Eikö Tampereen keskustan narkomaaniongelmalle ole mitään tehtävissä?
Keskusta on jopa sunnuntaina keskellä päivää täynnä narkomaaneja ja joka paikassa haisee virtsa. Miten voi olla, että päättäjät eivät tee asialle mitään?!
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa/asioi-hallinnon-kanssa
Sähköisen asioinnin kautta voi jättää mm. kuntalaisaloitteen ja ....
https://www.pirha.fi/sahkoinen-asiointi
Ilmoita huoli aikuisesta
Jos koet huolta omasta tai toisen aikuisen tilanteesta tai pärjäämisestä, voit ottaa yhteyttä Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijöihin tällä lomakkeella. Voit käyttää tätä yhteydenottokanavaa, kun haluat ilmoittaa huolesi koskien yli 18-vuotiasta henkilöä tai ikäihmistä.
Täytä ilmoita huoli -lomake
Tämän verran pitää jokaisen osata etsiä tietoa itse!
? Ilmoita huoli aikuisesta. Niin siis mitä? Pitäisikö minun ilmoittaa huoli itsestäni, etten uskalla/halua mennä Tampereen keskustaan siellä oleskelevan epämääräisen sakin takia? Entäs sen jälkeen? Tuleeko joku hyvinvointialueen työntelijä saattamaan minua vai hoitaako hän asiani keskustassa?
Ei ongelmat lomakkeita täyttämällä poistu.
😂😄 Hyvä kommentti. Tuo olisikin hyvä palvelu. Ottaisin käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse ratkaisisit ongelman? Jos ne ei ole keskustassa niin ne on jossakin muualla. Se on ongelman siirtoa.
Keskustan tulisi olla turvallinen sekä viihtyisä paikka kaikille. Lapsille ja aikuisille.
Minun puolestani ongelma voitaisiin sitten mielummin lakaista johonkin kauemmas laitamaille. Kun kerran muutakaan ei kaupunki saa aikaan.
Suomessa ihmisiä ei kyllä saa pakkosiirtää yhtään mihinkään. Päihderiippuvaisella on sama vapaus liikkua ja valita olinpaikkansa kuin sinullakin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Muutin pois Tampreelta 10 vuotta sitten töiden perässä. Paluusta Tampereelle olen haaveillut, mutta aika kehnolta näyttää tilanne. Keskusta on ihan kammottava. En tiedä olisiko Hervanta nykyään parempi. Sielläkin olen joskus asunut.
Minä myös asunut Treella ja muuttanut pois 2008. Nyt haluaisin muuttaa sinne takaisin, mutta nämä ketjut ilmestyvät tasaisin väliajoin muistuttamaan mikä tilanne keskustassa on. Mihinkään lähiöön en haluaisi vetäytyä, sehän on melkein sama kuin asuisi korpikylällä, paitsi että lähikauppa olisi lähikauppa.
Ja kaipa lähiöissäkin on huumeita, ja huumeyhteisöjä (hienosti sanottuna) - missä enemmän ja missä vähemmän, sekin pitäisi ottaa selville ennen muuttoa.
Se nollatoleranssi on syy miksi tähän tilanteeseen on ajauduttu.
Samoin "sota huumeita vastaan" eli nykyinen päihdepolitiikka jota suomessakin nyt toteutetaan ei yksinkertaisesti toimi, aina on järjestelmässä joku kenet voi lahjoa (vrt. Aarnio) ja ainoa mitä tällä sodalla saadaan on enemmän, edullisempia ja vahvempia huumeita ja niiden käyttäjiä.
Ainoat maat jotka ovat ongelman onnistuneet ratkaisemaan ovat maita jossa kieltolakiin on tehty poikkeus ja rangaistuksen sijaan ohjattu käyttäjät hoitoon.
vertauskuvallisesti luuletteko että alkoholisti raitistuu sakkoja kirjoittamalla tai 2kk vankilassa, päinvastoin todennäköisesti päihdeongelma pahenee.
Käyttöhuoneet sijoitettu niin ettei ongelma haittaa muita ihmisiä, eli sillä käyttäjät saadaan pois keskustasta sekä sitten avun piiriin. Kun nykyisin sitä oikeaa apua ei tarjota. Sen takia käyttäjiä on yhä enemmän.
Voi kuulostaa järjenvastaiselta, mutta täysin sama tilanne oli alkoholin kieltolain kanssa.
Itse en hirveästi viitsi käyttäjiä arvostella sillä kenestä tahansa voi tulla narkkari, useimmiten alkaa ihan laillisesta lääkekuurista ja sitten kun lääkkeitä ei uusita niin ne haetaan kadulta ja joku tarjoaakin jotain muuta kun lääkkeet on loppu ja se onkin sitten siinä.
