Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiä rangaistaan vapaaehtoistyöstä

PiP
12.03.2023 |

Pääkaupunkiseudulla asuva Olli on tehnyt vapaaehtoistyötä ruoka-apua tarjoavassa yhdistyksessä alkuvuodesta 2019 alkaen. Nyt Kela uhkaa periä häneltä palkkatuen loppumisen jälkeiseltä ajanjaksolta lähes 26 000 euroa takaisin "perusteettomasti maksettujen etujen vuoksi", joiden varassa hän on elänyt.

Eli työtön EI SAA tehdä vapaaehtoistyötä!

Kommentit (274)

Vierailija
241/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän jutun innoittamana aion panna vapaaehtoistoiminnan minimiin, eli pariin tuntiin kuukaudessa.

Vierailija
242/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyönä sellaisia tehtäviä, joita muut tekevät palkkatyönä tai hän itse on aikaisemmin tehnyt. Tuossa katsotaan, että työtön ja työn tarjoaja käyttävät systeemiä hyväksi ja työtön tekee töitä ja "palkan" maksaa kassa tai Kela.

Työttömän tulee tehdä sellaista vapaaehtoistyötä, josta ei ole aikaisemmin saanut palkkaa eli esim. voi kerätä roskia tai pitää vanhuksille palvelutalossa laulutuokioita, kunhan siellä ei ole kukaan tehnyt vastaavaa palkkatyönä. Sen sijaan ei ole mahdollista vapaaehtoistyönä huolehtia laitoksen pesulapalveluista.

Laki on tässä hyvin yksinkertainen ja selkeä: jos vapaaehtoistyö voidaan rinnastaa palkkatyöhön, se ei vapaaehtoistyötä ole.

Milloin rangaistaan työnantajaa kun teettää työtä ilmaiseksi, 9 € palkalla päivässä tai muulla alle minimin palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän jutun innoittamana aion panna vapaaehtoistoiminnan minimiin, eli pariin tuntiin kuukaudessa.

Ei kannata riskeerata. Ei vapaaehtoistöitä.

Vierailija
244/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa makoilla sohvalla ja odotella, koska työmarkkinat tarvitsee ja tulevat kotoa hakemaan.

tai sitten lopettaa viisastelu ja hakea itse töitä

Vierailija
245/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraava kirjoitus pitää ottaa hieman huumorilla. En myöskään ole näiden asioiden asiantuntija.

Työvoimatoimisto (vai mikä sen nimi nyt onkaan) pitää kiinni asiakkaistaan ja tosiaan rankaisee ahkerampia jos on erehtynyt tekemään jotain työtä vapaaehtoisesti.. Työkkärin asiakas voi olla edelleen vaikka olisi töissä, niin pitkä on työkkärin käsi, siitä ei meinaa päästä irti.

Kela toimii sitten työkkärin rankaisijana, tuet lähtee jos on erehtynyt tekemään töitä!

Sossu puolestaan pitää huolen siitä ettei köyhä pääse vaurastumaan. Sossun rooli on pitää kansalainen köyhänä.

Ja sitten ihmetellään miten muka meidän systeemi passivoi!

Mutta mutta, eihän näillä tuilla olekaan tarkoitus elellä kuten miljonääri ja näyttäisi siltä että tie pois tuilta on riittävän hyväpalkkainen työ. Ja siihen lisäksi olisi hyvä olla hieman taloustaitoja että välttyy ajautumasta ihan heti rahattomaksi vaikka olisi pieni tauko palkkatöissä.

Vierailija
246/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoistyötä saa tehdä vaan työssä käyvät, ai niin mutta heillä ei ole aikaa eikä energia...

Työssä olevat voivat kiillottaa omaa erinomaisuuttaan tekemällä hyväntekeväisyystyötä vapaa-aikana. Sitten voivat tauoilla haukkua laiskoja työttömiä.

Tässä maassa hallitus on päättänyt, että työtön maatkoon sohvalla. Se pitää muistaa. Jos ei palkkaa, ei tehdä työtä.

Vierailija
247/274 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa tapauksen, jossa Pohjois-Karjalassa pitkäaikaistyötön nainen joutui oikeuteen ja palauttamaan kymmeneltä vuodelta työttömuuskorvaukset kun oli erehtynyt vapaaehtoisena kaatamaan kahvia työttömien toimintatilojen avajaisiin. Oli päässyt lehtikuvaan ja työvoimaviranomainen oli vienyt asian käräjille. Oikeuden linjaus oli se, että nainen oli työllistänyt itsensä yrittäjänä ja hän joutui maksamaan yrittäjäeläkkeet sun muut työttömyysajaltaan...

Mites tässä jutussa kävi? Siinä on kyllä nykyajan marttyyri. Sanan alkuperäisessä merkityksessä siis. 

Vierailija
248/274 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jollekin uusi tieto? Esimerkiksi vapaapalokuntalaisista on tullut pulaa siksi, että eivät saa työttömyyskorvausta, jos osallistuu vapaaehtoisesti johonkin ja  palkallisten hommien jälkeen saattoi mennä pitkään ennen kuin sai sovitellun päivärahan.

Vapaaehtoistyön ja ammattityön raja menee siinä, mikä olisi palkallista. Esimerkiksi työttömien tapaamispaikassa voi olla asentaja vapaaehtoisena keittämässä kahvia ja tiskaamassa, mutta ei kokki, koska se olisi hänelle ammattityötä, josta pitäisi maksaa palkkaa.

Vierailija
249/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niistä tuloja saa, millä perusteella siis voidaan viedä tuet?

Työttömän CATCH-22

Laiskat työttömät eivät opiskele - jos opiskelee, niin menettää työttömyyskorvaukset.

Laiskat työttömät eivät tee vapaaehtoistyötä - jos tekee vapaaehtoistyötä, niin menettää työttömyyskorvaukset.

Laiskat työttömät eivät tee talkootyötä - jos tekee talkootyötä, niin menettää työttömyyskorvaukset.

Laiskat työttömät eivät auta naapureita ja vanhuksia pientä taskurahaa vastaan, jos auttaa, niin menettää työttömyyskorvaukset.

Laiskat työttömät eivät hoida terveyttään, vaikka olisi aikaa, mutta liiasta kuntoilusta voi menettää työttömyyskorvaukset.

Laiskat työttömät eivät eivät edes yritä ansaita omaa toimeentuloaan yritystoiminnalla - jo yritystoiminnan suunnitelmista voi menettää työttömyyskorvauksen.

Tätä ei ymmärretä, koska jotkut tekevät näitä kaikkia ilman, että jäävät kiinni. Nämä Hannu-hanhet sitten kivenkovaan esittävät väitteitä, että kyllä työtön saa ja voi tehdä sitä ja tätä menettämättä työttömyyskorvauksia.

Vierailija
250/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyönä sellaisia tehtäviä, joita muut tekevät palkkatyönä tai hän itse on aikaisemmin tehnyt. Tuossa katsotaan, että työtön ja työn tarjoaja käyttävät systeemiä hyväksi ja työtön tekee töitä ja "palkan" maksaa kassa tai Kela.

Työttömän tulee tehdä sellaista vapaaehtoistyötä, josta ei ole aikaisemmin saanut palkkaa eli esim. voi kerätä roskia tai pitää vanhuksille palvelutalossa laulutuokioita, kunhan siellä ei ole kukaan tehnyt vastaavaa palkkatyönä. Sen sijaan ei ole mahdollista vapaaehtoistyönä huolehtia laitoksen pesulapalveluista.

Laki on tässä hyvin yksinkertainen ja selkeä: jos vapaaehtoistyö voidaan rinnastaa palkkatyöhön, se ei vapaaehtoistyötä ole.

Ei onnistu mikään vapaaehtoistyö. TE-toimisto voi aina tulkita asian niin että vapaaehtoistyötä tekevä ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, eli ei oikeutettu työttömyysturvaan. Siinä ei silloin auta se vaikka kuinka voisi todistella että voi saman tien irtautua vapaaehtoistyöstä jos jotain palkallisia töitä tarjotaan.

Suurin osa vapaaehtoistyöstä onnistuu ihan hyvin, TE-toimistoa se ei kiinnosta kuin silloin, kun tekee selkeästi palkkatyöhön verrattavaa työtä - jutussa omaa entistä työtään - palkatta ja väittää olevansa työtön. Ihan hyvin voi vetää kerran viikossa lukupiiriä, se ei työkkäriä kiinnosta, mutta jos ilmoitat olevasi työtön, vaikka joka aamu menet kaverin kahvilaan tekemään voileipiä ja järjestämään pöytiä, niin siihen puututaan jopa silloin, kun asiakkaat ovat työttömiä.

Paitsi Huom Huom jos kyseessä on palkkatyötä korvaava karenssin uhalla tehtävä työharjoittelu tai työkokeilu.

Nimenomaan tämä, työtön itse ei saa päättää omasta elämästä. Koska työtön nostaa yhteiskunnan tukia, niin on ehdottoman tärkeää, että työtön määrätään johonkin puuhasteluun ja ehdottomasti mahdollisimman huonosti työllistymistä edistävään toimintaan. Mikäli työtön kuvittelee olevansa työllistämiskelpoinen, niin ehdottomasti työtön on ohjattava kuntouttavaa työtoimintaan tai johonkin muuhun kouluttautumattomille ja päihdeongelmaisille tarkoitettuun toimintaan.

Vierailija
251/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Siis aivan käsittämätöntä! Eli jos minä esimerkiksi menen uskonnollisen vakaumukseni johdosta helluntaiseurakunnan iltakahvilaan 5 päivänä viikossa keittämään ihmisille kahvia ja teetä ja pitämään seuraa yksinäisille ohikulkijoille, minulta voidaan viedä tuet, koska olen koulutukseltani keittiöpuolelta? Miten tämä voi olla mahdollista? Oikeasti?

