Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokran periminen 18 vuotta täyttäneeltä??

Vierailija
11.03.2023 |

Mitä mieltä olette?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttämättä haluaa katkaista välit omaan lapseen niin sitten kyllä.

Vierailija
22/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todella halua lapselta periä vuokraa

Sen sijaan voin kyllä pyytää säästämään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nun lapsi on 10 ja sillä on kyllä osakesäästötili

Vierailija
24/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksoin oma-aloitteisesti 10 % nettotuloistani kun lukion jälkeen asuin välivuoden kotona.

Ja sinun vanhemmat suostuivat ottamaan rahan vastaan? 

Vierailija
25/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, normaali 18-vuotias käy vielä toisen asteen koulua. Kyllä vanhempien kuuluu silloin maksaa eläminen.

Oma lapseni asui kotona 21-vuotiaaksi ja kävi armeijan jälkeen välivuoden ajan töissä, josta sai n. 4000 e kuussa käteen. Eipä tullut silloinkaan mieleen periä vuokraa. Poika kyllä ymmärsi ihan itse kerätä silloin säästöjä, joiden varassa oli kiva muuttaa opiskelijakämppään.

Jos nyt haluat kuulla, niin vuokraa 18-vuotiaalta pyytää ainoastaan aidosti köyhä tai sitten k*sipäinen vanhempi.

21 vuotiaana nrttopalkka 4100€ - Kiva kuitenkin, että maltoi tuossa vaiheessa aatella tulevaa myös niin, että hakeutui opiskelmaankin. - Omalla veljelläni tosin opinnot jäivät ainakin toistaiseksi kesken kun pääsi kai liian hyvin rahan makuun.... Ja on koko työuransa ajan tienannut enemmän kuin minä tuplamaisterina kenties koskaan tulen ansaitsemaan.

Vierailija
26/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuutena on elättää alaikäinen lapsensa 18-vuotiaaksi eli täysi-ikäiseksi asti. Velvollisuuteen kuuluu muun muassa lapsen henkisten ja aineellisten tarpeiden tyydyttäminen, tarpeellisen hoidon antaminen sekä koulutuskulujen maksaminen vanhempien kykyjen mukaisesti. Lähtökohtaisesti vanhemman elatusvelvollisuus loppuu lapsen täyttäessä 18 vuotta. Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla, jos elatusvelvollisuus harkitaan kohtuulliseksi. Tätä velvollisuutta kutsutaan koulutusavustukseksi.

18 vuotias on täysi ikäinen ja jotuu itse hakea elatusmaksun vanhemilta jos opiskele ja he kietäytyvät auttamasta.Ennen se oli 2 vuotta eteinpäin tai 21 vuotiaaseen asti.Joten koko ikää ei eatusmasuja vanhempienkaan kuulu maksaa.Onhan nitä opiskelijoita joktka kirjoilla yliopistot loppu ikänsä.

Vierailija
27/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksoin oma-aloitteisesti 10 % nettotuloistani kun lukion jälkeen asuin välivuoden kotona.

Olet fiksu! Minä maksoin myös aikoinani kun asuin kotona ja kävin töissä. Erittäin hyvät välit vanhempiin on nyt näin keski-ikäisenä.

Vierailija
28/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan pyydetä mun 19v. lapselta vuokraa tai muutenkaan rahaa ruokakuluihin tms. Ei pyydetty mitään myöskään miehen lapselta kun tämä täytti 18v. ja asui meidän kanssa.

Lisään vielä, että miehen lapsi kävi kokopäiväisesti töissä kun vielä asui meidän kanssa ja sai suurinpiirtein samaa palkkaa kuin mä. Ihan sai käyttää rahansa miten halusi ja säästää ne mitä ei käyttänyt. 

Vierailija
29/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elatusvelvollisuus opiskelijasta voi poikkeuksellisesti tulla kysymykseen, jos se on kohtuullista ja kohdistuu lukiokoulutukseen tai vastaavan tasoisen koulutuksen loppuun saattamiseksi. Jatkuvan elatusavun kohtuullisuutta arvioidaan vanhemman maksukyvyn ja lapsen avun tarpeen perusteella.

Näin on.Mutta on peruskoulun lopettaneita jotka jäävät kotiin makaamaan ja nostelee kelan tukia alivuokralisena vanhemille. Niin saa maksetua oman osuuden vuokrasta,sähköstä ravinosta ja loput rahat juo.

Vierailija
30/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet fiksu! Minä maksoin myös aikoinani kun asuin kotona ja kävin töissä. Erittäin hyvät välit vanhempiin on nyt näin keski-ikäisenä.

No mitä fiksua tuossa nyt on? Vanhemmat ottivat rahaa vaikka tuossa iässä heidän olisi pitänyt kannustaa eikä ottaa rahaa lapseltaan. Lapsia ei pitäisi tehdä rahan takia, kun he tulevat tiettyyn ikään. Kamalat vanhemmat sinulla on. 

Vierailija
31/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ymmärrä, että lapsi hankitaan ja kieli pitkällä odotetaan, että 18 vuotta tulee täyteen ja keskenkasvuiselta opiskelijalta aletaan periä elinkustannuksia.

Vierailija
32/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan paska vanhemmat sulla on ollut. Ja vielä hyvät välit tuollaisiin kusipäihin. 

Vierailija
33/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee, kuten suurin osa tuonikäisistä niin en tietenkään. Jos olisi kokopäivätyössä, voisi vaikka kaupassa joskus maksaa yhteisiä ruoka- ja hygieniatuoteostoksia, mutta en kyllä vuokraa siltikään omalta lapselta ottaisi - iästä riippumatta.

Vierailija
34/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ohjattu mihinkään koulutukseen, enkä mennyt peruskoulun jälkeen opiskelemaan vaan menin töihin ja äitini halusi alkaa perimään vuokraa jos jään kotiin. Sitten sain äidin kautta todella edullisen kämpän mihin muutettiin kaverin kanssa, todella pieni korvaus jne. Mutta toi tuntui vähän omituiselta että 18 vuotiaana haluaa alkaa perimään vuokraa, oli saanut idean kaveriltaan. Ton ikäistä pitäisi ohjata opiskelemaan jne.

Vierailija
35/35 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän hänen on sama muuttaa pois kotoa. Saa asumistuen ja opintotuen ja voi käydä töissä samalla. Vanhempien tehtävä on tukea eikä laskuttaa lapselta itselleen rahaa. Oma 18 v lukion tokalla nyt. Käy töissä ja säästää omaa tulevaisuutta varten. Mitä mä aikuinen työssä käyvä tekisin hänen rahoilla?? Outo ajatus edes!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi