Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teeskenteleekö osa migreeniä?

Vierailija
11.03.2023 |

Tällainen tunne on, että osa aina piiloutuu sen varjoon. Eräs teekkari sanoi, että nämä saikkuhaukar ovat työnantajille suuri ongelma.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti heitäkin on. Itse taas menen töihin, vaikka migreeni orastelee. Otan tabun työpaikalla ja sen jälkeen päivä sujuukin kohtalaisesti. Menen nukkumaan kun pääsen kotiin. 

95% migreenikohtauksista yritän sinnitellä töissä. Minulla migreeni oireilee lähinnä aura-näköhäiriönä ja kohtuullisen ikävänä päänsärkynä. Miranaxilla yritän hoitaa.

Lähden kävelylle, kahvilaan tai shoppailemaan jos kesken päivän tulee näköhäiriö enkä näe kunnolla tietokonenäyttöä.

En ota yleensä sairaslomaa koska jos joka kerta olisin sairaslomalla en töitä ehtisi tehdäkään.

Mutta ongelma on että kaikki flunssat ja influenssatkin oireilevat minulla lähinnä migreeninä. Muuten olenkin sitten harvinaisen terve. Jos olo on ihan kauhea jään etätöihin ja yritän tehdä edes pari tuntia töitä.

Hyvin harvoin merkitsen sairaspäiväksi.

Opiskeluaikainen ystäväni oli hyvin laiha koska oksensi aina migreenikohtausten yhteydessä.

Migreeni oireilee ihmisillä hyvin eri asteisina ja eri tavoin.

Migreenissä jopa hengittäminen tuntuu liian kovalta rasitukselta pahimmillaan, puhumattakaan äänistä tai tuoksuista, esim. kahvi. Aloin epäilemään, että kärsitkin pahoista lihasjumeista esim. niskassa ja jännityspäänsärystä.

Tätä on pohdittu, mutta jos kohtauksen laukaisee esim. kirkas auringon valo ?

Pidätkö päätäsi eri asennossa kirkkaassa valossa? Joskus päätä kallistaa, jäykistää taaksepäin siristäessään silmiään. En tarkoita kyseenalaistaa kipusi invalidisoivaa vaikutusta, mutta hoito ja lääkitys eivät auta kunnolla, jos syy ei ole oikea. Jännityspäänsärky- ja migreenikohtauksen erottaa usein siitä, miten ulkoilma vaikuttaa. Jännityspäänsäryssä ulkoilma helpottaa oloa, migreenissä pahentaa. Sama ihminen voi kärsiä kummastakin.

Vierailija
22/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19-vuotiaana kämppikseni teeskenteli migreeniä aika ajoin, jos häntä ei huvittanut herätä aamulla ajoissa oppitunneille. "Sano opelle, että mulla on tänään migreeni", ja käänsi kylkeä sängyssään. Eli kyllä teeskentelijöitä on olemassa.

Mistä tiedät että teeskenteli?

Se muuttaa muotoaan,

esim. mulla 1 tunnin näköhäiriö!

Sitten se häiriö kasvaa ja kasvaa yli näkökenttäni ja sitten alkaa maailmanlopun päänsärky, oksennan ja haluaisin kuolla

Olen monesti sanonut, että ensin pelkää, että kuolee ja sitten pelkää ettei kuolekaan. Se särky voi olla helvetillinen. Mulla on muuttunut vanhemmiten niin, että tulee hurjat aurat, mutta ei juurikaan särkyä. Olo on kyllä jälkeenpäin yhtä mäntti kuin särkymigreenin jälkeen.

juu sama, tuntuu kun joku olis vetänyt kunnolla naamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti heitäkin on. Itse taas menen töihin, vaikka migreeni orastelee. Otan tabun työpaikalla ja sen jälkeen päivä sujuukin kohtalaisesti. Menen nukkumaan kun pääsen kotiin. 

95% migreenikohtauksista yritän sinnitellä töissä. Minulla migreeni oireilee lähinnä aura-näköhäiriönä ja kohtuullisen ikävänä päänsärkynä. Miranaxilla yritän hoitaa.

Lähden kävelylle, kahvilaan tai shoppailemaan jos kesken päivän tulee näköhäiriö enkä näe kunnolla tietokonenäyttöä.

En ota yleensä sairaslomaa koska jos joka kerta olisin sairaslomalla en töitä ehtisi tehdäkään.

Mutta ongelma on että kaikki flunssat ja influenssatkin oireilevat minulla lähinnä migreeninä. Muuten olenkin sitten harvinaisen terve. Jos olo on ihan kauhea jään etätöihin ja yritän tehdä edes pari tuntia töitä.