Vierailija
252/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina tiennyt ettei saa tehdä mitään. Ja pidän vain oman kotini luxus puhtaana ja katson telkkaria ja teen käsitöitä, leivon itselleni pullaa, nukun, luen kirjoja.

Vierailija
253/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten ensimmäinen aloitus, jonka olen koskaan tehnyt tälle palstalle. Sinun käytöksesi on huippuesimerkki siitä, ettei täällä selvästikään kyetä keskustelemaan järkevästi, vaan heti hyökätään tuntemattomien kimppuun. Se on todella sääli, koska tämä asia on minulle tärkeä. Olen ollut sekä työtön että töissä, ja kaikki ne vuodet tehnyt vapaaehtoistyötä. Mielestäni kaikilla tulisi olla sama oikeus siihen.

Kirjoitit "sama oikeus"... tiedäthän, että sinulla kävi tuuri kun et jäänyt kiinni. Kenelläkään ei ole koskaan ollut oikeutta nostaa työttömyyskorvausta ja tehdä samalla ajanjaksolla vapaaehtoistyötä.

Vierailija
254/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta! Siis aivan käsittämätöntä! Eli jos minä esimerkiksi menen uskonnollisen vakaumukseni johdosta helluntaiseurakunnan iltakahvilaan 5 päivänä viikossa keittämään ihmisille kahvia ja teetä ja pitämään seuraa yksinäisille ohikulkijoille, minulta voidaan viedä tuet, koska olen koulutukseltani keittiöpuolelta? Miten tämä voi olla mahdollista? Oikeasti?

Jos nostat työttömyyskorvauksia, niin et keittele kahvilassa kahvia. Edellinen ei muutu miksikään, vaikka olisit putkimies koulutukseltasi.

Niin, se pienin asia, mistä on menetetty työttömyyskorvaukset oli kahvikupin kantaminen lähemmäksi tiskauspaikkaa. Joku näki työttömän tekevän tämän ja ilmoitti viranomaisille.

Jotkut kuvittelevat, että voivat tehdä työtä, jos eivät nosta palkkaa, mutta tässä ei palkalla ole mitään vaikutusta, koska se työn tekeminen on se työttömyyskorvauksen nostamisen este.

Vierailija
255/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina tiennyt ettei saa tehdä mitään. Ja pidän vain oman kotini luxus puhtaana ja katson telkkaria ja teen käsitöitä, leivon itselleni pullaa, nukun, luen kirjoja.

Suomessa ei ole vielä puututtu tuohon kotona leipomiseen ja kokkailuun, mutta ei kannata huudella siitä maailmalle ettei sitäkin kielletä. Tarjousten perässä juoksemisestakaan ei kannata suureen ääneen huudella.

Lehdissä oli juttu, että jossakin pohjoismaassa työttömyyskorvausten kaltaisia tukia nostanut henkilö oli joutunut tarkastelun kohteeksi. Lehtijutun perusteella oli leiponut valmistaikinasta jotain ja jotenkin tämän tiimoilta henkilön oikeus tämän tuen nostamiseen asetettiin kyseenalaiseksi. Miten asiassa lopulta kävi, ei ole minun korviini kantautunut.

Vierailija
256/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken takana on nainen,,,,VAI OLISIKO KOKOOMUS TOTTA HELVETISSÄ SE KOKOOMUS ON..

Vierailija
257/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Täytyy varmaan poistua av:lta hoitamasta vapaaehtoista sisällöntuotantoa.

Vierailija
258/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole vielä puututtu tuohon kotona leipomiseen ja kokkailuun, mutta ei kannata huudella siitä maailmalle ettei sitäkin kielletä. Tarjousten perässä juoksemisestakaan ei kannata suureen ääneen huudella.

Lehdissä oli juttu, että jossakin pohjoismaassa työttömyyskorvausten kaltaisia tukia nostanut henkilö oli joutunut tarkastelun kohteeksi. Lehtijutun perusteella oli leiponut valmistaikinasta jotain ja jotenkin tämän tiimoilta henkilön oikeus tämän tuen nostamiseen asetettiin kyseenalaiseksi. Miten asiassa lopulta kävi, ei ole minun korviini kantautunut.

Jotain tällaiseen viittaava työkkärin virkailija kysyi määräaikaishaastattelussa, että onko joninkaista vaikka taideprojektia meneillään, jonka perusteella korvaus voitaisiin katkaista. Parempi, kun ei tee mitään tai istuu vaikka baarissa. Se ei taida olla vielä kiellettyä ellei kohta huomata, että siellä harjoitetaan sosiaalista toimintaa tai luodaan verkostoja.

Vierailija
259/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niistä tuloja saa, millä perusteella siis voidaan viedä tuet?

Koska ei ole työmarkkinoiden käytettävissä silloin. Näin se on joskus tulkittu.

Vierailija
260/274 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan mielelläni miten persut ja kokkarit ym. köyhien kyykyttäjät vastaavat tähän 🤭

Vastaan lukematta kolmeatoista sivua kommentteja. 

He kertovat työttömälle, että tämän pitäisi "vain mennä töihin".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi