Aikaa eläkkeeseen on noin 20 vuotta
Nyt iski musta päälle. En tule koskaan enää työllistymään. Yli 40-vuotias nainen on yli-ikäinen rekrytoitavaksi.
Ainoaksi vaihtoehdoksi jää odottaa eläkettä noin 20 vuotta. Pitää varmaan ruveta ryyppäämään, niin aika kuluisi nopeammin.
Kommentit (47)
Itsekin ihmettelen, että onko nyt työvoimapulaa oikeasti? Taitaa olla matalapalkkatöitä, joihin ei löydy tekijöitä. Mutta onko niitäkään?
Minulla on 20-vuotias ammattikoulun käynyt poika ja töitä ei ole löytynyt. Kukaan ei halua palkata, jos et ole 100% valmis työntekijä haettuun paikkaan. Junior-tason töitä ei nykyään ole, joten on vaikea saada ensimmäinen tilaisuus omalta alalta.
Sinulle neuvona, että kouluttaudu uudelle alalle esim. sairaanhoitaja tai sosionomi, niin ehkä uusi ura aukeaa. 40-vuotias ei ole vanha, vaan parhaassa työiässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka hyvä ja osaava olet.
Rekryammattilaiset osaavat myydä ohitsesi nuoren kolmikymppisen miehen väittämällä, että sillä on motivaatio kympissä ja paljon kasvupotentiaalia, vaikka kyseessä olisi ihan käsienheiluttelijaidiootti.
Rekryammattilaiset puhuu motivaatiosta, osaamisesta ymv. Ne oikeasti myy puolivillaisia ihmisiä painottaen omaa osaamistaan ja hakijan motivaatiota.
Tosiasiassa kuka tahansa meistä voisi ruveta rekrykonsultiksi. Siihen ei ole mitään koulutusta tai pätevyysvaatimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Olen KTM ja johdin talousosastoa. Nyt en saa edes kutsua työhaastatteluihin, koska olen työtön.
Kirjanpitäjistä on kova pula.
Varmaan on, jos merkonomiopiskelija ammattikoulusta ei kelpaa edes ilmaiseen harjoitteluun. Pitäisi olla tradenomiopiskelija.
Oikeastihan merkonomit opiskelee kirjanpitoa ja tekee tilinpäätöksiä, mutta ne palkataan lähinnä vain kassoille tai urheilukauppaan myymään lenkkareita.
Toki pankin sijoitusneuvojaksi voi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Enää 3 vuotta ja eläkeikä täyttyy. Taidan kyllä jatkaa hommia, kun työnantaja todennäköisesti niin pyytää ja mies pääsee eläkkeelle vasta 7 vuoden päästä.
N62, KTM ja talosjohtaja
Onneksi et joutunut hakemaan töitä 10 vuotta sitten. Et nimittäin olisi päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Olen KTM ja johdin talousosastoa. Nyt en saa edes kutsua työhaastatteluihin, koska olen työtön.
Kuule, mitä valitat! Lopeta se vikinä! Otappa selvää, kelpaatko esim vuorotteluvapaan sijaiseksi! Niin minä kikkailin viimeiset vuodet!
Ja ala laittaa rahaa sivuun, tuottaviin rahastoihin vaikka kakskymppiä kerrallaan!
https://toimistot.te-palvelut.fi/vuorotteluvapaa
https://fi.indeed.com/vuorotteluvapaan-sijaisuus-jobs-in-FI?vjk=dc4cac5…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Pitää ennakkoluulottomasti luopua haaveista saada työpaikka omalta alalta. Eläkeikää ei kannata jäädä odottelemaan vaan hyväksyä vähän vaatimattomampi työ ainakin ensi alkuun. Sieltähän saattaa päästä ponnistamaan taas vihreälle oksalle jos hyvä tuuri käy. Vinkkinä tiedoksi, että kiinteistönvälitysliikkeisiin saattaisi olla hyvät mahdollisuudet. Sinne otetaan väkeä hirmuisesti, koska pohjapalkkaa ei ole ja palkkaa maksetaan vai toteutuneista kaupoista ja hankinnoista. Ahkera henkilö pääsee paremmille tuloille kuin työttömänä aikaansa kuluttaen. Aiemmasta työstäsi olisi myös hyötyä tällä alalla. Mitään leppoista työtä tämä ei kyllä ole.
