Olen kuntouttavassa ja tämä ei todellakaan palvele ketään
Ohjaajat pyörivät byrokratian työllistämänä. Kaksi ohjaajaa on saikulla. Ja kaksi stressaantuneita.
Tyhjän panttina ollaan. Meitä on 12 henkilöä. Kolmella on joku määrätty tehtävä mutta muut on tekevinään jotain.
Ketähän tämä palvelee? Itse olen uupumuksen takia täällä harjoittelemassa työntekoa. Mutta enemmän tämä oleilu stressaa kuin työnteko.
Ohjaajat varmasti tekevät parhaansa mutta resurssit ei riitä.
Kommentit (35)
Ennen oli kaikki paremmin.
Muistan nuoruudestani, olisko ollut -80 luvulla olin usein kunnan työllistämispaikoissa.
Kestivät puoli vuotta ja niistä sai ihan oikeaa palkkaakin.
Olin Sara Hildenin taidemuseossa vartijana, Koukkuniemessä yleismies Jantusena ja tein lääkintävaksin hommia, eli roudasin vanhuksia pyörätuoleilla lekurin ja muihin paikkoihin.
Paras ja pitkälle kantava homma oli Kouluvirastossa vaksien sijaisuuksia tekemässä.
Aluksi sairaslomia, mutta ennenpitkää sain vakituisen viran koulun vaksina, jossa viihdyinkin sitten pitkään.
Jotain samankaltaista toivoisi nykyisen työttömyyden hoitoonkin, eli palkallista työtä ja palkkaa senvrerran että sillä tulee toimeen, edes sen puolen vuoden ajan kuten vanhoina hyvinä aikoina :-)
Etupäässä kyseessä on puhdas despotismi sossujen jne. toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt jopa niinkin rajua ratkaisua, että jos tuollaiseen pakotetaan niin lopetan koko työttömyyden tai vähintäänkin kieltäydyn ja jätän menemättä. Tietysti seuraa varmasti pisin mahdollinen karenssi ja toimeentulotuen leikkaus, mutta ihan sama enää siinä vaiheessa. Muutenkin kuuluisin eläkkeelle, jonne en ole päässyt ja virallisesti olen työttömänä pelkän rahan eli muutenkin naurettavan pienen työmarkkinatuen saamisen takia. Viime aikoina olen kuitenkin saanut olla rauhassa.
Itse toivon, että nämä nöyryyttävää pelleilyt saataisiin lopetettua kokonaan ja toivottomia tapauksia päästettäisiin vaan eläkkeelle. Työttömien kohtelu on perustuslain vastaista, mutta ketään asia ei kiinnosta. Kurjaa, että eduskuntavaalien alla työttömien asema ei ole noussut esille. Mikään ei puolue ei edes lupaa parannuksia työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt jopa niinkin rajua ratkaisua, että jos tuollaiseen pakotetaan niin lopetan koko työttömyyden tai vähintäänkin kieltäydyn ja jätän menemättä. Tietysti seuraa varmasti pisin mahdollinen karenssi ja toimeentulotuen leikkaus, mutta ihan sama enää siinä vaiheessa. Muutenkin kuuluisin eläkkeelle, jonne en ole päässyt ja virallisesti olen työttömänä pelkän rahan eli muutenkin naurettavan pienen työmarkkinatuen saamisen takia. Viime aikoina olen kuitenkin saanut olla rauhassa.
Itse toivon, että nämä nöyryyttävää pelleilyt saataisiin lopetettua kokonaan ja toivottomia tapauksia päästettäisiin vaan eläkkeelle. Työttömien kohtelu on perustuslain vastaista, mutta ketään asia ei kiinnosta. Kurjaa, että eduskuntavaalien alla työttömien asema ei ole noussut esille. Mikään ei puolue ei edes lupaa parannuksia työttömälle.
Työkyvyttömien eläkkeelle päästäminen olisi kaikkien etujen mukaista.