Moni on myös sekakäyttäjä tietämättään, psyykenlääkkeiden kanssa jos juo alkoholia, niin nykyisen terveydenhuollon määritelmän mukaan olet sekakäyttäjä. Sitten ei saakaan enää apua mistään ennenkuin "päihteiden väärinkäyttö" on lopetettu.
eli kuka tahansa voi "muuttua narkkariksi" kun se leima kerran terveydenhuollon papereihin tehdään niin omalla käytöksellä ei juurikaan ole väliä. Sitten onkin jo astetta vaikeampi saada apua.
Toivon todella ettei satu kellekään omalle kohdalle.
Olimme viime kesänä Tampereella, oli järkytys keskustan se kusen haju, räkälät ja narkomaanit. Muuten oli lasten kanssa kiva viikonloppu mutta keskustan tunnelma oli ankea ja ahdistava. Harmi, kun muuten esim Tampellan alueeseen on panostettu mutta huumeongelmaan ei puututa millään tavalla. Oksettaa että lapsemme näkivät tuollaista.
Ja asumme siis Helsingissä ja olemme matkustelleet paljon. Missään muualla ei ole nimenomaan keskustassa tuollaista ällötystä silmien edessä.
Se on sitä suomalaista hyvinvointia!
Tampereen keskusta on monin tavoin pilalla. Autolla sinne on vaikea mennä, ja jos menisikin, niin joutuisi maksamaan pysäköinnistä hirveästi (jos parkkipaikan löytäisi). Väkivaltaisia nuorisojengejä ja narkkareita, joilla silmät seisoo päässä.
Vierailija kirjoitti:
Olimme viime kesänä Tampereella, oli järkytys keskustan se kusen haju, räkälät ja narkomaanit. Muuten oli lasten kanssa kiva viikonloppu mutta keskustan tunnelma oli ankea ja ahdistava. Harmi, kun muuten esim Tampellan alueeseen on panostettu mutta huumeongelmaan ei puututa millään tavalla. Oksettaa että lapsemme näkivät tuollaista.
Ja asumme siis Helsingissä ja olemme matkustelleet paljon. Missään muualla ei ole nimenomaan keskustassa tuollaista ällötystä silmien edessä.
Tämä on totta. Sama kokemus täällä.
Vierailija kirjoitti:
Se konserttien määrä keväästä syksyyn, kun etsit luonnonrauhaa. Keskustan ulkopuolellakin on nyt se "kuiva deekis" haju, jopa rappukäytävissä. Nouseva ja laskeva hevi on ulkona (saarihelv. konsertti ja ratina) kun lenkkeilet joskus, eläimet sitä luonnossa säikkyvät, joku ukko rääkyy mikkiin epävireisesti ja korkealta. Roskakatokset päälle hajuineen ja runsaslukuiset viemärit. Keskusta taas ei sovi oikein lapsiperheille. Ulkomailla ei ole tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Muutin pois Tampreelta 10 vuotta sitten töiden perässä. Paluusta Tampereelle olen haaveillut, mutta aika kehnolta näyttää tilanne. Keskusta on ihan kammottava. En tiedä olisiko Hervanta nykyään parempi. Sielläkin olen joskus asunut.
Minä myös asunut Treella ja muuttanut pois 2008. Nyt haluaisin muuttaa sinne takaisin, mutta nämä ketjut ilmestyvät tasaisin väliajoin muistuttamaan mikä tilanne keskustassa on. Mihinkään lähiöön en haluaisi vetäytyä, sehän on melkein sama kuin asuisi korpikylällä, paitsi että lähikauppa olisi lähikauppa.
Ja kaipa lähiöissäkin on huumeita, ja huumeyhteisöjä (hienosti sanottuna) - missä enemmän ja missä vähemmän, sekin pitäisi ottaa selville ennen muuttoa.
Mistä löysit uuden asuinpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa äänestää tulevissa vaaleissa!
Perussuomalaisten vaalivoitto lähenee 🙂👍
Persullekin tiedoksi että tulevat vaalit ovat eduskuntavaalit. Ei ole vaalien tuloksella vaikutusta Tampereen keskustan ongelmiin. Niihin voidaan vaikuttaa kunnallisvaaleissa.
Mutta se täytyy sanoa että aika pitkään ovat tamperelaiset katselleet menoa. Meinaan, oltiin lapsen kanssa lähes kymmenen vuotta sitten kesälomareissulla Tampereella, käytiin Särkänniemessä ja muumimuseossa. Ihan kiva reissu, mutta erehdyttiin sunnuntaina iltapäivällä käymään pikku kakkosen puistossa ja käveltiin siitä Hesburgeriin sellaista pääväylältä vaikuttanutta katua (en nyt muista kadun nimeä) ja ihmeteltiin kovasti näitä päihtyneitä, äänekkäitä ja epäsiistejä ihmisjoukkoja. Keskellä keskustaa siis, yleensä tällaista väkeä näkee kaupunkien asemien liepeillä tms. paikoissa. Tai ehkä yöaikaan. Kyllähän se hieman turvatonta oloa aiheuttaa, varsinkin kun alle kymmenvuotias lapsi oli mukana. Sinänsä kokonaisuutena ihan mukava reissu, mutta se viimeinen mielikuva, mikä kaupungista jäi, oli epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaupungin ruveta antamaan ilmaisia yliannostuksia?
Radikaali, mutta toimiva ratkaisu.
Toimiva mihin? Narkomaaneja kyllä kuolee mutta heitä tulee aina uusia. Olennaista olisi pyrkiä puuttumaan juurisyihin. Narkomaanit ovat ihmisiä tunteineen ja persoonineen.
Kuka tahansa meistä voi kohdata elämässään niin suurta tuskaa että kemiallinen helpotus tuntuu ainoalta vaihtoehdolta.
On p-puhetta että huumeita käytetään pelkästään tuskaisuuteen. Osa alkaa käyttämään pelkästä uteliaisuudesta ja koska huumeita on saatavilla, ihmisellä kun on taipumus haluta päihtyä välillä kellä enemmän kellä vähemmän.
Eli suoraan sanottuna narkkaus on monesti oma valinta.
en oo kyllä koskaan kuullut että kukaan olisi valitsemalla valinnut että "Hei alapma narkomaaniksi"
Se on monisyinen päihdepoliittinen ongelma jonka rarkaisemiseen ei ole helppoa oikotietä.
Pitäisi ottaa mallia sieltä missä asiat on ratkaistu oikeasti eikä vain menty helpoimmalla ja halvimmalla.
Käyn satunnaisesti keskustassa Sokoksella ja Yliopiston Apteekissa, pääosin ilta-aikaan (19-21 välillä). En ole nähnyt minkäänlaista häiriökäyttäytymistä Sokoksen edustalla. Apteekkiin en tykkää mennä etuovesta, kun siinä on se melutoosapubi ja känniläiset ihan vieressä. Takaoven puolella en ole havainnut ongelmia. Ehkä minulla on vaan ollut tuuria.
Mihin aikaan keskustassa on isoimmat ongelmat, keskellä päivääkö?
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin olisi tehtävissä, mutta raharaha. Päättäjillä ei ole ymmärrystä eikä monesti edes sitä halua ymmärtää. Sen olen nähnyt monta kertaa. Eihän tässä maassa saada edes vanhuksille inhimillistä hoitoa järjestettyä.
Päihderiippuvuus on asia joka tuhoaa valtavasti tässä yhteiskunnassa ja koskettaa ihan kaikkia tavalla tai toisella. Meillä on tässäkin ongelma joka on räjähtämässä käsiin.
T. Päihdetyöntekijä
Näin. Paras olisi ettei kukaan alkaisi käyttää, mutta se lienee mahdotonta, kun jopa puolueita myöten ollaan huumemyönteisiä, ja joka paikassa vingutaan huumeita laillisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin olisi tehtävissä, mutta raharaha. Päättäjillä ei ole ymmärrystä eikä monesti edes sitä halua ymmärtää. Sen olen nähnyt monta kertaa. Eihän tässä maassa saada edes vanhuksille inhimillistä hoitoa järjestettyä.
Päihderiippuvuus on asia joka tuhoaa valtavasti tässä yhteiskunnassa ja koskettaa ihan kaikkia tavalla tai toisella. Meillä on tässäkin ongelma joka on räjähtämässä käsiin.
T. Päihdetyöntekijä
Näin. Paras olisi ettei kukaan alkaisi käyttää, mutta se lienee mahdotonta, kun jopa puolueita myöten ollaan huumemyönteisiä, ja joka paikassa vingutaan huumeita laillisiksi.
Huumeita voi myös käyttää kohtuudella ja suurin osa käyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Päihdetyöntekijä
Huumeita voi myös käyttää kohtuudella ja suurin osa käyttääkin.
Silloin, kun elämässä on synkkää, niin pilvien keskelle tarvitsee iloa ja valoa eli huumeita. Ja muistetaan Ukrainaa kanssa.
Kaupungit voisivat avata erilliset ja pakolliset hoitolaitokset näille käyttäjille. Jos jää kiinni esim toisesta käyttörikoksesta niin pakollinen hoito. Tulisi yhteiskunnalle edullisemmaksi.
Lisäksi pitäisi olla 500 euron sakko yleisille paikoille kusemisesta.
Get over it!