Ei. Nyt ei kaivata alaspäinvetäjiä, vaan niitä, jotka nostaisivat ylöspäin.
Olen nyt jo itsekin riittävän mustassa vellissä.
AP
Tiedän ongelmani. Olen muka liian vahva ja en koskaan pyydä apua. Siksi en sitä koskaan saa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisen tavoite-eläkeikä on 68 vuotta. Suht pitkä aika olla työttömänä.
Tiedän. Ei ole mun vika, jos mut syrjäytetään rekrytoinnissa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Pitää ennakkoluulottomasti luopua haaveista saada työpaikka omalta alalta. Eläkeikää ei kannata jäädä odottelemaan vaan hyväksyä vähän vaatimattomampi työ ainakin ensi alkuun. Sieltähän saattaa päästä ponnistamaan taas vihreälle oksalle jos hyvä tuuri käy. Vinkkinä tiedoksi, että kiinteistönvälitysliikkeisiin saattaisi olla hyvät mahdollisuudet. Sinne otetaan väkeä hirmuisesti, koska pohjapalkkaa ei ole ja palkkaa maksetaan vai toteutuneista kaupoista ja hankinnoista. Ahkera henkilö pääsee paremmille tuloille kuin työttömänä aikaansa kuluttaen. Aiemmasta työstäsi olisi myös hyötyä tällä alalla. Mitään leppoista työtä tämä ei kyllä ole.
AP
Miksi nuo ehdotetut työt eivät kelpaa? Jos sinulla on joku perussairaus esteenä, niin sitten ymmärrän, ettet halua niitä. Vai pelkäätkö että joku tuttu näkee sinut tekemässä "alempiarvoista työtä"?
Meitä maistereita on tässä maassa aika paljon tekemässä duunarihommia. Ihan hyvin olen työssäni viihtynyt. Myös kiinteistövälittäjäksi voisin harkita kouluttautumista.
Rekryammattilaiset voivat puolestasi päättää, ettet muka viitsisi käydä töissä jossain, johon ehkä 100 km matka.
Vierailija kirjoitti:
Enää 3 vuotta ja eläkeikä täyttyy. Taidan kyllä jatkaa hommia, kun työnantaja todennäköisesti niin pyytää ja mies pääsee eläkkeelle vasta 7 vuoden päästä.
N62, KTM ja talosjohtaja
Miten tämä liittyy ap:n tilanteeseen? Ihme lesoamista taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Kuule, mitä valitat! Lopeta se vikinä! Otappa selvää, kelpaatko esim vuorotteluvapaan sijaiseksi! Niin minä kikkailin viimeiset vuodet!
Ja ala laittaa rahaa sivuun, tuottaviin rahastoihin vaikka kakskymppiä kerrallaan!
https://toimistot.te-palvelut.fi/vuorotteluvapaa
https://fi.indeed.com/vuorotteluvapaan-sijaisuus-jobs-in-FI?vjk=dc4cac5…
Ei työtön tarkoita köyhää. Tietenkin on sijoituksia ja sijoitusasuntoja.
Pari vuotta vielä työelämää ja sitten muutto ulkomaille kun korkeastikoulutut lapset saivat sieltä kivat ja hyväpalkkaiset työpaikat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
APMiksi nuo ehdotetut työt eivät kelpaa? Jos sinulla on joku perussairaus esteenä, niin sitten ymmärrän, ettet halua niitä. Vai pelkäätkö että joku tuttu näkee sinut tekemässä "alempiarvoista työtä"?
Meitä maistereita on tässä maassa aika paljon tekemässä duunarihommia. Ihan hyvin olen työssäni viihtynyt. Myös
kiinteistövälittäjäksi voisin harkita kouluttautumista.
