IS: Oikeuden mukaan lääkäri ei ollut vastuussa tytön kuolemasta, vaikka hän diagnosoi potilaan oireet väärin.
Pohjois-Savon käräjäoikeuden mukaan savolaisessa terveyskeskuksessa työskennellyt lääkäri syyllistyi tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen.
Kovista pääkivuista kärsinyt 14-vuotias tyttö kuoli äidin silmien edessä.
Lääkärille 20 päiväsakkoa.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taideta kaikkea kertoa tuossa artikkelissa. Tauti sinänsä haastava, että välttämättä ei mitään ole tehtävissä vaikka olisi viety heti teholle. Itse näkisin, että viimeistään ambulanssi/ensihoitajien olisi pitänyt huomata tytön heikko tila ja myös äidin, jos taju lähtenyt omassa pihassa. Itse olisin ajanut teholle oman lapseni.
Lehdessähän sanottiin tosin ettei äiti ollut paikalla siellä lääkärissä vaan oli lähtenyt asioille, hän ei edes tavannut lääkäriä. Ehkä ei siis oikeasti tajunnut että tilanne oli niin vakava, varsinkin kun lääkärikään ei ollut siitä sen enempää huolestunut.
Tämä kertoo vain siitä, että äitikään ei ollut huolissaan lapsestaan.
Miksikö en viitsi käydä lääkärissä, koska osaan seurata itsekin asiaa pari päivää ja ottaa buranaa Miksikö en mene viikonkaan jälkeen lääkäriin? Koska netistä saan tarvittavan avun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kivaa olla lääkäri: saisi eritätin korkeaa palkkaa ja nauttisi yhteiskunnan arvostusta, mutta minkäänlaista vastuuta työn laadusta tai potilaiden hengestä ja terveydestä ei olisi.
Jos sairaanhoitaja olisi mokannut, niin kyllä löytyisi pykälät tuomiolle.
Ja siinä samalla potilaan hoidosta vastuussa ollut lääkäri, jolla ei olisi ollut mitään osaa hoitajan mokassa. Niinkuin joutui tässä vuosia sitten lääkäritkin syytteeseen, kun vastavalmistunut sairaanhoitaja pisti vauvan suoneen lääkemikstuuraa (suun kautta annettavaa lääkettä). Vauva kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että joku kuolee mutta täytyy muistaa se että lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä.
Heidän täytyisi muistaa itse, etteivät ole mitään yli-ihmisiä. Ongelma on siinä, että kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia, ylöspäin.
On hyvin harva lääkäri, joka näin ajattelee. Tämä ajattelutapa on niillä potilailla, jotka eivät saa omaa tahtoaan ja itse googlettamaa diagnoosiaan läpi lääkärin vastaanotolla.
Lääkärin virheet peittää multa.
Vierailija kirjoitti:
Jos poika olisi kärsinyt helvetillisistä pääkivuista ja pyörtynyt pihamaalle, olisiko passitettu kotiin ja jätetty sohvalle? Tyypillistä naisten ja tyttöjen vähättelyä.
Eihän nykyään ole tyttöjä tai poikia, naisia tai miehiä. Vain kohdullisia ja kohduttomia, kuten tämän yhden nuoren somessakin esillä olleen anestesialääkärin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on käsittämätöntä ja järkyttävää, kaikkinensa.
Olen itse todennut, että sairastuttua itse tai lapsi, on itse lähinnä googleteltava osuvin diagnoosi ja mennä itse tämän vakavimman mahdollisen ajatuksen kanssa lääkärin puheille. Silloin on otettu vakavasti, kumma kyllä. Tarkoitan, että on tehty verikokeet jne. Jos on mennyt muiden armoille, on yleensä vaan levitelty käsiä. Eihän tämän näin pitäisi kuitenkaan olla, kyllähän lääkäreiden pitäisi itse ymmärtää diagnosoida potilas oikein ja ottaa vakavasti oireet ?
Itse pitää olla aktiivinen ja ottaa selvää asioista. Ulkomaanmatkan jälkeen sairastuin ja oireina ripulia ja oksentelua. Kävin työterveydessä, kun kesken työpäivän oli pakko lahteä. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että olen ahdistunut ja stressaantunut ja minua varmaankin kiusataan töissä, josta vatsaoireet johtuvat. Ei ottanut ulkomaanmatkaa Turkkiin tosissaan eikä sitä, että mikään ei pysynyt sisällä. Saikulle siis. Saikun jälkeen menin yksityiselle, kun oireet eivät hellittäneet, ja siellä lääkäri sanoi olevan norokausi, joten varmasti on noro. Ei ottanut huomioon kertomaani matkaa, oireiden vakavuutta ja sairauden kestoa. Olin varmaan vaikein ihminen ikinä, kun jankkasin että haluan bakteeritestauksen. Sain purkit ja vein labraan, väliin tuli pyhiä, jonka jälkeen soittoaika. Puhelimessa lääkäri nauroi, että oikeassa taisin olla Turkin tuliaisen suhteen, kampylobakteeri, jota testiasteikossa maksimit ja olivat vielä testanneet, että monelle antibiootille resistentti. Resepti apteekkiin ja toipumaan. Tuossa kohtaa olin päivittäin oksentanut ja ripuloinut liki kolme viikkoa ja kunto aika huono. En silti vihaa lääkäreitä. Tuossa nyt meni ihan kaikki pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että joku kuolee mutta täytyy muistaa se että lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä.