Vaikka työkyvyttömyys johtuisi pään sisällöstä, eli olisi tietoinen valinta, mielestäni tällaiset ihmiset tulisi päästää eläkkeelle, sillä muistakin henkisen puolen ongelmista eläkkeelle pääsee, esim. masennuksen vuoksi.
Jos puolesta miljoonasta työttömästä, kurssilaisesta, ilmaistyöntekijäistä päästettäisiin työkyvyttömyyseläkkeelle vaikkapa 100 000 ihmistä, työnantajille jäisi kuitenkin riittävästi työvoimareserviä pitämään palkat matalina ja työehdot sikamaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne tehtävät ovat? Miten sinä kulutat siellä aikasi? Aiotko poimia ensi syksynä sieniä ja marjoja verovapaasti myyntiin?
Uupumus=Työkyvyttömyys
Sama juttu minulla oli tuollaisessa kuntouttavassa. Täysin tyhjänpanttina, kun yrittivät keksiä kaikenlaista. Tehtiin eräässä toimipisteessä jopa joulutorttuja yhden etniseen ryhmään kuuluvan tyttösen kanssa, joka ei puhunut sanaakaan suomea. Hienosti oppi tortunteon, usealla eri tavalla.
Yhdellä uraohjaajalla lipsahti "Ai, näistä tulikin ihan syötäviä", ihan kuin olisin joku täydellisen epäonnistunut yksilö, vaikka mulla on kotitalouden perustutkinto. Olin kuntoutettavaan joutunut korkean ikäni ja fyysisten rajoitteiden takia, mutta siellä ei tavallista duunaria pidetty minään. Kun oli akateemisen mieli maassa ja uupumusta, niin nuolivat prsettä.
Monenmoisilla raporteilla meni aikaa ja kykyviisareita ja mitä hassuimpia testejä piti tehdä. Siinä puheltiin työmotivaatiosta, urahaaveista ja sivuttiin henkilökohtaisuuksiakin sellaisessa "me ollaan sun kavereita ja voit kertoa meille" -hengessä. Kidutusta ja orjuutusta. Tuosta ei mennyt kauaakaan, kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Onneksi terävä-älyinen lääkäri sentään löytyi ja teki työnsä mallikelpoisesti.
Tällaisen jonnin joutavan paskan rahoittamiseen sitä lainaa sitten otetaan 10 miljardia vuodessa. Wow.
Ja lisää tulee: Mut pakotettiin myös yhdelle "seikkailukurssille", missä melontaa, huovutusta, kalliokiipeilyä jne. Jouduin ottamaan mun koirankin sinne mukaan, kun en saanut hoitoon. Kurssi järjestettiin toisella paikkakunnalla. Mietipä mikä rahanmeno.
Yksikään meistä ei työllistynyt mihinkään, vaikka se oli kai tarkoitus kun psykologit sun muut testasivat. Mulla oli noita sairausjaksoja usein, välillä pystyin töihin. Kaipa ne olettivat, että kun annetaan tarpeeksi raippaa ja alistetaan noille naurettavuuksille, niin porukat suorastaan syöksyy marjametsään ja "menevät töihin". Rahaa palaa, oli pilipali- ja pupukurssia. Nyt sitten aktiivimallit, mikä tietenkin työllistää TE-toimistoon väkeä. Kuka lopettaisi tämän mielettömyyden?
Kiinnostaisi todellakin tietää näiden hintalappu. Voisiko MOT tarttua aiheeseen?
Tuosta on jo kauan kauan aikaa, mutta otin vain esille, kun tämä taisi olla kaiken alku ja juuri ainakin omalla kohdallani, ja tuo päätön varojen törsääminen oli aivan hulvatonta tuohon aikaan.
Minä kerroin tälle seikkailukouluttajalle, että en oikein osaa uida ja pelkään korkeita paikkoja, mutta eiku vaan ois pitänyt tehdä noita juttuja. Mitenkähän ne olisivat auttaneet työllistymään ja saamaan mun terveyden parempaan kuntoon? Suuttui ja sanoi aika pahasti mun ulkonäöstä.
Otin yhteyttä TE-toimistoon kun lähdin tuolta kurssilta kesken pois. Minua uhattiin karenssilla. Sanoin että olen saanut kokea henkistä julmuutta (mikä täysin totta), niin virkailija oli hetken hiljaa ja sanoi, että unohdetaan nuo karenssit. Tätä kurssia ei enää sen jälkeen järjestetty. Tässä vain yksi esimerkki täydellisestä päättömyydestä. Kurssit kuitenkin jatkuivat eri muodoissaan, kuten täälläkin on kerrottu erilaisia kokemuksia.
Olin osapäivätöissä aika hyvinä jaksoinani ja minkä vaan pystyin, mutta sekään ei riittänyt, vaan karenssia yritettiin minulle kaikin keinoin. Hain ammatillisille kursseille ja vaikka mihin, mutta koskaan en tullut mihinkään valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Etupäässä kyseessä on puhdas despotismi sossujen jne. toimesta.
Työttömät toimivat ikään kuin koekaniineina kyseiselle mallille. Ruuvi kiristyy koko ajan hitaasti hiipien. Soten myötä ruoka etuus otettiin mm. pois.
Hiljalleen se leviää sitten muuallekin yhteiskunnan eri aloille, kattaen lopulta lähes kaiken työelämän.
Sekään ei riitä, sen jälkeen on vuorossa siviilielämä.
Esimerkiksi tuloillaan olevat ekologisuuden nimissä määrättävät pakkoremontit.
Etukäteen voi jo arvuutella, että urakoimaan kyseisiin remontteihin ei pääse ihan kuka tahansa meikäläinen.
Mikäli siis kyseiset pakkolait astuvat käytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin.
Muistan nuoruudestani, olisko ollut -80 luvulla olin usein kunnan työllistämispaikoissa.
Kestivät puoli vuotta ja niistä sai ihan oikeaa palkkaakin.
Olin Sara Hildenin taidemuseossa vartijana, Koukkuniemessä yleismies Jantusena ja tein lääkintävaksin hommia, eli roudasin vanhuksia pyörätuoleilla lekurin ja muihin paikkoihin.
Paras ja pitkälle kantava homma oli Kouluvirastossa vaksien sijaisuuksia tekemässä.
Aluksi sairaslomia, mutta ennenpitkää sain vakituisen viran koulun vaksina, jossa viihdyinkin sitten pitkään.
Jotain samankaltaista toivoisi nykyisen työttömyyden hoitoonkin, eli palkallista työtä ja palkkaa senvrerran että sillä tulee toimeen, edes sen puolen vuoden ajan kuten vanhoina hyvinä aikoina :-)
Mä olin kans noissa hommissa. Vanhainkodilla, museossa, kierrätyskeskuksessa ja kouluavustajana kahteenkin kertaan.
Museo oli aivan mahtava kokemus. Opas/vartija. Kaikki kaupungin silmäätekevät pyörivät vielä silloin avajaisissa. Valkoviiniä tarjoiltiin pienistä muovisista kertakäyttömukeista, samoin pikkupurtavaa.
Koulussa huomasin jo silloin pahaa oloa, mutta oli vain joitain poikia, jotka huusivat minua siaksi ja aiheuttivat häiriköintiä.
Vanhainkoti oli hirvittävä kokemus. Kaikki pAskahommat nakitettiin minulle, tai ainakin yritettiin. Inhottavan pirullisia naisia, ivallisia ja työtöntä aliarvioivia.