Opiskeluaikainen ystäväni oli hyvin laiha koska oksensi aina migreenikohtausten yhteydessä.

Migreenissä jopa hengittäminen tuntuu liian kovalta rasitukselta pahimmillaan, puhumattakaan äänistä tai tuoksuista, esim. kahvi. Aloin epäilemään, että kärsitkin pahoista lihasjumeista esim. niskassa ja jännityspäänsärystä.

Ei tarvitse pohtia, itselläni auringonvalo ja valkeana hohtava hanki aiheuttaa muutamassa minuutissa kohtauksen. Käytän siis aurinkolaseja.

Vierailija
24/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyttänyt sitä aina surutta myös tekosyynä. Kärsin siitä muutenkin usein, joten mistäs sen muut tietää milloin valehtelen ja milloin en. :)

Vierailija
25/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: ihana sulokommentaattori. Tietenkin tiedän, että migreenejä on eritasoisia. Tiedätkö sinä? Voinet varmaan päätellä kertomani perusteella, että omani ei ole sitä pahinta laatua. En ole joutunut esimerkiksi ottamaan vielä estolääkitystä ollenkaan. Pärjään triptaneilla sen noin neljä päivää kuukaudesta, kun putki iskee. Joskus kohtaus saattaa toki yllättää keskellä yötä, jolloin oksennan koko aamun. Silloin en tietenkään pääse mihinkään. Olen onnekas, että tauti on minulla melko säännöllinen. Joitakin kertoja vuodessa tosin iskee sellainen yllätyksellinen kohtaus, että menee kokonainen päivä vuodepotilaana. 

Vierailija
26/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemipleginen migreeni. Näkökentästä häviää puolet, ei pysty puhumaan, toispuoleinen puutuminen ja halvautuminen nousee aina nieluun saakka. Oireet kuin aivoinfarktissa tai epilepsiakohtauksessa ilman kouristelua. En tiedä, miten tätä voi kukaan ajatella teeskentelevänsä. Jos pystyy, ei ole edes diagnoosia.

Vierailija
27/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käyttänyt sitä aina surutta myös tekosyynä. Kärsin siitä muutenkin usein, joten mistäs sen muut tietää milloin valehtelen ja milloin en. :)

Se nyt sitten riippuu että missä tarkoituksessa hyödynnät, eihän sen selvittäminen täysin mahdotonta ole. 

Vierailija
28/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö päätäsi eri asennossa kirkkaassa valossa? Joskus päätä kallistaa, jäykistää taaksepäin siristäessään silmiään. En tarkoita kyseenalaistaa kipusi invalidisoivaa vaikutusta, mutta hoito ja lääkitys eivät auta kunnolla, jos syy ei ole oikea. Jännityspäänsärky- ja migreenikohtauksen erottaa usein siitä, miten ulkoilma vaikuttaa. Jännityspäänsäryssä ulkoilma helpottaa oloa, migreenissä pahentaa. Sama ihminen voi kärsiä kummastakin.

Kyllä kirkas valo laukaisee aurallisen migreenin esim. kävelyllä. Ja punaviini, stressi, univelka, kuukautiset ym laukaisevat auranäköhäiriön myös. Ja kaikki pienet flunssat alkavat minulla migreenillä. Tuo näköhäiriö saattaa tulla ihan missä tilanteessa ja asennossa vaan. Myös sängyssä aamuyöllä. Ja migreeni liittyy minulla selvästi myös hormonitasojen vaihteluun.

Miranax auttaa. Onneksi oma migreenini ei ole pahimmasta päästä enkä yleensä oksenna.

Lähden tauolle töistä siksi että en näe näyttöpäätettä. Meillä on liukuva työaika joten työnantajalle on parempi että teen laskutettavaa työtä silloin kun olen parhaimillani.

Ja uskon että kyseessä on omassa tapauksessani migreeni vaikka ei ole pahimmasta päästä. Päänsärky on minullakin helpottunut ajan mittaan ja usein tulee pelkkää auraa kuten moni on näissä ketjuissa maininnut.

Tuo näköhäiriö saattaa tulla ihan missä tilanteessa ja asennossa vaan. Myös sängyssä aamuyöllä. Ja migreeni liittyy minulla selvästi myös hormoneihin.

Vierailija
29/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin pari valehtelijaa. Pystyvät "migreenissä" selaamaan tuntikausia puhelintaan mutta pimeään huoneeseen se pitää mennä tekemään että olisi uskottavampi😅

Vierailija
30/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin pari valehtelijaa. Pystyvät "migreenissä" selaamaan tuntikausia puhelintaan mutta pimeään huoneeseen se pitää mennä tekemään että olisi uskottavampi😅

Ei se migreenin aura ainakaan minulla kokonaan näkökykyä vie. Näen esim liikkua kävelyllä riittävän hyvin. Ja olen ajanut autakin migreenissä. Näkökenttään tulee keskelle värisevä tai väpättävä sahalaita kuvio joka tekee näkökentän keskiosan epätarkaksi.

Mutta jos pää on kipeä ja aurakuvio näkökentässä en kyllä lähettäisi yhtään tärkeämpää sähköpostia tai tekisi tarkkuutta vaativaa työtä.

Pahimmillaan minullakin olo on kuin kamalimmassa krapulassa mitä kuvitella saattaa. Onneksi minulla on näitä pahoja päiviä aika harvoin. Viimeksi tosin viime torstaina.

Ymmärrän oikein hyvin tuon pimeän huoneen tarpeen.

Vierailija
31/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se migreenin aura ainakaan minulla kokonaan näkökykyä vie. Näen esim liikkua kävelyllä riittävän hyvin. Ja olen ajanut autakin migreenissä. Näkökenttään tulee keskelle värisevä tai väpättävä sahalaita kuvio joka tekee näkökentän keskiosan epätarkaksi.

Mutta jos pää on kipeä ja aurakuvio näkökentässä en kyllä lähettäisi yhtään tärkeämpää sähköpostia tai tekisi tarkkuutta vaativaa työtä.

Pahimmillaan minullakin olo on kuin kamalimmassa krapulassa mitä kuvitella saattaa. Onneksi minulla on näitä pahoja päiviä aika harvoin. Viimeksi tosin viime torstaina.

Ymmärrän oikein hyvin tuon pimeän huoneen tarpeen.

Miksi pitää mennä pimeään huoneeseen jos kännykän valo ei kumminkaan haittaa? Siellähän se vielä oikein korostuu kirkkaana.

Vierailija
32/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännityspäänsärky voi myös joillain laukaista migreenin siihen päälle. Tietty sitä suuremmalla syyllä kannattaa pitää niistä niska- ja purentalihaksista huolta.

Vierailija
33/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeniä on eri asteista. Olen kyllä työkaverilta kuullut että istumatyöläisellä voi olla verenkiertohäiriöstä johtuvia näköhäiriöitä.

Minulla (päätetyöläinen) niskalihasten jumi tekee silmiin kirkkaan välkkyvän sahalaitareunaisen renkaan, joko täys ympyrä- tai 3/4 ympyräkaaren. Kestää aikansa, yleensä alta tunnin. Päänsärkyä korkeintaan lievänä.

Eka kerralla säikähdin ja luulin migreeniksi tai ties miksi aivokasvaimeksi. Silmälääkäri tutki silmät, ei vikaa. Kyseli aikansa ja arveli, että tuskin mikreeniäkään. Kysyi sitten, että onko niskat tai hartiat jumissa. Vastasin että joo, kehotti venyttelemään tai käymään hierojalla.

Jumppasin hiukan ja välkkyrengas katosi.

Nykyään selvä merkki, että on tullut tehtyä liian pitkää päivää ja laiminlyötyä liikunta.

Vierailija
34/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt sitten riippuu että missä tarkoituksessa hyödynnät, eihän sen selvittäminen täysin mahdotonta ole. 

Jään silloin tällöin töistä kotiin sen varjolla. Joskus joudun lähtemään oikeasti kesken päivän pois, koska itken, oksennan ja tärisen työpaikan vessassa. Tuskin kukaan epäilee, etten joskus olisi myös aamusta alkaen kohtauksen kourissa. Välillä olenkin.

Vierailija
35/36 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teeskentelen. Olen saanut aikoinani migreeni diagnoosin ja tuskin minulla sitä on koskaan ollut. Nykyään otan 1-2 sairaslomapäivää kuukaudessa migreenin vuoksi.

Vierailija
36/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse migreenikkona toivoisin, että kukaan ei käyttäisi tätä sairautta tekosyynä. Itselläni on migreeniin vahva esto- sekä täsmälääkitys ja siitä huolimatta joskus iskee sellainen kohtaus, että olen pää pöntössä tuntitolkulla ja pää tuntuu siltä kuin olisi aivohalvaus päällä. Joskus on lievempiä kohtauksia, mutta pahemman sattuessa en todellakaan ole työkuntoinen. Ihmiset voisivat käyttää tekosyynä vaikka vatsatautia, jos on pakko.

Kuule jokainen saa sanoa minkä syyn tahansa jos lintsaa töistä. Aika mahtipontisesti manipuloitu nyt muita , " ihmiset voisivat käyttää tekosyynä vaikka vatsatautia, jos on pakko". Ootko sä joku herra tai Jumala? Taitaa olla suuruus harha päällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi