Miten on mahdollista, että iho menee huonompaan kuntoon, kun käy harvemmin suihkussa??
Olen ollut sairaana enkä päässyt kunnolla suihkuun, pikaisesti vaan käynyt muutaman päivän välein pesemässä hiukset ja saippuoinut vähän jotain kainaloita ym. Nyt iho on kiristävä, kutiava ja hilseilevän kuiva.
Kommentit (62)
Bakteerit ja muut mikrobit juhlivat ja syödä rouskuttavat ihoa. Ihminen elättää ihollaan melkoista määrää kaikenlaista pikkuvipeltäjää, jotka pesu huuhtoo pois. Suurin osahan niistä on harmittomia, mutta jos sinulla ei ole ihon suojamekanismit kunnossa, niin suihku on hyvä tapa taistella ongelmia vastaan. Toisaalta on turha tuhlata vettä, jos ongelmia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä loppui talvinen kutina, kun lopetin jokapäiväiset suihkut, pari kertaa viikossa riittää. En hikoile fyysisen rasituksen takia.
Vaikka ei hikoilisi iholle kertyy päivänmittaa likaa ja talia. Kuulostaa oksettavalta, jos vain pari kertaa viikossa peseytyy. Mahtaa esim. alapää haiskahtaa.
Niin no, sen alapäänhän voi kyllä pestä ilman suihkussa käyntiäkin. En silti kyllä itsekään ymmärrä ihmisiä, jotka eivät peseydy joka päivä kunnolla suihkussa. Hyi stana.
Aika eksoottisia kikkoja vaatisi, että saisin alapään pestyä ilman suihkua. Lavuaari kuitenkin vyötärökorkeudella.
Häh? Etkö asu Suomessa? Täällähän on joka paikassa käsisuihkut vessanpönttöjen yhteydessä, jopa yleisissä vessoissa. Ellei nyt asu jossain landella 60-luvun alkuperäiskuntoisessa omakotitalossa.
Eipä oo jokapaikassa ja kodissa käsisuihkua. Vaikka Suomessa ollaan.
Ei olekaan ja se on ällöttävää. Esim. Mun työpaikalla ei ole ja siellä kakalla käymistä pitää tämän takia välttää viimeiseen asti. Pesemätön takapuoli tuntuu aivan hirveältä ajatukselta.
Miten on mahdollista, että olet päässyt työelämään asti kuulematta kosteuspyyhkeistä? Niillä saa pyllyn pestyä, jos ei wc-paperia osaa käyttää.
Peseminen on täysin eri asia kuin jollain pyyhkeillä läästiminen.
Todennäköisesti ihosi on hieman kuiva, jolloin ihon pinnalla olevat bakteerit, hiki sun muu ärsyttävät ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä loppui talvinen kutina, kun lopetin jokapäiväiset suihkut, pari kertaa viikossa riittää. En hikoile fyysisen rasituksen takia.
Vaikka ei hikoilisi iholle kertyy päivänmittaa likaa ja talia. Kuulostaa oksettavalta, jos vain pari kertaa viikossa peseytyy. Mahtaa esim. alapää haiskahtaa.
Niin no, sen alapäänhän voi kyllä pestä ilman suihkussa käyntiäkin. En silti kyllä itsekään ymmärrä ihmisiä, jotka eivät peseydy joka päivä kunnolla suihkussa. Hyi stana.
Aika eksoottisia kikkoja vaatisi, että saisin alapään pestyä ilman suihkua. Lavuaari kuitenkin vyötärökorkeudella.
Häh? Etkö asu Suomessa? Täällähän on joka paikassa käsisuihkut vessanpönttöjen yhteydessä, jopa yleisissä vessoissa. Ellei nyt asu jossain landella 60-luvun alkuperäiskuntoisessa omakotitalossa.
Ei olekaan ja se on ällöttävää. Esim. Mun työpaikalla ei ole ja siellä kakalla käymistä pitää tämän takia välttää viimeiseen asti. Pesemätön takapuoli tuntuu aivan hirveältä ajatukselta.
Miten on mahdollista, että olet päässyt työelämään asti kuulematta kosteuspyyhkeistä? Niillä saa pyllyn pestyä, jos ei wc-paperia osaa käyttää.
Ei ole, kun osaa käyttää sitä pyyhettä oikein. Mutta enpä olettanutkaan, että sinä osaisit, kun ei wc-paperin käyttökään onnistu.
Ei kai lika, tali tai hiki kenenkään ihoa paranna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hiki ja ihorasva ym. ärsyttävät ihoa. Atoopikoillekin suositellaan nykyään päivittäistä pesua tämän takia.
MInulle ei atoopikkona sovi päivittäinen suihku. 2 x vko on ideaali. Oma hiki ei ärsytä, mutta ymmärrän, että joillain ärsyttää. Kun olin miehen kanssa, jota yökötti noin pitkä pesuväli, ihoni meni parissa viikossa huonompaan kuntoon.
Minä olisin atoopikko, jos kävisin useammin kuin 2 krt/vko suihkussa. Helleaikaan, kun on pakko käydä suihkussa joka päivä, alkaa helposti kaiken maailman kutinat tai sitten joutuu lotraamaan ylimääräisillä voiteilla. Nyt talviaikaan tuolla kahden suihkukerran tahdilla ei välttämättä tarvitse koskeakaan rasvapurkkiin. Sitä tarvitsen lähinnä käsien selkämyksiin, muuten koppuroituu ja jos ei älyä silloinkaan rasvata saattaa iho mennä pienille haavoille. Sen jälkeen sitten se vesikin sattuu.
Onko ruokavaliosi monipuoline ja terveelline ? Ruokapyramidi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hiki ja ihorasva ym. ärsyttävät ihoa. Atoopikoillekin suositellaan nykyään päivittäistä pesua tämän takia.
Aivan karmeeta energiantuhlausta käydä päivittäin suihkussa. Jos et urheile niin varmasti joka kolmas päivä riittää.
Lotraatteko oikeasti suihkussa vettä päivittäin? Älkää sitten itkekö sähkölaskujenne suuruutta! Alapeukuista päätellen olette suihkuHULLUA porukkaa 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan karmeeta energiantuhlausta käydä päivittäin suihkussa. Jos et urheile niin varmasti joka kolmas päivä riittää.
Lotraatteko oikeasti suihkussa vettä päivittäin? Älkää sitten itkekö sähkölaskujenne suuruutta! Alapeukuista päätellen olette suihkuHULLUA porukkaa 😡
Käyn usein kahdesti päivässä suihkussa. Ei vaikuta sähkölaskun suuruuteen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kun osaa käyttää sitä pyyhettä oikein. Mutta enpä olettanutkaan, että sinä osaisit, kun ei wc-paperin käyttökään onnistu.
Jos käteesi menee kakkaa, niin pyyhitkö sen paperilla pois ja toteat, että puhdasta tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn usein kahdesti päivässä suihkussa. Ei vaikuta sähkölaskun suuruuteen mitenkään.
Miten niin ei vaikuta? Jossain se vetesi lämmitetään eli yhtiövastikkeen kautta vuokraasi. Jos asut kaukolämpötalossa niin energiamaksun kautta sitten.
Taas viherhöperö, jonka mielestä sähköä saa töpselistä loputtomasti, ei yhtään osata mietitä sitä suihkuletkua pidemmälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei vaikuta? Jossain se vetesi lämmitetään eli yhtiövastikkeen kautta vuokraasi. Jos asut kaukolämpötalossa niin energiamaksun kautta sitten.
Taas viherhöperö, jonka mielestä sähköä saa töpselistä loputtomasti, ei yhtään osata mietitä sitä suihkuletkua pidemmälle!
Sähkölasku on eri asia kuin vuokra, joka sekään ei ole moneen vuoteen noussut..
Vierailija kirjoitti:
Iho reagoi sairauteen
En usko, että kyse olisi tällaisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan liittyy enemmän tuohon sairaana oloon. Nestehukkaa mahtaa olla.
Ei ole kyse sellaisesta sairaudesta, joka vaikuttaisi millään tavalla ihoon. Nestehukkaa ei ainakaan ole.
Ap
Sairauden vaatima lääkitys ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho reagoi sairauteen
Ap
Kyllä reagoi. Minulla on hyvä iho ja kuumetta todella harvoin, mutta silloin kun on vaikka flunssassa niin kuumeen mentyä iho hilseilee ja uusiutuu sekä on jotenkin sairaamman näköinen ennen kuin taas normalisoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho reagoi sairauteen
Ap
Kyllä reagoi. Minulla on hyvä iho ja kuumetta todella harvoin, mutta silloin kun on vaikka flunssassa niin kuumeen mentyä iho hilseilee ja uusiutuu sekä on jotenkin sairaamman näköinen ennen kuin taas normalisoituu.
Minulla ei ole eikä ole ollut kuumetta, eikä ole mitään lääkitystäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa varmaan kuiva huoneilmakin nyt pakkasilla.
Mulla ainakin on eka talvi kun iho kutiaa ja silmä kans ihan vietävästi. Asuin ennen muualla. En tiedä millanen ihme ilmastointi tässä oikeen on, mutta tää kutina on nyt ollut viikon verran ihan jotain muuta mitä ennen.
Hiki ärsyttää iho. Siinä on ureaa, eli virtsa-ainetta.
MInulle ei atoopikkona sovi päivittäinen suihku. 2 x vko on ideaali. Oma hiki ei ärsytä, mutta ymmärrän, että joillain ärsyttää. Kun olin miehen kanssa, jota yökötti noin pitkä pesuväli, ihoni meni parissa viikossa huonompaan kuntoon.