Pääsin (pyysin) sitten sairaalakuljetuksiin mukaan ja nautin. Otin kulloisenkin asiakkaan potilaskansion ja menin vanhainkodin omalla inva-kuljetuksella (oli tietenkin oma kuski) kun joku kaatui tai loukkasi muuten. Noita sängystä putoamisia oli paljon. Kerran olin jopa kolmen kanssa yhtä aikaa vastaanotolla, ja kun yksi vietiin kipsattavaksi, ruokin toista ja rauhoittelin kolmatta. Siinä meni täysin huomaamatta 12 tuntia ja hoksasin, että ei hemmetti, kauhea nälkä ja ilta jo pitkällä. Mun työaika oli 4h/pv.
Kun sitten pomon luvalla sain olla seuraavat kaksi pv poissa ( olin ne tuolloin siis jo tehnyt) niin jopa oli yksi työntekijä haukkunut minut ja sanonut, että tuollaisia laiskoja ei pitäisi ottaa mihinkään, kun ei edes töihin tulla, vaan lintsataan!!! Tässä oli kiitos, kun ylimääräisenä henkilönä tein hänenkin hommiaan.
Mun kaverit oli vanhusten askarteluohjaajana ja toinen apteekkiapulaisena.
Tiesittekös että nykyään saa ilman seurauksia sössiä yhden te-toimiston kanssa sovitun "toimenpiteen" per kalenterivuosi ilman seurauksia? Tästä ei paljon ja huudella. Tietävät itsekin ettei kuntouttavat pyöri kuten pitäisi.
Kerran minut pakotettiin sinne kuntouttavaan ja en tiennyt mitä seon edes. Siellä ei mitään töitä tehty vaan istuttiin lähinnä ja kuliutettiin aikaa. Ohjaajakin sanoi ettei ole mitään hommia joten päätin että lopetan kokonaan. Sitten tuli työkkäristä lappu miksi ja piti antaa selvitys. Kirjoitin siihen että siellä pajalla vaan istutaan eikä anneta ammattitaitoja vaativia tehtäviä kuten kirvesmiehen tai puusepän töitä.
Sitten tuli karenssi, valitin oikeusasiamiehelle ja kerroin faktat että minulle ei kuukauteen annettu tehtävää. Karenssi peruuntui. Minua ei olisi edes saanut määrät mihinkään kuntouttavaan siitä työkkäri sai huomautuksen. Yrittivät jonkin aikaa senkin jälkeen vielä pakottaa minua kuntouttaviin mutta tein rikosilmoituksen virkailijasta. Sen jälkeen eivät ole soitelleet minulle työkkäristä eli 4 vuoteen.
Mua on piristänyt kuntouttava.
Eläintenhoitajana olen maatilalla 4 kertaa viikossa 6h pv.
Vaikka saan vain tuon 9e pv niin on se iso raha pienen työttömyyspvrahan ja toimeentulotuen päälle.
Olen ikäni sairastanut vakavaa masennusta, mutta haluan tehdä silti edes jotain..
Helppoa teidän terveiden vakiotyöpaikassa olevien naureskella ja ihmetellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömien eläkkeelle päästäminen olisi kaikkien etujen mukaista.
Vaikka työkyvyttömyys johtuisi pään sisällöstä, eli olisi tietoinen valinta, mielestäni tällaiset ihmiset tulisi päästää eläkkeelle, sillä muistakin henkisen puolen ongelmista eläkkeelle pääsee, esim. masennuksen vuoksi.
Jos puolesta miljoonasta työttömästä, kurssilaisesta, ilmaistyöntekijäistä päästettäisiin työkyvyttömyyseläkkeelle vaikkapa 100 000 ihmistä, työnantajille jäisi kuitenkin riittävästi työvoimareserviä pitämään palkat matalina ja työehdot sikamaisina.
Voi jlauta!!! Nyt on niin paksua väittää että päänsisäiset syyt olisi oma valinta. NÄIN EI TODELLAKAAN OLE.
