Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teini sai töitä, lopettaisitko viikkorahan?

Vierailija
13.03.2023 |

Kotona asuva lukiolainen sai töitä; koulun jälkeen tekee useamman vuoron viikossa.

Miten sinä tekisit viikkorahan kanssa? Ei siitä tietenkään pitäisi rangaista, että sai töitä.

Mutta jossain vaiheessa viikkoraha pitää kuitenkin lopettaa? Viimeistään kun menee esim armeijaan, vai?

Raha ei kasva puissa, ja sille olisi perheessä käyttöä muutenkin.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin viikkorahan kun lapsi (lukiolainen) alkoi saada opintotukea. Se menee siis hänen omalle tililleen.

Vierailija
42/49 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan perheen rahatilanteesta kiinni. Minä maksoin kotiin osan palkastani aikoinaan, omilta lapsiltani en ole ottanut viikorahaa pois, kun ovat työllistyneet koulun ohessa. Äitini oli matalapalkkainen yh, minä ja puoliso ollaan siinä ylimmässä 5% palkansaajia Suomessa molemmat

Oikein mainiota, että kerroit tuloistasi, vaikka sitä ei kysyttykään.👍👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme lopettaneet vastaavassa tilanteessa. Viikkorahan lopettaminen työssä käyvältä olisi näyttänyt siltä että palkitsemme toisen lapsemme joka ei tee mitään töitä ja ahkeruudesta rangaistaan. Viikkoraha loppui kun lähtivät opiskelemaan ja sen jälkeen annoimme taloudellista apua tarvittaessa. 

Vierailija
44/49 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme antaneet apsille viikkorahaa heidän töissä ollessaan.

Tekee hyvää nuoren itsetunnolle kun hän käyttää itse hankkimiaan rahoja kuluihinsa.

Vierailija
45/49 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempien ja mun appivanhempien tyyli on juurikin se, että rangaistaan lapsista sitä, joka yrittää itse.

Sitten niitä laiskimuksia hyysätään ja tarjotaan parempi elintaso kuin sille ahkeralle.

Vieraannuttaa muuten aika tehokkaasti.

Vierailija
46/49 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsesta asti lapsilisät, lahjarahat yms. laitettu lapsen omalle tilille, josta valtaosa n. 80 % ohjattu rahastoihin. Viikkorahaa maksettu 7-10 v 5€, 11-13v 10€ ja 14-17v 50€ kuukausiraha.

Kesätyörahat saaneet tietysti omalle tililleen, johon pankkikortti ollut 15-vuotiaasta alkaen. 18-vuoden jälkeen ei olla maksettu enää mitään vaan käyttörahansa ovat saaneet omista ansioistaan ja vuosien varrella säästöön ja rahastoon kertyneistä varoistaan. Toki kotona asuessaan arjen kulut menee tietysti vanhempien pussista ja isommissa hankinnoissa toki avustetaan.

Vierailija
47/49 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukioo käyvä lapsi ei saa viikkorahaa. Mutta saa rahaa jos tarvii jotain vaatteita tai koulujuttuja. Ostimme sille läppärin joka maksoi 500 euroa jotta voi opiskella tietenkin. Koulukirjat maksoimme se on ihan selvä asia. On meidän lapsi käynyt töissä, kesätöissä jo 14 ikäisestä alkaen kuten ollut jäätelö kioskilla myyjänä. Rahaa saa meiltä siihen saakka kun saa itse palkkatöitä kunnolla mutta itse se tekee kyllä töitä myös ja säästää. Asuu meillä vielä 2-3 vuotta.

Vierailija
48/49 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tähän ei ole yhtä ainoaa oikeaa mallia.

Apn tilanteessa olisi hyvä tietää onko perheessä muita lapsia. Jos muille maksetaan viikkorahaa jotka ei tee töitä koulun ohessa niin olis tosi epäreilua lopettaa siltä ahkeralta viikkoraha.

Onko vanhempia lapsia ja miten heidän kanssaan on menetelty vastaavassa tilanteessa.

Minusta tällaisessa tilanteessa ap tekee fiksusti jos kykenee etukäteen miettimään vaihtoehtoja ja sitten pitää vaikka kaikkien lasten kanssa perhepalaverin aiheesta mikä olisi reilua jatkossa. Tärkeintä on että kaikki lapset kokevat tulleensa kohdelluksi reilusti. Samalla voitaisiin sopia että jatkossa lasten viikoraha vaikka tippuu puoleen 15 v iässä joka kannustaisi hakemaan töitä sitten tai jotain vastaavaa. Eli tietyt sopimukset ja niillä mennään sitten jatkossa.

Vierailija
49/49 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoiseni piti luonnollisena että viikkoraha loppuu kun hän menee töihin. Menin kuitenkin niin pitkälle että lopetin samantien karkkipäivänkin. Muistan kyllä lopun ikääni kun hän etsi lauantaina kotiin tultuaan viikottaista karkkiannostaan. Ja sitten huikea rähinä että paina äitee kuule mieleesi että.niin kauan kuin asun kotona, minulla on karkkipäivä niin kuin toisillakin.

Painoin mieleeni. 🥰