Olet väärässä. Minulla ei ole mitään raskaita tai likaisia töitä vastaan. Olen tehnyt niitä opiskeluaikana. Väitän jopa tehneeni niitä raskaimpia. Tietenkin olen terve ja hyväkuntoinen edelleen. Nostan rautaa. Ikä kuitenkin estää työllistymisen sinne, mihin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisen tavoite-eläkeikä on 68 vuotta. Suht pitkä aika olla työttömänä.
Ei ole mun vika. Laitoin hakemukset ja niihin saa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Itku ja parku ja pyllyn mylväys kirjoitti:
No kyllä Sinulle töitä olisi olemassa jos et ole fyysisesti vaivainen, 130 kiloinen kehopositiivinen etkä liioin mt-tapaus, mutta kun eivät ne kaupan kassan ja hyllyttäjän, siivoojan, kiinteistöjen pihanhoitajan ym. työt nähtävästi kelpaa Sinulle.
Laske rimaasi ja palkkavaatimustasi.
Missä työssä olet tähän asti ollut?
Ei ole. Töitä ei ole olemassakaan.
AP
Mikä ihme tässäkin viestissäni laukaisi jossain lukijassa ärtymysreaktion niin että kirjoitukseni Ap:lle piti poistaa?
Uusintana sama:
Onpas.
Kaikissa kauppakeskuksissa ja marketeissa näkee mahhaanmuu - jia työntämässä lattianjynssäyskonetta tai siivouskärryä - ja toisinaan jopa ihan valkonaamaisia kantisnuoriakin.
Ota vastaan sellainen työ.
Tai vaikka jokin liikennemerkkien pesijän duuni kaupungin tai kunnan työllistämistoimenpiteenä, trukkikuskin homma jossain varastossa, kasvihuoneduunia, kotien imuroijan työtä, kirjurin hommaa sairaalassa tai poliisitalossa (kirjaamassa sairaalahoitoon tai putkaan tuotujen taskujen sisältöjä), konepesulahommaa, pikaruokalan myyjän duunia... tai paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Kirjanpitäjistä on kova pula.
KTM on ylikoulutettu kirjanpitäjäksi, ja rekrytoinnin ikäraja on joka tapauksessa 35 v. Työnantaja on mieluummin ilman työvoimaa, jos sopivaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä Sinulle töitä olisi olemassa jos et ole fyysisesti vaivainen, 130 kiloinen kehopositiivinen etkä liioin mt-tapaus, mutta kun eivät ne kaupan kassan ja hyllyttäjän, siivoojan, kiinteistöjen pihanhoitajan ym. työt nähtävästi kelpaa Sinulle.
Laske rimaasi ja palkkavaatimustasi.
Missä työssä olet tähän asti ollut?
Ei ole. Töitä ei ole olemassakaan.
APMikä ihme tässäkin viestissäni laukaisi jossain lukijassa ärtymysreaktion niin että kirjoitukseni Ap:lle piti poistaa?
Uusintana sama:
Onpas.
Kaikissa kauppakeskuksissa ja marketeissa näkee mahhaanmuu - jia työntämässä lattianjynssäyskonetta tai siivouskärryä - ja toisinaan jopa ihan valkonaamaisia kantisnuoriakin.
Ota vastaan sellainen työ.
Tai vaikka jokin liikennemerkkien pesijän duuni kaupungin tai kunnan työllistämistoimenpiteenä, trukkikuskin homma jossain varastossa, kasvihuoneduunia, kotien imuroijan työtä, kirjurin hommaa sairaalassa tai poliisitalossa (kirjaamassa sairaalahoitoon tai putkaan tuotujen taskujen sisältöjä), konepesulahommaa, pikaruokalan myyjän duunia... tai paljon muuta.
Miksi luulet työttömän työnhajian olevan taloudellisessa hädässä?
Oikeastihan työttömät omistavat oman asuntonsa. Niillä on kesämökki tai purjevene.
Ja...?