Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se, ettei työntantaja saa olla vapaa-aikana sinuun yhteydessä vaikuttaisi elämääsi?

Vierailija
10.03.2023 |

Olen kovin iloinen siitä, että tästä työn ja vapaa-ajan rajan hämärtymisestä työnantajan puolelta on alettu keskustella. Varsinkin korona-aika on tuonut tietotyöläisille lisää työtaakkaa ja sairaslomallakin odotetaan töiden tekoa. Ainakin itsestäni tuntuu, että koko ajan pitäisi olla tavoitettavissa ja viesteihin vastata. Pahimmillaan tulee tekstaria illalla tai viikonloppuna ja soitetaan perään jos ei vastaa. Olen ylempi toimihenkilö ja minun pitäisi työsopimukseni mukaan itse säännöstellä ettei viikottainen työaikani ylitä 40h, mutta jos lasken jokaisen "pikkujutun" joka pitää tehdä omalla ajalla työpäivien lisäksi, menee työaika aina yli - ja kenenkäs syy se on? No minun, kun en osaa säädellä työtäni ja menee ylitöiksi. Totuus on se, että työtä on liikaa.

Miten se, ettei työntantaja saa olla vapaa-aikana sinuun yhteydessä vaikuttaisi elämääsi? Minulla vaikuttaisi niin, ettei olisi jatkuva henkinen pakko seurata työmeiliä ja vastailla kun sinne tulee jotain "tärkeää". Ei tarvitsisi olla koko ajan saavutettavissa ja tuntea huonoa omaatuntoa jos ei vaan kertakaikkiaan jaksa tehdä "yhtä pientä juttua vaan" illalla, juttua joka vaatisi työkoneen käynnistämistä ja ainakin 15mins intensiivistä tekemistä. Saisi rentoutua viikonloppuna lasten kanssa, kun ei olisi vaaraa että jokin "yllättävä" asia vaatii jonkin toimenpiteen juuri nyt.

Minusta olisi erinomainen asia, että työntekijä olisi oikeasti vapaalla työajan ulkopuolella ja yhteydenotto ilman todella vakavaa syytä olisi laitonta. Siitä voitaisiin määrätä sakko ja se sakkomaksu saisi mennä työntekijälle. Mutta.. Kuka ilmiantaa työnantajansa tällaisesta? Ei kukaan uskalla. Eli uusi laki olisi turha jo syntyessään.

Jotain tälle jatkuvalle työn tunkemiselle vapaa-aikaan pitäisi kuitenkin tehdä. Kieltäytyä ei voi, se näkyy kohtelussa ja seuraavissa YT-neuvotteluissa.

T. Ylempi toimihenkilö, yksityinen firma, nainen, 41v, Helsinki.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikuttaisi niin, etten saisi tietää tuurausvuoroista kuin vasta aamuisin klo 6:30., eli puoli tuntia ennen vuoron alkua. Vituttaisi kuin pientä oravaa, teen pääasiassa vain tuurauksia ja niistä sovitaan pääosin Whatsappilla vapaa-ajalla.

Vierailija
22/23 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla olisi aika dramaattinen vaikutus. PItäisi etsiä oma asunto. Miettiä miten lasten kanssa toimitaan, ne pitäisi sitten nähtävästi vaihtaa toiselta toiselle työaikana.

Entäs seksielämä, firman ovet kiinni ja työajalla pöydän alle naimaan.

nimim. miehen yrityksessä töissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse suostuisi tekemään työtä jossa pitäisi olla tavoitettavissa vapaa-ajallakin. Oli palkka mikä hyvänsä. Haluan elää elämääni, ja työ on siinä vai ansaitsemiskeino ja mahdollistaja. Mun vapaa-aika on mulle tärkeää, ja päätän itse miten sen käytän. Ihan riittävän kelvollisesti palkattuja töitä löytyy kyllä meillekin, jotka ei olla valmiita myymää sielua työnantajalle. Epäilen, ettei se ns hyväkään palkka lopulta ole niin hyvä, kun huomioidaan että on sitten käytännössä töissä 24/7. Ei kiitos, ei ole sen arvoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä