Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme
Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.
Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?
Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.
Kommentit (574)
Myssyfarmin tuotteet on tehty suomenlampaan villasta.
Ei mitään merinovillaa, joka joskus ei ole vastuullisesti tuotettua (mulesing jne).
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset arvosta suomalaista käsintehtyä ja laatua. Halvalla kiinakrääsää jota voi ostaa joka viikko uutta. Suomessa suomalaisen ei valitettavasti ole sellaista mahdollista tuottaa verojen ja muiden maksujen kalleuden vuoksi.
Tätä väitetään aina, mutta ketkä mielestäsi arvostavat enemmän? Siis ihan kansakuntana eikä vain parin seuraamasi instavaikuttajan perusteella. Oma maa tunnetaan yleensä paremmin ja siitä nähdään epäkohdatkin, kun taas vieraista maista muodostetaan käsitys median ja ehkä isoihin kaupunkeihin tehtyjen turistireissujen perusteella. Luuletko, että turisti saisi realistisen kuvan keskivertosuomalaisesta kävelemällä vaikka Espan puistossa?
Nuo muhkupipot ei ole mun tyyliä. Lisäksi noiden pipot ovat ihan amatööritason käsityötä. Helppo ja nopea malli joita voi aloitteleva neuloja tehdä.
Hinta sinänsä ei ongelma, suomalainen tuote nyt maksaa enemmän. Mutta kyllä sillä hinnalla pitää parempaa saada!
Tuen omissa käsitöissä mieluusti suomenlampaan villaa ja paikallisten värjääjien pieniä eriä. Suomalainen villa on nyt kovassa nosteessa ja hyvä niin, sitä tuen mielelläni.
Neulon itse piponi ja tulee kyllä parempaa jälkeä. Suomi on täynnä taitavia neulojia, joten tuommoiset pipon tekeleet lähinnä naurattaa. Taatusti löytyisi mummoja jotka neuloo sujuvasti vaikeampiakin malleja, aika nopeasti vieläpä. Materiaali ja brandi hyvä, design ja tuote ei.
Voisko kysynnän laskua selittää myös viime vuosien valtava käsityöbuumi. Ihmiset haluaa tehdä itse mieluummin kuin ostaa?
Alakouluissakin kutovat niin tytöt kuin pojatkin käsityötunneilla myssyjä.
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että tuossa on kyse ulkomaan myynnin takkuamisesta, ei ole halpaa yrittää myydä pipoja maailmalla ja korona aikana vielä vaikeampaa.
Tätä mietin itsekin, ovat kyllä ulkomaillakin suosiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, samaa mieltä. Sellaisen pipon neulomiseen ei edes mene kauaa, paksu lanka ja paksut puikot. Mietin jo alunperinkin miten meinaavat saada firman kannattamaan, kun vastaavia pipoja on pilvin pimein markkinoilla ja kansa neuloosin kourissa muutenkin. Brändi ei ollut riittävän vahva kantamaan tätä ideaa tällä kertaa.
Monet Suomessa ovat valmiita maksamaan paljon rahaa muista merkkituotteista, vaikka ne on tehty epäselvissä olosuhteissa kaukana täältä ja joiden valmistajat saavat hyvin pientä palkkaa. On selvää, että köyhemmät suomalaiset eivät osta mitään kalliita tuotteita, koska heillä ei ole rahaa.
Miksi tässä yritetään väittää että käsityötä ei arvosteta? Monethan haluaa nimenomaan oppia tekemään itse. Kansalaisopistojen kurssit on täynnä.
Tässä on kyllä niin kiva liikeidea että pakko oli tukea heitä tilaamalla. Toivottavasti pääsevät kriisin yli ja ovat pystyssä jatkossakin.
Olen ihan toivottoman huono käsitöissä eikä kiinnosta opetella joten tilaus lähti.
Mulla marketin karvahattu ollut käytössä jo 5 vuotta, 20e maksoi ja on lämpimämpi kuin mitkään myssymallit
Vierailija kirjoitti:
En ollut tyytyväinen Myssyfarmin pipoon. Näytti paksulta, mutta oli niin harvaa neulosta, että korvat paleli aina.
Tuuli menee varmaan läpi niistä. Se on monen halvankin myssyn ongelma. Joskus tiivis akryylipipo on paras ratkaisu. Ne entiset kestivät hyvin pesua. Kierrätysmateriaalista tehdyt voivat olla joustamattomia ja kiristävät päässä. Ne tehdään kovin kapeiksi.
Että ne kehtaa. "Nyt on oikea hetki lopettaa sukanvarteen säästäminen ja auttaa meitä." Häh. Eli lopeta nousevien hintojen keskellä vähäinenkin oman tulevaisuutesi turvaaminen ja anna rahasi meille.
Kaupassa hypistelin mutta oli jotenkin epätasaista jälkeä, näytti liian kotikutoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Että ne kehtaa. "Nyt on oikea hetki lopettaa sukanvarteen säästäminen ja auttaa meitä." Häh. Eli lopeta nousevien hintojen keskellä vähäinenkin oman tulevaisuutesi turvaaminen ja anna rahasi meille.
Tuskin nyt kuitenkaan vaativat viimeisiä ropoja antamaan. Mutta tottahan se on jos kaikki lopettaa kuluttamisen ja hilloaa rahojaan ollaan kusessa.
Kävin katsomassa ja hinnat oli semmoiset, että mietin alkaako tässä käsityöläiseksi. Pipo 90€ ja sukat 65€.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa hypistelin mutta oli jotenkin epätasaista jälkeä, näytti liian kotikutoiselta.
Ai minun oma on kyllä hyvää jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Nehän on kotikutoisia.
Miksi mä heille laittaisin rahaa kun omatkin kulut nousee koko ajan?
Ei nyt ole mikään nousukausi jolloin on varaa luksukseen. Käytän vanhoja pipojani mieluummin. Hyviä ne on edelleen.
Toivotaan että tuossa on kyse ulkomaan myynnin takkuamisesta, ei ole halpaa yrittää myydä pipoja maailmalla ja korona aikana vielä vaikeampaa.