Opettaja, paljonko palkkasi on?
Mitä opetat, paljonko tienaat? Oletko tyytyväinen palkkaasi?
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä huonot palkat. Pari kaveria on aineenopettajia yläkoulussa ja kyllä heillä on palkat yli 4000,00 ja sitten lisiä esim. luokanvalvojana olosta yms.
Maksimipalkka jonka aineenopettaja saa peruskoulussa kaikkine ikälisineen on 3878-3910 euroa (eli ollut vähintään 20v töissä ja kuntaluokkien kalleus I tai II)
Jos saa tämän yli, niin palkassa on ylityötentaja ja/tai erikseen korvattavia töitä normityön päälle. Eli 4000 palkkaan on peruskoulun opettajan tehtävä extraa päälle.
Ei palkkaa voida verrata jatkuvailla ylitöillä normipalkkaa.
.....
Kaikilla työnantajilla (Norssit) ei ole ikälisiä käytössä vaan suoriutumislisä. Se voi olla vaikkapa 18% peruspalkan päälle.Ts vaikka 3500 e / kk peruspalkka ja siihen päälle 18% henk koht lisä, joka voi nousta ikävuosista riippumatta
Normaalikoulut on aika vähissä ja niissä palkkaus epämääräinen.
Mielestäni tuo näytti selkeältä.
On tehtävän vaativuus, joka määrittää peruspalkan. Sitten päälle henk koht suoritus
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, miksi lukion opettajilla voi olla isommat palkat kuin yliopistossa - koska lukiossa on paljon enemmän opetustunteja (jos on niin korkeat palkat)
Opetan lukiossa ja yläkoulussa. 29h opetusta viikossa, kun on ylitunteja. Ilman noita ylitunteja olisi palkka aika olematon.
Minä olen yläkoulun aineenopettaja ulkomailla. Opetustunteja viikossa 19 ja palkka huimat 2000 € kuussa. Repikää siitä
Siis nettona tuo 2000.
T. Edellinen
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yläkoulun aineenopettaja ulkomailla. Opetustunteja viikossa 19 ja palkka huimat 2000 € kuussa. Repikää siitä
Onko maan hintataso suunnilleen sama kuin Suomessa (tällaiseksi lasken myös esim. Keski-Euroopan) vai selvästi edullisempi?
Luokanopettaja, kaksoispätevyys, täydet vuosisidonnaiset, TVA, ylitunti
55 000€/v sis. lomarahat.
Palkka ok, työ ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos on Aurinkorannikon koulu, niin Epanjassa eläminen maksaa puolet vähemmän, mitä Suomessa
Markkaaikana kansakoulun opettajan palkka oli 8000-9000 mk. En tiedä voiko verrata nykyaikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maan hintataso suunnilleen sama kuin Suomessa (tällaiseksi lasken myös esim. Keski-Euroopan) vai selvästi edullisempi?
On sama hintataso kuin Suomessa. Ei ole Espanjassa. Opettajien palkka täällä on todella surkea, vaikka tunteja toki on vähemmän kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Markkaaikana kansakoulun opettajan palkka oli 8000-9000 mk. En tiedä voiko verrata nykyaikaan?
Kansakouluja ei ole ollut 1970-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1998 kun valmistuin ja menin ensimmäiseen työpaikkaani, palkkani oli noin 12.000 markkaa. Se oli iso muutos verrattuna opintorahaan joka oli silloin muistaakseni 1570 markkaa (tms.)
Varhaiskasvatuksen opena "vaan", palkka hieman päälle 2900. Kun aloitin 5 vuotta sitten, oli hieman päälle 2400. Siksi olen tyytyväinen, työnkuva kun ei ole muuttunut eikä työtehtävien määrä kasvanut tms., päin vastoin kokemuksen myötä työ helpottuu koko ajan vähän. Tulevien indeksikorotusten jälkeen palkka tulee nousemaan 3000 euroon.
Työni on myös mielekästä ja lapset ihania, vaikka meteli/kurakelit/rajattomat vanhemmat onkin ihan perseestä.
Lukiossa lehtorina 2741€/kk käteen.
Reilu 5600 e/kk näkyy olevan ruttona. AMK-lehtori, tietotekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettaja, kaksoispätevyys, täydet vuosisidonnaiset, TVA, ylitunti
55 000€/v sis. lomarahat.
Palkka ok, työ ei.
Kalleusluokka I, luokanopettaja kaksoispätevä täysillä tunneilla 20v kokemuksella saa 3916 euroa kuussa eli 46990 euroa ja lomarahaa saat noin 2819 euroa. Jos saat 55000 euroa vuodessa peruspalkan päälle on leivottu kaikkea muuta kuten 1vvt ja suurehko tva. Ylitunteja ja tva:ta ei kaikki opettajat saa ja tva maksetaan enintään vuodeksi kerrallaan, toki peruste ja tva voi jatkua vuodesta toiseen ja tva:n suuruus riippuu koululle annetuista rahoista ja miten rehtori sen jakaa.
Stat kerää palkat lokakuussa ja julkaisee kuntasektorin palkat. Ongelma ainakin olettajien kohdalla siinä, että kerättyyn dataan sisältyy vain: Kuntasektorin palkkatilastossa ansiotiedot lasketaan kokoaikaisilta, pääasiallisessa palvelussuhteessa olevilta ja täyttä palkkaa saavilta palkansaajilta. ja tilasto jatkuu: Opettajien palkkaus on vahvasti sidoksissa työsuhteen kestoon. Lähes joka neljännen työsuhde on kestänyt korkeintaan pari vuotta, jolloin ansiot ovat vielä matalat. Alle vuoden työskennelleitä on kuudesosa kaikista opettajista. Tällöin mediaani on peruskoulun alaluokkien opettajilla noin 3 090 euroa, eli 590 euroa keskimääräistä vähemmän kuussa ja lukion sekä peruskoulun yläluokkien opettajilla noin 3 260 euroa eli 830 euroa keskimääräistä vähemmän kuussa.
Surkea, kaikkeen paskaduuniin nähden, jota joudun tekemään sekopäisten kakaroiden kanssa. Vanhemmat vielä sekopäisempiä vaatimuksineen.
Joku kysyi, miksi lukion opettajilla voi olla isommat palkat kuin yliopistossa - koska lukiossa on paljon enemmän opetustunteja (jos on niin korkeat palkat)