Asuimme rivitalossa jossa oli kaksi vessaa. Muutimme ok-taloon jossa yksi vessa ja luulimme että kyllähän yhdelläkin nyt pärjää. Virhe!
Kauhea tunne kun kupla otsassa ja lapsi vessassa.
Kommentit (96)
Kuinka paljon te paskotte? Käyn kerran aamulla, ja sillä selvä. Kusihädän voi hoitaa mihin vaan astiaan, jos on armoton kiire.
Minulla sata vuotta ja risat vanha ok-talo, jossa kaksi kerrosta. Kummassakin kerroksessa on ikkunalliset suihku- ja veskitilat. Lisäksi rakennutin vielä terrassilta mentävään vanhanaikaiseen pesutupaan suihkun ja ison tiskipöydän, koko pesutupa rempattiin samalla. Siellä on kesällä kivempi käydä suihkussa kun puutarhahommia tekee. Niin ja asun yksin.
tarviiko siellä vessassa kuluttaa niin paljon aikaa? Luulisi homman hoituvan viidessä minuutissa.
Olen miettinyt sitä ulkovessaa lisäksi meidän tontille. Siinä säästyisi paljon vettä. Mies käy joskus merkkaamassa yhdessä nurkassa muutenkin.
Yhtenä talvena viemäriputki oli tukossa/jäässä. Ulkovessa olis ollut tarpeen.
Ettekö osaa yhtään ennakoida wc-käyntejä tai pidätellä puolta tuntia jos on koppi varattu?
Miten pystytte liikkumaan ulkomaailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Miten edes myydään perheasuntoja, joissa vain yksi vessa?
Asun Helsingissä 50-luvulla rakennetussa lähiössä. Olen ihan mielenkiinnosta katsellut alueelta 3-4 mh asuntoja tulevaisuutta ajatellen. Lähes poikkkeuksetta niissä on vain yksi vessa, joskus harvoin kylpyhuone ja vessa erikseen. Selvästi 50-luvulla oli eri standardit.
Ideaalitilannehan tuo ei todellakaan olisi, mutta minkäs teet, jos haluat asua tietyllä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same here sister. Asumme ennen vuokralla rivarissa jossa oli vessa alakerrassa ja pönttö myös yläkerran kylpyhuoneessa. Sitten ostimme talon joka on yhdessä kerroksessa ja on vain yksi wc.
Tuli entistä kotia ikävä kun porukkaan iski mahauti ja mies ripuloi tuolla ikkunattomassa vessassa vati sylissä, lapsi onneksi vain oksensi mutta itse olin hätää kärsimässä kirjaimellisesti kun pissatti ja oli menkatkin. Muutenkin ällötti mennä sinne vessaan jossa pas ka roiskeet oli pytyn kannessa asti ja kakkahiukkaset oikein leijaili ilmassa, olisin antanut pottuvarpaani toisesta vessasta![/quote
Omaan ok-taloon senkun rakentaa lisää vessoja.
Ei tänne! Eteiskäytävän varrella on lasten huoneet, vessa, kylppäri ja siivouskomero. Keittiön vieressä meidän makkari ja makkarin seinän takana olkkari. Ei kertakaikkiaan ole paikkaa jonne loihtisi toisen vessan.
Vierailija kirjoitti:
Voe hyvä pässi. Ok talossahan voitte teettää vaikka neljä vessaa.
Kyllä seon pässi joka luulee että kaikki ok-talossa asuvat voivat noin vain säästöillään teetätellä vessoja sinne sun tänne.
Vierailija kirjoitti:
tarviiko siellä vessassa kuluttaa niin paljon aikaa? Luulisi homman hoituvan viidessä minuutissa.
Meillä oli se ainoa wc-pönttö pesuhuoneessa jossa oli myös suihku ja sauna. Siinä kun teinit suihkutteli niin kirosin monta kertaa sitä että se ainoa pönttö oli just siellä suihkutilassa. Olisi edes erillinen ollut! Tämä siis kun asuttiin 6kk vuokralla kun oma talo oli rakenteilla. Huokaisin helpotuksesta kun oma talo valmistui. Siinä on 2 erillistä wc:tä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Meillä on 3 vessaa ja 4 henkeä, mutta siltikään aina ei pääse vessaan. Kyllä asunnoissa pitäisi olla jenkkityyliin vähintään 1 vessa per huoneluku.
Samaa mieltä. Kylppäreitä pitäisi olla myös saman verran kuin asukkaita. En ymmärrä miksi siinä amerikkaketjussa niille nauretaan. Me ollaan 5-henkinen perhe, 3 vessaa joista kahdessa kylppäri. Liian vähän, varsinkin kun joukosta löytyy teinityttö.
Vierailija kirjoitti:
Pahin suunnitteluvirhe on, että vessat sijoitetaan samaan tilaan suihkun kanssa. Kun joku on suihkussa ovi lukossa, se syö vessan käyttötoiminnon muilta siksi ajaksi.
Ei vaan pahin suunnitteluvirhe on se, kun vessa sijoitetaan omana pikku kopperona siihen keittiö-ruokatila-olohuoneen yhteyteen. Niin että kaikki näkee ja ennen kaikkea kuulee, kun asioit vessassa. Jo suunnitteluvaiheessa pitäisi ymmärtää vessarauha.
