnyt, vaikka hoito olisi aloitettu heti. Ei tämä nyt mikään kuolemantuottamus lääkärin taholta ollut, joku bakteeri sen tytön tappoi, ei lääkäri.
Tätä perustelua käytetään hyvin usein muka lieventävänä asianhaarana. Ei se olettamus lääkärin tekemää virhettä poista. Ärsyttävää on myös se kuumeen kysely, ei voi olla tulehdusta muka ilman kuumetta. Kaksi kertaa olen sairastanut kuumeettoman keuhkokuumeen ja toisella kerralla piti anella että ottaa verikokeet ja keuhkokuvan, kun tunnistin oireeni. Sitten on lääkäri että oho, siellähän onkin keuhkokuume..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CRP ei nouse virusinfektiossa. Aivokalvontulehdukse voi aiheuttaa myös virus. Uutisesta ei selviä, oliko kyseessä virus- vai bakteeri-infektio.
Nuoren perusterveen aivokalvontulehdus saattaa tulla kerran koko lääkärinuralla vastaan. Migreenejä tulee vastaan samassa potilasryhmässä varmaan satoja, ellei tuhansia. Lääkäri teki virheen, mutta erittäin ymmärrettävän virheen.
Ei se CRP nouse bakteeri-infektiossakaan kuin 1-2 päivän viiveellä, ei välttämättä silloinkaan kovin paljoa. Tottahan tämä bakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus oli, ei virusaivokalvontulehdukseen kuole.
Ei virusperäiseen meningiittiin kuoleminen mitenkään ainutlaatuista ole. Länsi niilin viruksen aiheuttamaan meningiittin kuolee jopa joka kymmenes tartunnan saanut ja melkein puolelle jää pysyviä vaurioita.
Herpesviruksen aiheuttamassa aivokalvontulehduksessakin kuolleisuus lasketaan prosenteissa eikä promilleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on käsittämätöntä ja järkyttävää, kaikkinensa.
Olen itse todennut, että sairastuttua itse tai lapsi, on itse lähinnä googleteltava osuvin diagnoosi ja mennä itse tämän vakavimman mahdollisen ajatuksen kanssa lääkärin puheille. Silloin on otettu vakavasti, kumma kyllä. Tarkoitan, että on tehty verikokeet jne. Jos on mennyt muiden armoille, on yleensä vaan levitelty käsiä. Eihän tämän näin pitäisi kuitenkaan olla, kyllähän lääkäreiden pitäisi itse ymmärtää diagnosoida potilas oikein ja ottaa vakavasti oireet ?
Itse pitää olla aktiivinen ja ottaa selvää asioista. Ulkomaanmatkan jälkeen sairastuin ja oireina ripulia ja oksentelua. Kävin työterveydessä, kun kesken työpäivän oli pakko lahteä. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että olen ahdistunut ja stressaantunut ja minua varmaankin kiusataan töissä, josta vatsaoireet johtuvat. Ei ottanut ulkomaanmatkaa Turkkiin tosissaan eikä sitä, että mikään ei pysynyt sisällä. Saikulle siis. Saikun jälkeen menin yksityiselle, kun oireet eivät hellittäneet, ja siellä lääkäri sanoi olevan norokausi, joten varmasti on noro. Ei ottanut huomioon kertomaani matkaa, oireiden vakavuutta ja sairauden kestoa. Olin varmaan vaikein ihminen ikinä, kun jankkasin että haluan bakteeritestauksen. Sain purkit ja vein labraan, väliin tuli pyhiä, jonka jälkeen soittoaika. Puhelimessa lääkäri nauroi, että oikeassa taisin olla Turkin tuliaisen suhteen, kampylobakteeri, jota testiasteikossa maksimit ja olivat vielä testanneet, että monelle antibiootille resistentti. Resepti apteekkiin ja toipumaan. Tuossa kohtaa olin päivittäin oksentanut ja ripuloinut liki kolme viikkoa ja kunto aika huono. En silti vihaa lääkäreitä. Tuossa nyt meni ihan kaikki pieleen.
Työterveyslääkäreillä ei nyt ole osaamista mihinkään asiaan omankaan kokemukseni mukaan. -t. lääkäri itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin todettiin, että aivokalvontulehdus oli lääkärikäynnillä edennyt jo niin pitkälle, ettei tyttö olisi siitä välttämättä selvinnyt, vaikka hoito olisi aloitettu heti. Ei tämä nyt mikään kuolemantuottamus lääkärin taholta ollut, joku bakteeri sen tytön tappoi, ei lääkäri.
Tätä perustelua käytetään hyvin usein muka lieventävänä asianhaarana. Ei se olettamus lääkärin tekemää virhettä poista. Ärsyttävää on myös se kuumeen kysely, ei voi olla tulehdusta muka ilman kuumetta. Kaksi kertaa olen sairastanut kuumeettoman keuhkokuumeen ja toisella kerralla piti anella että ottaa verikokeet ja keuhkokuvan, kun tunnistin oireeni. Sitten on lääkäri että oho, siellähän onkin keuhkokuume..
