Lapsen juhlavaatteet ja niistä erimielisyys lapsen isän kanssa
Olemme lapsen isän kanssa eronneet. Lapsi asuu luonani, mutta tapaa isäänsä ainakin kerran viikossa ja viettää isän luona joka toisen viikonlopun.
Lapsi on menossa huomenna viikonlopuksi isälleen. Tänään lapsen isä kyseli viesteissä minulta, että pakataanhan ne lapsen hautajaisvaatteet mukaan. Niin mitkä? Lapsen isomummo kuoli muutama viikko sitten ja lauantaina on hautajaiset. Tämän tiesin, mutta oletin toki, että lapsen isä on huolehtinut niistä lapsen sinne tarvitsemista vaatteista, ensinnäkin siksi koska tämä on enemmän heihin liittyvä tapahtuma ja koska ei aikaisemmin ole puhunut asiasta mitään, ja lisäksi lapsella on vaatteita jonkin verran myös isänsä luona.
Lapsella ei kuulemma ole siellä mitään hautajaisiin sopivia juhlavaatteita. No, eipä ole tälläkään. Pieneksi jääneitä vaatteita löytyy odottamassa eteenpäin menoa, mutta ei ole ollut tarvetta pitää aina oikeankokoisia juhlavaatteita kaapissa varalla.
Lapsen isä ei kuulemma ehdi hankkia lapselle näitä vaatteita, kuten en ehdi minäkään. Toisaalta olen myös sitä mieltä, ettei se ole edes minun tehtäväni tässä asiassa. Olen yrittänyt ehdottaa tummia housuja, farkkuja, kauluspaitaa jne. mitä kaapeista löytyy, mutta ei kuulemma käy. Ärsyttää se, että lapsen isä syyttää minua tästä tilanteesta. Samoin lapsen isän asenne siitä, että minun olisi pitänyt hoitaa asia.
Mitä ihmettä te muut tekisitte?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on kohtuullista olettaa, että lapselle on olemassa ensisijaisessa kodissaan yksi perusjuhla-asu juurikin hautajaisia tms. varten.
Itse olen ollut hautajaisissa alle kaksi vuotiaana ja seuraavan kerran yli 20 vuotta myöhemmin. Esikoiseni on ollut hautajaisissa vuoden vanhana, seuraavan kerran kaksivuotiaana ja sen jälkeen 15 vuotiaana. Aika paljon olisi saanut olla täysin turhia vaatteita kaapissa.
En minäkään ole hommannut lapsilleni ns parempia vaatteita pelkästään mahd. hautajaistilaisuuksia varten!
Perheessähän on yleensä muitakin tilaisuuksia, kutsuja, menoja jne. joihin yleensä lapsetkin puetaan paremmin...
Sellaiset vaatteet sopivat myös
hautajaisiin.
Ei kai kukaan siellä hautajaisissakaan odota, että lapsi on pukeutunut koko mustiin tms- nykypäivänä vielä vähemmän!
Olette taineet tehdä " kärpäsestä härkäsen!?"Nyt keskustellaan aiheesta, onko lapsen isältä ok. vaatia lapsen äidiltä pari päivää ennen hautajaisia ostamaan 134cm pojalle tumma puku miehen sukulaisen hautajaisiin.
Ap. ehdotus on tummat housut ja paita, mutta se ei isälle kelpaa.Ja pukuhan ei pelkästään riitä, jos lapsi pukee sen, vaan puvun lisäksi tarvitaan paita, kengät, ulkoiluvaatteet, jos perinteiset hautajaiset, kun ulkona pakkaskeli ja talvi.
Tummat housut/- farkut, tumma bleiseri, vaalea poolopusero/-paita. Kengät, takki jne.; ne varmasti lapsella jo onkin entuudestaan.
Kai lapsi voi olla äidin luonakin hautajaisten ajan, jos suorat tummat housut ja kauluspaita eivät isälle kelpaa. Ei kai sinne pakko ole mennä, jos on noin vaikeaa. Olen kyllä sitä mieltä, että isä maksaa lapsen kulut silloin, kun lapsi on hänen luonaan. Eli jos isä vie lapsen elokuviin ja mäkkäriin syömään, niin ei siitä laskua äidille kirjoiteta. Mikään pakko kun ei ole mennä, ei edes hautajaisiin.
Onpas tästä syntynyt pitkä keskustelu.
Eilen tämä asia ärsytti jotenkin ihan suunnattomasti, koska pitkä päivä jne., mutta aamulla vaan ihan sen kummempia stressaamatta pakattiin mukaan ne vaatteet mitkä meiltä löytyi.
Selvennyksenä vielä, että on yhteishuoltajuus, tapaamiset isän kanssa joka toinen viikonloppu sekä ainakin kerran viikossa arkena. Elatusmaksuja ei makseta suuntaan eikä toiseen, ja isommat hankinnat tehdään yhdessä ja sopimuksen mukaan.
Nyt keskustellaan aiheesta, onko lapsen isältä ok. vaatia lapsen äidiltä pari päivää ennen hautajaisia ostamaan 134cm pojalle tumma puku miehen sukulaisen hautajaisiin.
Ap. ehdotus on tummat housut ja paita, mutta se ei isälle kelpaa.
Ja pukuhan ei pelkästään riitä, jos lapsi pukee sen, vaan puvun lisäksi tarvitaan paita, kengät, ulkoiluvaatteet, jos perinteiset hautajaiset, kun ulkona pakkaskeli ja talvi.