Keskiluokalla ei mukamas ole varaa ruokaan
Katsoin Ylen uutisia, joiden mukaan keskituloisilla ei ole enää varaa ostaa terveellistä ruokaa. Ensin haastateltu Takuusäätiön Panzar puhui iloisesti sekaisin mediaani- ja keskituloista. Aivan kuin 2800€ tai 3900€ bruttona ansaitseminen olisi sama asia.
Sitten joku köyhyyttään valittanut kansalainen täytti kameroiden edessä ostoskärryään valmissalaateilla ja muilla eineksillä. Ei tullut mieleenkään, että ostaisi raaka-aineita ja tekisi ruuan itse? Minä en kyllä olisi kehdannut moista televisiossa lausua omalla naamallani.
Vai onko nykyisin yleinen käsitys, että pienituloisenkin ihmisoikeus on tilata ruokansa valmiina Woltilla tai Foodoralla kotiin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut ovat töistä väsyneitä tai perussairaus (ja lääke), siksi hankala laittaa ruokia. Suomessa einesten tilalla pitäisi olla kaupassa ravinnerikasta ruokaa ja luomua, proteiini, kanat, perunasuikale, broileri, salaatit jne. Ei kermamössöt ole ruokaa edes. Rahalla saa kyllä jo heti parempaa 8e per annos eli ravintolahinta.
Edullisessa ravintolassa käyt, jos 8€ saat eteesi ravintola-annoksen!
Työmaaruokailu?
Vaikka siellä. Ja jos on niin väsynyt tai laiska, ettei halua tehdä itse ruokaa, niin ainakin minun työpaikkaruokalaani pyörittävä Amica-Fazer myy iltapäivällä buffan antimet halvalla hävikin poistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut ovat töistä väsyneitä tai perussairaus (ja lääke), siksi hankala laittaa ruokia. Suomessa einesten tilalla pitäisi olla kaupassa ravinnerikasta ruokaa ja luomua, proteiini, kanat, perunasuikale, broileri, salaatit jne. Ei kermamössöt ole ruokaa edes. Rahalla saa kyllä jo heti parempaa 8e per annos eli ravintolahinta.
Edullisessa ravintolassa käyt, jos 8€ saat eteesi ravintola-annoksen!
Meillä on kahden ihmisen päivän ruokabudjetti 7.5-10e, joten hurjalle kuulostaa jokin 8e yksi annos vain yksi ihminen.
Olen myös seurannut ruokalaskua jo vuosikymmenet. Nykyisin kahden aikuisen kauppalasku pesuaineineen kuukaudessa on noin 450€. Eli juurikin tuo 7,5€/päivä/hlö. Sillä saa jo paljon kasviksia ja lihaa, eikä pelkkää perunaa tai riisiä.
Muistuu mieleen juttu, jossa opiskelija kävi ruoka-avussa hakemassa koiralleen lihaa. Hän itse oli vegaani ja harmitteli muutenkin kassin sisällön huonoa sopivuutta itselleen. Onneksi sentään koira oli tyytyväinen.