Heidän täytyisi muistaa itse, etteivät ole mitään yli-ihmisiä. Ongelma on siinä, että kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia, ylöspäin.
Näille louskuttajille voi sanoa että hakekoot itse lääkikseen ja jos pääsevät sisään, niin opiskelkoot siellä sen kuus vuotta. Sitten voikin siirtyä vastavalmistuneena sinne päivystykseen töihin, jossa aika ei riitä hoitamaan potilastyötä niin huolellisesti kuin haluaisi. Sitten voi tulla louskuttamaan.
Siinähän louskutat. Tuolla mentaliteetilla tulet mokaamaan seuraavankin kerran. Ei- riitä- aika- hoitamaan- huolellisesti. Tiedätkö, vastuullinen ammattilainen ei katso kelloa, vaan potilasta.
Jos vaikkapa potilaita on niin paljon listalla, että heidän huolelliseen hoitamiseensa tarvittaisiin yli 20h kun oma vuoro onkin vain 11h niin saattaa moni kelloa katsoa. Työntekijät myös syövät ja käyvät vessassa. Työhön sisältyy myös valtava määrä paperitöitä, joka ei näy ulospäin tuloksena. On ihan artikkeleita kirjoitettu siitä, kuinka lääkärit uupuvat terveyskeskustyössä eivätkä halua jäädä sinne ja osaksi siksi meillä on suomea osaamatonta vuokraporukkaa niin paljon, muut eivät helpolla suostu koiranhommaan.
Ihan ammatillisesta mielenkiinnosta, millä kriteerillä valitset potilaat, joitten kohdalla päätät uskaltaa oikaista? Itse en ole vielä uskaltanut, ja nykyään sitäkään vähemmin, koska en ole halunnut päätyä lehtien otsikoihin.
Kyllä sinäkin uskallat, kun uraa ja kokemusta työstä tarttuu. Pääasia on toimiva hoitoisuuden arvio, ettei jokaista puoli vuotta polviaan kipuillutta tms. päästetä päivystykseen, ja että lääkäreiden jaksamista tuetaan terveyskeskuksessa eli nykyisin siis sote-keskuksessa esim. laittamalla riittävän pitkät vastaanottoajat potilasta kohden ja riittävästi aikaa kirjallisille töille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä ja sen oireista ei voi kyllä erehtyä. Käsittääkseni aivokalvontulehduksessa on paljon muitakin migreeniin kuulumattomia oireita.
Kun vähän googlesta vilkaisee niin huomaa että noita tapauksia missä aivokalvontulehdus diagnosoidaan väärin migreeniksi löytyy pilvinpimein. Luulen että sinun "kyökkilääkärin" arviosi ei välttämättä ole kovinkaan kohdillaan.
Opiskelin Englannissa parikyt vuotta sitten ja siellä oli yo:n seinillä aivokalvontulehduksesta varoittavat julisteet, joissa listattiin oireita. Eipä ainakaan niiden perusteella voisi migreeniin sekoittaa.
.. ja siitä huolimatta sekoitetaan, jatkuvasti. Kaikillahan ei ole kaikki oireita, kai sinä sen tiedät? Tässäkin oli ilmeisesti vain päänsärkyä ja oksentelua, eikä esimerkiksi kuumetta joka sekin on tyyppioire.
Serppi ja verenkuva olisi antanut viitteitä siitä, kannattaako potilas lähettää reseptin kanssa kotiin, vai ottaa valvontaan silmän alle päivystyksellisesti.
Verenkuvaa ei pikkupaikkakunnan virka-ajan ulkopuolisessa päivystyksessä saa, pika-crp on varmaankin mahdollinen.
Ei uutta auringon alla. Lääkäri ei ole mistään vastuussa.
Lääkärille maksetaan vastuusta jota ei kuitenkaan ole kun asioita tarkemmin tutkii.
Vierailija kirjoitti:
CRP ei nouse virusinfektiossa. Aivokalvontulehdukse voi aiheuttaa myös virus. Uutisesta ei selviä, oliko kyseessä virus- vai bakteeri-infektio.
Nuoren perusterveen aivokalvontulehdus saattaa tulla kerran koko lääkärinuralla vastaan. Migreenejä tulee vastaan samassa potilasryhmässä varmaan satoja, ellei tuhansia. Lääkäri teki virheen, mutta erittäin ymmärrettävän virheen.
Ei se CRP nouse bakteeri-infektiossakaan kuin 1-2 päivän viiveellä, ei välttämättä silloinkaan kovin paljoa. Tottahan tämä bakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus oli, ei virusaivokalvontulehdukseen kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä ja sen oireista ei voi kyllä erehtyä. Käsittääkseni aivokalvontulehduksessa on paljon muitakin migreeniin kuulumattomia oireita.
