Iäkkäät vanhemmat ja sähköpostin, somen yms. käyttö alkaa tuottaa ongelmia
Koko ajan saan olla oikomassa väärinkäsityksiä.
Mainosviestejä luullaan henkilökohtaisiksi viesteiksi, joihin pitää vastata. Sukulaisille loukkaannutaan kun fb-kommentin sarkasmi ei avaudu tai yksinkertaisesti jokin viesti on luettu väärin.
Huoh. Onko muilla tällaista?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noiden turhien palveluiden käyttö kannata yksinkertaisesti vaan lopettaa? Olen itse ihan nelikymppinen, enkä ole somessa tai sähköpostiakaan käytä.
Mielenkiintoinen valinta: ei somea, ei sähköpostia (joka on edellytys kirjautumiselle lukemattomiin sovelluksiin) mutta sen sijaan käytät tätä palstaa. Tuo olisi kyllä aika erikoinen elämäntapa.
Tätä palstaa, kuten myös Yle Areenaa pystyy käyttämään ilman kirjautumista. Tietojani on kyllä varmasti vieläkin ties missä.
En yritäkään muistella kaikkia käyttämiäni sovelluksia ja palveluja, joissa sähköposti on pakollinen, mutta välittömästi tulevat mieleen nämä (tässä siis vain vapaa-ajalla käyttämäni palvelut, ei työjuttuja):
- OmaPosti
- HSL
- muut paikallisliikenteen lippusovellukset, jotka lataan silloin kun reissaan (ja poistan myöhemmin)
- VR
- Nordnet, Bank Norwegian
- Netflix ja muut suoratoistopalvelut (tällä hetkellä käytössä vain Netflix)
- Nextory ja muut ääni- ja e-kirjat (tällä hetkellä käytössä Nextory)
- booking.com, airbnb.com, hotellien omat sovellukset, TripAdvisor
- WordDive ja Duolingo kielten opiskeluun (WordDiven tilini ei ole tällä hetkellä aktiivinen)
- Paypal, MobilePay
- SportsTracker
- Pinterest, FB, Insta, Twitter, LinkedIn
- Lidl Plus, S-mobiili, Tokmanni
- Goodreads
- Wolt
- Moovy pysäköintipalvelu
- HS verkkolehti
- avoimen yliopiston kurssit (harrastus)
- kirjoittajaklubi
- kirjasto
- paikallisen vapaa-aikatoimen vuorovarausjärjestelmä (liikunta)
... en jaksa miettiä pitemmälle, mutta ei tuossa ollut vielä läheskään kaikki. En osaa kuvitella hoitavani em. asioita ilman sovelluksia tai verkkosivustoja ja jokaiseen noista tarvitaan toimiva sp-osoite.
En yksinkertaisesti usko, että nelikymppinen ihminen pärjäisi ilman sähköpostia tai sitten hän ei tee vapaa-aikanaan yhtään mitään.
Tuossa on paljon ns. turhaakin. Asun itsekin HSL-alueella ja ihan perinteistä matkakorttia itse käytän. En edes omista älypuhelinta. En ole koskaan omistanutkaan. En tarvitse sellaista mihinkään.
Millä laitteella palstailet jos sulla ei siihen ole outlookia/apple id salasanoineen?
Hä?
-eri
Itse pohdin juuri viikonloppuna, että minkä ikäisiltä voi ylipäätään odottaa digitaitoja. Nyt jo eläkkeellä oleva isäni on ollut IT-alalla 80-luvulta lähtien ja on aina ollut itsestäänselvää, että kaikki uusimmat nettipalvelut ym on otettu meillä välittömästi käyttöön. 85v isäni tätikin liittyi Facebookiin 15 vuotta, kun sen käyttö yleistyi. On ollut järkytys seurata vierestä miten vanhempieni ikäiset, muuten järkevät appivanhemmat ovat digilaitteiden kanssa täysin seniilejä. Whatsappin käyttö on jo todella haastavaa, eivät tiedä somemaailmasta mtn, anoppi ei osaa käyttää internettiä lähes lainkaan (joutuu kysymään apua välilehden sulkemiseen), haluaa maksaa laskut pankissa ym. Kyse on siis ihmisistä ketkä ovat täyttäneet 50 vuotta joskus 2010 milloin nettipankit ym olivat jo käytännössä kaikilla käytössä. Ovat kuitenkin muuten ihan normaaleja ja tehneet täyden työuran.
Vierailija kirjoitti:
Itse pohdin juuri viikonloppuna, että minkä ikäisiltä voi ylipäätään odottaa digitaitoja. Nyt jo eläkkeellä oleva isäni on ollut IT-alalla 80-luvulta lähtien ja on aina ollut itsestäänselvää, että kaikki uusimmat nettipalvelut ym on otettu meillä välittömästi käyttöön. 85v isäni tätikin liittyi Facebookiin 15 vuotta, kun sen käyttö yleistyi. On ollut järkytys seurata vierestä miten vanhempieni ikäiset, muuten järkevät appivanhemmat ovat digilaitteiden kanssa täysin seniilejä. Whatsappin käyttö on jo todella haastavaa, eivät tiedä somemaailmasta mtn, anoppi ei osaa käyttää internettiä lähes lainkaan (joutuu kysymään apua välilehden sulkemiseen), haluaa maksaa laskut pankissa ym. Kyse on siis ihmisistä ketkä ovat täyttäneet 50 vuotta joskus 2010 milloin nettipankit ym olivat jo käytännössä kaikilla käytössä. Ovat kuitenkin muuten ihan normaaleja ja tehneet täyden työuran.
Joskus 2000-luvun taitteessa eläkkeelle jääneistä ymmärrän, että internet-palveluiden käyttöönotto on saattanut tuntua niin haastavalta, että taito on jäänyt kokonaan hankkimatta. Ovat 80-vuotiaita nykyään. En voi ymmärtää miten 60-vuotias ei osaa käyttää internettiä.
Jonkun pitäisi kehittää vanhuksille oma sosiaalinen media. Helppokäyttöinen ja yksinkertainen, jossa he saisivat sekoilla keskenään. Sellainen joka toimisi myös tinderinä ja papat ja mummot löytäisi päiväkahviseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Tuonikäiset maksoi pitkään pankin tiskillä, mun 80-vuotiaat appivanhemmat maksaa vieläkin. Ei heillä ole ikinä ollut tietokonetta, eikä älypuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noiden turhien palveluiden käyttö kannata yksinkertaisesti vaan lopettaa? Olen itse ihan nelikymppinen, enkä ole somessa tai sähköpostiakaan käytä.
Jos olet neljäkymppinen, miten voit olla töissä, jos olet välttynut somen tai sähköpostin käytöltä? Ja missä kuvittelet nyt olevan, kun kirjoittelet tänne?
Eiköhän kaikki tämän päivän kasikymppiset ole joutuneet työelämässä sähköpostin ja somen käyttöön. Esim. internet tuli jo 80-luvulla ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa eli yli 30v sitten.
Mitä ihmeem somea kuuskymppiset olisi käyttäneet 20 vuotta sitten? Ei ollut edes facebookia. Mun vanhemmat jäi eläkkeelle 2010, eikä kumpikaan ikinä käyttänyt tietokonetta töissä. Faksi oli tuolloin vielä käytössä.
Suuret ikäluokat on vähän siinä ja siinä ovatko tietokoneita töissä käyttäneet, jos olivat tavallisia duunareita. Sitä vanhemmista harva käytti. Ei siinä ole mitåån ihmeellistä että 80-vuotias ei käytä nettiä, varsinkin jos ei ole edes lapsia jotka olisi käyttöä opettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi kehittää vanhuksille oma sosiaalinen media. Helppokäyttöinen ja yksinkertainen, jossa he saisivat sekoilla keskenään. Sellainen joka toimisi myös tinderinä ja papat ja mummot löytäisi päiväkahviseuraa.
Sellainen pitäisi olla vähän nuoremmillekin. Esim. AppleID:n saamiseksi pitäisi lukea noin 100 sivuja ehtoja, en tiedä kuinka monta fb:iin pääsemiseksi j.n.e., j.n.e. Onko kukaan lukenut? Ihmiset painavat vaan, että joo, joo. Vaikka tehtävä on lähinnä mahdoton ihmetyttää miksi näistä järjettömistä ehdoista ei ole enemmän keskustelua. Kai joku nörtti niistä miljoonista käyttäjistä lukee läpi, jokuhan on ne tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on vähän siinä ja siinä ovatko tietokoneita töissä käyttäneet, jos olivat tavallisia duunareita. Sitä vanhemmista harva käytti. Ei siinä ole mitåån ihmeellistä että 80-vuotias ei käytä nettiä, varsinkin jos ei ole edes lapsia jotka olisi käyttöä opettaneet.
Anoppini 85 v., työskennellyt kouluavustajana, käyttää, fiksu tyyppi. Myös vanhempi naapuri (ei lapsia, työskennellyt sairaanhoitajana) käyttää. Viimeksi mainittu on käynyt työväenopiston kursseilla ja neuvonnassa.
Minun vanhempani eivät oppineet koskaan netin tai somen käyttöä. Ei älykännykkää, näppäinpuhelinkin tuottaa vaikeuksia kun Alzheimeria pukkaa alta 80-vuotiaana. Nyt saan olla siis jo tyytyväinen, että eivät ole somessa... mitä siitäkin tulisi.