Iäkkäät vanhemmat ja sähköpostin, somen yms. käyttö alkaa tuottaa ongelmia
Koko ajan saan olla oikomassa väärinkäsityksiä.
Mainosviestejä luullaan henkilökohtaisiksi viesteiksi, joihin pitää vastata. Sukulaisille loukkaannutaan kun fb-kommentin sarkasmi ei avaudu tai yksinkertaisesti jokin viesti on luettu väärin.
Huoh. Onko muilla tällaista?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ja eikös lähes kaikki asiat nykyisin hoideta netissä ja yleensä joka paikkaan tarvitsee myös sähköpostiosoitteen"
No kun asioi netin kautta tarvitsee, mutta sitä ihmettelen kun monissa on infokentissä pakollinen puhelinnumero, muuten ei pääse eteenpäin ja minulla kun ei ole, en tarvitse puhelinta muuten mihinkään. Miksi se puhelin siellä vaaditaan?
Oletko ollenkaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa? Kommunikoitko vain perinteisellä kirjepostilla?
Oletko huomannut, että ihmisten kanssa voi tavata kasvokkain ja puhua ja voi lankapuhelimellakin soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noiden turhien palveluiden käyttö kannata yksinkertaisesti vaan lopettaa? Olen itse ihan nelikymppinen, enkä ole somessa tai sähköpostiakaan käytä.
Mielenkiintoinen valinta: ei somea, ei sähköpostia (joka on edellytys kirjautumiselle lukemattomiin sovelluksiin) mutta sen sijaan käytät tätä palstaa. Tuo olisi kyllä aika erikoinen elämäntapa.
Tätä palstaa, kuten myös Yle Areenaa pystyy käyttämään ilman kirjautumista. Tietojani on kyllä varmasti vieläkin ties missä.
En yritäkään muistella kaikkia käyttämiäni sovelluksia ja palveluja, joissa sähköposti on pakollinen, mutta välittömästi tulevat mieleen nämä (tässä siis vain vapaa-ajalla käyttämäni palvelut, ei työjuttuja):
- OmaPosti
- HSL
- muut paikallisliikenteen lippusovellukset, jotka lataan silloin kun reissaan (ja poistan myöhemmin)
- VR
- Nordnet, Bank Norwegian
- Netflix ja muut suoratoistopalvelut (tällä hetkellä käytössä vain Netflix)
- Nextory ja muut ääni- ja e-kirjat (tällä hetkellä käytössä Nextory)
- booking.com, airbnb.com, hotellien omat sovellukset, TripAdvisor
- WordDive ja Duolingo kielten opiskeluun (WordDiven tilini ei ole tällä hetkellä aktiivinen)
- Paypal, MobilePay
- SportsTracker
- Pinterest, FB, Insta, Twitter, LinkedIn
- Lidl Plus, S-mobiili, Tokmanni
- Goodreads
- Wolt
- Moovy pysäköintipalvelu
- HS verkkolehti
- avoimen yliopiston kurssit (harrastus)
- kirjoittajaklubi
- kirjasto
- paikallisen vapaa-aikatoimen vuorovarausjärjestelmä (liikunta)
... en jaksa miettiä pitemmälle, mutta ei tuossa ollut vielä läheskään kaikki. En osaa kuvitella hoitavani em. asioita ilman sovelluksia tai verkkosivustoja ja jokaiseen noista tarvitaan toimiva sp-osoite.
En yksinkertaisesti usko, että nelikymppinen ihminen pärjäisi ilman sähköpostia tai sitten hän ei tee vapaa-aikanaan yhtään mitään.
Itselläni on kyllä sähköposti, mutta en tarvitse tuolta listalta muuta kuin VR:n ja kirjaston. Listasta tulee vaikutelma, että ilman Netflixiä, Woltia, etukortteja ja Mobile Payta ei voi elää. Hyvin onnistuu!
Käytän sähköpostia eniten yhteydenpitoon ystävieni kanssa, koska en ole Facebookissa tai muissa somen katiskoissa. Kirjoittelen sähköpostissa täsmäkirjeitä yhdelle ihmiselle kerrallaan, ennenvanhaiseen tyyliin, en isolle joukolle "seuraajia" elämästäni yleisluontoisia päivityksiä, jotka eivät oikeasti kiinnosta ketään. T. Bystander
Vierailija kirjoitti:
En itse uskalla laittaa faceen mitään päivityksiä kun äitini saattaa kommentoida ihan mitä tahansa...
Siellä voi kyllä valita, ketkä kunkin viestin näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ja eikös lähes kaikki asiat nykyisin hoideta netissä ja yleensä joka paikkaan tarvitsee myös sähköpostiosoitteen"
No kun asioi netin kautta tarvitsee, mutta sitä ihmettelen kun monissa on infokentissä pakollinen puhelinnumero, muuten ei pääse eteenpäin ja minulla kun ei ole, en tarvitse puhelinta muuten mihinkään. Miksi se puhelin siellä vaaditaan?
Oletko ollenkaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa? Kommunikoitko vain perinteisellä kirjepostilla?
Oletko huomannut, että ihmisten kanssa voi tavata kasvokkain ja puhua ja voi lankapuhelimellakin soittaa.
Henkilö kirjoitti että hänellä ei ole puhelinta. Joten miten ne tapaamiset sovitaan ja mistä hän soittaa? Yleisöpuhelimia ei enää ole.
Miettikää millaista meno tulee olemaan, kun nykypäivän "diginatiivit" ovat seniori-iässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse uskalla laittaa faceen mitään päivityksiä kun äitini saattaa kommentoida ihan mitä tahansa...
Siellä voi kyllä valita, ketkä kunkin viestin näkee.
Toki mutta siitä vasta sota syttyisi jos kävisi ilmi että estän häntä näkemästä julkaisujani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noiden turhien palveluiden käyttö kannata yksinkertaisesti vaan lopettaa? Olen itse ihan nelikymppinen, enkä ole somessa tai sähköpostiakaan käytä.
Mielenkiintoinen valinta: ei somea, ei sähköpostia (joka on edellytys kirjautumiselle lukemattomiin sovelluksiin) mutta sen sijaan käytät tätä palstaa. Tuo olisi kyllä aika erikoinen elämäntapa.
Minä olen luopunut puhelimesta. Kuukausimaksu nostettiin liikaa. Melkein tuhat mummoa/v.!
Vierailija kirjoitti:
Mun twinityttö loi uuden tilin instaan muutama vuosi sitten, kun mummo kommentoi kuviin mitä sattui.
Onlyfans?
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen luopunut puhelimesta. Kuukausimaksu nostettiin liikaa. Melkein tuhat mummoa/v.!
Maksat kuitenkin nettiyhteydestä? Vai palstailetko kirjastossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa, kuten myös Yle Areenaa pystyy käyttämään ilman kirjautumista. Tietojani on kyllä varmasti vieläkin ties missä.
En yritäkään muistella kaikkia käyttämiäni sovelluksia ja palveluja, joissa sähköposti on pakollinen, mutta välittömästi tulevat mieleen nämä (tässä siis vain vapaa-ajalla käyttämäni palvelut, ei työjuttuja):
- OmaPosti
- HSL
- muut paikallisliikenteen lippusovellukset, jotka lataan silloin kun reissaan (ja poistan myöhemmin)
- VR
- WordDive ja Duolingo kielten opiskeluun (WordDiven tilini ei ole tällä hetkellä aktiivinen)
- Paypal, MobilePay
- SportsTracker
- Goodreads
- Wolt
- HS verkkolehti
- kirjoittajaklubi
- kirjasto
... en jaksa miettiä pitemmälle, mutta ei tuossa ollut vielä läheskään kaikki. En osaa kuvitella hoitavani em. asioita ilman sovelluksia tai verkkosivustoja ja jokaiseen noista tarvitaan toimiva sp-osoite.
En yksinkertaisesti usko, että nelikymppinen ihminen pärjäisi ilman sähköpostia tai sitten hän ei tee vapaa-aikanaan yhtään mitään.
EIhän tuossa ole kuin muutama paikka mihin pitää antaa OIKEA syntymäpäivä ja OIKEA osoite.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet neljäkymppinen, miten voit olla töissä, jos olet välttynut somen tai sähköpostin käytöltä? Ja missä kuvittelet nyt olevan, kun kirjoittelet tänne?
Eiköhän kaikki tämän päivän kasikymppiset ole joutuneet työelämässä sähköpostin ja somen käyttöön. Esim. internet tuli jo 80-luvulla ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa eli yli 30v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työelämässä? Missä työssä ei koskaan tarvitse vastaanottaa tai lähettää sähköpostia?
Ne hoidetaan töissä, EI kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- OmaPosti
- HSL
- VR
- Paypal, MobilePay
- SportsTracker
- Goodreads
- Wolt
- HS verkkolehti
- kirjoittajaklubi
- kirjasto
Tuossa on paljon ns. turhaakin. Asun itsekin HSL-alueella ja ihan perinteistä matkakorttia itse käytän. En edes omista älypuhelinta. En ole koskaan omistanutkaan. En tarvitse sellaista mihinkään.
Millä laitteella palstailet jos sulla ei siihen ole outlookia/apple id salasanoineen?
En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta en minäkään puhelimella koskaan palstaile vaan ihan selaimen kautta läppärillä.
Niin? Ei mun läppäriin ainakaan pääse käsiksi luomatta Microsotin tunnuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet neljäkymppinen, miten voit olla töissä, jos olet välttynut somen tai sähköpostin käytöltä? Ja missä kuvittelet nyt olevan, kun kirjoittelet tänne?
Eiköhän kaikki tämän päivän kasikymppiset ole joutuneet työelämässä sähköpostin ja somen käyttöön. Esim. internet tuli jo 80-luvulla ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa eli yli 30v sitten.
Tämä palsta tuli 1998 ja yksityisille myytiin nettiyhteyksiä ylipäätään vasta 90-luvulla.
Äärimmäisen harva käytti 80-luvulla nettiä, lähinnä vain akateemisessa maailmassa ja pankkiyhteyksissä oli alkeellisia verkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työelämässä? Missä työssä ei koskaan tarvitse vastaanottaa tai lähettää sähköpostia?
Ne hoidetaan töissä, EI kotona.
Niin? Kyseinen hlö kertoi ettei käytä yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yritäkään muistella kaikkia käyttämiäni sovelluksia ja palveluja, joissa sähköposti on pakollinen, mutta välittömästi tulevat mieleen nämä (tässä siis vain vapaa-ajalla käyttämäni palvelut,
- OmaPosti- HSL
- VR
- Paypal, MobilePay
- SportsTracker
- Goodreads
- Wolt
- HS verkkolehti
- kirjoittajaklubi
- kirjasto
Minä en ainakaan tarvitse sähköpostia noihin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
- HS verkkolehti-
Tuossa on paljon ns. turhaakin. Asun itsekin HSL-alueella ja ihan perinteistä matkakorttia itse käytän. En edes omista älypuhelinta. En ole koskaan omistanutkaan. En tarvitse sellaista mihinkään.
Kohta tarvitset sillä HSL luopuu pikkuhiljaa matkakortista ja pitää olla äppi. Se on kustannuksiltaan halvempi kuin matkakortti. Siitä oli jossain välissä HSL sivuilla. Tässä ei sitä mainintaa ollut, mutta jossai...jos jaksat kaivaa. https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4187960
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa tässä minun työssäni: hyttisiivoojana pienellä laivalla. Mitään työhön liittyviä asioita ei tehdä sähköpostilla.
Jos laivan aikataulu muuttuu, ja minun työhön meno muuttuu, niin siitä tulee puhelu ja joko varustamon konttorista tai laivalta.
Minä en tee mitään tilauksia; ruokaa, vettä, pyyhkeitä, lakanoita, pesuaineita. Mä tulen oikeana päivänä oikeaan satamaan laivaani töihin , ja sitten lähden kotiin kun aika on.
Mihinkään en tarvi sähköpostia. Ja en varmasti ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ja millä juridisella perusteella?
Myös vanhukset nauttivat lain tuomaa turvaa ja oikeutta, vaikka lapset eivät sitä hyväksyisi, sillä se oikeus annetaan jo perustuslaissa.
Onhan aina ihmetellyt joidenkin aikuisten lasten tapaa kohdella vanhempiaan ja se oikeassa olemisen tarve muuttaa vanhempien elämää ja heidän tekemisiään.
Milloin vanhemmat eivät osaa käyttäytyä oikein somessa, ei pukeutua, sisustaa ja kaikki tehdään väärin ja halutaan muuttaa heidän elämistään ja tapojaan.
En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta en minäkään puhelimella koskaan palstaile vaan ihan selaimen kautta läppärillä.