Kun vähän googlesta vilkaisee niin huomaa että noita tapauksia missä aivokalvontulehdus diagnosoidaan väärin migreeniksi löytyy pilvinpimein. Luulen että sinun "kyökkilääkärin" arviosi ei välttämättä ole kovinkaan kohdillaan.
Opiskelin Englannissa parikyt vuotta sitten ja siellä oli yo:n seinillä aivokalvontulehduksesta varoittavat julisteet, joissa listattiin oireita. Eipä ainakaan niiden perusteella voisi migreeniin sekoittaa.
.. ja siitä huolimatta sekoitetaan, jatkuvasti. Kaikillahan ei ole kaikki oireita, kai sinä sen tiedät? Tässäkin oli ilmeisesti vain päänsärkyä ja oksentelua, eikä esimerkiksi kuumetta joka sekin on tyyppioire.
Serppi ja verenkuva olisi antanut viitteitä siitä, kannattaako potilas lähettää reseptin kanssa kotiin, vai ottaa valvontaan silmän alle päivystyksellisesti.
Ko. sairaalassa ei ole labraa yöaikaan, joten verenkuva ei onnistu. CRP voidaan tehdä pikatestinä päivystyksessä, se nousee infektiossa viiveellä, joten siitä ei aina ole mitään hyötyä.
Miks minulta pystyttiin crp katsoon ilman Labrada. Sormenpäästä veritulppa ja siitä heti näkyi että oli kovasti korkea.
Oli keuhkokuume silloin.
Pika-CRP on myös Labrada-koe. Sormenpäästä ei otettu veritulppaa, vaan veripisara.
Vierailija kirjoitti:
Ei yli ihmisiä mutta luottoa siihen että koulutuksensa käynyt ja kartottaisi paremmin kun lähettäisi herkästi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko. sairaalassa ei ole labraa yöaikaan, joten verenkuva ei onnistu. CRP voidaan tehdä pikatestinä päivystyksessä, se nousee infektiossa viiveellä, joten siitä ei aina ole mitään hyötyä.
Kerro missä päivystävässä sairaalassa ei ole labraa yöaikaan? On nimittäin niin erikoinen väite, ettei ihan heti tunnu uskottavalta.
Tämä vastaanotto ei tapahtunut päivystävässä sairaalassa vaan savolaisessa terveyskeskuksessa.
Ja lääkärin palkkaa suhteessa hoitajiin perustellaan juuri, et siinä isompi vastuu... Mut sitku vastuu pitäis ottaa niei tarvi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CRP ei nouse virusinfektiossa. Aivokalvontulehdukse voi aiheuttaa myös virus. Uutisesta ei selviä, oliko kyseessä virus- vai bakteeri-infektio.
Nuoren perusterveen aivokalvontulehdus saattaa tulla kerran koko lääkärinuralla vastaan. Migreenejä tulee vastaan samassa potilasryhmässä varmaan satoja, ellei tuhansia. Lääkäri teki virheen, mutta erittäin ymmärrettävän virheen.
Duodecimin mukaan virusten aiheuttamat aivokalvontulehdukset ovat yleensä lievempioireisia, eivätkä ole henkeä uhkaavia.
Tuomiossa sanottiin että lääkäri oli kirjoittanut potilaskertomukseen että potilas on kärsinyt toistuvasti migreenistä, mutta tytöllä ei kuitenkaan ollut vuosiin ollut migreenioireita.
Näkisin että jos lääkäri lähtee automaattisesti olettamaan että tauti on yleistä/lievää sorttia niin tällaista tapahtuu jossain vaiheessa.
Tavalliset taudit ovat tvallisia ja harvinaiset harvinaisia. Ei jokaisella potilaalla voi aina ajatella kaikkia harvinaisempia sairausvaihtoehtoja oireiden takana.
Lääkäreillä ei ole Suomessa mitään vastuuta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssaan sairastunut 8-vuotias torniolaistyttö lähetettiin lääkäristä kotiin. Kuoli siellä tunnissa. Ei rikosta.
Ja taas lynkataan lääkäreitä ilman että tuossa kerrotaan, mitä lääkäri teki väärin. Influenssa on normaali tauti, jota yleensä sairastetaan kotona. Millähän asiantuntemuksella ihmiset täällä kritisoivat? On ihan itsestään selvää, että terveydenhuolto romahtaisi, jos kaikki influenssapotilaat otettaisiin sairaalaan ihan varmuuden vuoksi.
Virhehän tuossa torniolaistytön tapauksessa oli se, että hän pääsi vain labroihin ja vanhemmat puhelinkontaktiin hoitajan kanssa. Ei ollut lääkäri tässä asiassa vastuussa.
Tässä tosin ei lääkärin huolimattomuuden katsottu aiheuttaneen potilaan kuolemaa joten sikäli aika yhdentekevää.