Kukaan ei vapaaehtoisesti valitse skitsofreniaa, bipoa, PTSD:ta tai did:tä
Vierailija kirjoitti:
On se nyt perkele kun loiset ovat joutuneet vääntäytymään jo ennen puoltapäivää sängystä ylös!!!
Ps. Töihin menemällä tai opiskelemalla voi välttää sen kuntouttavan.
Toisten taskuista kaivettu raha teille kuitenkin maistuu vai mitä????
Haluat maksaa taskustasi ilmeisesti vielä enemmän, kun tahdot tuon kuintouttavankin kustantaa? Mitään hyötyähän siitä valtiolle ei ole, ainoastaan kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt perkele kun loiset ovat joutuneet vääntäytymään jo ennen puoltapäivää sängystä ylös!!!
Ps. Töihin menemällä tai opiskelemalla voi välttää sen kuntouttavan.
Toisten taskuista kaivettu raha teille kuitenkin maistuu vai mitä????Haluat maksaa taskustasi ilmeisesti vielä enemmän, kun tahdot tuon kuintouttavankin kustantaa? Mitään hyötyähän siitä valtiolle ei ole, ainoastaan kuluja.
Halvemmaksi se tulisi antaa työttömien olla kuin juoksuttaa niitä 9 euron höpöhöpö hommissa. Onko se tosiaan yli miljardin vörttiä? Säästöjäkin pitäs löytää. No 9 euron toimenpiteet himmeleineen on vähintään yli miljardin ehkä 2 miljardia? Niitä tarkkoja lukuja kun ei tiedetä. Voivat olla reilusti alakanttiin.
Työtön.- kirjoitti:
Kerran minut pakotettiin sinne kuntouttavaan ja en tiennyt mitä seon edes. Siellä ei mitään töitä tehty vaan istuttiin lähinnä ja kuliutettiin aikaa. Ohjaajakin sanoi ettei ole mitään hommia joten päätin että lopetan kokonaan. Sitten tuli työkkäristä lappu miksi ja piti antaa selvitys. Kirjoitin siihen että siellä pajalla vaan istutaan eikä anneta ammattitaitoja vaativia tehtäviä kuten kirvesmiehen tai puusepän töitä.
Sitten tuli karenssi, valitin oikeusasiamiehelle ja kerroin faktat että minulle ei kuukauteen annettu tehtävää. Karenssi peruuntui. Minua ei olisi edes saanut määrät mihinkään kuntouttavaan siitä työkkäri sai huomautuksen. Yrittivät jonkin aikaa senkin jälkeen vielä pakottaa minua kuntouttaviin mutta tein rikosilmoituksen virkailijasta. Sen jälkeen eiväte soitelleet minulle työkkäristä eli 4 vuoteen.
Tuollaisia ihmisiä pitäisi olla enemmän kuin sinä! Ja nuo työkkärin ulkopuoliset viranomaiset ovat osanneet toimia oikein ja puolustaa heikommaissa asemassa olevaa!
Itse olin vastaavassa puljussa joskus 2018. Kierrätyskeskuksen pyöritystä, muuttohommia, kuolinpesän tyhjennyksiä, lumitöitä jne.
Hyvää hommassa oli se, että siitä sai sen 9e päivässä lisää, joka perheen silloiseen taloustilanteeseen oli oikeasti iso apu, ja sain sieltä myös päiväruuan ja milloin ruokaa jäi yli, sitä sai myös kotiin vietäväksi. Ja vähän rutiinia elämään, kun piti viitenä päivänä viikossa olla aamukahdeksalta paikalla.
Lopulta myös sain tuon avulla myös työpaikan, kun sain ohjaajilta loistavat suositukset joiden perusteella uskalsi lopulta yksi firma palkata, vaikka olin ollut useamman vuoden työttömänä. Tästä on nyt melkein viisi vuotta aikaa, tuona aikana olen ollut ehkä yhteensä kaksi kuukautta työttömänä, muuten töitä on koko ajan ollut.