Ei poista virhettä, mutta kuolemantuottamuksesta ei voi tuomita jos ei lopputulos olisi huolellisesti toimimallakaan ollut todennäköisesti erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä ja sen oireista ei voi kyllä erehtyä. Käsittääkseni aivokalvontulehduksessa on paljon muitakin migreeniin kuulumattomia oireita.
Kun vähän googlesta vilkaisee niin huomaa että noita tapauksia missä aivokalvontulehdus diagnosoidaan väärin migreeniksi löytyy pilvinpimein. Luulen että sinun "kyökkilääkärin" arviosi ei välttämättä ole kovinkaan kohdillaan.
Opiskelin Englannissa parikyt vuotta sitten ja siellä oli yo:n seinillä aivokalvontulehduksesta varoittavat julisteet, joissa listattiin oireita. Eipä ainakaan niiden perusteella voisi migreeniin sekoittaa.
.. ja siitä huolimatta sekoitetaan, jatkuvasti. Kaikillahan ei ole kaikki oireita, kai sinä sen tiedät? Tässäkin oli ilmeisesti vain päänsärkyä ja oksentelua, eikä esimerkiksi kuumetta joka sekin on tyyppioire.
Serppi ja verenkuva olisi antanut viitteitä siitä, kannattaako potilas lähettää reseptin kanssa kotiin, vai ottaa valvontaan silmän alle päivystyksellisesti.
Ko. sairaalassa ei ole labraa yöaikaan, joten verenkuva ei onnistu. CRP voidaan tehdä pikatestinä päivystyksessä, se nousee infektiossa viiveellä, joten siitä ei aina ole mitään hyötyä.
Kerro missä päivystävässä sairaalassa ei ole labraa yöaikaan? On nimittäin niin erikoinen väite, ettei ihan heti tunnu uskottavalta.
Kyseessä Iisalmen aluesairaala, yöpäivystys on tk-tasoinen yleislääkäripäivystys. Suomessa on sellaisiakin sairaaloita, jossa hoitajat eivät osaa edes haavaa hoitaa tai tippaa laittaa.
Sullapa on vanhentunutta tietoa.
Täällä on nykyään uusi, hieno sairaala. Yöpäivystyksessä on röntgen auki, tarvittaessa ottavat myös laboratorionäytteitä. Kerran olen yö aikaan joutunut menemään päivystykseen ja hyvää palvelua sain.
T. Iisalmelainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poista virhettä, mutta kuolemantuottamuksesta ei voi tuomita jos ei lopputulos olisi huolellisesti toimimallakaan ollut todennäköisesti erilainen.
Se menee niinpäin, että ei ollut varmuutta, olisiko ollut erilainen tulos, todennäköisyyksistä ei puhuttu mitään. Varmaa on vain se, että lääkärin olisi pitänyt toimia toisin.
Kyseessä oli bakteeriperäinen aivokalvontulehdus, kertoo Lääkärilehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa että ihminen on elävä olento eikä joku mekaaninen laite. Laite kun vilkuttaa jotakin valoa, tarkoittaa se että vika on tietyssä paikkaa, ihmisellä se ei ole aina niin suoraviivaista. Laitteeseen kun vaihtaa osan, vika loppuu, ihmisellä se ei mene aina niin. Joka ikisessä toimenpiteessä voi tapahtua jokin komplikaatio, sillä ihmisten anatomia ja fysiologia ovat kaikilla erilaiset. Samoja oireita voi aiheuttaa monta erilaista sairautta tai tilaa, lääketiede ei ole kovin yksinkertaista.
Ja pitää määrätä potilaasta otettavaksi CRP- verikoe eli tulehdusarvo. Ei ois ollut iso juttu, kun lapsella oli erittäin kova päänsärky, niin siinä oli indikaatio verikokeella. Saat olla, että jatkossa tämä lääkäri muistaa sen otatuttaa. Lapsi on menetetty ja lääkäri jatkaa eteenpäin.
Mitä opimme tästä? Teini-ikäisen tytön äidin olisi pitänyt olla koko ajan paikalla. Mutta ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ju ma lau ta, miten Suomessa voi nykyisin terve lapsi kuolla johonkin auvokalvontulehdukseen vain siksi, että lääkäri ei viitsinyt tutkia?
Miten vanhemmat voivat tämän hyväksyä?
Lapset saa syntyä matkalla sairaalaan ja diagnoosit on mitä sattuu.
Ihan tanan väärin!
En ymmärrä tuota "lapset saa syntyä matkalla sairaalaan". Eihän se ole mitenkään lääkäreiden vika jos lapsi päättää äkisti syntyä eikä nainen ehdi sairaalaan ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lääkäri mutta olisin ensimmäisenä varmistanut tulehdusarvot. Näin minulle on tehty pienemmistäkin oireista.
Mitäs olisit seuraavaksi tehnyt A) jos tulehdusarvot olisivat normaalit B) jos ne olisivat olleet koholla?
Ihan selvää maalaisjärkeilyä; jos arvot ovat koholla ja oireet juurikin päässä, silloin päänseutu kuvataan. -eri
Hey google, pls cure my cancer.