Mistä asiasta ette pidä etätöissä?
Aina puhutaan etätöiden hyvistä puolista, mutta mikä etätöissä tökkii?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Etätöiden huono puoli on siinä miten muut ihmiset jankkaavat etätöiden huonoista puolista kuvitellen, että kaikki kokevat ne samalla tavalla.
Ei näe työkavereita usein = minulle hyvä puoli, työkaverit ovat pääasiassa mukavia ja ei minulla ole mitään heitä vastaan. He eivät vain ole minulle tärkeitä sillä tapaa että minua kiinnostaisi heidän kuulumisensa tai taukojen vietto heidän kanssaan. Minulle riittää kontaktiksi viikottaiset videopalaverit.
Ei pääse lounasravintolaan = osaan tehdä itselleni monipuolisen herkullisen lounaan ja pääsen halvemmallakin kun ei tarvitse maksaa viittäkymppiä viikossa pelkistä lounaista. Lounaan syöminen hälyisässä ja täyteen ahdetussa työpaikkaruokalassa ei myöskään ollut minulle koskaan mikään rentouttava palautushetki, vaan ahdistavaa.
Vapaa- ja työajan hämärtyminen = en ole kokenut ongelmaksi, minulla on työpiste kotona, suljen läppärin kun työt siltä päivältä loppuvat ja sillä selvällä.
Kävelyn vähentyminen = nyt etätöissä minulla on halutessani aikaa käydä aamulla ennen töiden aloittamista kävelyllä, ennen se aika meni bussissa istumiseen ja valmistautumiseen. Joskus käyn kävelyllä lounaan yhteydessä, on ihanaa käydä ensin puolen tunnin kävelyllä auringonpaisteessa ja sitten tulla syömään lounasta kotiin, tai toisinpäin. Etätöissä voin myös tehdä jumppaliikkeitä jos seuraan jotain infotyyppistä tilaisuutta verkon kautta, ei sellaista voisi meillä konttorilla tehdä koska muut häiriintyisivät avotilassa heiluvasta kollegasta.
Taukojen unohtuminen = En ole koskaan kokenut sellaista työn imua ettenkö olisi vähintään vessatauot pitänyt, siinä yhteydessä käyn juomassa vettä tai venyttelen. Joskus käyn viemässä roskat tai käytän kymmenen minuuttia paikkojen järjestelyyn. En kaipaa työpaikan kahvihuonetta.
Allekirjoitan joka sanan. Plus olen laihtunut yli 10 kiloa, nukun 8h yössä, enkä ole ollut kertaakaan sairauslomalla, koska en ole enää pakkokontaktissa pärskivien ihmisten kanssa (niin konttorilla kuin joukkoliikenteessäkin).
Etätyössä ei ole minulle yhtään huonoa puolta.
En pidä etätyöntekijöistä. He kun eivät halua olla osa työpaikan yhteisöä. Ottavat rusinat pullasta. Pitävät meitä toimistolla ahertavia jotenkin huonompina.
Teidän etäilijöiden takia monen työpaikan ilmapiiri on huonontunut!! Ennen töissä tavattiin tulevat puolisot ja työtovereista tuli elinikäisiä ystäviä. Nyt vaan möllötetään kotona ja ylenkatsotaan muita ihmisiä. Ja samalla näiden etäilijöiden tunnekylmät lapset riehuvat puukkojen ja astaloiden kanssa mukiloimassa kanssaihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti keksittyjä tekosyitä.🤣
Tekosyitä? Siis niinku mihin?
Vierailija kirjoitti:
Päivät venyvät. Tulee tehtyä pitkää päivää. Meillä lasketaan työajaksi vain 8 tuntia (lounastauko ei o!e työaikaa), riippumatta työpäkvän pituudesta. Toimistolla saisi liukumat.
Etkö voi vaan lopettaa päivää kun tunnit tulevat täyteen?
Laskuhumalasta, joskus tulee kiire kauppaan kesken työpäivänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivät venyvät. Tulee tehtyä pitkää päivää. Meillä lasketaan työajaksi vain 8 tuntia (lounastauko ei o!e työaikaa), riippumatta työpäkvän pituudesta. Toimistolla saisi liukumat.
Niin pitäisi, mutta kotona päivää jatkaa helpommin, kun ei tarvitse mennä minnekään. Toimistolta on pakko lähteä esim iltaruuan vuoksi. Kotona ruuan voi syödä välissä ja jatkaa kesken jääneitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitäisi, mutta kotona päivää jatkaa helpommin, kun ei tarvitse mennä minnekään. Toimistolta on pakko lähteä esim iltaruuan vuoksi. Kotona ruuan voi syödä välissä ja jatkaa kesken jääneitä töitä.
No minä ainakin pistän läppärin kiinni enkä sitä enää avaa illan aikana.
Vierailija kirjoitti:
En pidä etätyöntekijöistä. He kun eivät halua olla osa työpaikan yhteisöä. Ottavat rusinat pullasta. Pitävät meitä toimistolla ahertavia jotenkin huonompina.
Teidän etäilijöiden takia monen työpaikan ilmapiiri on huonontunut!! Ennen töissä tavattiin tulevat puolisot ja työtovereista tuli elinikäisiä ystäviä. Nyt vaan möllötetään kotona ja ylenkatsotaan muita ihmisiä. Ja samalla näiden etäilijöiden tunnekylmät lapset riehuvat puukkojen ja astaloiden kanssa mukiloimassa kanssaihmisiä.
Sitä suu puhuu, mitä sydän on täynnä.
Otan osaa pahaan oloosi💔
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä menee yli korkealta ja kovaa. Etäilijät ovat kotona, kun lapsi lähtee kouluun ja tulee koulusta, sehän on ihanaa lapselle ja vanhemmalle. Kyllä noihin lasten väkivallantekoihin on ihan muut syyt kuin vanhemman etätyö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä menee yli korkealta ja kovaa. Etäilijät ovat kotona, kun lapsi lähtee kouluun ja tulee koulusta, sehän on ihanaa lapselle ja vanhemmalle. Kyllä noihin lasten väkivallantekoihin on ihan muut syyt kuin vanhemman etätyö!
Miten voi provo mennä noin tunteisiin?
En pidä siitä, että työ tulee ihan konkreettisesti kotiini. Kotini ei varsinaisesti ole toimisto.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyrsii, jos sattuu olemaan vaihe töissä, että on paljon lyhyitä etäkoulutuksia, -kursseja tai jotain asiantuntijoiden alustuksia. Ensimmäiset 20 min. menee sellaiseen yleiseen puheenparteen, jossa esitellään toiset ja he kertovat jotain itsestään ja kaikki kiittelevät toisiaan ja sitten kerrotaan kurssituksen jäsennyt ja sisältö lyhyesti. Toki myös sähelletään joskus tekniikan kanssa ja kerrotaan, miten etäosallistujat voivat kommentoida. En voi kestää, kun asiaan ei meinata päästä ja aina nuo samat höpinät toistuu.
Joo, ainainen tekninen säätö ja samojen asioiden toisto. Kuuluuko ääni? Ei. No kuuluuko nyt? Näkyykö kalvot? Blaa blaa... onko tuo uusi käsi vai vanha käsi? Täällä on x kommentoinut chatissa että blaa blaa, haluatko kommentoida asiaa vielä ääneen? Sitten tämä x lukee chattiin kirjoittamansa kommentin ääneen aaaaaargh 🤦😴 jne.jne.
Minulle itselleni ei tule mieleen yhtään huonoa puolta mutta ehkä omalla kohdalla työni tuottavuus voisi kärsiä jos tauot venyy. En osaa kuvitella sellaista työn imua että tauot unohtuisivat. Minulla ei ole vielä kokemusta etätöistä, mutta näin voisi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Se että työt tulee kotiin tai siis työt ON kotona. Vaikea irrottautua työajatuksista. Tarvitsen konkreettisen siirtymän irtaantuakseni työasioista vapaa-ajalle. Huoneesta toiseen siirtyminen oman asunnon sisällä ei riitä.
Jaa, mulla yleensä kaikki unohtuu het kun poistun päivän päätteeksi koneelta.
Vierailija kirjoitti:
Monipuolinen lounas. Se se on. Kun siihen on tottunut.
Onko sinut kahlittu sinne asuntoosi vai?
Minä käyn pari-kolme kertaa kuukaudessa lounaalla kaupungissa vaikka teen 100% etätyötä 20km päässä lounaspaikoista. Sovin lounastreffit joko nykyisten työkaverien, entisten työkaverien, ystävien tai puolison kanssa, tai syön yksin.
Samalla kun lähden liikkeelle hoidan myös muita asioita, käyn kaupassa, apteekissa tai mikä nyt onkaan tarpeen. Välillä käyn jopa kääntymässä siellä toimistolla.
Ainut huono puoli etätöissä on joidenkin tiettyjen ihmisten kateus. Mulla esim. anoppi on sellainen joka ei voi millään hyväksyä tätä tapaa tehdä töitä kun on koko ikänsä itse tehnyt suorittavaa työtä. Muutama vuorotöitä hoitoalalla tekevä puolituttu tuntuu myös olevan katkera ja vittuilevat aiheesta aina tilaisuuden tullen.
Meillä perehdytykset sujuvat nyt paremmin kun ne tehdään etänä, koska sessiot saa nauhalle. 10 hengen tiimi on pysynyt hyväntuulisena ja samaan hiileen puhaltavana, vaikka emme näe kasvotusten. Tämä on ihan omasta asenteesta kiinni.