Vierailija kirjoitti:
Yhden vessan asuntoja on vaikeaa saada kaupaksi, tai ainakin se huomioidaan asuntojen pyyntihinnoissa. Useampi vessa asunnossa alkaa olla yhtä yleinen olettama, kuin että uusi auto on automaattivaihteinen.
Höpsistä. Suurin osa suomalaisista kerrostaloasunnoista on yhden vessan huusholleja. Ja yksikerroksisissa rivitaloasunnoissa on hyvin harvoin kahta vessaa.
Meillä on 2 vessaa, kahdestaan asutaan. Välillä toinen joutuu jonottamaan vuoroa kun ei kumpikaan tykkää käyttää sitä toista vessaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same here sister. Asumme ennen vuokralla rivarissa jossa oli vessa alakerrassa ja pönttö myös yläkerran kylpyhuoneessa. Sitten ostimme talon joka on yhdessä kerroksessa ja on vain yksi wc.
Tuli entistä kotia ikävä kun porukkaan iski mahauti ja mies ripuloi tuolla ikkunattomassa vessassa vati sylissä, lapsi onneksi vain oksensi mutta itse olin hätää kärsimässä kirjaimellisesti kun pissatti ja oli menkatkin. Muutenkin ällötti mennä sinne vessaan jossa pas ka roiskeet oli pytyn kannessa asti ja kakkahiukkaset oikein leijaili ilmassa, olisin antanut pottuvarpaani toisesta vessasta![/quote
Omaan ok-taloon senkun rakentaa lisää vessoja.
Ei tänne! Eteiskäytävän varrella on lasten huoneet, vessa, kylppäri ja siivouskomero. Keittiön vieressä meidän makkari ja makkarin seinän takana olkkari. Ei kertakaikkiaan ole paikkaa jonne loihtisi toisen vessan.
Ei vessa nyt niin paljoa tilaa vie ettei jonkun huoneesta voi paria neliötä lohkaista. Tai vaikka siivouskaapista, jonka siirtää toisaalle.
Meillä wc ja kylppäri erikseen. Pissaan seisaaltaan litran pakasterasiaan, sellaiseen korkeaan joka helppo sujauttaa jalkojen väliin. Huuhtelen pissan kylppärin lavuaariin.
Miespuoliset käy talon nurkalla.
Olen remontoimassa omakotitaloa, jossa on alunperin vain yksi wc. Olisi mahdollisuus lisätä uusi wc kellariin noin tonnin kustannuksella. Mitenköhän suuri vetovoimatekijä tämä on?
Meitä on kolme perheenjäsentä ja kolme (/neljä) vessaa. Yksi alakerrassa, yksi yläkerrassa ja yksi lämpimässä saunarakennuksessa pihalla. Tämä on oikein sopiva määrä. Saunan vessa on suihkutilassa, kun sitä ei saatu muualle mahtumaan. Yläkerran vessa on vain vessa, alakerrassa taas samasta ovesta kuljetaan suihkuhuoneeseen, mutta vessa on sentään oma tilansa, joten sitä voi käyttää, vaikka joku suihkussa olisikin.
Neljäs vessakin tontilla on, pihaverstaassa, mutta se ei ole niin miellyttävässä kunnossa, että laskisin valmiuteen. Käyn siellä joskus pesemässä mattoja vanhalla pyykkikoneella, ja remppamiehet ovat käyttäneet sitä silloin, kun talossa on tehty isompia töitä. Tätä kirjoittaessa itse asiassa tuli mieleen, että saamme kuitenkin kiittää tuon raksavessan olemassaoloa paljosta - säästää omaa perhettä paljolta, kun on raksaäijille osoittaa paikka, jossa voi asioida riisumatta raksakenkiä ja jossa ei ole niin justiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden vessan asuntoja on vaikeaa saada kaupaksi, tai ainakin se huomioidaan asuntojen pyyntihinnoissa. Useampi vessa asunnossa alkaa olla yhtä yleinen olettama, kuin että uusi auto on automaattivaihteinen.
Onhan se valitettavasti yleinen olettama, että uusi auto on automaattivaihteinen. Ja valitettavan usein se myös on. Mutta nämä, jotka niitä inva-avusteisia "autoja" haluaa, heidän pitäisi opetella ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen remontoimassa omakotitaloa, jossa on alunperin vain yksi wc. Olisi mahdollisuus lisätä uusi wc kellariin noin tonnin kustannuksella. Mitenköhän suuri vetovoimatekijä tämä on?
Lisää ehdottomasti! Tuo on yksi isoimmista mukavuutta lisäävistä yksittäisistä asioista. Itse taisin rempan yhteydessä käyttää tonnin pelkkään kodinhoitohuoneen kurasyöppöön asenuskustannuksineen. Oli sekin sen arvoista, en yhtään kadu. Jos samaan hintaan saisi ylimääräisen vessan, tekisin varmasti!
Minulla ja miehellä oli kämppä jossa yksi wc. Muuten se olisi toiminut, mutta mies on sellainen joka jää puoleksi tunniksi pskalle.