Miten lasketaan vuorotteluvapaaseen kuuluva 10 vuoden työssäoloehto?
Olen siis etsinyt tietoa ja yrittänyt selvittää Löytyykö keneltäkään kokemusta vuorotteluvapanoikeuden selvittämisestä ja vuorotteluvapaalta maksettavasta korvauksesta?
vuorotteluvapaakorvaukseen oikeuttani. Tämän hetken tietojeni mukaan äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla vietetty aika voidaan lukea työssäoloajaksi. Olen ollut siis 8 vuotta oikeasti työsuhteessa, välissä kaksi äitiyslomaa. Ennen työuran alkamista olin yhden äitiysloman. Lisäksi kesätöitä on tullut tehtyä 15-vuotiaasta saakka. Voidaanko nämä ajat, ts. kesätyösuhteet, äitiysloma ennen työsuhdetta ja äitiyslomat työsuhteen sisällä lukea osaksi työhistoriaa?
Työ alkaa sen verran jo ahdistaa, että olisi pakko saada tähän homman hengähdystauko. Toisaalta haluan käyttää enemmän aikaa kotona olemiseen, kun lapset lähtevät ja tulevat koulusta. Olen myös aloitellut avoimessa yliopistossa opintoja, joita haluaisin tehdä vuorotteluvapaan aikana tehokkaammin.
Kommentit (2)
Ensinnäkin sellainen tärkeä pointti, että vaikka vanhempainvapaa luetaan työssäoloajaksi, niin VIIMEISEN VUODEN AIKANA ENNEN VUOROTTELUVAPAAN ALKUA SAA OLLA OLLUT ENINTÄÄN 30 PÄIVÄÄ MUUALLA KUIN TÖISSÄ. ELi jos olet ollut viimeisen vuoden sisällä yli 30 päivää äitiyslomalla, et ole oikeutettu vuorotteluvapaaseen. Olen itsekin tutkiskellut asiaa, ja täytyy tässä odotella juuri sitä, että vanhempainvapaan päättymisestä tulee vähintään vuosi :-)
Lyhyetkin työsuhteet, kesätyöt yms. lasketaan työhistoriaan. Tuosta äitiysvapaasta en tiedä, mikä ei ole ollut minkään työsuhteen keskellä..
Vuorotteluvapaan korvaus on jotain 60% ansiosidonnaisesta korvauksesta, käytännössä käteen jää alle puolen kuun palkka (tutulta olen kuullut)
mä luulin että pitää olla saman firman palveluksessa tuo 10v et saasen vapaan.
mielestäni äitiys ja vanhempainloma lasketaan mutteihoitovapaata